Sssst

Onderwerp:

Sssst

Berichtdoor Frans Martens » do sep 21 2023 8:18 pm

Naar aanleiding van een recente stilleven-foto van Gert ook weer eens wat rommel bij elkaar gezocht. (Gert gebruikte overigens geen rommel maar fruit, voordat u wellicht verkeerde conclusies trekt)

AfbeeldingSssst 21-9-2023 k by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Tony D » vr sep 22 2023 12:06 pm

Je zet hem niet in Fotobeoordelingen, maar ik wil er toch iets over zeggen.
Ik vind hem iets te donker. Mooie zwarte achtergrond, maar bijvoorbeeld de knop van het handvat valt imho te veel weg, waar dat voorwerp rechts juist erg veel aandacht trekt. Die zou ik in post dus niet verder oplichten, de rest van de voorwerpen wel.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » vr sep 22 2023 6:08 pm

Ha Ton, hartelijk dank voor je reactie. Daar zal ik eerst op reageren. Iets te donker snap ik, ik vind em inderdaad ook donker maar niet te. Voor mij bepaalt dat een deel van de sfeer. De zwarte achtergrond daarentegen vind ik dan eigenlijk het minste onderdeel. Niet zozeer omdat die zo donker is maar omdat er helemaal geen leven in zit. En dat witte slotje rechts is misschien inderdaad iets te licht. Ik heb dat al iets donkerder gemaakt en vond aanvankelijk dat het rood links en het relatief lichte slijpsteentje de boel wel in balans zouden houden maar dat is nog maar de vraag. Mijn conclusie een redelijke schets waar ik weer wat van heb geleerd.

Maar nu nog even wat anders. Als ik tegenwoordig mijn foto niet plaats in het nieuwe "Fotobeoordelingen draadje" krijg ik daar dan geen of minder kritische reacties op?
Ik had zelf altijd het idee dat de meerwaarde van het plaatsen van een foto het krijgen van opbouwende kritiek was. Maar nu moet je dat dus zoeken in een specifieke rubriek?
Wil niet iedereen zijn/haar foto beoordeeld zien? Kortom ik snap niet zo heel goed wat de toegevoegde waarde is van het nieuwe draadje.
Als ik een foto van een vogel maak plaats ik die bij de vogels, maar omdat wij een fotoclub zijn hoop ik wel dat ook mijn vogelfoto's worden beoordeeld op hun fotografische kwaliteiten.
Benieuwd wat jij daar van vind. Gegroet, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Patrick » vr sep 22 2023 6:33 pm

Volgens mij is die nieuwe plek bedoeld voor mensen die heel gericht naar kritische blikken op zoek zijn. Niets zou de forumleden moeten weerhouden dat ook op andere plekken te doen, maar dat is toch net even anders…
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Tony D » vr sep 22 2023 6:49 pm

Eens met Patrick. Ik zie over het algemeen weinig gedetailleerde feedback in fotodraadjes. Vaak blijft het algemeen. Bij de Fotobeoordelingen is dat juist de bedoeling. Vandaar mijn toevoeging. Maar inderdaad kan er ook op andere plaatsen feedback gegeven worden.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor annoh » vr sep 22 2023 7:07 pm

Laat ik, als initiator, hierop reageren.

Ik bemerkte dat op veel geplaatste foto's geen reactie kwam. En als er een reactie kwam dan was het vaak een heel summiere reactie. Wat heb je daar als fotograaf aan?

Laat ik meteen een misverstand wegnemen. Het vernieuwde draadje heeft niets met beoordelen te maken! De bedoeling is om in gesprek te komen met elkaar over een foto. Niet voor niets heet het 'Fotobespreking'. Om het gesprek wat gemakkelijker op gang te helpen staan er wat tips of hoe je dat ook wilt noemen,

Ik heb zelf gemerkt dat het werkt. Zo heb ik een serie, gemaakt in Antwerpen, geplaatst. Door de reacties heb ik me weer de vraag gesteld wat er voor zorgt dat 3 foto's met elkaar een serie vormen. De reacties op de foto met waslijnen zorgden ervoor dat ik een iets ander bestand nam en iets anders ging bewerken.

Het kan wat verwarrend overkomen, een apart subforum voor de bespreking van foto's. Ik vind het juist verhelderend werken. Wil je, als fotograaf, dat er een gesprek ontstaat over je foto dan weet je waar je je foto kan plaatsen.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Peter » vr sep 22 2023 7:34 pm

ik vind het geslaagd hoor.

Annoh, sorry maar weer voor mijn summiere reactie
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor pimmetje » vr sep 22 2023 8:13 pm

Mooie foto Frans,voor mij helemaal goed. Ik kan hier echt van genieten.
pimmetje

Clublid
Berichten: 974


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Ronald53 » vr sep 22 2023 9:22 pm

Wat ik goed geslaagd vind: De kleuren. Hele mooie warme tinten. In eerste instantie lijk ik naar een monochroom beeld te kijken, maar dat is het niet. Heel subtiel zit er wel kleur in. Dat subtiele spreekt me aan. Dat geldt ook voor de belichting. In eerste instantie kan de reactie zijn dat de foto is onderbelicht. Maar dat is-ie niet, er zitten genoeg plekken in met hooglichten. Al zou op sommige plekken wat meer doortekening in de schaduwen mogen, wat mij betreft.
Wat ik minder goed vind, is de compositie. Het lichte object rechts staat wat los van de rest. Ik zou de oliespuit een tikkie meer naar rechts willen zien, en zó gedraaid dat de bovenkant naar links wijst. Nu kruipt mijn blik via die tuit naar rechtsboven, en dan, ja, wat dan? In die hoek zit niets meer. Wellicht dat bij een naar links gedraaide spuit, samen met een plek wat meer naar rechts, de spuit het beeld rechts afsluit en je blik teruggeleid wordt, onpieuw de foto in. Maar dan nog, dat lichte object, op die plek. Zit me niet lekker.
Wat ik echt jammer vind is de lijn van de tafel, samen met ketting e.d., zo parallel aan de onderkant van het beeld. In mijn beleving moet dat speelser, dynamischer.
Al met al wél een beeld waar ik best jaloers op ben. Ik weet niet of het mij zou lukken, met name de uitlichting. Sommige andere zaken wringen bij mij, maar da's heel gevoelsmatig. Mijn opleiding was exact, heb me daar ook altijd mee bezig gehouden, en niet met kunst. Maar je brengt me wel op een idee. Ik heb nog een doos met onderdelen uit het blok van mijn motor. Leuke uitdaging voor de herfst.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1586


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » vr sep 22 2023 9:32 pm

@ Patrick, Ton en Anno, duidelijk maar ik hoop van harte dat men mijn foto's kritisch blijft bekijken en beoordelen ongeacht waar ik ze plaats.

@ Peter en Pim, dank!

@ Alle overige leden, maak ook eens een stilleven. Het is een relatief makkelijke tak van fotografie. Je kunt je eigen compositie maken, net zo lang schuiven tot je tevreden bent. Het kan met daglicht, met kunstlicht of een combinatie. Het loopt niet weg. Je hebt geen extreem dure lenzen nodig. Statief is wel fijn. En zeker met de herfst/winter in aantocht een fijne binnen bezigheid.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sssst

Berichtdoor Frans Martens » vr sep 22 2023 9:47 pm

Ronald53 schreef:Wat ik goed geslaagd vind: De kleuren. Hele mooie warme tinten. In eerste instantie lijk ik naar een monochroom beeld te kijken, maar dat is het niet. Heel subtiel zit er wel kleur in. Dat subtiele spreekt me aan. Dat geldt ook voor de belichting. In eerste instantie kan de reactie zijn dat de foto is onderbelicht. Maar dat is-ie niet, er zitten genoeg plekken in met hooglichten. Al zou op sommige plekken wat meer doortekening in de schaduwen mogen, wat mij betreft.
Wat ik minder goed vind, is de compositie. Het lichte object rechts staat wat los van de rest. Ik zou de oliespuit een tikkie meer naar rechts willen zien, en zó gedraaid dat de bovenkant naar links wijst. Nu kruipt mijn blik via die tuit naar rechtsboven, en dan, ja, wat dan? In die hoek zit niets meer. Wellicht dat bij een naar links gedraaide spuit, samen met een plek wat meer naar rechts, de spuit het beeld rechts afsluit en je blik teruggeleid wordt, onpieuw de foto in. Maar dan nog, dat lichte object, op die plek. Zit me niet lekker.
Wat ik echt jammer vind is de lijn van de tafel, samen met ketting e.d., zo parallel aan de onderkant van het beeld. In mijn beleving moet dat speelser, dynamischer.
Al met al wél een beeld waar ik best jaloers op ben. Ik weet niet of het mij zou lukken, met name de uitlichting. Sommige andere zaken wringen bij mij, maar da's heel gevoelsmatig. Mijn opleiding was exact, heb me daar ook altijd mee bezig gehouden, en niet met kunst. Maar je brengt me wel op een idee. Ik heb nog een doos met onderdelen uit het blok van mijn motor. Leuke uitdaging voor de herfst.

Goedenavond Ronald, ook jij bedankt voor je uitgebreide reactie. De donkere schaduwen zijn een bewuste keuze, maar ik snap je wel hoor. En de compositie is natuurlijk helemaal persoonlijk. Door de tuit van de oliespuit naar rechts te draaien ontstaat er een denkbeeldige ruimte waar dat witte ding in past en wat daardoor bij het beeld wordt betrokken. Het slijpsteentje dient dan weer min of meer als optisch tegenwicht. Althans zo had ik het bedacht. De rechte lijn is voor mij wat het is, dat hoeft niet speelser, er gebeurt wmb al genoeg in de compositie. Mijn grootste kritiek is de dode achtergrond.
En mbt het licht, het is overwegend daglicht met een heel klein beetje invulling van een simpel zaklampje. Zoals ik net al schreef , ga het proberen, het is echt leuk!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Reclame en producten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten