Contrasten

Onderwerp:

Contrasten

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 03 2014 3:10 pm

Mijn dochter (net 13) kreeg op de middelbare school een opdracht om bij het vak "Art" foto's te maken rondom het thema eten.
De foto's moesten een aantal contrasten weergeven. Ze wilde "een professionele" camera en licht gebruiken.
Met een vader met fotografie als achtergrond, kon het niet uitblijven dat ze mijn hulp inriep om het een en ander op te zetten.

Het zijn haar eigen onderwerpen en ideeën, en praktische uitwerking om spullen en etenswaren op de ondergrond te zetten / "vorm te geven".
Met het instellen van de camera en de lampen, en bewerking van de RAW-bestanden ben ik daar grotendeels mee bezig geweest,
en heb getracht haar een stukje te "triggeren" hoe licht op een goede manier te gebruiken.
De set-up / opnamen zijn gewoon in een hoek van de huiskamer gemaakt.
(Heb de leerkracht wel ingelicht dat de opdracht in het juiste perspectief gezien moet worden met de extra hulp van papa).

Leek me ook wel een aardig onderwerp om hier te delen:

- Camera D700
- Lens: Vergrotingslens Rodenstock APO Rodagon-N 105mm / f 4.0 - tot F11 gediafragmeerd en gemonteerd op een Nikon PB-4 balg
De EXIF gegevens zijn NIET correct voor wat betreft de gebruikte lens. Die staat verkeerd ingesteld uit een lijstje van ingegeven manueel gebruikte brandpunten.

- Ondergrond, bij foto 2 t/m4 een zwart glazen plaat.

Één idee wat mijn dochter had, hebben we om praktische redenen maar niet uitgevoerd.
Ze wilde een contrast van eten wat heel iets anders uitdrukt dan wat het feitelijk is. Een stukje breiwerk van spaghetti.
Met de te verwachten glibberigheid in het begin, uitdroging van de spaghetti erna, breken etc. heeft ze daar maar van afgezien.
Naar aanleiding van het YouTube filmpje < Remember the EGG > heeft ze toen een ei genomen om te fotograferen
(en hebben we daadwerkelijk wat lichtproefjes met een ei gedaan) :


1. Contrast - licht

Ei met een stukje "Bostik Blu Tack" (een soort plak kneed putty om dingen op te hangen) op wit stuk karton rechtop neergezet.
Verlichting één studiolamp, gewone reflector met honingraat voorzetstuk (spot effect). Schaduw wat opgehelderd met een stukje piepschuim.

Afbeelding


2. Contrast - structuur

Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Het licht wat je in de ondergrond ziet is de weerkaatsing van de witte muur in het glas.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) een beet je schuin van achter boven, de koffie aangelicht.
(Ik dacht dat ik nog een extra flitsertje indirect tegen het plafond heb gebruikt om het algemene contrast ietsje te verzachten ?).
De vergrotingslens is enigszins gekanteld op de Nikon PB-4 balg om het scherptevlak over de structuur naar achteren te leggen.
Zie als vergelijking van de opstelling < dit bericht op het forum >

Afbeelding


3. Contrast - vorm

Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Het licht wat je in de ondergrond ziet is de weerkaatsing van de witte muur in het glas.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) van bovenuit, de Engelse drop aangelicht.
Met een stuk foam karton beplakt met strak dik aluminium folie de schaduw iets opgehelderd.
De vergrotingslens is enigszins gekanteld op de Nikon PB-4 balg om het scherptevlak over de structuur naar achteren te leggen.
Zie als vergelijking van de opstelling < dit bericht op het forum >

Afbeelding


4. Contrast - kleur

Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) van bovenuit, glas en sinaasappelschijfje aangelicht.
Sinaasappelschijfje staat enigszins schuin (haaks op de richting van camera standpunt) om nog wat licht op de zijkant te vangen.
Met een stuk foam karton beplakt met strak dik aluminium folie de schaduw flink wat opgehelderd.
Dat geeft dan die lichtbanen in het glas. Een mooi klein strakke lichtbox zou mooier zijn geweest, met rechte glimmende banen in het glas.
De blauwe vloeistof (inkt in water) is op uitdrukkelijk verzoek van mijn dochter bewust niet tot een egale kleur gemengd.

Afbeelding


Algemeen: In de nabewerking (voortraject Nikon Capture NX2, daarna Photoshop) zijn de hoeken / randen bewust wat donkerder gemaakt.
Uitgezonderd opname 1, het lichtgebruik komt volledig tot stand door gebruik van de spotwerking van een honingraat grid voorzetstuk.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 03 2014 6:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Flandria » ma nov 03 2014 3:28 pm

Leuke opdracht!
Compliment aan dochter (en vader)!

Puntje, het glas met de blauwe vloeistof (mooie opname trouwens)
zie je in de spiegeling, rondjes ter hoogte van de vloeistof (vuiltjes?).
Flandria



Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 03 2014 3:38 pm

Flandria schreef:zie je in de spiegeling, rondjes ter hoogte van de vloeistof (vuiltjes?).

Ja dat klopt, de fijnste stofjes worden fel aangelicht door het licht erboven (en heb vooraf toch goed gepoetst; het glas is ook enigszins beschadigd). Omdat ze een beetje onscherp zijn worden het lichtkringetjes in de vorm van het diafragma (afgeronde 5-hoek in dit geval). Maar om het allemaal weg te poetsen vond ik in deze "oefening" wat te ver gaan. Had zelf bijv. ook liever een mooiere vorm glas gezien en mooier aangekleed als "cocktail". Maar dat was niet het idee van mijn dochter. Dat ging haar weer te ver. Dat konden we misschien een andere keer wel doen. :lol:

Wat me overigens zelf erg bevalt is de kwaliteit van dat "ouderwetse" vergrotingslensje wat ik heb ingezet. (Rodenstock APO Rodagon-N 105mm / f 4.0 ).
Als er een meer rond diafragma zou hebben ingezeten, is het helemaal een perfect lensje om er productfotografie mee te doen.

Naar aanleiding van de ingeleverde huiswerkopdracht door mijn dochter en de hulp van 'papa' is mij gevraagd een workshop op school te geven over licht.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor robcctje » ma nov 03 2014 8:15 pm

Schitterend gedaan,en met die kleuren.
Voor mij foto 3,krijg gewoon zin in engelse drop.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor renata » ma nov 03 2014 8:32 pm

Wat ontzettend leuk, dat je dit zo met je dochter gedaan hebt Léon. Voor ons is het ook leuk, omdat je alles zo duidelijk uitlegt. Ik kan me goed voorstellen, dat de school je expertise gevraagd heeft voor een les. Ik verwacht, dat jullie daar later met veel plezier op terug kijken!
Gebruikersavatar
renata

Clublid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor weimaraner » ma nov 03 2014 9:35 pm

Mooi en toch ook weer leerzaam Léon!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Skippy » ma nov 03 2014 9:38 pm

Heel leuk en geslaagd Léon. Het is een gave serie geworden waar jullie beiden trots op kunnen zijn.
Ook fijn om weer eens (gedeeld) fotowerk van je te zien. Mag je wat mij betreft meer doen.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Jacob_O » ma nov 03 2014 9:45 pm

Geweldig om te zien: Leuk én leerzaam!
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor ATOR » ma nov 03 2014 10:25 pm

Erg mooi, je kunt wel zien dat je een goed begrip hebt van licht.

Dit soort fotografie lijkt zo bedrieglijk eenvoudig, tot je het zelf probeert :P

De plaatsing van het licht en de schaduw, de kwaliteit van het licht, de balans met de fill, de specular highlights, de reflecties, het zit allemaal erg goed in elkaar.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Frankie » ma nov 03 2014 10:31 pm

De tweede, die vind ik gewoon supermooi !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 03 2014 10:39 pm

Bedankt voor alle leuke reacties.

Nog een aardig voorval in de opzet van de opname met Engelse drop.
Mijn dochter had de opstelling van de drop zo boven aan de bovenrand. (Ze wilde dat zo hebben). Maar aanvankelijk lag dat gele ronde dropje met zwarte kern wat nu zo'n beetje rechts in het midden van al die dropjes ligt meer bovenaan. Ik had er een opmerking over dat dat ronde dropje eigenlijk een beetje lelijk tegen de rand aanlag, of we niet beter iets meer ruimte aan de bovenkant konden laten. (Dus een iets ander standpunt, camera iets naar boven kantelen). Maar toen kwam ze met een heel eigen maar erg simpele en doeltreffende oplossing. Door meteen het dropje op te pakken en wat lager in het stapeltje te leggen. Klaar !!!
De jeugd denkt een stuk sneller dan ik. :lol:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma nov 03 2014 10:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Skippy » ma nov 03 2014 10:48 pm

Deze oudere jongere had het dropje snel in zijn mond gestopt :wink:
Laatst gewijzigd door Skippy op di nov 04 2014 3:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Léon Obers » ma nov 03 2014 11:01 pm

Maar dat was niet alle drop hoor. :D
Buiten beeld (veel meer wat daar ligt) had ik nog meer Engelse drop in zakken zitten. Daarvan ging er ook geregeld een naar het mondje toe.
Na de fotografie (en drop weer terug in de zakken) hebben vooral mijn dochter, en een vriendinnetje van haar die ter logeren kwam, één zak volledig soldaat gemaakt :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor Saskia Janssen » di nov 04 2014 6:40 am

lekkere foto's :D
Gebruikersavatar
Saskia Janssen

Forumlid
Berichten: 304


Locatie: Midwoud
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Contrasten

Berichtdoor ReneG » di nov 04 2014 1:46 pm

Zeer fraai, en dat voor een schoolproject. ;)

Foto 2 vind ik overigens het meest aansprekend... en hartelijk dank voor de uitleg, ik word op ideeën gebracht. Eens kijken waar ik een glasplaat vandaan ga halen... ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Reclame en producten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten