Contrasten
Geplaatst: ma nov 03 2014 3:10 pm
Mijn dochter (net 13) kreeg op de middelbare school een opdracht om bij het vak "Art" foto's te maken rondom het thema eten.
De foto's moesten een aantal contrasten weergeven. Ze wilde "een professionele" camera en licht gebruiken.
Met een vader met fotografie als achtergrond, kon het niet uitblijven dat ze mijn hulp inriep om het een en ander op te zetten.
Het zijn haar eigen onderwerpen en ideeën, en praktische uitwerking om spullen en etenswaren op de ondergrond te zetten / "vorm te geven".
Met het instellen van de camera en de lampen, en bewerking van de RAW-bestanden ben ik daar grotendeels mee bezig geweest,
en heb getracht haar een stukje te "triggeren" hoe licht op een goede manier te gebruiken.
De set-up / opnamen zijn gewoon in een hoek van de huiskamer gemaakt.
(Heb de leerkracht wel ingelicht dat de opdracht in het juiste perspectief gezien moet worden met de extra hulp van papa).
Leek me ook wel een aardig onderwerp om hier te delen:
- Camera D700
- Lens: Vergrotingslens Rodenstock APO Rodagon-N 105mm / f 4.0 - tot F11 gediafragmeerd en gemonteerd op een Nikon PB-4 balg
De EXIF gegevens zijn NIET correct voor wat betreft de gebruikte lens. Die staat verkeerd ingesteld uit een lijstje van ingegeven manueel gebruikte brandpunten.
- Ondergrond, bij foto 2 t/m4 een zwart glazen plaat.
Één idee wat mijn dochter had, hebben we om praktische redenen maar niet uitgevoerd.
Ze wilde een contrast van eten wat heel iets anders uitdrukt dan wat het feitelijk is. Een stukje breiwerk van spaghetti.
Met de te verwachten glibberigheid in het begin, uitdroging van de spaghetti erna, breken etc. heeft ze daar maar van afgezien.
Naar aanleiding van het YouTube filmpje < Remember the EGG > heeft ze toen een ei genomen om te fotograferen
(en hebben we daadwerkelijk wat lichtproefjes met een ei gedaan) :
1. Contrast - licht
Ei met een stukje "Bostik Blu Tack" (een soort plak kneed putty om dingen op te hangen) op wit stuk karton rechtop neergezet.
Verlichting één studiolamp, gewone reflector met honingraat voorzetstuk (spot effect). Schaduw wat opgehelderd met een stukje piepschuim.
2. Contrast - structuur
Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Het licht wat je in de ondergrond ziet is de weerkaatsing van de witte muur in het glas.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) een beet je schuin van achter boven, de koffie aangelicht.
(Ik dacht dat ik nog een extra flitsertje indirect tegen het plafond heb gebruikt om het algemene contrast ietsje te verzachten ?).
De vergrotingslens is enigszins gekanteld op de Nikon PB-4 balg om het scherptevlak over de structuur naar achteren te leggen.
Zie als vergelijking van de opstelling < dit bericht op het forum >
3. Contrast - vorm
Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Het licht wat je in de ondergrond ziet is de weerkaatsing van de witte muur in het glas.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) van bovenuit, de Engelse drop aangelicht.
Met een stuk foam karton beplakt met strak dik aluminium folie de schaduw iets opgehelderd.
De vergrotingslens is enigszins gekanteld op de Nikon PB-4 balg om het scherptevlak over de structuur naar achteren te leggen.
Zie als vergelijking van de opstelling < dit bericht op het forum >
4. Contrast - kleur
Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) van bovenuit, glas en sinaasappelschijfje aangelicht.
Sinaasappelschijfje staat enigszins schuin (haaks op de richting van camera standpunt) om nog wat licht op de zijkant te vangen.
Met een stuk foam karton beplakt met strak dik aluminium folie de schaduw flink wat opgehelderd.
Dat geeft dan die lichtbanen in het glas. Een mooi klein strakke lichtbox zou mooier zijn geweest, met rechte glimmende banen in het glas.
De blauwe vloeistof (inkt in water) is op uitdrukkelijk verzoek van mijn dochter bewust niet tot een egale kleur gemengd.
Algemeen: In de nabewerking (voortraject Nikon Capture NX2, daarna Photoshop) zijn de hoeken / randen bewust wat donkerder gemaakt.
Uitgezonderd opname 1, het lichtgebruik komt volledig tot stand door gebruik van de spotwerking van een honingraat grid voorzetstuk.
De foto's moesten een aantal contrasten weergeven. Ze wilde "een professionele" camera en licht gebruiken.
Met een vader met fotografie als achtergrond, kon het niet uitblijven dat ze mijn hulp inriep om het een en ander op te zetten.
Het zijn haar eigen onderwerpen en ideeën, en praktische uitwerking om spullen en etenswaren op de ondergrond te zetten / "vorm te geven".
Met het instellen van de camera en de lampen, en bewerking van de RAW-bestanden ben ik daar grotendeels mee bezig geweest,
en heb getracht haar een stukje te "triggeren" hoe licht op een goede manier te gebruiken.
De set-up / opnamen zijn gewoon in een hoek van de huiskamer gemaakt.
(Heb de leerkracht wel ingelicht dat de opdracht in het juiste perspectief gezien moet worden met de extra hulp van papa).
Leek me ook wel een aardig onderwerp om hier te delen:
- Camera D700
- Lens: Vergrotingslens Rodenstock APO Rodagon-N 105mm / f 4.0 - tot F11 gediafragmeerd en gemonteerd op een Nikon PB-4 balg
De EXIF gegevens zijn NIET correct voor wat betreft de gebruikte lens. Die staat verkeerd ingesteld uit een lijstje van ingegeven manueel gebruikte brandpunten.
- Ondergrond, bij foto 2 t/m4 een zwart glazen plaat.
Één idee wat mijn dochter had, hebben we om praktische redenen maar niet uitgevoerd.
Ze wilde een contrast van eten wat heel iets anders uitdrukt dan wat het feitelijk is. Een stukje breiwerk van spaghetti.
Met de te verwachten glibberigheid in het begin, uitdroging van de spaghetti erna, breken etc. heeft ze daar maar van afgezien.
Naar aanleiding van het YouTube filmpje < Remember the EGG > heeft ze toen een ei genomen om te fotograferen
(en hebben we daadwerkelijk wat lichtproefjes met een ei gedaan) :
1. Contrast - licht
Ei met een stukje "Bostik Blu Tack" (een soort plak kneed putty om dingen op te hangen) op wit stuk karton rechtop neergezet.
Verlichting één studiolamp, gewone reflector met honingraat voorzetstuk (spot effect). Schaduw wat opgehelderd met een stukje piepschuim.
2. Contrast - structuur
Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Het licht wat je in de ondergrond ziet is de weerkaatsing van de witte muur in het glas.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) een beet je schuin van achter boven, de koffie aangelicht.
(Ik dacht dat ik nog een extra flitsertje indirect tegen het plafond heb gebruikt om het algemene contrast ietsje te verzachten ?).
De vergrotingslens is enigszins gekanteld op de Nikon PB-4 balg om het scherptevlak over de structuur naar achteren te leggen.
Zie als vergelijking van de opstelling < dit bericht op het forum >
3. Contrast - vorm
Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Het licht wat je in de ondergrond ziet is de weerkaatsing van de witte muur in het glas.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) van bovenuit, de Engelse drop aangelicht.
Met een stuk foam karton beplakt met strak dik aluminium folie de schaduw iets opgehelderd.
De vergrotingslens is enigszins gekanteld op de Nikon PB-4 balg om het scherptevlak over de structuur naar achteren te leggen.
Zie als vergelijking van de opstelling < dit bericht op het forum >
4. Contrast - kleur
Één lamp gericht op een witte muur achter de zwart glazen ondergrond.
Met een tweede studiolamp (gewone reflector) van bovenuit, glas en sinaasappelschijfje aangelicht.
Sinaasappelschijfje staat enigszins schuin (haaks op de richting van camera standpunt) om nog wat licht op de zijkant te vangen.
Met een stuk foam karton beplakt met strak dik aluminium folie de schaduw flink wat opgehelderd.
Dat geeft dan die lichtbanen in het glas. Een mooi klein strakke lichtbox zou mooier zijn geweest, met rechte glimmende banen in het glas.
De blauwe vloeistof (inkt in water) is op uitdrukkelijk verzoek van mijn dochter bewust niet tot een egale kleur gemengd.
Algemeen: In de nabewerking (voortraject Nikon Capture NX2, daarna Photoshop) zijn de hoeken / randen bewust wat donkerder gemaakt.
Uitgezonderd opname 1, het lichtgebruik komt volledig tot stand door gebruik van de spotwerking van een honingraat grid voorzetstuk.