Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Gemmageluk60 » vr apr 08 2022 2:57 pm

Mooi om het proces te zien en het resultaat.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Vincent » vr apr 08 2022 3:32 pm

Leuk om je setting en resultaten te zien in dit draadje!

Nikkormaat schreef:Daarna bleek er toch behoorlijk veel nabewerking nodig. Ik was blij met mijn Loupedeck+.


Ik ben wel benieuwd naar jouw bewerkingsproces in dit geval. Ik denk dat je in de basis gewoon goede foto's gemaakt hebt. Composities, scherpte, scene met de extra accessoires om het aan te kleden, gewoon prima allemaal. Je 'lightbox' van piepschuim is ook een creatieve en eenvoudige manier om een hoop reflecties te voorkomen en om je belichting nog egaler te krijgen. Top.

Toch denk ik dat ook hier wel geldt, dat je de beelden in de edit eenvoudig en snel naar een veel hoger niveau kunt tillen. Jouw beeld oogt echt wat te grijs en onderbelicht naar mijn smaak. Het lijkt me geen bewuste keuze in deze, daarvoor is het iets te inconsistent. Als ik even snel aan de tonecurve trek, belichting ietsje omhoog, vibrance omhoog en met 1 Brush wat scherpte uit je achergrond haal en belichting toevoeg (dus 5 handelingen) dan oogt het wat mij betreft een stuk frisser en komen de sieraden nog beter uit.

Afbeelding

Kleine moeite, groot resultaat!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 08 2022 4:17 pm

Vincent, dank voor jouw feedback! Het doet mij goed dat jij de werkwijze en het resultaat grotendeels kunt waarderen. Wat betreft de belichting ben ik het met je eens. Mijn dochter wilde de website perse dit weekend in de lucht hebben en heb ik mij vooral laten leiden door wat mijn dochter mooi vond. Met meer belichting vond zij de achtergrond, bladeren of andere entourage te licht en het geheel te contrastrijk worden. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een gemiddelde tussen jou foto's. Jouw linker foto is bij het bekijken in jouw reactie vreemd genoeg donkerder dan de foto in mijn draadje. Ik zit na de webinar van Jan Haitsma over maskers in Lightroom nog volop ik de leermodus. Ik worstel erg met het gebruik van de maskers. Met Selectie Onderwerp wordt er helaas véél meer dan alleen de sieraden geselecteerd. Ik vind het ook bijzonder lastig om nauwkeurig met een muis te penselen en heb nog geen ervaring met tonecurve, maar ik zal na veel oefenen bij toekomstige foto's beslist een beter resultaat kunnen bereiken. Kun je een foto plaatsen met overlay van de door jou gebruikte brush, zodat ik een indruk krijg hoe dat in zijn werk gaat?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Vincent » vr apr 08 2022 7:44 pm

Nikkormaat schreef:Vincent, dank voor jouw feedback!


Daar is een forum voor :thumbup:

Jouw linker foto is bij het bekijken in jouw reactie vreemd genoeg donkerder dan de foto in mijn draadje


Het is exact hetzelfde bestanden zoals je hier gepost hebt maar uiteraard een screenshot dus wellicht dat Lightroom, de flickr compressie of mijn monitor calibratie, daar nog wel iets marginaals ongewild anders eruit laten zien.

Met Selectie Onderwerp wordt er helaas véél meer dan alleen de sieraden geselecteerd. Ik vind het ook bijzonder lastig om nauwkeurig met een muis te penselen [...] Kun je een foto plaatsen met overlay van de door jou gebruikte brush, zodat ik een indruk krijg hoe dat in zijn werk gaat?


Ik benoemde bewust ook je goede bronbestand. Omdat je een mooie scherpte hebt zonder een opzichtige afval is het relatief eenvoudig om Lr zelf de selectie te laten maken met bijvoorbeeld de kleurselectie. Ik weet niet of onderstaand screenshot heel duidelijk is.

Afbeelding

Je kunt met een Brush eenvoudig de witte delen inkleuren met automask aan, en dat eventueel finetunen met een kleuren-selectie-masker.

Ik was echter lui, brushen duurt te lang voor een super snelle edit, dus ik heb een radiaal (radiaal gradiënt 1) op het blad gezet, deze omgedraaid (alles buiten de radiaal wordt aangepast), en daar vervolgens een kleuren-selectie-masker (Color range 1) op gezet met een puntje geprikt in het witte. Daarna kun je schuiven aan de 'refine' slider, wel even masker zichtbaar zetten (op de letter 'O' drukken), totdat alle, maar wel alleen de witte delen geselecteerd zijn. IN dit geval kwam ik dan op 17 uit. Dan is het echt een paar seconde werk (als je deze methode een paar keer hebt toegepast).

*De selectie is in dit geval alles wat rood kleurt in mijn beeld. Kan bij jou een andere kleur zijn afhankelijk van je Lr settings.

en heb nog geen ervaring met tonecurve, maar ik zal na veel oefenen bij toekomstige foto's beslist een beter resultaat kunnen bereiken.


Tonecurve is echt een van de krachtigste tools om snel en eenvoudig je histogram goed te krijgen en dus met een veel frisser en contrastrijker beeld te eindigen. Sterker, ik denk dat 9/10 beelden hier op het forum, misschien wel meer, direct frisser en aantrekkelijker zouden zijn met een kleine Tone curve aanpassing. Dus zeker de moeite waard om even in te duiken...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 08 2022 10:46 pm

Ik denk dat ik moet gaan uitkijken naar een boek over de laatste update van Lightroom met accent op het gebruik van maskers, want ondanks al mijn aantekeningen en screenprints van de webinar van Jan Haitsma, ben ik enorm met het gebruik van maskers aan het worstelen.
Ik zie ondanks jouw uitleg beslist iets over het hoofd, want er gebeurd tijdens het verplaatsen van het refine-schuifje helemaal niets. Ik heb in het Masker het Onderwerp geselecteerd en daarin Kleurbereik. Als ik nadat ik met het pipetje het wit heb geselecteerd en het Refine-schuijfje verplaats zie ik dat de overlay verandert, maar zonder overlay zie ik tijdens het verschuiven geen enkele verandering optreden.
Jouw opmerking over de 9/10 beelden op het forum lijkt een opmaat voor een te organiseren activiteit om meer aandacht aan het gebruik van de Tone Curve te gaan schenken.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op za apr 09 2022 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Karina2 » za apr 09 2022 10:35 am

Piet vd Eynde heeft er een paar minuten durend filmpje over gemaakt. Wellicht helpt dat. Die kun je immers op ieder moment stopzetten en terugspelen. Ben nu even niet in de gelegenheid, maar kan je de link later dit weekend wel toesturen via PB.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » za apr 09 2022 1:06 pm

Dank je.
Kan iemand zich herinneren of er in ons magazine aandacht aan de ToneCurve besteed is?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Karina2 » za apr 09 2022 1:18 pm

Niet zo 1-2-3, maar als je even zoekt Tonecurve Lightroom via Google of YouTube duikt er vast wel iets op.
Filmpje van Piet gaat overigens over maskers/selecties maken, niet over de tooncurve.
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Vincent » za apr 09 2022 2:37 pm

Nikkormaat schreef:lijkt een opmaat voor een te organiseren activiteit om meer aandacht aan het gebruik van de Tone Curve te gaan schenken.


Je moet het ook niet altijd moeilijker maken dan het is... ten eerste kun je sommige dingen redelijk eenvoudig en in een paar minuten bij elkaar googlen. Ten tweede is het ook altijd deels smaak en persoonlijke voorkeur van diegene die het jou vertelt. Dus op zijn minst lees/kijk je dezelfde tool op een paar verschillende plaatsen en pas je toe wat het beste bij jouw eigen stijl en smaak past.

Daarnaast, als je even lekker eenvoudig en generaliserend de aanname doet dat je alle luminantiewaardes in je histogram wilt gebruiken in je foto (en ja daar zijn legio uitzonderingen op natuurlijk). Dan kun je de uiterste hoeken van je histogram naar elkaar toetrekken totdat je zwartpunt en je witpunt net beginnen te clippen. Met ook de aanname dat een witte achtergrond ook echt wit mag zijn kun je het witpunt nog iets naar links slepen (even clipping aanzetten door op de letter 'J' te drukken' en je hebt letterlijk met 2 muisklikken jouw hele beeld echt al enorm frisser, contrastrijker en kleurrijker.

Uiteraard is deze manier voor dit beeld iets te simplistisch en extreem, maar dan zie je wel gelijk hoe krachtig en simpel de tonecurve eigenlijk is!

Dus met alleen deze tonecurve aanpassing
Afbeelding

ziet jouw oorspronkelijke beeld er zo uit (en dat is dus met ALLEEN de tonecurve aanpassing!!!):
Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe sieraden zonder reflecties fotograferen

Berichtdoor Nikkormaat » za apr 09 2022 3:48 pm

Dank je voor de screenprint. Erg verhelderend!
Omdat het die kleurcurve voor mij nog onbekend terrein is, was het even puzzelen, omdat het een andere benadering vraagt. Maar uiteindelijk heb ik toch hetzelfde resultaat als jouw bewerking voor elkaar gekregen.
Om mij in het gebruik er van te kunnen bekwamen heb al vast een map met oefenfoto's aangemaakt.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Reclame en producten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten