Food fotografie

Onderwerp:

Food fotografie

Berichtdoor gvdnberg » zo jun 19 2022 11:19 pm

Als opdracht binnen onze fotoclub was gekozen voor Food. Ik ben aan de slag gegaan met een zwarte achtergrond en een zwart doek op tafel. Schuin rechtsboven een Nanlite Forza 60 met softbox (ongeveer onder een hoek van 45 graden; vermogen ingesteld op ongeveer 66%), links een zilverkleurig reflectiescherm en links voor een Nanlite Forza met fresnellens op 10 graden, vermogen ingesteld op 25%, zodat een flauwe, smalle bundel ontstaat (alleen voor foto 2 en foto3). Hierdoor werd bij de gemberstronk (foto2) en het brood (foto3) de schaduw wat lichter.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Food fotografie

Berichtdoor schilder » zo jun 19 2022 11:37 pm

mooi gemaakt
en daarna lekker eten
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Food fotografie

Berichtdoor Patrick » zo jun 19 2022 11:41 pm

Netjes hoor, erg smaakvolle composities. En vooral ook goed belicht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Food fotografie

Berichtdoor Brutus » ma jun 20 2022 10:44 pm

Fraai gedaan. Belichting is altijd lastig met voedsel, maar dat is hier goed gelukt!
Misschien de volgende keer de stickers van de kiwi's en de bananen afhalen?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Food fotografie

Berichtdoor MarcoEos70D » di jun 21 2022 9:22 am

Mooi! Food vind ik altijd lastig, zeker qua belichting. Dat is hier prima gelukt. De foto's staan ook in de volgorde waarin ik ze waardeer: de eerste vind ik het mooist, de tweede wat gewoontjes, de derde iets te geënsceneerd.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Food fotografie

Berichtdoor gvdnberg » di jun 21 2022 9:54 am

Hartelijk dank voor jullie commentaar en complimenten.
Ik begon met de tweede foto en haalde daar onvoldoende voldoening uit, met name de compositie met de glazen schaal bleek niet zo goed uit te pakken. Toen ik de metalen schaal gebruikte, lukte de compositie veel beter en kreeg ik wel die voldoening, ik vind de eerste foto de beste van de drie.
Om ook eens met andere producten wat te doen, heb ik de derde foto gemaakt. Simpelweg omdat mijn vrouw en ik trek hadden in een stukje kaas en wat olijven. Daar heb ik wat stokbrood bij gezet om een aantrekkelijker compositie te maken. Ik vind dat de één na beste foto.
De stickertjes op de foto’s zijn aan mijn aandacht ontsnapt, dank voor de opmerking, aandachtspunt voor een volgende keer!
De belichting viel mij erg mee, hoewel ik toch iets wil verzinnen om de witte reflectie vlekjes op -met name- de tomaten te verminderen of helemaal weg te krijgen. Daarvoor is een grotere softbox mogelijk de oplossing denk ik. Deze foto’s zijn de eerste resultaten met gebruik van de continue verlichting door de Nanlite Forza lampjes, voorheen gebruikte ik tot 3 SB-800 flitsers in 2 softboxen (Westcott), waarmee ik veel meer moest puzzelen, bijstellen en verplaatsen om een mooi resultaat te krijgen.

Kortom: ik ben blij met de set van 3 Nanlite Forza 60 lampjes met statief en softboxen en een fresnel lens. Een aanrader!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Food fotografie

Berichtdoor Karina2 » di jun 21 2022 1:05 pm

Mij spreekt juist de 3e foto het meest aan. In de andere vind ik het rood vd tomaten met de reflectie net wat teveel aandacht vragen. In de 3e is de reflectie slechts heel licht en subtiel aanwezig op de olijven. Voor mij is dit beeld het meest in balans; het totaalbeeld trekt de aandacht en niet een individueel item op zich. Ook fijn dat zo belicht is, dat er geen reflecties/hotspots op het mes zitten. Het deels aangesneden stokbrood zorgt voor dynamiek, waarmee het voor mij een stilleven met dynamiek wordt.
Leuk dat je zo tevreden bent met je nieuwe lichtbronnen. Ben benieuwd naar het vervolg...
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1566


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Reclame en producten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten