HDR [verzamel]

Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor Nikon Haak » za jan 30 2010 5:17 pm

Ik HDR met alle bewerkingsmogelijkheden een prachtige techniek waar ik t.z.t. ook veel meer mee wil gaan doen. Maar hoe krijg je nou in godsnaam zo'n HDR met 7 foto's uit de hand geschoten!?
Nikon Haak



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor KvP » za jan 30 2010 5:26 pm

ikbenfreek schreef:Afbeelding
mijn eerste HDR opname
Freek, je onderschrift luid, ik citeer: HET GAAT ER NIET OM WELKE CAMERA JE GEBRUIKT , MAAR HOE JE HEM GEBRUIKT.
Advies: hou hem recht :wink2:
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor janp » za jan 30 2010 7:21 pm

1e HDR foto. De Kruiskerk in Bergum (frl) Graag op of aanmerkingen.....
vr gr Jan
Afbeelding
janp



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor pixelpeter » za jan 30 2010 8:47 pm

@Jan. Je eerste HDR. Altijd een bijzonder moment. Je ziet zelf het grote verschil met een enkele opname.
Je wil graag commentaar maar je geeft wel heel weinig info over hoe je de foto gemaakt heb. Hoeveel opnamen en met welk programma uitgewerkt?
Ik gok er even op dat je hem uitgewerkt hebt (getonemapped hebt) in Photomatix. Als dat zo is probeer dan eens de voorinstelling
(preset) "default". Of "naturel" als die in jouw versie van Photomatix zit. Dan hou je alle doortekening in lichten en schaduwen maar krijg je minder halo effecten (bij jou goed zichtbaar
bij de bomen links) en blijven de kleuren meer natuurlijk. Maar je kunt natuurlijk ook na Photomatix nog naar Photoshop gaan
voor een nabewerking om de kleuren wat af te vlakken. Alle profs doen nabewerkingen in Photoshop. En veel profs gebruiken helemaal geen Photomatix maar doen alles in Photoshop.
Dat betreffende de techniek. Wat de opname zelf betreft is het standpunt niet echt spannend gekozen. Je zou door de knietjes kunnen
gaan en een zerk dichtbij als voorgrond nemen. Dan krijg je meer dieptewerking.
Maar als 1e HDR heb ik wel minder geslaagde voorbeelden gezien. Ben benieuwd of je snel nog nieuwe HDR's hier gaat posten :wink: .
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor pixelpeter » za jan 30 2010 9:02 pm

@Kees KvP en Nikon Haak
Die 7 opnamen maak ik met mijn D200 met knopje op stand Ch en 7 x 1 EV ingesteld via het menu. Dat schiet je in minder dan 2 seconden. Goed stilhouden, zoek steun.
Natuurlijk zijn die 7 opnamen t.o.v. elkaar iets verschoven want je houdt je camera nooit stil genoeg. Maar,.... de huidige software Photomatix maar ook Photoshop
kan tegenwoordig fantastisch uitlijnen. Dat gebeurt denk ik vanuit het midden van de opname want aan de randen zie je vaak gekke dingen. Maar dat is heel weinig en snij
ik weg. Het wordt moeilijk als je heel voorin je beeld grote objecten hebt. Elke kleine verschuiving van je camera geeft een grote perspectief afwijking en daar heeft
de software soms niet van terug. Je krijgt dan geen of een heel slecht resultaat.
In de draad http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=23009&hilit=ruis vindt je nog meer info.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor janp » za jan 30 2010 9:49 pm

pixelpeter schreef:@Jan. Je eerste HDR. Altijd een bijzonder moment. Je ziet zelf het grote verschil met een enkele opname.
Je wil graag commentaar maar je geeft wel heel weinig info over hoe je de foto gemaakt heb. Hoeveel opnamen en met welk programma uitgewerkt?
Ik gok er even op dat je hem uitgewerkt hebt (getonemapped hebt) in Photomatix. Als dat zo is probeer dan eens de voorinstelling
(preset) "default". Of "naturel" als die in jouw versie van Photomatix zit. Dan hou je alle doortekening in lichten en schaduwen maar krijg je minder halo effecten (bij jou goed zichtbaar
bij de bomen links) en blijven de kleuren meer natuurlijk. Maar je kunt natuurlijk ook na Photomatix nog naar Photoshop gaan
voor een nabewerking om de kleuren wat af te vlakken. Alle profs doen nabewerkingen in Photoshop. En veel profs gebruiken helemaal geen Photomatix maar doen alles in Photoshop.
Dat betreffende de techniek. Wat de opname zelf betreft is het standpunt niet echt spannend gekozen. Je zou door de knietjes kunnen
gaan en een zerk dichtbij als voorgrond nemen. Dan krijg je meer dieptewerking.
Maar als 1e HDR heb ik wel minder geslaagde voorbeelden gezien. Ben benieuwd of je snel nog nieuwe HDR's hier gaat posten :wink: .
PixelPeter


HAllo Peter,
Bedankt voor je reactie! Ik heb 5 foto's genomen in totaal. Ik gebruik idd photomatix pro. Ik ga de instellingen proberen die je aangeeft. Bedankt daarvoor. Ik heb maar wat geschoven met de balkjes zonder enig benul te hebben wat ik nu daadwerkelijk deed.... Ik zoek nog een uitleg met bv gemiddelde waardes.

Ik zal eens terug gaan en het op jou manier doen. Ik was al druk met de camera en was al blij dat de kerk er in zijn geheel op stond en de toren een beetje uit de takken was.... Zo zie je maar dat je VEEL vergeet voor die mooie opname. Ik ga zeker door en zal dan zo veel mogelijk info geven.

Bedankt.
mvg Jan
janp



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor Nikon Haak » za jan 30 2010 10:04 pm

@ pixelpeter. De instelling die jij aangeeft kunnen volgens mij niet op mijn D80.

@ janp. Ik heb het boekwerkje HDR van Johan W. Elzenga gekocht. Voor een anti-lezer als ik ben is het een overzichtelijk werk van 160 bladzijden en maken je veel wijzer over het 'schuiven met de balkjes' in o.a. Photomatix Pro.
Nikon Haak



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor janp » za jan 30 2010 10:36 pm

Nikon Haak schreef:@ pixelpeter. De instelling die jij aangeeft kunnen volgens mij niet op mijn D80.

@ janp. Ik heb het boekwerkje HDR van Johan W. Elzenga gekocht. Voor een anti-lezer als ik ben is het een overzichtelijk werk van 160 bladzijden en maken je veel wijzer over het 'schuiven met de balkjes' in o.a. Photomatix Pro.


Bedankt. Ik zal er naar gaan kijken!

gr Jan
janp



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor GSAndré » zo jan 31 2010 11:05 am

Wat nachtelijke HDR'ren dan maar :wink:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding
GSAndré



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor Ko » zo jan 31 2010 11:14 am

Mooie locatie het Beatrixkwartier.
Deze platen kunnen mij wel bekoren. De eerste oogt ietwat druk, maar dit kan ook komen doordat de afbeelding relatief klein is.
Ko



Onderwerp:

Re: HDR (verzameltopic)

Berichtdoor KvP » zo jan 31 2010 11:16 am

nette platen André, alleen de eerste even rechtzetten
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR Draadje. [Verzamel]

Berichtdoor pixelpeter » zo jan 31 2010 1:06 pm

Mooi André.
Vooral nr. 2 (middelste) vind ik goed.
Ik heb veel ervaring met HDR maar niet met nachtopnamen.
Misschien omdat ik in een klein plaatsje als Hillegom woon waar we geen onderwerpen als door jou gekozen hebben.
Je platen en je techniek spreken me aan :) .
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HDR Draadje. [Verzamel]

Berichtdoor GSAndré » zo jan 31 2010 1:24 pm

Thx Peter, was ook mijn eerste nacht HDR shoot :wink:
En daarnaast, meteen de 10-24 eens goed kunnen testen.
Die is echt mooi scherp, alleen met al die lampen heb je wel gauw last van flare.

Enfin, zij het in een andere omgeving, ga ik dit binnenkort, zeker nog eens doen :P
GSAndré



Onderwerp:

Re: HDR Draadje. [Verzamel]

Berichtdoor Astra-20 » zo jan 31 2010 3:01 pm

Voor mij ook foto 2, prachtig André.

Ik ben inmiddels zo gecharmeerd van HDR dat ik dit ga proberen. Inmiddels Photomatix op de schijf staan.

Pixelpeter, ik zit met hetzelfde probleem als Nico, ik heb een D90 waar ik met bracketing niet verder kom dan maximaal 3 foto's verschillend belicht.
Op een statief zetten en handmatig de belichting aanpassen is in mijn ogen niet haalbaar (onderwerp moet wel heel weinig bewegen).
Zijn 3 foto's dan voldoende om een mooie HDR te maken en zo ja, wat is het voordeel dan van meerdere opnames?
Astra-20



Onderwerp:

Re: HDR Draadje. [Verzamel]

Berichtdoor pixelpeter » zo jan 31 2010 4:44 pm

@Astra-20
Alle drie de opnamen zoals André laat zien kan je perfect vanaf statief maken met je D90 en de belichting variëren. Daarbij het diafragma constant houden
want anders krijg je verschillende scherptedieptes en passen de opnamen niet meer echt goed over elkaar heen. Als de middelste opname b.v.
goed belicht is met f5.6 en 1/500 sec dan doe je er 3 onder dus 1/250, 1/125 en 1/60 en 3 erboven dus 1/1000, 1/2000 en 1/4000. alles met
f5.6 . Dit alles als voorbeeld, in de praktijk kan het heel anders zijn, het gaat om het principe. Bij nachtopnamen heb je sowieso heel andere getallen.
En dat alles om de software uit die 7 opnamen alle details in middentonen, hoge lichten en diepe schaduwen te laten halen en samenvoegen tot één groot HDR bestand
(een zg. 32 bits bestand). Die HDR opname ziet er in eerste instantie niet uit omdat je monitor al die gegevens uit dat HDR bestand niet kan weergeven. Daarom moet je in een 2e bewerking
(tonemapping) alle informatie a.h.w. samenpersen binnen de weergeefruimte van een "gewoon" bestand. Bij dat tonemappen kan je helemaal "losgaan" en
van die surrealistische foto's maken zoals je ze heel veel op internet ziet. Maar je kunt de tonemapping ook binnen de perken houden en tot een fotorealistische
weergave komen. Je vraag of 3 opnamen voldoende zijn is niet met ja/nee te beantwoorden. Meestal is dat onvoldoende. Maar nogmaals vanaf statief kan je veel
meer stappen nemen en dus kan je ook met je D90 fantastische resultaten halen. Alleen niet uit de hand. Als je gaat naarhttp://www.hdrlabs.com/tools/autobracketing.html vindt
je een lijst met "alle" camera's en hun max EV range bij auto bracketing. Het gaat om de waarde in de voorlaatste kolom rechts. Hoe groter het getal hoe beter. Met je D90 kom je op
4. Met de D200 (en alle Nikon modellen daarboven) zit je op 8. Ik werk met een D200 en dus ik kan meer uit de hand. Maar een D90 en een D200 zijn vanaf statief voor HDR van statische onderwerpen aan elkaar
gelijk. En heel veel van de mooiste HDR foto's die je op internet vindt zijn vanaf statief gemaakt. Misschien staan er straks wel die van jou bij. :wink:
PixelPeter
Laatst gewijzigd door pixelpeter op wo mar 23 2011 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten