Thingvellir - graag meningen

Onderwerp:

Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor Brutus » wo okt 11 2017 1:23 pm

Kent u dat?

Sta je op een unieke plek, statief opgesteld, camera erop, verlopend grijsfilter uit de tas... eeeh,... verlopend grijsfilter ligt nog in de auto.
Sta je dan. In Thingvellir, IJsland. De enige plaats ter wereld waar de Amerikaande en de Eurazische tektonische plaat aan de oppervlakte komen, en waar zichtbaar is hoe de continenten uit elkaar bewegen (geologie is mijn hobby).

Wat nu? Uitgebeten lucht accepteren?
Idee! Probeer er eens een HDR van te maken.
Weinig tot geen ervaring mee; samengevoegd met HDR Efex Pro; drie beelden van twee stops onder- tot 2 stops overbelicht.

Resultaat: zie hieronder.
Graag jullie mening en advies. Hoe kom ik bijvoorbeeld van die lelijke halo langs de rotsen af?

Groet,
Bert



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Brutus op wo okt 11 2017 3:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor ATOR » wo okt 11 2017 3:15 pm

Het gebruikte programma ken ik niet dus geen halo tips van mij maar je hoeft niet altijd HDR te gebruiken om verschillende exposures samen te voegen. Je kunt ze openen als verschillende lagen in Photoshop en maskers gebruiken om van elke laag te gebruiken wat je er van wilt hebben. Dat geeft een wat natuurlijkere look. Je kunt dan de laag die je gebruikt voor de lucht/klif/voorgrond precies goed bewerken zodat die er mooi uitkomt zonder de rest te beïnvloeden.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor justme » wo okt 11 2017 3:40 pm

ik zou meer spelen met selectieve scherpte en contrast. Er is nu zoveel scherp en hoog van contrast dat alles je aandacht vraagt, hoewel de helderheid van de waterval het eerste opvalt natuurlijk, maar daarna houdt het voor mij snel op.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor evelakes » wo okt 11 2017 4:12 pm

Zet de foto eens op download NEF bestand en kijk wat de goeroe's alhier er van kunnen maken. Erg benieuwd naar de resultaten.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor DannySan » wo okt 11 2017 5:33 pm

Ja hoor kom maar op met die download, hier valt nog meer uit te halen!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor Johan v. V. » wo okt 11 2017 5:48 pm

Ook in Lightroom kun je met een paar klikken op de knop goede HDR resultaten behalen. Dit moet beter kunnen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor oud0001 » wo okt 11 2017 8:20 pm

Ik ben een beetje bang dat je de clipping niet meer uit de waterval gaat krijgen. Je kunt proberen in LR de hooglichten helemaal naar beneden te schroeven en de schaduwpartijen op te trekken, maar ik twijfel of er überhaupt nog data in die clipping te vinden is. De halo effecten komen meestal door te veel tonemapping. Clipping haal je er niet uit met HDR. Je moet echt onder de clipping grens schieten. Dan werkt ETTR beter. Kun je het onbewerkte RAW bestand eens plaatsen in b.v. dropbox? Dan kunnen we kijken wat we er mee kunnen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor Brutus » do okt 12 2017 12:47 pm

Allereerst dank aan iedereen die heeft gereageerd!
Ik kom hier zeker op terug.

Helaas ben ik op dit moment en ook de komende dagen niet in de buurt van een goede internetaansluiting en lukt het mij niet om alles via mijn telefoon te uploaden.

Als je me via pv een mailadres stuurt, zal ik je over een paar dagen een link naar de .naf bestanden toemailen.

Nogmaals dank iedereen, ik heb alvast een boel bijgeleerd!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor Brutus » ma okt 16 2017 3:14 pm

Zo.

Weer thuis na een prachtige reis.
De link naar de .NEF bestanden is inmiddels met een paar enthousiaste forumleden gedeeld.
Ik ben erg benieuwd!

tzt zal ik wat andere foto's van IJsland op het forum zetten.

Groet,
Bert
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor oud0001 » ma okt 16 2017 4:38 pm

Je hebt een PM.
oud0001



Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor LJ-Jochem » ma okt 16 2017 7:09 pm

Ik ben even vlug bezig geweest met de NEF bestanden. De basis van mijn bewerking, en wat ik mooi vind ;) , is gedaan in Lr. Ik heb als basis bestand de middelste belichting genomen. Hier valt namelijk nog wel genoeg uit te halen. Aan de gebruikelijke schuifjes getrokken zoals highlights, shadwows, white, black, clarity, etc. De witbalans iets warmer gezet naar 5500K. Over de lucht heb ik een digitaal ND filter geplaatst om zo deze iets meer aan te zetten. De rotsen die in deze laag meegenomen werden heb ik er vervolgens weer uitgepoetst. Een crop naar 16:9 en over de foto een Dehaze van +20 gezet. Na Lr de export gemaakt naar Color Efex Pro. Daar heb ik een van mijn bestaande recepten erop los gelaten en deze minimaal aangepast naar deze foto. Het grootste effect wat er inzit en wat je goed ziet is de Bleach functie. Deze geeft een ruwe sfeer mee wat ik wel vond passen in het IJslandse landschap. Daarna ruisreductie in Dfine en geëxporteerd naar JPEG.

AfbeeldingThingvellir by Brutus by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor Brutus » di okt 17 2017 4:33 pm

Ik vind hem fraai, Jochem!

We hadden die dag goed weer, maar zoals het er op jouw bewerking uitziet, is het indrukwekkender.
Trouwens, Wát een land, dat IJsland. We zijn inmiddels weer thuis, maar als het even kan gaan we in de toekomst zéker weer terug.

Groet,
Bert
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor LJ-Jochem » di okt 17 2017 5:18 pm

Dank je Bert. Het is inderdaad een nadeel dat ik er niet bij was ;) Ik had dus ook niet echt een idee hoe "dreigend" het was.

IJsland staat ook hier hoog op het verlanglijstje om eens te bezoeken voor de fotografie... Ik kan natuurlijk altijd mee om je ter plaatsen er aan te herinneren je ND filter niet in de auto te laten liggen ;) [emoji23]
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor DannySan » di okt 17 2017 8:29 pm

Hierbij mijn interpretatie van je verhaal en het beeld :)
Na de interpretatie van LJ-Jochem en je reactie daarop een iets andere route gevolgd:

Begonnen in LR met het 'correct' belichte beeld; 16:9 crop gemaakt om wat van de (in mijn ogen afleidende) stenen weg te halen. Gradueel filter over de lucht heen, wat rotsen 'n beetje donkerder en het mos/gras wat oplichten. Beetje spelen met belichting voor meer een idee van 'zoninval' vanaf links. Kleurbalans waar wenselijk (gras/mos/lucht) een beetje aanpassen. Onscherpte toevoegen aan de voorgrond. Daarna de instellingen voor uitsnede/verhouding dupliceren naar de andere 2 beelden en in LR naar HDR samengevoegd.
Over dat beeld verdere bewerking qua temperatuur en nog wat finetunen, en daarna bewerkt in ColorFX Pro4 (voor de sunny look). Dit 'n beetje 'teruggehaald' anders werd het wel heel erg 'over the top'.

Ben benieuwd naar deze 'versie' (mijn vrije interpretatie) :wave:

Afbeelding
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Thingvellir - graag meningen

Berichtdoor oud0001 » di okt 17 2017 8:55 pm

Ik had ze al via PM gestuurd maar zal er hier ook een van de 3 tonen de ik al had gestuurd.
Deze is gemaakt van de 2e belichting enkel in LR. Het ging mij om o.a. de clipping in de wolken en vooral de waterval.

AfbeeldingEnkele foto bewerking-_NEF8133 by André van der Molen, on Flickr
oud0001




Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten