Hallo Ronald,
Nee een echt probleem is er niet. Vrijdagavond laat ben ik de stad in gegaan om toch even de deur uit te zijn. Planning om wat stadsfoto's te maken. Zonder statief en om te proberen mijn grenzen op te zoeken. Op een of andere manier was de instelling Raw+Fine omgevallen, waardoor ik alleen nog Large Fine foto's heb gemaakt. Bovendien omdat je toch op een hoge ISO zit had ik de camera ingesteld op 2 stops onderbelichten, met als insteek deze thuis in Lightroom weer te voorschijn te halen. Omdat er in de stad nogal veel 'hoge lichten' in beeld komen leek mij 2 stops onderbelichten wel flink wat voordelen opleveren.
Vrijdagavond laat thuis gekomen en pas zaterdag aan de gang gegaan met de foto's. Daar zag ik ook pas in Lightroom dat ik geen Nefs had. Toch maar even kijken. Toen zag ik dat patroon en ik was toch wel nieuwgierig naar het ontstaan ervan. Om dit patroon te voorschijn te halen, moet ik de belichting wel een heel stuk op krikken, in het algemeen doe je dit niet zo extreem. Het fenomeen zal waarschijnlijk op andere D7200 op precies dezelfde manier optreden en voor zover ik weet heeft niemand er last van. Dus een probleem nee.
Maar nieuwsgierig ben ik wel.Dus ik vraag me nog steeds af wat het veroorzaakt.
Zie verder :
Hallo Henk,
Goeie vragen stel je.
Wat heb je eigenlijk gefotografeerd? Een zwart vlak?
En hoe ziet het er uit als je met een bodydop op de camera een foto maakt?Om het probleem te reproduceren onder dezelfde omstandigheden, zou ik weer de stad in moeten. Dat was vandaag overdag even lastig. Daarom zelf maar eens een donkere situatie gecreëerd om te kijken hoe dat werkte. De foto's zijn uiteindelijk gemaakt van de binnenkant van de lensdop op een donker toilet. (Om eventuele instraling van het oculair te voorkomen). In een stuk of vijf sessie's foto's gemaakt om de verschillende effecten te bestuderen. Variaties in sluitertijd, focus afstand, brandpunt, ISO en zo nog een paar mogelijkheden.
De serie boven was met een variatie in brandpuntsafstand en de overige parameters gelijk houden. dit gaf de grootste verschillen.
Het patroon is relatief strak en reproduceert volgens mij zeer behoorlijk. De lijnen van de scheidingen zijn behoorlijk strak. (Zie ook de onderstaande foto, een vrij extreme uitvergroting). Omdat ik op een donkere toilet met lensdop heb gefotografeerd zal er niet veel licht de camera meer zijn binnengedrongen. Het patroon zit dan ook volledig in de ruis. Maar omdat het patroon erg afhankelijk is van de brandpuntsafstand en ook nog erg strak is, lijkt mij dat de oorzaak niet de ruis zelf kan zijn.
Dan blijft voor mij alleen nog maar de jpg verwerking over. (In inderdaad in RAW is het patroon niet te vinden). Wat wel wonderbaarlijk is dat het brandpuntsafstand invloed heeft. De Software zou daardoor een andere bewerking kunnen doen. De lensdop daar had ik al wel aan gedacht, maar omdat de 8-16 geen patroon op leverde vermoed ik dat een lensdop ook geen patroon oplevert.
Ook heb ik nog de Vignetteringscorrectie uitgeschakeld, maar daarbij kwam ook het patroon te voorschijn.
Active D-Lightning staat of. En met picture control en kleurruimte heb ik nog niet gespeeld.
Automatische vertekingscorrectie. Dat is een goede candidaat en die moet ik nog proberen. (Dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn).
Extreme vergroting van een 'rand' :

Dank voor jullie tijd en belangstelling, ga zo meteen eens achter de automatische vertekenings correctie aan.
Vriendelijke groet,
Ben