Absurd? He?

Onderwerp:

Re: Absurd? He?

Berichtdoor Vincent » di aug 22 2023 7:04 pm

Het was niet zozeer mijn bedoeling om een discussie over smaak te voeren. Maar zoals vaker blijven jouw topics een beetje hangen op het technische (waar ook niets mis mee is) maar ontbreekt het naar mijn idee een beetje het functionele. Waarmee je het ook voor minder technisch georiënteerde fotografen interessant kunt maken.

Mijn doel was dus enkel om een voorbeeld te geven van hoe 360 graden fotografie, ook los van 360 graden ruimtelijke panorama beelden, functioneel kan worden ingezet.

Ik zie 'spielerei' wel als een positieve benaming voor het technisch onderzoeken van een techniek. Uit spielerei komt vaak uniek en onderscheidend en vernieuwend beeld. Dus ik lees dat sowieso ook niet negatief, integendeel...

En zoals ik beelden bijna altijd crop, kun je ook 360 graden opnames natuurlijk gewoon croppen tot een 'functionele' compositie. De beeldhoek als in mijn voorbeeld kun je zonder 360 graden camera ook gewoon niet maken, in 1 richting red je die beeldhoek wel met een 180 graden fisheye, maar in de andere richting haal je dan natuurlijk een veel minder grote beeldhoek. De volledige 360 compositie voelt voor mij wel als een gimmick (hoe je hem ook projecteert) de gecropte versie zoals ik hier toonde is dat in mijn ogen niet. Maar ook daarover kunnen meningen dus verschillen. Als jij derhalve de voorkeur geeft aan een heel rondje... alstublieft.

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Absurd? He?

Berichtdoor ben42 » di aug 22 2023 7:30 pm

In eerste instantie de foto van Vincent gemist. Onderstaande post eerst gemaakt.
Dit is een aanvulling.

En je hebt gelijk, ik ben helemaal schuldig aan wat je schrijft. Ik houd me graag bezig met techniek en wat er kan. Tijdens het uitje op de Maasvlakte bleken (zeker voor dat uitje) mijn capaciteiten zeer ondermaats te zijn. Toevallig had ik toen weer eens een keer de 360 camera meegenomen, gekocht voor net iets meer dan 100 Euro als spielerij. Mijn software werkte een tijdje niet, maar na veel proberen krijg ik weer een en ander voor elkaar en wil dan ook wel eens wat laten zien. We hebben hier in de groep straatfotografen, hondenfotografen, portret fotografen, sportfotografen en zo nog vele meer waar ik echt niet bij in de buurt kom dus probeer ik ook een beetje mijn eigen ding te doen.

De laatste foto die je plaatste is misschien wat minder functioneel, maar ik heb dan meer met deze foto. De mensen op de foto ken ik geen van allen. (Had stiekum wel gezien dat ze schaatsen aanhadden, maar nu is dat tenminste zichtbaar).

Het woord spielerei in combinatie met de woorden "toegevoegde waarde", dat las ik als negatieve uitdrukking en zag dit als aan de kant schuiven van hobbyisten die vaak inderdaad geen "toegevoegde waarde" leveren.

En inderdaad schuldig aan dat mijn hobby voor een groot deel op techniek is gericht.
Dank je wel voor je bijdrage (en de foto :clap: )
Ben

====== Was......
Natuurlijk kun je ook wat minder absurde plaatjes met een 360 camera maken.
Plaatjes waarbij het iets duidelijker is wat waar vandaan komt.
Maar dat was niet de aanleiding voor dit onderwerp.
Afbeelding
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Absurd? He?

Berichtdoor MarcoEos70D » di aug 22 2023 7:49 pm

Vincent schreef:Het was niet zozeer mijn bedoeling om een discussie over smaak te voeren. Maar zoals vaker blijven jouw topics een beetje hangen op het technische (waar ook niets mis mee is) maar ontbreekt het naar mijn idee een beetje het functionele. Waarmee je het ook voor minder technisch georiënteerde fotografen interessant kunt maken.

Exact dat. Bij jouw foto heeft het gebruik van 360-graden techniek een beeld opgeleverd waarbij de techniek daadwerkelijk een doel dient, meerwaarde oplevert. Vrijwel alle beelden die ik zie, zijn vooral "leuk dat het kan", en een uiting van creativiteit. Niets mis mee - maar mij spreekt dat totaal niet aan.
Vincent schreef:Ik zie 'spielerei' wel als een positieve benaming voor het technisch onderzoeken van een techniek. Uit spielerei komt vaak uniek en onderscheidend en vernieuwend beeld. Dus ik lees dat sowieso ook niet negatief, integendeel...

Zo is mijn term inderdaad bedoeld. Spelen met het beeld, plaatjes maken die (om maar bij de topic-titel te blijven) "absurd zijn", of uniek, daar is niets mis mee of negatiefs aan. Ik houd er zelf alleen maar van als een techniek ook nog nuttig ingezet kan worden, en jij demonstreerde perfect dat dat óók kan.
ben42 schreef:
MarcoEos70D schreef:Kijk, dát vind ik nou een foto waarbij de 360-graden techniek toegevoegde waarde heeft. De rest vind ik toch vooral "spielerij".

Ik hoop dat je met spielerij hetzelfde bedoelt als een hobby beoefenen. Ben

Het is een vorm van "hobby uitoefenen", net zoals allerlei andere uitingsvormen van fotografie of beeldcreatie dat ook zijn. Het is voor mij alleen een vorm waarvan ik naast het leuke van spelen het nuttige nog nooit gezien had - tot het beeld van Vincent.
ben42 schreef:Natuurlijk kun je ook wat minder absurde plaatjes met een 360 camera maken.
Plaatjes waarbij het iets duidelijker is wat waar vandaan komt.
Ben

Dit is een mooi voorbeeld van wat ik bedoel. Het beeld is nu inderdaad herkenbaarder, en creatief gemaakt, maar voor mij ontbreekt nog steeds het doel. Van vrijwel allel fotografievormen kan ik me voorstellen hoe je het naast het leuke ook nuttig kunt maken, maar hierbij ontgaat me dat nut.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Absurd? He?

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » do aug 24 2023 9:04 am

een verbeterde versie van mijn spielerei-opname

Afbeelding360 Leuvehaven Rotterdam KeyMission 3D by wim hoppenbrouwers, on Flickr
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1427


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten