Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Onderwerp:

Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor ben42 » zo aug 27 2023 8:58 pm

Naar aanleiding van:
Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR
op 2023-08-25.

Voor mij weer een nieuwe kennismaking met HDR. Door toegenomen dynamisch bereik (en destijds de complexiteit van HDR) al jaren niet meer beoefend. Vroeger toen alles .... heb ik met Photoshop via een Recept wel met HDR gewerkt. Maar omdat dynamisch bereik tegenwoordig dusdanig is en het lastig was met HDR te werken heb ik dat een tijdje volledig laten liggen.

Nu zie ik dat anderen:
Beter zijn met techniek, betere procedures hebben en natuurlijk ook betere camera's, lenzen (en vooral statieven).
Maar dat neemt niet weg dat ik een aantal vragen heb, waarbij ik van jullie kan leren.

Dat wil ik graag doen in dit onderwerp.
Wie doet er mee ?

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor Tony D » ma aug 28 2023 10:21 am

Wat zijn dan je vragen?
Ik heb in genoemd draadje ook HDR-opnames geplaatst.
Via Bracketing maak ik 5 opnames met 1 stop verschil ertussen. In Lightroom selecteer ik die vijf en dan via Foto - Foto’s samenvoegen - HDR krijg je een DNG bestand als HDR-opname. Je kunt daarbij wat instellingen proberen. Ik heb nog geen standaard gevonden die altijd doet wat ik wil. Dat DNG-bestand ontwikkel ik dan in Lightroom of Camera RAW waarbij je nog wat finetuning kan doen met maskers en zo.
Er zijn ook programaatjes die specifiek HDR kunnen maken, zoals Easy HDR.
Mijn camera kan ook zelf een HDR maken. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor RVK » ma aug 28 2023 10:52 am

Voor coranoa gaf ik HDR-LDR workshiops voor KE in Capelle a/d IJssel, meestal op zaterdag op de bovenverdieping. Deze ruimte hebben we ook wel gebruikt voor clubavonden maar helaas heeft KE geen interesse meer in dit soort dingen. Het werboek daarbij bestaat nog maar is helaas een aantal jaren niet bijgewerkt dus zullen een aantal links wel niet meer kloppen. Voor belangstellende de “oude”versie:

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 866726.pdf

Bij de laatste samenkomst van West hebben we het gehad over EASY HDR als LDR programma. Maar dit is natuurlijk ook goed bruikbaar als HDR software.

Zelf zou ik een speciaal HDR programma verkiezen boven Ligthroom of Photoshop, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor ben42 » ma aug 28 2023 11:45 am

Tony D schreef:Wat zijn dan je vragen?
Ik heb in genoemd draadje ook HDR-opnames geplaatst.
Via Bracketing maak ik 5 opnames met 1 stop verschil ertussen. In Lightroom selecteer ik die vijf en dan via Foto - Foto’s samenvoegen - HDR krijg je een DNG bestand als HDR-opname. Je kunt daarbij wat instellingen proberen. Ik heb nog geen standaard gevonden die altijd doet wat ik wil. Dat DNG-bestand ontwikkel ik dan in Lightroom of Camera RAW waarbij je nog wat finetuning kan doen met maskers en zo.
Er zijn ook programaatjes die specifiek HDR kunnen maken, zoals Easy HDR.
Mijn camera kan ook zelf een HDR maken. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Ton

Best tevreden met mijn HDR foto.

Maar ik zie dat jouw slakom toch van een wat hogere kwaliteit zilver is en dat ook b.v. het interieur ruim meer doortekening heeft. Een en al meer definitie.

Ik heb 5 opnames gebruikt met een 0.7 verschil. En in Lightroom de HDR functie gebruikt, maar je krijgt wat opties waarvan ik effect in ieder geval nog niet goed begrijp. (De ghosting vragen, wat doet b.v. laag, wat doet hoog en wat doet off?)
Ik heb wel wat geprobeerd en gekozen waarbij ik ergens in de lucht geen rare scheiding te zien kreeg, maar ik wil graag de na- en VOORdelen van de verschillende instellingen begrijpen.

Verder kreeg ik in het water wat 'lichtslangetjes', zal we komen door het bewegende water (???).
Is dit storend, bij pixelpeepen wel. Zie de foto's

Ook kreeg ik wat 'rare' achterlichten artefacten, die ik pas zag na het plaatsen van de foto. Doordat auto's gewoon door het beeld heenrijden in de spiegel (het zou verboden moeten worden), zie je dat de HDR functie met lightroom daar een soort van solarisatie omheen zet. Ook zo bij een neonverlichting in de spiegel. Zie de foto's.

En de belangrijkste vraag, door de 8 mm trekt de slakom naar links omhoog (en in de spiegeling) naar links omlaag. Dit is een typisch 8 mm verschijnsel, met transform zou ik dat kunnen veranderen (corrigeren wil ik het niet eens noemen). Maar dat geeft voor mij weer een onnatuurlijk beeld. Wat vinden jullie hierover ?


Slangetjes in het water.
Afbeelding

Achterlichten met een raar artefact. (Midden in deze crop. Donker met lichte randen)
Afbeelding

Neon(?) met ook are artefacten. (Midden van de foto, donker streepje).
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor ben42 » ma aug 28 2023 11:50 am

Dank je wel, ga ik volledig doorlezen.
Ben best wel tevreden met LR en de HDR verwerking. Een heel stuk gemakkelijker dan ?? ruim ?? 10 jaar geleden met photoshop. Maar een flinke pauze genomen van HDR vanwege dat je een statief nodig hebt en het was relatief veel werk. Het uitje was voor mij weer aanleiding om het toch weer eens op te pakken.

Dank,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor RVK » ma aug 28 2023 12:01 pm

Hallo
Beweging blijft moeilijk bij HDR en vrijwel niet te corrigeren. De halo's die je ziet zijn overstraling en is wat te voorkomen door grotere stappen te nemen. Je gebruikt 5 x 0.7 en dat is niet veel, probeer eens 5 x 2 stops , desnoods 7 x 2 stops en kijk of dat verbetering geeft. Bij grotere contrasten werkt True HDR beter dan merging, dat eigenlijk geen HDR is. Ik weet dat PS vroeger merging gebruikte maar hoe dat nu is?
Hdr kan best wel uit de hand, als de sluitertijden het toelaten, zie mijn probeersel, ik ben ook geen fan van statief.
Succes
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 958


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor Tony D » ma aug 28 2023 12:21 pm

ben42 schreef:
Ik heb 5 opnames gebruikt met een 0.7 verschil. En in Lightroom de HDR functie gebruikt, maar je krijgt wat opties waarvan ik effect in ieder geval nog niet goed begrijp. (De ghosting vragen, wat doet b.v. laag, wat doet hoog en wat doet off?)
Ik heb wel wat geprobeerd en gekozen waarbij ik ergens in de lucht geen rare scheiding te zien kreeg, maar ik wil graag de na- en VOORdelen van de verschillende instellingen begrijpen.


Hier twee verschillende instellingen: Bij de eerste is de schimmenverwijdering op Laag en bij de tweede op Hoog gezet.
Je ziet bij de tweede duidelijk een scheiding zitten in de lucht:

Instelling op Laag
Afbeelding

Instelling op Hoog
Afbeelding

Wat LR hier doet voor dit verschil weet ik niet. Dus begrijpen doe ik het ook niet.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor ben42 » do aug 31 2023 3:44 pm

Een dergelijke scheiding had ik ook in de lucht, na 2 keer proberen met de schimmenverwijdering was het weg, maar dan heb je waarschijnlijk weer een ander effect. Pas later zag ik de kleine dingetjes in de uiteindelijke foto.

Bij een volgende keer maar weer eens wat proberen. Naar minstens een stop verschil en misschien meer opnamen maken.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor Tony D » ma sep 04 2023 12:37 pm

Tony D schreef:
ben42 schreef:
Ik heb 5 opnames gebruikt met een 0.7 verschil. En in Lightroom de HDR functie gebruikt, maar je krijgt wat opties waarvan ik effect in ieder geval nog niet goed begrijp. (De ghosting vragen, wat doet b.v. laag, wat doet hoog en wat doet off?)


Wat LR hier doet voor dit verschil weet ik niet. Dus begrijpen doe ik het ook niet.

Ton

Ik heb een week geleden deze vraag neergelegd in de FB-groep van Digidiaal van Jan Haitsma. Daar heeft niemand een antwoord op gegeven helaas.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Techniek bespreking : Reacties blauwe uurtje Depot Boijmans van Beuningen in HDR

Berichtdoor ben42 » ma sep 04 2023 10:01 pm

Dank je.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2632


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Speciale technieken (3D, HDR, tonemapping, etc.)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten