Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Ericb » do okt 17 2024 3:56 pm

Ronald53 schreef:
Ericb schreef:Leuke serie Ronald. Ik heb jarenlang de atletiekwedstrijden van mijn kinderen die alle 3 aan atletiek deden gefotografeerd. De 70/200 is perfect voor atletiek zolang je op de baan mag komen. Ik ben gestopt op het moment dat de nieuwe privacy wet van kracht geworden is.
Dank je Eric, en ja, die privacyregelgeving, daar is al het e.e.a. over geschreven hier op de site. In dit geval was onze fotoclub uitgenodigd om foto's te komen maken tijdens de clubkampioenschappen. Volgens de voorzitter van de atletiekvereniging hebben we toestemming om de foto's te plaatsen. Maar ik snap je punt. Lastig, vooral omdat er veel jeugd was. De jongsten zijn overigens sterk ondervertegenwoordigd in mijn foto's.

Clubkampioenschappen zijn inderdaad makkelijker, de uitdagingen zijn de competitiewedstrijden waar meerdere clubs aan mee doen. Blijft dubbel want al die foto's die met mobieltjes genomen worden belanden vaak ook gewoon op openbare sites. Ik bedacht mij na het zien van jou foto's dat het met mijn Z8 wel makkelijker zou zijn dan met mijn oude camera's :-)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » wo okt 30 2024 10:38 am

Dames marathonschaatsen
Genomen bij de Daikin Marathon Cup 2 | Ruiter Dakkapellen Marathon | 26 oktober De Meent Alkmaar
Winnares: Marijke Groenewoud (Oranje pak, startnummer 1)

- 1 -
Afbeelding
DSC7798 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 2 -
Afbeelding
DSC8368 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 3 -
Afbeelding
DSC8582 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 4 -
Afbeelding
DSC8633 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 5 -
Afbeelding
DSC8721 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 6 -
Afbeelding
DSC8797 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 7 -
Afbeelding
DSC9019 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 8 -
Afbeelding
DSC9198 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 9 -
Afbeelding
DSC9274 by Ronald Fotografeert, on Flickr
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ronald53

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do okt 31 2024 9:30 pm

Heren marathonschaatsen.
Genomen bij de Daikin Marathon Cup 2 | Ruiter Dakkapellen Marathon | 26 oktober De Meent Alkmaar.
Winnaar: Bart Hoolwerf.

- 1 -
Afbeelding
DSC0038 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 2 -
Afbeelding
DSC0155 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 3 -
Afbeelding
DSC0205 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 4 -
Nikon Z 8, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, ƒ/5.6, 400.0 mm, 1/400s, ISO 3600
Afbeelding
DSC0212 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 5 -
Afbeelding
DSC0333 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 6 -
Afbeelding
DSC0450 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 7 -
Afbeelding
DSC9307 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 8 -
Afbeelding
DSC9566 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 9 -
Nikon Z 8, NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S, ƒ/6.3, 400.0 mm, 1/1250s, ISO 12800
Afbeelding
DSC9692 by Ronald Fotografeert, on Flickr

- 10 -
Afbeelding
DSC9953 by Ronald Fotografeert, on Flickr
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Genster » do okt 31 2024 9:45 pm

Super :thumbup:
Genster

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 31 2024 10:36 pm

Prachtig! In Haarlem is mij zoiets mij nog nooit met dat slechte licht gelukt.
Wat waren jouw instellingen? AF, sluitertijd, diafragma en ISO?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Nikkormaat

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » do okt 31 2024 10:46 pm

Nikkormaat schreef:Prachtig! In Haarlem is mij zoiets mij nog nooit met dat slechte licht gelukt.

Klik op de naam van de foto en je ziet de instellingen in Flickr.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Patrick

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » do okt 31 2024 11:23 pm

Dank je. Helaas geen AF- mode
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Nikkormaat

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do okt 31 2024 11:55 pm

Patrick schreef:
Nikkormaat schreef:Prachtig! In Haarlem is mij zoiets mij nog nooit met dat slechte licht gelukt.

Klik op de naam van de foto en je ziet de instellingen in Flickr.
Er is inderdaad veel terug te vinden in de EXIF. Ik ben er voorstander van die niet te verbergen. Ik werk in Manual mode, met Auto ISO. Als de ISO waarde de pan uit rijst, dan moet de software die ik gebruik, DXO Photolab Elite het met de uitstekende DeNoise oplossen. Voor wat betreft de AF settings: Hier heb ik van alles geprobeerd als het gaat om het scherpstelveld. Vrijwel altijd één van de Breedbeeld AF settings. Small of Large, of Custom. De gezichts/oogherkenning bleek lang niet altijd goed te werken. Veel minder goed dan bij de atletiekfoto's die ik laatst maakte. Of dat nou kwam door de brillen die sommigen ophadden, of het te geringe contrast, of het juist te grote aanbod aan contrastrijke onderwerpen? De (geringe) afmetingen van de koppies? De snelheid? Ik weet het niet. De scherpte lag lang niet altijd daar waar ik het wilde.
Ik werk wel met een instelling zó dat met de BBF en het scherpstelveld (meerdere afmetingen geprobeerd, zoals gezegd) een onderwerp gekozen wordt, waarna ik met een van de (door mij als zodanig ingestelde) knoppen op het objectief of de body overschakel naar 3D-tracking. Kijk naar de YouTube filmpjes van Hudson Henry om een indruk te krijgen hoe zoiets werkt.
Met vol tele (400mm) is het natuurlijk op een wat grotere afstand wat lastiger om de voorste schaatser op te pikken. Op een halve tot driekwart baanlengte maakt dat metertje dat de voorste voorligt, niet veel uit t.o.v. de schaatsers vlak in de buurt. Het was overigens de eerste keer dat ik bij het schaatsen fotografeerde. Ik heb die avond in totaal 2800(!) foto's geschoten. En dus heel veel weggegooid. Daarvan is overigens ook weer niet veel mislukt, maar ik moest een keuze maken, meer dan 10 foto's plaatsen mag niet!
En ik vraag me af of de verlichting in Alkmaar beter is dan in Haarlem. Kijk eens naar de ISO waarmee is gewerkt.
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » vr nov 01 2024 12:54 pm

Genster schreef:Super :thumbup:
Nikkormaat schreef:Prachtig!
Dank. Nadat de dames gereden hadden, werd het wat kouder en kwam er wat nevel over het ijs. Vervelend voor de schaatsers, vanwege het aanslaan van het ijs, maar wel goed voor het sfeertje. En ik koos een ander standpunt. E.e.a. zorgde er bij de mannen voor dat ik daar (naar mijn mening) wat mooiere foto's kon maken dan bij de vrouwen.

Ronald53 schreef:.... knip .... Ik werk wel met een instelling zó dat met de BBF en het scherpstelveld (meerdere afmetingen geprobeerd, zoals gezegd) een onderwerp gekozen wordt, waarna ik met een van de (door mij als zodanig ingestelde) knoppen op het objectief of de body overschakel naar 3D-tracking. Kijk naar de YouTube filmpjes van Hudson Henry om een indruk te krijgen hoe zoiets werkt. ..... knip .....
Oeps, ik ga hier even voorbij aan het feit dat jij met de Z 6 III werkt. Ik weet niet welke instellingen die body heeft, daar heb ik me niet in verdiept. Ik leer overigens bij de Z 8 ook nog steeds wat bij, en ik heb 'm al aanzienlijk langer dan jij je Z 6 III. Ik hoop dat je de voor jou juiste instellingen spoedig vindt!
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » vr nov 01 2024 1:07 pm

Wat is BBF? Ik weet dat BIF staat voor Bird in flight.
Is BBF Bird before flight?
Nikkormaat

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » vr nov 01 2024 1:50 pm

Back Button Focus, je ontkoppelt daarmee het scherpstellen en het ontspannen. Hangt van je camera af aan welke knop je het scherpstellen toewijst. De Z6III zal wel een AF knop aan de achterzijde hebben.
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tony D » vr nov 01 2024 10:32 pm

Op de Z6iii is het de AF-ON knop. Als je clublid bent, kun je nog eens teruglezen in mijn artikel over scherpstellen met de Z uit het nummer van juni 2024 hoe je dat instelt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
Tony D

Moderator

Terug naar “Sport”