24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Onderwerp:

24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Replay » do jun 19 2014 8:05 pm

Het evenement waar ik elk jaar naar uitkijk staat weer voor de deur, 24Hrs Le Mans op het Franse Circuit de la Sarthe.
Maar dit jaar is het alles behalve een rustige voorbereiding. Het weekend vooraf was ik nog twee dagen actief op Spa Francorchamps en dat wil zeggen dat ik op Tweede Pinksterdag een berg werk moet verzetten om alles op tijd de deur uit te doen.
Heel even sloeg me de schrik om het hart toen op zaterdag de draagriem (sluiting) van mijn 300mm afbrak. Vanaf mijn schouder,toen ik op de brommer zat, viel mijn camera met de 300mm lens keihard op de grond. Ik zag mijn Le Mans al aan mij voorbij gaan en toen ik de camera oppakte bleek er weinig aan de hand te zijn. Alleen het flitsschoentje op de D3 was kromgebogen. Gelukkig deed alles het nog gewoon. Met een schroevendraaier, hamer en vijltje heb ik het weer kunnen repareren en de flitser paste weer probleemloos op de camera. Oef, wat een mazzel deze keer.

Dinsdagavond is het dan zover. De auto wordt volgeladen met veel frisdrank, koeken en andere versnaperingen. De koelbox zit tjokvol en mijn matras, slaapzak, helm en raceoverall kan ik ook alvast inladen. De camera’s e.d. doe ik wel wanneer ik vertrek.
De wekker staat op 01:30 uur en om 02:15 uur vertrek ik voor een rit van ruim 640km.
Ik voel me fit omdat ik al op tijd naar bed ben gegaan, om nog enige rust te kunnen pakken.
De reis verloopt voorspoedig en om 6:00 uur ben ik al bij Parijs. Precies volgens verwachting. Na Parijs volgt pas de eerste tussenstop. Even een bakkie koffie scoren en dan weer op pad. Ondertussen ben ik al door mijn zak met krentenbollen heen en om 8:30 uur arriveer ik in Le Mans.
Het is al druk in het welcome centre en terwijl ik in de rij sta te wachten hoor ik mijn naam. “Hé Roel, leuk dat je er weer bent”. Dat is de stem van de Nederlandse persdame en ze commandeert haar Franse college om mijn envelopje met pasje en mediakit alvast te pakken. “Heerlijk als je vanuit het midden van de rij voorrang krijgt”.
Binnen een paar minuten sta ik weer buiten en kan ik het circuit op. Mijn parkeerplaats is op het circuit, vlak achter het paddock.
Het is nog niet druk en ik ga meteen naar de persruimte. Daar zal ik een tafeltje moeten reserveren om de dagen aan door te brengen.
Plots zie ik een sticker met mijn naam al op een tafeltje zitten, naast het tafeltje van mijn collega. “Toch wel fijn als je al een verkenner een paar dagen eerder op pad hebt gestuurd.’” Tevens heeft hij al een kluisje gereserveerd voor mij.
Ik ben eigenlijk al klaar, zonder iets te hoeven doen.
Ohja, de fotografenbriefing. Die ben je verplicht om bij te wonen. Daarin wordt verteld wat je wel, en niet mag doen en wat de consequenties zijn bij een overtreding.
Natuurlijk weet ik dat allemaal wel maar het is eenmaal verplicht. Nadat de briefing is afgelopen kan ik mijn fotovestje voor de aankomende dagen ophalen.
Ondertussen is mijn collega ook al op het circuit gearriveerd en maken we een plan voor de rest van de dag.
Om 16:00 uur staat de eerste training van 4 uur op het programma en ik reserveer in de persruimte direct een vestje wat mij toegang geeft tot de pitlane. Zoals alle andere jaren heb ik een permanent vestje voor ‘track’ maar kan ik een extra vestje nemen voor de tijdsduur van twee uur in de pitlane. Ik reserveer voor de eertse dag van 18:00 tot 20:00 uur en de donderdag ben ik van 22:00 tot 0:00 uur in de pitlane.

Het is 16:00 uur als de eerste trainingen beginnen en al meteen voel ik dat het niet mijn dag gaat worden. De dingen die ik zie kan ik niet vertalen naar de camera. Ik heb ook niet de juiste keuze gemaakt om naar de plaats te gaan waar ik op dat moment eigenlijk had moeten zijn. Maar omdat ik te ver weg ben van de juiste plek op het circuit zal ik het ermee moeten doen. Daar baal ik een beetje van.
Net zoals vorig jaar wordt de eerste sessie al voortijdig afgebroken ivm met een crash, waarbij de vangrail ook gerepareerd dient te worden. Hoppa, daar gaan we weer.
Eenmaal terug in de persruimte bekijk ik mijn foto’s en ben allesbehalve tevreden.
Ik heb tijd genoeg om ergens iets te eten voordat de tweede sessie begint en mijn collega vertelde dat we bij Audi, Porsche en Toyota als media altijd welkom zijn en daar zelfs kunnen eten.
Dat moet je geen twee keer zeggen en al vlug zit ik aan tafel bij de mannen van het Japanse merk, dat overigens in Keulen gebouwd wordt.
Het eten is heerlijk en met een volle maag maak ik me klaar om twee uur lang te spelen in de pitstraat. Gewapend in brandvrije overall en met een helm op mijn kop loop ik door de pitlane. Maar al gauw kom ik er achter dat de finesse er niet is. Een beetje doelloos loop ik heen en weer en zie veel, maar krijg het wéér niet voor elkaar om het te vertalen naar de camera. “Wat is er aan de hand?”
Ik zoek naar oplossingen maar die komen helaas niet en de laatste sessie van de dag eindigt weer in een teleurstelling.
De oorzaak ligt voor mijn gevoel in de nachtelijke rit en de hele dag in de hitte rondlopen. Ik ben eigenlijk al een beetje opgebrand….. en het is pas de eerste dag.
Eenmaal terug bij mijn auto maak ik me op voor een welverdiende nachtrust. Net als voorgaande jaren dient mijn Connect weer als hotel. We blijven nog even zitten en bespreken de dag nog eens. Het was een weggegooide dag, hopeloos.
Het is ondertussen al 01:30 uur en dus ben ik al 24 uur wakker.
Het duurt dan ook niet lang voordat ik compleet uitgeteld in slaap val.

01.
Afbeelding

02.
Afbeelding

03.
Afbeelding

04.
Afbeelding

05.
Afbeelding

Donderdag.

Na een goede nachtrust ben ik toch al om 8:00 uur wakker en het zonnetje verwarmd de auto alweer. Een goede douche doet me goed en vol goede zin begin ik aan een nieuwe dag.
Maar eerst ergens een ontbijtje scoren. De keuze is niet makkelijk, Porsche, Audi of weer naar Toyota? We besluiten om eens bij Porsche te gaan kijken en daar keek ik mijn ogen uit. Normaal steelt Audi daar de show met hun hospitality maar bij Porsche is er echt niet naar geld gekeken. Zelden heb ik zoveel luxe gezien en wij mogen daar gewoon naar binnen. Wauw!
Dit vraagt om een vergelijkingstest. Eerst bij Porsche een klein ontbijtje, dan naar Audi en we brengen ook nog een testbezoekje aan Toyota. Conclusie: Porsche heeft de mooiste hospitality én de grootste, Audi is echt Duitse degelijkheid en een beetje saai maar Toyota heeft de lekkerste koffie en het lekkerste eten. Daar voelen we ons ook het meeste thuis en Toyota is dus onze uitvalbasis geworden voor de resterende dagen.
In de loungeruimte bij Toyota maken we een plan voor de twee kwalificaties later op de dag. We besluiten om de eerste sessie (20:00-22:00 uur) naar de buitenkant van het circuit te gaan. Dit moet met je eigen auto omdat daar geen mediashuttles naartoe gaan. Dat wordt niet makkelijk omdat veel wegen afgesloten zijn voor verkeer maar op vertoon van je mediapas kan je langs de afzettingen af rijden.
Natuurlijk hebben we eerder op de dag de route al een keer gereden en diverse plaatsen aangedaan.
Onze keuze valt op een recht stuk helemaal aan de andere kant van het circuit omdat daar het licht dan mooi is. Daar komen we achter en vele fotografen komen naar dat punt gereden. Maar het is ook echt de moeite waard. Op dat punt rijden de snelste auto’s over de 300km/h en oordoppen is ook aan te raden.
In tegenstelling tot de dag eerder ben ik tevreden met de foto’s en heb geen spijt dat ik daar naartoe ben gegaan. Het was voor mij de eerste keer op dat stuk.

06.
Afbeelding

07.
Afbeelding

08.
Afbeelding

Als de sessie in de pitlane dan ook nog goed gaat dan ben ik weer een tevreden man en doet me de slechte dag van daarvoor er eigenlijk niet meer veel toe.
Inmiddels is het al donker geworden als de laatste sessie begint. Dit is de allesbepalende kwalificatie en de poleposition wordt in deze twee uur beslist. “Wie gaat het worden? Audi, Toyota of misschien wel Porsche?” In het laatse uur van de kwalificatie barst de spanning los. De drie teams geven elkaar niet veel toe maar het is wel duidelijk dat Toyota de beste kaarten in handen heeft vanavond.
Dan begint het spelletje van de fotografen. Alle fotografen (en tv zenders) die op dat moment in de pitlane zijn verzamelen zich voor de pitbox van Toyota. Daar zit namelijk de aankomende polesitter.
Het is gewoon te bizar voor woorden maar ik wil daar elk jaar toch tussen staan. Als een zwerm spreeuwen gaat de kluwe fotografen heen en weer tussen de twee pitboxen,waarbij flink ellenbogenwerk niet geschuwd word. Alles voor de beste plaatje.
En ik… ik wil daar ook tussen staan.
Mijn collega zit aan de pitmuur en ziet alles gebeuren. Voor ons is een fatsoenlijke foto maken er eigenlijk niets eens meer bij.
Dan wordt bekend dat inderdaad Toyota nummer 7 de pole heeft en barst het duw en trekwerk los. Niemand is meer veilig en de horde fotografen kan maar met moeite uit de pitbox worden geweerd. Maar de auto moet nog binnenkomen.
Dan breekt de hectiek pas écht los.
“Daar komt de nummer 7!” Alle fotografen draaien om en de auto kan nauwelijks nog voor de pitbox stoppen. De rijder die de pole heeft neergezet kan met moeite uit de auto komen en wordt gefeliciteerd door zijn collegarijders. Bij elke beweging van de rijders verplaatst de kluwe fotografen zich als een inktvlek door de pitlane.
Camera’s ratelen en ik houd mijn camera hoog boven de anderen uit om toch nog een foto te kunnen maken. De rijders worden nog net niet vertrappeld in deze hysterie.
Ondertussen zit mijn collega te genieten en ziet dit vanaf aan afstand allemaal gebeuren.
“Mafkezen, gekken en idioten,dat zijn jullie.” Maar het schijnt een prachtig gezicht geweest te zijn.
Tsja, en ik maakte daar ook deel van uit. Waarom? Omdat dat nu eenmaal de sport is.
Teruggekomen bij mijn Hotel Connect moeten we nog enorm lachen om deze momenten en ondertussen is het alweer 02:00 uur.
Het was een lange dag, met betere foto’s dan de dag eerder maar mijn rug heeft nu al rust nodig. En ik moet nog drie dagen.

09.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Vrijdag.

Vrijdag is eigenlijk een saaie dag. Er is een pitwalk voor de toeschouwers en de eersten staan al om 8:30 uur voor de poort om als eerste om 10:00 uur in de pitstraat te zijn.
Tsja, die zijn niet goed snik.
De persoon die de poort open moet doen kan dat nauwelijks omdat die gasten al tegen de poort aan duwen….. maar hij gaat open. Die arme fransman kan maar ter nauwernood ontsnappen aan een horde toeschouwers die als dolle stieren richting de pitstraat rennen. Dit gaat werkelijk nergens meer over en ik heb eigenlijk helemaal geen zin om daar ook nog tussen te zijn. Maarja, het is wel een fotootje waard.
Normaal ben ik daar wel omdat er altijd een brigade Nederlandse fans zijn die de Nederlandse rijders komen aanmoedigen. Maar er is wat onduidelijkheid. De auto van Jeroen Bleekemolen is namelijk op de donderdag hard gecrashed en de rijder is naar het hospital overgebracht en kan niet deelnemen aan de race. Tevens is het niet duidelijk of de auto gerepareerd kan worden en op zaterdag aan de start zal staan. Het team zal op zoek moet gaan naar een nieuwe derde rijder. Heel even blijf ik in de pitstraat maar de Nederlanders komen niet. Dan heb ik daar niets te zoeken.

In de avond is er in het centrum van Le Mans de rijdersparade. Enerzijds vind ik dat wel leuk maar anderzijds zie ik daar altijd een beetje tegenop.
Meer dan 60.000 mensen komen op de parade af en het is meestal slecht geregeld voor de media. Toch beluiten we om even te gaan kijken en we zijn al vroeg in het dorp aanwezig.
Even een vlugge snack en dan naar het parcours waar de parade wordt gehouden.
Maar dit jaar is het anders. Het is nu een keer goed geregeld met hekken bij de start waar de fotografen achter moeten blijven. Normaal stormt iedereen het parcours op en duikt voor de klassieke auto’s waarin de rijders worden rondgereden.
Dan duikt ineens de auto op van het team van Jeroen Bleekemolen. Ze zitten maar met twee coureurs in de auto ipv drie. De naam van de derde coureur is van het bordje verwijderd en het is dan duidelijk dat ze toch aan de start zullen staan. Maar wel met twee rijders omdat er geen derde rijder is gevonden. Dat word dus een zware 24-uursrace voor hun.

12.
Afbeelding

We lopen nog even over het parcours met hun mee en dan is het wel genoeg voor die avond.
We besluiten om voortijdig terug te gaan naar het circuit om nog even te relaxen bij ons thuishonk ,Toyota.
Er is nog wat te eten en we maken een ‘plan van aanpak’ voor de warm-up sessie van zaterdagochtend.
Opeens klinkt er een hoop gejuich van de Toyotamonteurs. “Hé, ze hebben voetbal op tv en ze zijn voor Nederland.” Het was de 2-1 en wij schuiven aan.
Het werd een gezellige avond want we mochten daarna nog drie keer juichen.
Moe maar voldaan zoek ik mijn bedje weer op om op zaterdag om 9:00 uur weer langs de baan te staan voor de warm-up.

Zaterdag.

Mijn wekker gaat al om 7:00 uur af. Ik wil op tijd bij de douches zijn om fris aan de dag te beginnen. Maar dat wilde er meer dus tijd voor ontbijt is er niet. Gelukkig heb ik nog een goedgevulde koelbox en de koeken, fruitrepen e.d. eet ik wel onderweg op. We gaan weer naar een punt op de baan, helemaal aan de andere kant van het circuit.
Dat is eigenlijk al een paar jaar een vaste plek omdat dat tijdens de race eigenlijk net te ver weg is. Dat wordt wel duidelijk als we vandaar weer terug willen naar de ingang van het circuit. Dikke file natuurlijk.

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Eenmaal terug op het circuit is er nu wel tijd om een ontbijtje te nemen bij…… je raadt het al, Toyota.
“Hé, daar zijn die gasten weer van gisterenavond”. Ja, na de gezellige voetbalavond kennen ze ons nu wel. Inmiddels begint het er al druk te worden en er is nog een korte meeting met de coureurs. Dit is voor de klanten en gasten maar ik heb daar niets mee.
Nee, ik duw me vol met allerlei lekkere dingen omdat ik niet weet wanneer ik weer iets kan/ga eten.
Om 13:00 uur begint de procedure voor de start van de race, die om 15:00 uur van start gaat.
Bij de Dunlop chicane staan elk jaar een paar Nederlandse marshalls en ik breng mijn 300mm lens daar alvast naartoe. Op de startgrid is het altijd druk en dan zit dat ding alleen maar in de weg. De lens ga ik kort voor de start wel weer ophalen omdat ik bij de start toch daar in de buurt ben.
Het is,net als altijd, weer hectisch op de startgrid. Overal hoor je de Fransen op hun fluitjes blazen omdat er altijd wel iemand is die ,in hun ogen, iets doet wat niet mag.
Ja, het zijn paniekzaaiers, die Fransen.
Een uur voor de start word ik door zo’n paniekzaaier verzocht om de grid te verlaten.
“Hé koekert, de start is pas over een uur. Ik ga nog niet weg.” Maar daar wil hij niets van weten. Voordat de start is van de race moeten alle teams keurig in een lijn staan bij hun auto’s met hun eigen nationale vlag. Dat is de reden dat de grid leeg moet zijn. Oké, daar heb ik wel begrip voor en begeef me aan de andere kant van de muur.
Dan klinkt plots het Franse volkslied. Alle aanwezige Franse fans zingen uit volle borst mee, ik vermoed ¾ van het aanwezige publiek.
Maar elk team wordt als een held op Le Mans ontvangen en dus klinkt voor een ieder team ook nog eens hun eigen volklied. Dat gaat natuurlijk nog wel even duren en dat verklaarde dus ook waarom de grid schoongeveegd werd.
Ondertussen loop ik maar richting de eerste bocht, alwaar ik de start wil gaan fotograferen. Nog even mijn lens oppikken en ik ben klaar voor 24 uur fantastische autosport.
Het is al een drukte van jewelste maar ik weet nog een plekje te bemachtigen.
Even twijfel ik, zal ik recht op de kop gaan staan of neem ik nog iets van de eerste bocht mee in mijn foto, Ik besluit het laatste te doen,waarbij de volle tribunes en pitlane ook nog in beeld zijn.
Na de opwarmronde wordt om klokslag 15:00 uur het signaal gegeven dat de race van start gaat.
Dit gebeurt middels het zwaaien van de Franse vlag.
Toch wel grappig, dit jaar is het Fernando Alonso die de vlag mag zwaaien. Een Spanjaard met een Franse vlag??? Hmm, niets mis mee maar als je weet dat de Nederlandse vlag dezelfde kleuren heeft en dat Spanje de avond ervoor nog is vernedert op het WK door onze jongens, dan moet het voor hem toch een nare smaak geven om nu met het rood-wit-blauw te moeten zwaaien.
De safetycar verlaat de baan en de duizenden pk’s worden losgelaten. Het publiek staat op de banken en al het geweld stormt op de eerste bocht af. ‘The race is on.”
In de eerste seconden van de race is het een geratel van de camera’s. Honderden fotografen staan in een lange rij langs de baan om de start niet te missen. De sluiterbewegingen op dat moment zijn ontelbaar.
Ik blijf een paar ronden op die plek en besluit,net als de rest, daarna mijn eigen weg te gaan. Ik loop met de richting mee en neem nog een paar foto’s van diverse standpunten.

15.
Afbeelding

Maar er is dreiging. Nee, niet van collega’s maar er hangen donkere wolken in de lucht.
Binnen een uur na de start is ere en hevige regenbui en daar zijn de meeste deelnemers niet op voorbereid. Dat is ook moeilijk omdat het aan de ene zijde van het circuit regent en de andere zijde is op dat moment nog droog.
Dat zorgt al direct voor de eerste safetycar. Er is een ongeluk gebeurt waarbij een Toyota, Audi en Ferrari zijn betrokken. Helaas kan de Audi zijn race niet meer vervolgen.
Dat is natuurlijk jammer, zo vroeg in de race maar destemeer omdat ik twee Nederlandse monteurs ken die op die auto werken.
Ik vind dat altijd wel een beetje sneu, zoveel werk,tijd en energie en dan binnen een uur uit de race worden gereden.
Ik besluit om nog een stukje verder te lopen en als het weer opklaart en de safetycar is verdwenen gaat de race were verder. Je kan dan nog een paar groepjes fotograferen maar ik vond het wel goed voor dat moment.

16.
Afbeelding

17.
Afbeelding

Eenmaal terug in het paddock zie ik de Nederlandse monteurs van Audi staan. Ze zijn duidelijk van streek en ik maak kort een babbeltje. Tsja, wat moet je zeggen? De stemming is uiteraard niet vrolijk maar volkomen begrijpelijk. Ze wensen mij een goed verloop van het weekend en ik laat ze maar hun teleurstelling verwerken.
Ondertussen is het al 16:30 uur en mijn maag laat weer weten dat ik even naar Toyota moet. Daar heerst een goede stemming omdat de nummer 7 aan de leiding van de wedstrijd gaat. Het is tijd om te eten. De tafels zijn rijkelijk gevuld met allemal lekkere dingen, er is zelfs heerlijke zalm.
Na een welverdiende maaltijd is het tijd om mijn raceoverall weer aan te trekken. Ik heb voor vandaag een vestje voor de pitlane geregeld van 18:00-20:00 uur.
Het licht is dan vrij zacht en ik heb grote verwachtingen. Maarja, net als de voorgaande dagen, begint de vermoeidheid me alweer parten te spelen. Ik kan niet echt mijn draai gevonden krijgen in de pitlane en heb het eigenlijk helemaal niet naar mijn zin. Maar ik heb geen keuze, de volgende keer dat ik weer in de pitlane ben is pas op zondag.

18.
Afbeelding

19.
Afbeelding

Ik besluit er het beste van te maken en na deze twee uur wil ik naar een plek langs de baan waar het licht erg mooi is en ik tevens de zonsondergang kan fotograferen.
Ik heb haast en mijn overall houd ik aan. Ik spoed me naar het opstappunt voor de mediashuttle en gelukkig staat er eentje klaar. Ik vertel hem waar ik naartoe wil en dei beste man vraagt me nog 5 minuten te wachten. Ik baal daar een beetje van omdat de zon niet op mij wacht. Net als we willen vertrekken komen er twee fotografen aan, die duidelijk geen plan hebben gemaakt. Ze vragen de chauffeur war hij heen rijdt.
“Hé knakkert, daar heb ik helemaal geen tijd voor en maak vooraf je plan.”
Ik zit me in de auto te verbijten en zie hoe de zon steeds lager zakt, maar er is nog tijd.
Na een paar minuten besluiten die twee dat ze toch instappen en eindelijk zijn we op weg.
Dan klinkt er plots uit de portofoon een stem die vraagt of er nog ruimte in de shuttle is.
Pff, ik zie de bui al hangen, dit gaat fout. Na drie keer een rondje om de rotonde gereden te hebben besluit die Fransoos terug te gaan naar het opstappunt.
Als die man op dat moment mijn gedachten kon lezen dan was hij ter plekke gestorven in zijn stoel. Ik was witheet van woede en zag hoe de zon steeds verder zakte.
Na deze dramatische rit kom ik eindelijk op mijn bestemming aan, maar het is te laat.
Ik maak daar nog wel een paar foto’s maar het heeft eigenlijk helemaal geen zin.
In de verte zie ik weer een shuttle aankomen en snel pak ik mijn spullen en ren hem tegemoet. “Stop, ik moet mee.” Gelukkig stopte hij en kon ik nog mee. Ik was de enige en dus moest hij doen wat ik wilde. “Vlug, daar naartoe.” Dan heb ik nog een tweede kans,dacht ik.
Gelukkig wist hij het gaspedaal goed te vinden en binnen een paar minuten was ik alweer uit de auto. “Merci.”
Maarja, zoals al het hele weekend was ik weer een stap te laat. Het ging nog wel maar het was niet meer zoals ik had verwacht.

20.
Afbeelding

Zonde, eerst mijn pitstops verprutst en nu ook de zonsondergang naar de … (laat ik dat maar niet roepen)
Teleurgesteld kom ik terug in het mediacentre en zie dat mijn college wél de juiste keuzes heeft gemaakt. Auw, dat doet zeer en ik heb geen zin meer.
Maarja, misschien kan ik nog iets in het donker. Ik kom op de plek waar ik vorig jaar erg gave nachtfoto’s heb gemaakt maar zie tot mijn schrik dat de mooie verlichting van de kermis onbreekt. Natuurlijk, ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.
Dat gaat hem dus niet worden en loop helemaal naar de andere kant van het paddock om daar bij de chicane nog iets te proberen. Op zich ging dat redelijk maar door alle tegenslagen krijg ik niet datgene dat ik voor ogen had.

21.
Afbeelding

Het is wel mooi geweest voor vandaag. Morgen wil ik de zonsopgang fotograferen.
Ondertussen is het al 1:45 uur geworden en ik doe me bij mij auto tegoed aan de dingen die ik in mijn koelbox heb meegenomen.
Om 2:00 uur had ik het echt wel gezien en besloot op tijd naar bed te gaan.
Pff, wat een dag!

Zondag

De wekker staat op 5:00 uur. Ik wil de zonsopgang fotograferen en dat is om omstreeks 6:00 uur.
Ik heb dat daar nog nooit gedaan en heb een vermoeden waar ik moet zijn. Moeilijk was dat niet omdat er nog een paar fotografen die kant op gingen. Na een lange wandeling kom ik bij die plek aan. “Shit, zoveel fotografen op een grote hoop?”
Schouder aan schouder zitten ze daar met de lenzen allemaal in dezelfde richting. Ik ga daar maar bij staan omdat zij het wel zullen weten. Ik had alleen maar de 300mm meegenomen om mijn rug niet zoveel te belasten maar kom tot de conclusie dat dat niet de juiste was. Maarja, zij zitten ook met 300,400 en 500mm, dus dat moet wel lukken.
Na een paar testfoto’s heb ik de juiste instellingen gevonden en langzaam komt de zon op. Ik wil de Dunlop-brug deels in beeld hebben omdat de zon van daarachter opkomt.
De auto’s kleuren mooi oranje en de lucht daarachter heeft dezelfde kleur. Eigenlijk ben ik wel tevreden.

22.
Afbeelding

Ik loop verder richting de brug om daarachter nog te fotograferen.
De lucht is nog oranje dus er moet nog iets mogelijk zijn. Ik kijk in de verte en kan mezelf wel voor mijn kop slaan. Ohh, hier had ik moeten staan en dan met de 70-200mm. Dan had ik de zon ook nog in beeld gehad. Waarom doe ik wat die andere fotografen ook deden? Tsja, een les voor volgend jaar. Doe nooit wat een ander doet.
Toch kan ik hier nog wel wat doen en misschien heb ik daar op dat moment wel één van mijn mooiste foto gemaakt.

23.
Afbeelding

Ik blijf nog even en maak vanuit diverse standpunten foto’s bij het lage licht. Je hebt dan mooi de Dunlop-brug in de achtergrond.Maar er is alweer iets gebeurd en de safetycar komt alweer de baan op. Dat geeft wel de mogelijkheid om groepjes te fotograferen.

24.
Afbeelding

Om 8:30 uur ben ik terug bij mijn auto en heb wel zin in een ontbijtje. Mijn collega is ook al wakker en ik vertel hem dat mijn plan alweer mislukt was.
Haast heb ik niet mer op zondag. Bij de douches is het niet druk en een douche maakt me weer fris. Na een ontbijt is het tijd om nog wat te fotograferen maar de scherpte is verdwenen. In de persruimte volg ik de race op de tv’s en het is nog spannend. De Audi’s rijden vooraan, gevolgd door de Porsche. Toyota nummer 8 heeft de vierde plaats in handen.
Ik heb nog één sessie in de pitlane te doen. Dat is van 12:00-14:00 uur. Tsja, wat moet ik daar nog eigenlijk? Misschien kan ik nog een momentje meepakken maar veel zal het niet meer worden.
Dan is er ineens een beetje paniek. De Porsche moet de strijd staken en wordt de pitbox ingeduwd. Alle fotografen worden daardoor aangetrokken en het spelletje van donderdagavond begint weer. Lekker met de ellebogen spelen om het beste plaatje te hebben en zien wat er aan de hand is. Maar het is opletten. Niet veel later wordt de tweede Porsche binnengehaald en ook die verdwijnt in de box.

25.
Afbeelding

Het is duidelijk, nu is het Audi die definitief de wedstrijd gaat winnen. Toyota heeft een te grote achterstand opgelopen.
Om 14:00 uur breng ik mijn vestje terug en maak me klaar voor de finish. Wat zal ik gaan doen? Bij de finish gaan staan of tegenover Audi. Daar wordt immers altijd met de vlaggetjes gezwaaid als de auto over de finish komt en dan stopt de auto even bij de monteurs,die over de muur hangen. Ik kies voor de tweede optie.
Het aftellen is begonnen. De auto’s minderen vaart en zoeken de leider in de wedstrijd op.
Ze blijven achter de leidende auto rijden omdat ze anders nog een ronde extra moeten rijden. Dan klinkt er opeens gejuich vanaf de tribunes. De Porsche die eerder in de pitbox stond komt weer de baan op om de laatste ronde te rijden. Dat ziet het publiek graag, doorzettingsvermogen. Maar een goede klassering is niet meer haalbaar.
Op het grote scherm volg ik de laatste ronde en de man met de finishvlag staat al op de baan.
Daar komen de auto’s! Maar ik zie bijna geen monteurs van Audi. Het zal niet waar zijn!
Sta ik hier tegenover Audi en is er bijna niemand. Tsja, het schijnt voor Audi heel normal te zijn om Le Mans te winnen, denk ik.
Maar ik heb nog een allerlaatste kans. Deze keer moeten de auto’s,na de finish, nog een complete ronde over het circuit rijden voordat ze in het parc férmee geparkeerd worden. Maar de monteurs van Audi zijn elkaar al aan het feliciteren en helaas gaat dit moment ook aan mij voorbij.

Wat rest is nog het podium. Maar heb ik daar nog wel zin in? Ik besluit om niet bij het podium te staan maar op de baan te blijven. De poorten van de tribunes worden geopend en het publiek mag de baan op om dicht bij het podium te staan. Dat is een dolle bende. Vanuit alle hoeken komen de fans aangerend en voordat ik het wist stond ik er middenin.

26.
Afbeelding

Toch kan ik nog iets van het podium meepakken maar het is moeilijk omdat de fans met grote vlaggen zwaaien. Ik heb geen zin om lang te blijven en besluit direct na de eerste huldigingen te vertrekken. Maarja, hoe kom ik aan de andere kant?
Dat valt niet mee als er duizenden fans in de weg staan.


Eenmaal terug in de persruimte bekijk ik mijn foto’s van de laatste sessie, klap mijn laptop dicht, pak mijn spullen en loop naar mijn auto.
Nee, het was niet de Le Mans die ik vooraf in gedachten had. Om 18:00 uur verlaat ik het circuit en, na een lange file bij Parijs, ben ik om 1:30 uur weer thuis.

Conclusie: Het was gezellig, het eten bij Toyota was top maar de qua fotografie was het een hopeloze week.
Tot volgend jaar!

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor bjornc » do jun 19 2014 8:12 pm

Fantastische fotoserie... het verslag bewaar ik voor een ander tijdstip.

Vooral de plaat tegen de zonsopgang in is tof!

En mooi dat je de Porsche 919 ook op de plaat hebt, daar heb ik nog onderdelen voor gemaakt.
Of beter gezegd; lamineer tools om onderdelen voor die Porsche mee te maken.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor John Hoenen » do jun 19 2014 8:12 pm

Mooi Roel,

Indrukwekkend verslag en prachtige foto's.
Nu begrijp ik waarom je wat tijd nodig had... :wink2:
Chapeau!


Gr. John.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor DannySan » do jun 19 2014 8:19 pm

Een mooi verslag, daar zit wel even tijd in zeg!
Ik 'voel' gewoon de pijn en de teleurstelling hier; en dat zet de foto's eronder toch in een ander 'licht'.
Maar de foto's geven mij het gevoel erbij te zijn geweest, en die ene foto in dat tegenlicht is inderdaad briljant!

Bedankt voor dit verslag wat ons 'amateurtjes' ook een beetje het gevoel geeft van erbij te zijn geweest, volgend jaar beter Roel!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor marcel.b » do jun 19 2014 8:26 pm

Met bewondering je verhaal gelezen en je hebt ondanks gemiste kansen toch iets moois neergezet .
Zitten zeker mooie foto's bij :wink:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor jan » do jun 19 2014 9:57 pm

Wat een verhaal. Bijzonder veel waardering dat je de moeite neemt om zo'n uitgebreid verslag te doen van een bijzondere race. Dit ondanks dat het niet je weekend is geweest zie ik in mijn ogen toch mooie beelden voorbij komen en heb het verslag met bewondering gelezen. En foto 22 die is echt mooi.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Vincent » do jun 19 2014 11:09 pm

Mooi weer zoals we gewend zijn. Paar fraaie platen waarbij de foto door de vangrail mijn favoriet is.

Veel herkenbare dingen in je verhaal. Leuk om te lezen. Dank voor de moeite om het allemaal hier neer te zetten. Vaak blijft het bij snel een topic vol foto's, verhalen als dit hebben daartussen echt meerwaarde. Top! :mryellow:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Nikonsmurf » vr jun 20 2014 12:00 am

Mooi verhaal, leefde met je mee, met mooie platen al ben jezelf niet zo tevreden.
Het verslag lezende denk ik dat je wel een paar momentjes hebt gehad dat je bij je eigen dacht, bekijk het maar, spullen inpakken en weg wezen.
Gelukkig heb je dat niet gedaan en kunnen wij toch genieten van jouw verslag en foto's.

Dank daarvoor.
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.
Gebruikersavatar
Nikonsmurf

Forumlid
Berichten: 468


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Michele » vr jun 20 2014 3:19 pm

Mooie serie Roel!

Vraagje: op TV viel me op dat er met name in de pits erg weinig fotografen rondliepen. Vorig jaar stond er een mannetje of dertig zo'n beetje permanent rondom de boxen van Dempsey / Toyota / Audi, maar nu zag ik nauwelijks fotografen terwij ikzeker bij Porsche een mensenzee verwacht had.
Facebookberichtje naar een schrijvende collega in de perskamer gedaan met de vraag of het klopte dat er minder fotografen waren en of er inderdaad minder accreditaties uitgedeeld waren. Hij gaf aan dat er zelfs lege plekken waren in de perskamers en dat er naar zijn indruk minder fotografen rondliepen. Klopt idt? Zo ja, dan snap ik waarom ik geen accreditatie gekregen heb dit jaar wegens te kleine opdrachtgevers.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor SwederD70 » vr jun 20 2014 6:23 pm

Tís te zien :-(...niet gepiekt deze 24 uren.
Mja kan ook niet altijd goed gaan, zeker als je al zoveel edities erop hebt zitten.

foto 7 en 21 zijn gaaf waarbij ik 21 de allermooiste vindt.

Maar het verhaal maakt het altijd weer smeuig om te lezen! Erg leuk :wink:
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Vincent » vr jun 20 2014 6:55 pm

Nikonsmurf schreef:Het verslag lezende denk ik dat je wel een paar momentjes hebt gehad dat je bij je eigen dacht, bekijk het maar, spullen inpakken en weg wezen.


Drama gevoel altijd zulke dingen!

En dan had hij nog 23 uur om zich te herpakken. Wat naar mijn idee goed gelukt is trouwens. Ik heb wel eens bij een concert gestaan en dan na 2 nummers nog geen fatsoenlijke plaat... En na 3 nummers moet je weer naar huis...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Replay » vr jun 20 2014 7:44 pm

Dank voor alle reacties. Ik heb er het beste van proberen te maken. Maar wat mij het meeste stoorde, is dat ik mijn voorgenomen plannen niet kon waarmaken.
En dat ik steeds de verkeerde keuze gemaakt had (al dan niet door eigen toedoen of factoren van buitenaf die het mij belemmerde).

Foto 20 vind ik namelijk mislukt. Ik probeer het uit te leggen:
Mijn bedoeling was eigenlijk de Porsche te fotograferen bij een mooie zonsondergang, op een ander punt op het circuit. Door dat geouwehoer met die mediashuttle viel mijn plan in duigen. Toen ik op de plaats aankwam,waar deze foto is genomen, was ik daar dus ook duidelijk te laat. Ik wilde de zon nog door het reuzerad hebben maar die stond al veel te laag.
Daarbij wilde ik het iets anders fotograferen dan normaal. Ik had een paar dagen eerder een tip gekregen om eens wat druppeltjes water op je lens te doen én dan tegen het lage licht in te fotograferen. Dat geeft een waanzinnig effect. Maar door de tegenslagen heb ik dat helemaal vergeten, in de haast om toch nog iets van de zonsondergang te fotograferen, en drong het me pas door nadat de zon volledig was verdwenen.

Op foto 21 zie je ook een effect in de foto. De rode lichtjes hebben een soort veeg, zowel naar voor als naar achter. Dit staat helemaal haaks op de beweging van de Audi.
Ik wist eerst niet wat dit was maar later bleek dat er vette vingerafdrukken op de uv-filter zaten die dit effect veroorzaakte. Alle foto's van dat moment hebben dat effect en het was verdwenen toen ik de filter schoon had gemaakt.
Meer toeval dan wijsheid maar wel apart.

Michel:
Volgens mij waren er ongeveer net zoveel fotografen als de jaren ervoor. Bij Audi,Toyota, Porsche en met name bij Dempsey werd ons gevraagd meer afstand te bewaren. Dit werd nadrukkelijk tijdens de briefing gezegd. Maar geloof me, het was weer ouderwets druk rondom die teams. Door de ruimere afstand tot de teams krijg je natuurlijk wel een heel ander beeld op tv omdat er dan bijna geen fotografen in beeld staan.
Het is ook een paar keer voorgekomen dat b.v. Audi en Porsche tegelijk binnenkwamen en dan krijg je twee groepen fotografen. De ene kiest voor Audi en de andere voor Porsche.
Dus ik kan je verbazing wel begrijpen maar dat was niet zo.
In de persruimte was het ook niet minder druk dan voorheen. Ik heb wel een aantal bekende fotografen gemist maar daarentegen heb ik ook weer veel nieuwe gezichten gezien. Er waren ook veel fotografen die maar een tijdelijk vestje kregen voor 'track'.
Vorig jaar was dat voor de duur van twee uur en nu was dat voor vier uur. Dan blijven ze langer buiten en lijkt het minder druk.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor Robert » vr jun 20 2014 8:25 pm

Geweldig verslag weer. Je ziet alles helemaal voor je.
Dat het een keer niet zo loopt als je wilt kan gebeuren, de volgende keer beter :D
De foto's mogen er zijn, voor mij is nummer 23 favoriet.
Bedankt voor het delen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor R.o.b. » vr jun 20 2014 10:49 pm

Mooie foto's en een goed verhaal van deze geweldige sport.
Gebruikersavatar
R.o.b.

Clublid
Berichten: 72


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24 Hrs Le Mans (lang verslag)

Berichtdoor wopper » zo jun 22 2014 1:45 pm

Toppie reportage Roel.
Heb ervan genoten :wink2:
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift


Bouwmachineweb.com
Gebruikersavatar
wopper

Clublid
Berichten: 940


Locatie: Posterholt Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten