Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Onderwerp:

Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Vincent » ma okt 20 2014 12:36 pm

Hoewel de zomerse temperaturen anders doen vermoeden stond afgelopen zaterdag de eerste schaatsmarathon van het seizoen op het programma. Het was nog even spannend of het door zou gaan omdat het ijs wel erg dun was op sommige plaatsen, maar met het hermetisch afsluiten van de (te dunne) binnenbocht kon er gelukkig toch gereden worden.

Dit betekende dat ik ook eindelijk de DIY groundplate (grondplate) in de praktijk kon toepassen tijdens een schaatsmarathon nadat deze in de zomer al met succes langs de skeelerbaan heeft gestaan (klik). Hierdoor kon ik met de 300mm in het fotovak recht voor de finish staan en remote een tweede camera bedienen voor de andere hoek. Helaas eindigden de wedstrijden (zowel heren als dames) niet in de furieuze eindsprint waar ik op hoopte, maar al met al toch een paar leuke platen gescoord :)

Feitelijk is een groundplate overigens niets meer dan een aluminium plaat met rubbervoetjes, een balhoofd erop gemonteerd en een coldshoe connector om de trigger te monteren, maar commerciele oplossingen in de winkel gaan allemaal ruim boven de 100 euro (ex balhoofd). Vandaar dus DIY.

1. Een remote getriggerde D3 + 24-70mm op de stellage naast de camera van de NOS. Zekerheidshalve de Pocketwizard laten bungelen omdat de metalen steigeronderdelen voor slechte ontvangst zouden kunnen zorgen. Uiteindelijk is hij volgens mij gewoon altijd af gegaan (de trigger stond meestal gewoon uit).
Afbeelding

2. Hierdoor had ik vanuit het fotovak een frontview
Afbeelding

3. En gelijktijdig een topview vanaf de steiger
Afbeelding

4. Die stond er uiteraard voor de eindsprint (je bent dus een hele wedstrijd een camera kwijt voor hopelijk die ene finishfoto) maar het eindigde (helaas) in een solo aankomst
Afbeelding

5. Gelukkig voor de andere podiumplaatsen wel een spannende sprint
Afbeelding

6. daarvan een topview
Afbeelding

7. Bij de dameswedstrijd ook een paar remote platen maar deze keer vanaf de jurytafel nabij de finish. Er gaat toch niets boven schaatsen zonder dak tijdens het blauwe uurtje :angel:
Afbeelding

8. En voor de ginteresseerden in de uitslag... 'wij' hadden een clean sweep op het podium! :clap:
Afbeelding

Kortom, werkt goed, toffe platen, volgende keer alleen ergens neerzetten waar ik hem halverwege nog kan verzetten want nu is het resultaat vrij eentonig en de bruikbaarheid misschien iets te beperkt!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Cyrus » ma okt 20 2014 12:47 pm

Mooie oplossing en mooie serie beelden!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor JvdKooij » ma okt 20 2014 12:59 pm

ziet er goed uit, en inderdaad is zelf knutselen wel mooi meegenomen
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor MarcoEos70D » ma okt 20 2014 1:01 pm

Leuk om te zien! En mooie platen!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Online
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor PdeBie » ma okt 20 2014 1:14 pm

Briljant bedacht! :)

Maar ik zou persoonlijk nog niet het lef hebben om een camera zo ergens op te stellen en er van weg te lopen. Je weet maar nooit natuurlijk met sommige grijpgrage handjes.
PdeBie



Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Wolf » ma okt 20 2014 1:17 pm

Goed bezig!!

Heb na aanleiding van dat plaatje die jij meehad ook een soort gelijk ding gemaakt. Zal hem binnenkort even posten op dit forum en resultaatjes erbij!
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Vincent » ma okt 20 2014 1:36 pm

PdeBie schreef:Maar ik zou persoonlijk nog niet het lef hebben om een camera zo ergens op te stellen en er van weg te lopen.


Tussen het publiek ga ik hem natuurlijk niet neer zetten. :wink: Maar bij de jury is wel redelijk veilig als ze je een beetje kennen, en tijdens de wedstrijd mocht niemand de NOS steiger op of af. Dus dan gaat dat ding ook niet weglopen. :thumbup:

Los daarvan zit ik al wel te kijken naar een goede oplossing om de boel vast te kunnen zetten. Voor groundplate en body niet zo'n probleem, de meeste (kleinere) objectieven hebben echter geen mogelijkheid om een kabel aan vast te maken... Wellicht een step-up ring kopen en daar 1/2 gaatjes in boren zodat daar een kabel doorheen kan...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Frankie » ma okt 20 2014 5:11 pm

Gaaf dat je dit deelt en leuk om telkens weer die professionele drive te zien met de daarbij horende resultaten.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Vincent » ma dec 22 2014 12:08 am

Toch wel onder de indruk van de afstand die de Pocketwizards halen. Met de 70-200mm aan een metalen loopbrug, onder een metalen dak en meer dan 100 meter vanaf de finish (en de fotografen staan dan nog een tiental meter verder weg).

Afbeelding

Dan heb je naast de standaard kiek van de voorkant
Afbeelding
D3s + Af-s 300mm f/2.8 @ ISO 8000 - 1/800 - f/3.2

Toch weer eens een andere kijk op de finish :)
Afbeelding
D3 + Af-s 70-200mm f/2.8 @ ISO 400 - 1/640 - f/2.8 - 170mm

Dus de volgende keer dat iedereen roept dat afstand voor triggers niet belangrijk is... :wave:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Faiz » ma dec 22 2014 9:25 am

Mooie oplossing, maar zou niet graag mijn camera buiten armbereik willen hebben op zo'n locatie. Het zijn wel mooie foto's zeg!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Claudie » ma dec 22 2014 11:23 am

Knap dat het zo werkt met z'n strakke foto's.
Wat hebben we in Nederland toch mooie schaats banen.
Is ook een heerlijke sport.
Fotografeer je ook in Eindhoven, 3de kerstdag marathon schaatsen!
Claudie

Forumlid
Berichten: 41


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 22 2014 11:27 am

Die platen mogen er zijn, complimenten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Vincent » ma dec 22 2014 11:35 am

Faiz schreef:maar zou niet graag mijn camera buiten armbereik willen hebben op zo'n locatie.


Als je ze een beetje op tactische plaatsen hangt waar of geen/nauwelijks publiek komt of je er goed zicht op hebt dan is het allemaal wel prima te doen. In dit geval hing hij aan een loopbrug over het ijs waar geen publiek mocht komen. Daarnaast zat hij wel met een kabelslotje vast. Over twee weken NK wederom in Groningen dus hopelijk kan hij dan ook op dezelfde plek hangen. Eventueel met nog een convertertje er tussen :wink:

Claudie schreef:Fotografeer je ook in Eindhoven, 3de kerstdag marathon schaatsen!


Derde kerstdag zitten we in Enschede. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Arthur Wolff » ma dec 22 2014 11:47 am

Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, maar ik neem aan dat je daar toestemming voor moet krijgen zodat niet iedereen zomaar een camera neer kan zetten, daarbij een garantie dat het hele gevaarte niet het ijs op valt dus goed gezekerd is.

Overigens zeer mooie opnamen.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Remote camera bij eerste schaatsmarathon

Berichtdoor Vincent » ma dec 22 2014 12:20 pm

Arthur Wolff schreef:ik neem aan dat je daar toestemming voor moet krijgen zodat niet iedereen zomaar een camera neer kan zetten


Onder voorbehoud van iemand die mij het tegendeel bewijst ben ik de eerste die met remote camera's werkt tijdens de (marathon) schaatswedstrijden. Er is, waarschijnlijk om de reden dat het nooit gebeurt, nog geen regelgeving hierover. Daarbij moet wel gezegd dat dit ook de eerste keer was dat de camera daadwerkelijk boven het ijs hing. Alle overige keren hing (of stond) hij op plekken waar het sowieso geen gevaar op zou kunnen leveren. (er is ook maar zelden mogelijkheid om iets boven het ijs te hangen zonder hoogwerker)

Verder is het overigens wel een valide punt. Ik heb de superclamp ook nog nooit zo vast gedraaid als deze keer, en daarna nogmaals. En de het kabelslot was meer voor een gevoel van borging dan tegen 'dieven'. :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten