Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor nikoyama » zo mar 31 2019 12:45 pm

Training WK IJsspeedway Thialf Heerenveen

Ik heb onlangs de 200-500 mm 5,6 E Nikkor aangeschaft voor mijn D750 en wilde hem eens uitproberen bij de training voor de IJsspeedway. Ik twijfelde 's morgens nog wel of de lichtsterkte bij snelle sluitertijden wel voldoende zou zijn. Maar de resultaten vielen mij na enig bescheiden geschuif in Photoshop Elements 14 niet tegen. Achteraf bleek 1/800ste en 1/1000st nog te snel (beeld bevriest iets teveel)
Afbeelding
Dmitri Khomitsevitsj

Afbeelding
Dmitri Koltakov

Afbeelding
Nikita Toloknov

Afbeelding
Dmitri Khomitsevitsj

Afbeelding

Niklas Svensson
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor evelakes » zo mar 31 2019 1:01 pm

:clap: hoeveel rondjes kunnen ze dat volhouden totdat de baan totaal opgebruikt is met die spikes lijkt me niet fijn in die sporen te rijden. Wel mooie acties
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 31 2019 3:22 pm

Inderdaad mooie actie! Echter vind ik de kleuren veel te verzadigd. Die oranje hesjes branden bijna in mijn scherm en ook het blauw oogt niet fijn.
Je zou ook selectief op kleur de verzadiging kunnen aanpassen.

Ik ga graag ook nog eens naar iets als dit...

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » zo mar 31 2019 3:58 pm

Beetje teveel ruis verwijderd waardoor alles nogal glad gestreken overkomt?.

Tjaa, die kleuren, op de motocross zijn het ook van die knalkleuren, je zou bijna 3 tot 4 stops onderbelichten, wil je er nog iets van overhouden.
Bij ijsracen gaat alles ook nog eens glanzen lijkt mij,

Lijkt mij ook wel iets om eens een keer vast te leggen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 31 2019 6:36 pm

Verzadiging kun je ook naar beneden bijstellen hoor! ;-)
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor nikoyama » zo mar 31 2019 10:26 pm

Bedankt voor jullie reacties! De opmerkingen verbazen me niet echt, ik had de verzadiging en verscherping inderdaad expres wat over de top geschroefd. Voor degenen die het leuk lijkt, de trainingen zijn gratis te bezoeken in Thialf, het voordeel is dat er praktisch geen publiek is , je kunt dan op diverse plaatsen op de statribunes fotograferen zonder dat je last hebt van mensen die voor je staan. Voordeel van de echte races is natuurlijk meer spanning en sensatie bij inhalen etc.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » zo mar 31 2019 10:41 pm

zeker, maar als de kleuren nu eenmaal zo zijn, wil je ze ook ten volle benutten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma apr 01 2019 9:19 am

nikoyama schreef:ik had de verzadiging en verscherping inderdaad expres wat over de top geschroefd.


Op zich niets mis met wat extra saturatie, dat is verder gewoon smaak. Knakt wel lekker van je scherm.

Maar de rode helm bij foto twee, en het rode hesje rechts boven bij een foto vier is wat mij betreft wel wat over de top. Het lijkt zelfs alsof je kleur helemaal is dicht gelopen daar. Dat zou ik persoonlijk voortaan voorkomen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Kris2019 » ma apr 01 2019 9:25 pm

@Mozes, mooie plaat van Herlings en Coldenhoff. Hij mist naar mijn mening wel wat contrast.
Maar er zit prachtige actie in de plaat. Verder mooie uitleg over de rijstijl van #84.

80% van mijn sportfotografie bestaat uit het fotograferen van de deelnemers tijdens Offroad Ritten. Deze ritten zijn uitgezet en gaan veelal over landerijen en door het bos. De meeste deelnemers denken dat ze kunnen tippen aan de wereld top zoals Herlings :D. Voor mij is het dan de sport om ook de minder ervaren deelnemers mooi in beeld te brengen en dan is het van belang om je ogen goed de kost te geven en op zoek te gaan naar een interessante locatie.

Offroad Rit Noordwolde

Afbeelding
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Kris2019 » ma apr 01 2019 9:51 pm

@ Nikoyama, de eerst plaat vind ik de beste al vind ik hem wel wat krap aangesneden maar de actie zit er goed in!
Zoals hierboven al genoemd missen de foto's wel wat scherpte, dit zal vermoedelijk komen door het verwijderen van de ruis.

Zelf ben ik de vrijdag geweest en had mij voorgenomen om met name de snelheid en beweging vast te leggen.
Natuurlijk kwam ik ook terug met nodige actie foto's.

1
Afbeelding

2 Een beetje vreemd maar wel lekker. Door de dynamiek die in de foto zit blijf ik naar deze foto kijken.
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Jasper Iwema
Afbeelding

5
Afbeelding
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » ma apr 01 2019 10:07 pm

Kris, Ja inderdaad iets meer contrast had wel gemogen bij herlings/coldenhoff.
Off the road wil ik ook nog een keertje doen, was eigenlijk al van plan geweest om in februari naar eindhoven te gaan.
helaas wat tussen gekomen.

90% of meer van mijn cross foto's zijn toch gewoon de amateurs, voor een mooi plaatje hoeft men geen topper te zijn toch.
Af en toe zoek ik wel een plekje wat een ander soort foto geeft, helaas doen ze nooit wat ik ervan gehoopt had.
Toch nog beter mijn best doen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Kris2019 » ma apr 01 2019 10:54 pm

voor een mooi plaatje hoeft men geen topper te zijn toch

Dat hoeft zeer zeker niet.
Het over grote deel van deelnemers aan een offroad wil graag “in volle actie” in beeld gebracht worden, echter het meerendeel rijd langs alle aangebrachte obstakels heen. En dit maakt het voor mij de sport om toch ook deze rijders mooi in beeld te krijgen.
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor nikoyama » di apr 02 2019 1:48 pm

Kris, mooie foto's met een andere insteek als de mijne. Ik ben nog een beetje old-school. Wel begonnen in 1972 met wegrace Tubbergen, maar door sleutelen en motorrijden kom ik er nu pas aan toe om me wat serieuzer te verdiepen in digitale fotografie. Nu veel te snelle sluitertijden gebruikt, ook nog met diafragma 8 (van de 200-500, 5,6 E lens), dus zwaar onderbelichte foto's. Na hevig geschuif in Photo Shop Elements 14 lijken sommige foto's dan uiteindelijk net alsof ze met kleurpotlood zijn gemaakt als je ze erg uitvergroot. Hoop de 200-500 straks bij daglicht bij OW Cupraces in Assen te kunnen proberen. Allen bedankt voor jullie adviezen/commentaren.

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » di apr 02 2019 1:55 pm

Kris2019 schreef:Zelf ben ik de vrijdag geweest en had mij voorgenomen om met name de snelheid en beweging vast te leggen.


Fraaie beelden Kris! Die kijken lekker weg.

Misschien alleen foto 3 even nakijken want die valt door de nabewerking behoorlijk uit de toon en mist voor mij het contrast en de 'punch' die ik in je andere beelden wel zie!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Kris2019 » di apr 02 2019 6:28 pm

Misschien alleen foto 3 even nakijken want die valt door de nabewerking behoorlijk uit de toon


Dat klopt zeker, zelf vond ik namelijk in foto 3 dat de kleuren mooi samen "blenden".
Uiteraard had ik dit beeld ook dezelfde bewerking gegeven als de andere beelden.
Kijk en oordeel zelf :wink:

Afbeelding
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten