Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » vr jun 23 2017 7:14 am

* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Replay » zo jun 25 2017 6:21 pm

Mijn jaarlijkse 24H Le Mans.
Het mooiste moment van Le Mans is het moment vlak voordat de zon ondergaat. Met de mediashuttle vanuit het paddock vertrokken naar een plek langs de baan, vanwaar je te voet verder moet om in de bossen te komen. De totale reistijd is dan al gauw een uur. Maar het moment waarop je wacht duurt nog even. Ondertussen schiet je nog wat plaatjes en praat je bij met collega's die ook helemaal hier naartoe zijn gekomen.
Nog een uur later is het moment daar en je moet vlug handelen. Het mooie licht is maar een paar minuten aanwezig, alvorens de duister volledig intreedt.
Maar het lange wachten heeft wel het gewenste resultaat opgeleverd.

Groeten Roel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor schilder » zo jun 25 2017 8:24 pm

Nou dat is een fraaie plaat.[emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Nikonsmurf » zo jun 25 2017 8:28 pm

Weer veel te lang niet geweest maar zoals het vaak gaat, druk druk. Weer genieten van de platen van Vincent en Mozes erg fraai weer.
Nog dank voor jullie reacties op mijn voetbalfoto van de dames.

Laatste tijd mijn grenzen aan het verleggen door verschillende sporten te fotograferen en niet te blijven hangen bij het voetbal. Hoewel de laatste wedstrijd mij wel een samenwerking heeft opgeleverd met een beginnend bedrijfje in sponsoring.
Dus helemaal geen voetbal gaat niet gebeuren.
Nu nog wat van de laatste tijd.

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding
Als je nooit liegt hoef je ook niet na te denken.
Gebruikersavatar
Nikonsmurf

Forumlid
Berichten: 468


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor schilder » di jun 27 2017 10:32 pm

en de springsport
1
Afbeelding
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » wo jun 28 2017 10:31 am

Hier zou ik de kleuren wat minder fel maken en flink vignetteren danwel tegenhouden/doordrukken. En even rechtzetten. Dat laatste heb je wellicht gedaan op het linker hekje, maar dat was dan niet zo'n goede keus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » ma jul 17 2017 11:49 am

Niet bijzonder, maar dat ene voorwiel wat nog net in de foto zit, 't is de eerste keer dat ik zoiets in mijn foto's zie ?
Afbeelding125386 15-07-2017- Motopark Nieuw Zevenbergen SRMV www.sportplaatje.nl copy by sportplaatje.nl, on Flickr
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma jul 17 2017 12:03 pm

mozes schreef:Niet bijzonder, maar dat ene voorwiel wat nog net in de foto zit, 't is de eerste keer dat ik zoiets in mijn foto's zie ?


Andere snelheid en vooral een andere lijn, dan krijg je soms rare effecten :wink:

Bocht!
Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jul 17 2017 5:16 pm

Bocht. Kan ook koffie of andere niet te pruimen drank zijn ;)
Maar zo als gewoonlijk, mooie platen heren!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HannahV » zo jul 23 2017 10:38 pm

Spulletjes maar weer eens meegenomen naar een wedstrijd. D800 icm Sigma 70-200mm 2.8. Een van de eerste dingen die ik altijd roep is: zoek een rustige achtergrond. Echter viel dit niet mee daar. Ik had niet de luxe om midden in de ring te staan (er was al een fotograaf aanwezig van de organisatie zelf. Ik was mee als groom en toeschouwer, foto's zijn voor eigen gebruik) en dus was het langs de kant staan en hopen op een 'gunstig' parcours... daarmee bedoel ik dus hindernissen die gesprongen worden met de neus van het paard naar mij toe, bij voorkeur met een egale achtergrond. Wat een droom. En nou wakker worden. Zoveel geluk had ik niet :D

Bij het fotograferen van de paardensport is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de houding van het paard en de ruiter. Geen enkele ruiter wil een foto van zichzelf terugzien waarop duidelijk te zien is dat het paard 'verkeerd' (op de foto dan) loopt. Een ongunstig moment is het moment waarop een paard net zijn mond open doet, of wanneer hij in een bepaalde pas zit waardoor zijn neus te ver naar achteren tegen de borstkas is geplaatst of zijn rug hol is etc. Zeker bij dressuur houd je daar rekening mee, alles moet correct zijn en er zijn bepaalde ideale passen die er gefotografeerd worden waarop er altijd bepaalde benen aan de grond zijn. Bij het springen wil je het liefst zo dicht mogelijk bij het zweefmoment in de buurt zijn; het moment waarop het paard alle vier de benen van de grond heeft en boven de hindernis hangt. Goed verhaal, en nou nog dóen.... manmanman. Uiteindelijk redelijk dichtbij weten te komen met deze foto vind ik.

AfbeeldingJumping Strazeele by Hannah Verhoeven, on Flickr

Een veelgemaakte fout van mij is het fotograferen op f/2.8 (met de 50mm op f/1.4)... Met het idee van: oeh dan krijg je zo'n lekker wazige achtergrond!! Woehoe! Maar toch niet ideaal, zeker met zoiets als dit. Plus, het maakt de focus op 200mm toch vaak te soft. Ik heb ook de instellingen op AF-S laten staan. Toch beter AF-C kunnen kiezen?
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » zo jul 23 2017 11:09 pm

Als je onderwerpen bewegen altijd AF-C gebruiken. Helemaal als ze naar je toe of van je af bewegen.

Softe foto's kan komen door verkeerde focus of door een softe lens wijd open. In principe moet je op 2.8 altijd goede resultaten kunnen krijgen of er gaat iets verkeerd ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Janvis » ma jul 24 2017 9:17 am

Hey Hannah

Eens met Vincent, in deze situatie zou ik ook absoluut AF-C gebruiken. Op het moment dat je camera heeft gefocust in de stand AF-S dan zal hij stoppen met focussen als er correct is scherp gesteld. Maar in de tijd dat er is scherpgesteld tot het moment dat er wordt afgedrukt is het paard alweer een stukje bewogen en dus alweer uit focus. Bij AF-C zal hij continu blijven focussen.

De Sigma 70-200 staat er om bekend dat ie een tikkie soft is op F2.8 maar mijn ervaring met die lens is dat er wel degelijk mooie scherpe platen mee te schieten zijn op F2.8. Op F4 is wel nog wat scherper maar dat is eigenlijk bij elke lens zo.

Kortom, niet bang zijn om gewoon F2.8 te gebruiken in situatie's waar een dergelijk diafragma gewenst is, en (zoals Vincent dus ook al zei) altijd AF-C gebruiken bij bewegende onderwerpen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HannahV » ma jul 24 2017 11:45 am

Lekker handig van mij om achteraf pas advies te vragen :D Helaas zijn de wedstrijden nu afgelopen. Was inderdaad lastig scherpstellen lol. Vandaar dus.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » ma jul 24 2017 6:11 pm

@HannaV: Ben ik een heel fout mannetje als ik toegeef dat ik juist graag een foto maak waar het fout gaat in de sport?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HannahV » ma jul 24 2017 7:51 pm

@Patrick: hahaha neeee absoluut niet. Ik heb ook een foto van een meisje dat met haar paard aan de hand wegloopt, terwijl beiden onder het zand zitten (paard viel ook) en er een stijgbeugel nog over het zadel ligt vanaf de andere kant. Als ik naar mezelf kijk, fotografeer ik het liefst emotie tijdens de sport zoals een verslagen gezicht als er een punt naar de ander gaat etc. Maar ja, als een ruiter probeert zich vast te houden dan zal er hier en daar aan de teugels getrokken worden. Ik hou wel van zo'n foto, waarop het paard dramatisch zijn mond open doet en je het wit van de ogen ziet (doet het goed in z/w), maar post het maar niet op FB want dan krijg je heel paardliefhebbend Nederland over je heen. Vandaar dat ik, als ik foto's maak van mensen die ik ken, alleen foto's maak van die mooie springmomenten, anders krijg je dat weer :lol:
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten