Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » di feb 02 2021 8:27 pm

Prachtige serie weer Vincent, bedankt!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Peter » di feb 02 2021 9:57 pm

Vincent schreef:3 spiegels en dan je lens er doorheen steken en draaien en bewegen totdat het er leuk uitziet. En dan lange sluiters en op de goede snelheid meebewegen! :silent:

:lol:


maar wat moet je met die foto's zoals nr 3 ?, leuk geknutsel maar mag hopen dat je daar je boterham toch niet mee moet verdienen :wink:
Ik vind dat juist dan weer helemaal niets (heb ik weer :D )
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » di feb 02 2021 10:29 pm

Peter schreef:maar wat moet je met die foto's zoals nr 3 ?


Foto 3 is geschoten voor de schoenensponsor, tijdens een sprongtraining. Vrij normaal voor een schaatser om zulke sprongen te maken tijdens zo'n training. Dat ik met gevaar voor camera en fisheye zo'n beeld wil maken is minder normaal misschien. In kleur komen de schoenen ook beter uit trouwens, voor mijn eigen portfolio vind ik het beeld in zwart wit grafischer en daardoor aantrekkelijker. :thumbup:

leuk geknutsel maar mag hopen dat je daar je boterham toch niet mee moet verdienen


Waarom mag je dat hopen? Dat vind ik een rare opmerking (understatement). :eh:

Ik verdien echt een prima boterham met mijn geknutsel, neem dat maar van mij aan. Veel van mijn klanten komen ook juist bij MIJ omdat ze niet alleen maar de standaard foto's willen zoals de meeste andere sportfotografen maken. Dat geknutsel is mijn unique selling point, daarvoor komen klanten bij mij, en daar betalen ze ook meer voor. De rijders gebruiken het ook goed trouwens. Die zijn vaak blij als ze eens iets anders krijgen...

Uiteraard zijn er ook klanten die dit beeld helemaal niet willen, maar die worden dan gewoon geen klant van mij en worden prima bediend door collega's van mij.

Ik vind dat juist dan weer helemaal niets (heb ik weer :D )


Dat mag uiteraard!

Maar als ik zelf zou meoten kiezen tussen standaard beelden maken, waar iedereen gelijk langs scrolled omdat het 13 in het dozijn beeld is, of mijn creatieve geknutsel waar ik plezier aan beleef om het te maken en waar mensen langer naar blijven kijken, en daar dan iets van vinden, positief of negatief... dan kies ik 100% voor het laatste. Dat is wat ik doe.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Peter » wo feb 03 2021 8:50 am

Helemaal geen rare opmerking, hooguit dat jij het wellicht raar vindt. Dat mag natuurlijk. Dat hebben wij wel vaker samen :-)
Ik verbaas me er dan over dat voor dergelijke foto's (nr. 9 bijvoorbeeld) een afzetmarkt is. Meer bedoel ik er niet mee.
En als daarmee 'bammetjes' goed verdiend mee kunnen worden, vooral doorgaan
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » wo feb 03 2021 9:23 am

Peter schreef:Helemaal geen rare opmerking, hooguit dat jij het wellicht raar vindt.


Dat is wel een rare opmerking! Er zit echt een wereld van verschil tussen ‘je verbazen over’ en ‘mogen hopen dat’.

Iemand openlijk toewenst dat hij zijn boterhammen niet kan verdienen met zijn werk, dan gaat het echt bij jou mis en niet bij mij... en als je dat zelf niet inziet dan adviseer ik je om eens een woordenboek uit de kast te pakken.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Peter » wo feb 03 2021 9:34 am

Je interpreteert het maar zoals jij het wilt.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor henkk » wo feb 03 2021 11:05 am

Een beeld zegt soms meer dan duizend woorden .... Gelukkig is het hier geen taalforum :)

Wat mij opvalt is de enorme veelzijdigheid in de opnamen. Niet: één kunstje steeds weer herhaald. Foto 12 is mijn favoriet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor imaginary_nl » wo feb 03 2021 1:22 pm

Peter schreef:Je interpreteert het maar zoals jij het wilt.
Zwakke opmerking als je het zelf niet goed verwoord.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor justme » wo feb 03 2021 1:32 pm

@Henkk @Imaginary, blijkbaar gaan we nu toch elkaar pakken op hoe we ons verwoorden...
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » wo feb 03 2021 1:57 pm

Back on topic: los van wel/niet "geknutsel" en wel/niet mooi, denk ik dat een USP (unique selling point) noodzakelijk is in de huidige fotografie om te kunnen overleven en er (goed) van te kunnen leven.

Waar ik veel waardering voor heb en wat me ook erg aanspreekt in deze serie, is dat ik er een fotograaf in terugzie die buiten de "gebaande"([emoji6]) paden, steeds op zoek is naar nieuwe invalshoeken. En die volgens mij ook veel plezier beleeft aan die zoektocht. Als je op zo'n manier met veel plezier en voldoening je werk kunt uitoefenen, ben je sowieso een rijk mens (ongeacht de financiële compensatie daarvoor)

Ik waardeer het delen van deze beelden ook erg, omdat het mij inspireert om ook op zoek te gaan naar nieuwe manieren en ideeën in mijn eigen fotografie. Dus daarvoor sowieso dank, Vincent!

Ook begrijp ik goed dat zeker niet iedereen gecharmeerd zal zijn van bijv foto nr 9, maar laat dat nou net mijn favoriet zijn. Met de kanttekening dat ik het zelf erg moeilijk kiezen vond tussen foto 4 en 9. En hoewel het misschien een wat kleinere (niche) markt is, denk ik dat hier ook zeker een (lucratieve) markt voor is.

Zelf hoop ik dan ook dat je ons nog heel vaak deelgenoot zal maken van je nieuwe ontdekkingen en beelden, Vincent.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Online
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » wo feb 03 2021 2:13 pm

wiebeterpstra schreef:blijkbaar gaan we nu toch elkaar pakken op hoe we ons verwoorden...


Ik hecht daar normaal niet zoveel waarde aan. Snap ook de beperkingen van dit medium en dat sommige mensen zich taalkundig makkelijker en beter kunnen uiten dan anderen. Prima allemaal, daar kan ik meestal wel doorheen lezen.

Ik geef ook vaker aan dat ik geen problemen heb met kritiek op mijn beeld of werkwijze. Iedereen mag er van vinden wat hij of zij wil. Graag zelfs. Zoals ik ook graag een mening heb over het beeld van anderen. Men mag mijn beeld zelfs kortaf ‘geknutsel’ noemen van mij, ook als ik daar het nut niet zo van inzie en het een beetje makkelijk vind zonder inhoudelijke onderbouwing...

Maar een opmerking als ‘leuk geknutsel maar mag hopen dat je daar je boterham toch niet mee moet verdienen’ gaat voor mij wel met iets verder dan dat. Dan ga je mijn werk als fotograaf bewust ridiculiseren. En mijn klanten ook. Dat is onnodig en iemand bewust beledigen. En dat vervolgens wegwuiven met ‘Je interpreteert het maar zoals jij het wilt.’. Dat vind ik niet normaal, en dat zouden anderen ook niet normaal moeten vinden.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor justme » wo feb 03 2021 2:24 pm

Ik denk dat je die specifieke opmerking veel te veel uit verband trekt.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Karina2 » wo feb 03 2021 2:31 pm

Ik begrijp dat mijn opmerking over "back on topic" weinig tot geen zoden aan de dijk zet. Jammer, want volgens mij gaat het om de foto's en niet zo zeer om taal(vaardigheid).
De gepresenteerde serie foto's lijkt me toch genoeg diversiteit te bieden om aan veel verschillende smaken tegemoet te komen[emoji3]

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Online
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Peter » wo feb 03 2021 4:14 pm

Vincent, nogmaals , je moet het dan maar opvatten als een belediging voor jouw en je klanten. Jammer, maar het zij zo .
ik heb weinig behoefte om hier op een publiekelijk forum nog maar één zinnig woord aan te verspillen. Als je het allemaal niet bevalt dan klaag je maar bij de moderatoren

Jammer voor degene die de borrelnootjes, chips en klapstoel al klaar hadden gezet , dat dan wel weer .
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Nikkormaat » wo feb 03 2021 4:27 pm

Er is een gezegde “Het is de toon, die de muziek maakt”.
Wat triest dat de muziek in de enorme variatie in deze fotoserie uiteindelijk verloren gaat door verbaal kabaal. :cry:
Vincent, ga vooral zo door. :thumbup:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten