Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Johan v. V. » zo mar 17 2019 11:14 am

Tja, wat voor nieuws valt er over te zeggen. Het is weer overtreffende trap Vincent! :thumbup: :thumbup:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor bcvthul » zo mar 17 2019 11:47 am

De eerste foto vind ik heel mooi, bij de tweede krijg ik het idee van ‘vreemd knip&knap’ werk(?)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » zo mar 17 2019 2:59 pm

bcvthul schreef:bij de tweede krijg ik het idee van ‘vreemd knip&knap’ werk(?)


Alles wat ik doe is ‘in camera’. Dus daar komt nooit digitaal knip en plakwerk bij kijken. Ik hoopte dat dat inmiddels wel bekend was ;-)

Wel zoek ik graag de grenzen op van technieken en creativiteit. Soms zo ver dat een groep anderen het niet (meer) kan waarderen. Dat geeft, in elk geval in ‘real life’, doorgaans boeiende en leerzame discussies. Online vaak minder, toch zoek ik dat alsnog graag op.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Kris2019 » zo mar 17 2019 8:00 pm

Mooie verzameling sportfoto's.
Hierbij mijn eerste bijdrage in dit topic. Het zijn twee foto's welke ik in het afgelopen seizoen geschoten heb.

Foto 1 Jeffrey Herlings tijdens de finale van de Dutch Masters of Motocross. Een beeld dat zijn souplesse en overmacht mooi weergeeft.

Foto 2 Tijdens de Red Bull Knock Out. De verslagenheid en vermoeidheid is prachtig af te lezen in de ogen en houding van deze deelnemer.

#1

Afbeelding

#2

Afbeelding
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo mar 17 2019 8:07 pm

[quote="Vincent"]Laatste van deze winter! De enige wedstrijd waar de achterkant altijd mooier is dan de voorkant en de foto's niets met sport te maken hebben!!

Nr 1!. Vaak benieuwd, zoals je weet, hoe je deze gemaakt hebt... Iets gezoomd tijdens de belichting?

Jammer van die 2 grote verticale reflectie vlekken op de tweede.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma mar 18 2019 9:32 am

Kris2019 schreef:Hierbij mijn eerste bijdrage in dit topic.


Dat er nog velen mogen volgen!

Een beeld dat zijn souplesse en overmacht mooi weergeeft.


Fraai beeld wel maar mbt jouw uitleg:

Ik zie het niet... ik zie geen souplesse (ik heb er ook geen verstand van) maar er moeten toch manieren zijn om dat wel in beeld te brengen voor de leek, en daarnaast zie ik ook geen overmacht. Op deze manier kan het ook een achterblijver zijn, of iemand tijdens een training.

Soms heb je bij sportfoto's kennis nodig om een foto te lezen, het kan de uitdaging zijn om het zo te schieten dat jouw bijschrijft duidelijker in het beeld naar voren komt.

De verslagenheid en vermoeidheid is prachtig af te lezen in de ogen en houding van deze deelnemer.


Eigenlijk hetzelfde commentaar. Fijn beeld, korrel werkt voor mij wel als had het misschien ietsje minder gekunt., vignet vind ik wel iets te extreem.

Maar jouw verhaal zie ik er niet helemaal in terug.

Frans Martens schreef:hoe je deze gemaakt hebt...


Lensbaby!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Kris2019 » ma mar 18 2019 7:57 pm

Op deze manier kan het ook een achterblijver zijn, of iemand tijdens een training.

Soms heb je bij sportfoto's kennis nodig om een foto te lezen, het kan de uitdaging zijn om het zo te schieten dat jouw bijschrijft duidelijker in het beeld naar voren komt.


Hier heb je zeker een punt. En dus ook zeker bedankt voor je input.
Kris2019

Clublid
Berichten: 15


Locatie: Leeuwarden
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HenkBogers » do mar 21 2019 5:41 pm

prachtfoto's
HenkBogers

Clublid
Berichten: 8


Locatie: utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » do mar 21 2019 9:35 pm

Ik heb het vaak geprobeerd, maar de "souplesse" van herlings is niet vast te leggen, het is meer pure kracht en rijders techniek. (meeste zullen het hier niet mee eens zijn).
Maar ook domweg de gashendel vol open houden, het maakt je als liefhebber en van zeer nabij toeschouwer bijna nederig.
Dit kan geen mens volhouden, en dat blijkt ook steeds weer door zware blessures bij trainingen.
Joel smets zegt ook, jefferys grootste tegenstander is jeffery zelf.

Maar het is een uitdaging, om dat vast te leggen, meeste plaatjes die ik van heb willen maken is me inmiddels wel gelukt, op 1 na.
Ik hoop die met de 200-400 lens vast te kunnen leggen, daarin zit het uitkomen van een bocht, de snelheid en hij moet recht op me af komen. (nu nog vooraf de juiste bocht vinden.)
Maar ik wil wel wat afstand kunnen houden, want hij geeft er geen ene ruk om waar je zit, ligt of staat ;)

beetje dit idee.
AfbeeldingJeffrey Herlings Glenn Coldenhoff sportplaatje.nl by sportplaatje.nl, on Flickr
Met de 200-400, kan ik tegen de rand van baan zitten, en heb dan ook dat reclamebord niet in de foto.

Trouwens, als je er op let, herlings kijkt altijd naar de volgende bocht, coldenhoff naar het meest vervelende obstakel, en neemt die met souplesse, herlings knalt er gewoon over of doorheen.

Tip.
Aan zijn houding kan je vooraf zie hoe die een bocht gaat nemen.
Meeste typiche wat ik zie is.
Voordat die de bocht induikt, maakt hij de achterkant lichter, en zodra die weer het volle gewicht in de zandheuvel zet, gaat het gas vol open, het geeft een kattepult effect. (bij zandbanen, harde banen andere techniek)
Houd hij zijn voet aan de binnenkant van de bocht op de voetsteun, dan blijft hij de hele bocht bovenin.
Onderstaande foto kan je dan maken, om vervolgens snel je camera van de baan af te wenden, want je krijgt een kruiwagen zand je kant op.
Afbeelding118828 14-06-2017- http://www.sportplaatje.nl Motopark Nieuw Zevenbergen SRMV copy by sportplaatje.nl, on Flickr

Typich herlings plaatje, snelle bocht, met beide wielen los, let op zijn houding, armen en schouder vrij gespannen.
Wat herlings doet is, het is meestal niet te zien, of het valt niet op.
Maar in bochten wil hij voor een knip de motor nogal eens in de veren drukken, en zodra die tegen de knip aankomt de motor eruit tillen, het zorgt ervoor dat hij zo schijnbaar moeiteloos over die zware stukken heen vliegt, maar het kost echt veel kracht, dit doet hij rondje na rondje, in god weet hoeveel bochten.. en ik heb dan ook nog eens over trainingen.
Afbeelding17-08-2016-35- Motopark Nieuw zeven bergen foto http://www.sportplaatje.nl-1 by sportplaatje.nl, on Flickr

Hier een foto van cairioli, hij moest buitenom een andere rijder, en kwam uit zijn lijn.
In Plaats van tegen de zandwal de bocht te nemen, ging hij er overheen met hoge snelheid, en daar stand ik met de D7100 met 90mm macro.
Elke andere rijder had me waarschijnlijk geraakt :oops:
Afbeelding17-08-2016-16- Motopark Nieuw zeven bergen foto http://www.sportplaatje.nl-1 by sportplaatje.nl, on Flickr
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Bert vD » do mar 21 2019 9:46 pm

Gaaf hoor. Foto’s met uitleg. Ik denk altijd dat iedereen gaat zoals je Herlings beschrijft. Maar er zit dus verschil in. Maar wel ransend snel en knap. Sowieso had ik je nog nimmer gecomplimenteerd met je foto’s. Ik vind het razend knap hoe je steeds weer interessante beelden vindt. En die dan ook nog eens heel fijn vastlegt. Chapeau[emoji145]!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1477


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » di mar 26 2019 8:06 pm

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Richard » di mar 26 2019 8:48 pm

Gave actiefoto!

Liep dat goed af?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » di mar 26 2019 9:52 pm

Niks aan de hand verder, zolang men verder niets raakt, heeft dat zand meer dan voldoende valdemping ;)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Highlander » wo mar 27 2019 7:42 am

Hele mooie actiefoto
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor w.wind » wo mar 27 2019 7:30 pm

Afbeelding
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1686


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten