Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor ben42 » wo sep 02 2020 9:11 pm

Leuk zoals foto 3 nog net (door het kader) een voorgaand en een volgend paard laat zien.
Wel mis ik in die foto een beetje de beweging.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » do sep 03 2020 12:08 pm

Gemmageluk60 schreef:Als ik naar een men-, spring- of eventingwedstrijd kijk en ook nog wel eens dressuur, dan hebben de paarden hun oren vaak naar voren en stralen een bepaalde gretigheid in het werk uit, dat kan ik bij dravers en renners maar zelden vinden. Dat mis ik dan ook bij deze foto's , hoe correct technisch ook. Wat renpaarden doen , rennen, staat weliswaar dicht bij hun natuur, maar zo'n jakkerende jockey verstoort het beeld. Voor mij dan.


Dank voor je reactie Gemma, geen idee hoe ik gretigheid bij paarden kan vaststellen, laat staan vastleggen. Maar als ik de start zie, en al die PK's in gang zie gaan dan lijkt daar behoorlijk wat gretigheid vanuit te gaan, blijkbaar een subjectieve waarneming... De stand van de oren zegt mij ook helemaal niets hoogstens dat de oren naar voren wellicht niet voor een optimale stroomlijn zorgen. Ik heb geprobeerd te fotograferen wat er op zo'n dag en dat kan jou blijkbaar niet bekoren, het zij zo.

@ Ben; ook jij hartelijk dank. Ik zelf vind zo'n bevroren moment erg mooi, zo'n snelle sluitertijd levert een beeld op wat we normaal eigenlijk niet zien. Maar dankzij de moderne technieken kan dat wel. Foto 3 kan ik desondanks niet anders interpreteren dan een foto met snelheid. Geen, levend, paard in de wereld zal in deze positie kunnen poseren voor een fotograaf. Maar ook dit is weer een kwestie van smaak/voorkeur.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor mozes » do sep 03 2020 11:24 pm

oeps

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Snoepjess » zo okt 04 2020 12:08 am

Zondag 23 augustus 2020 trof ik Frans op renbaan Duindigt.
Daar hebben we afgesproken om de drie beste foto's te plaatsen.
Het kost me wel wat moeite, om al die foto's door te komen maar uiteindelijk is het gelukt!

1. Het klaarmaken voor de start.
Afbeelding_DSC5607 by lysanne onstenk, on Flickr

2. De ontlading van de jockey.
Afbeelding_DSC6222 by lysanne onstenk, on Flickr

3. De emotie van de eigenaren.
Afbeelding_DSC6242 by lysanne onstenk, on Flickr

Extra sfeerplaatje:
Afbeelding_DSC6462 by lysanne onstenk, on Flickr
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Tony D » zo okt 04 2020 5:23 pm

Nr 2 en nr 4 vind ik erg mooi, Lysanne.
Wat was je sluitertijd bij nr 2? Je ziet geen beweging in het paard en zo te zien heb je ook geen panning-shot gemaakt, want de achtergrond is niet door beweging onscherp, maar door de beperkte scherptediepte. Heel bujzonder en ik vind hem dus heel mooi gemaakt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » zo okt 04 2020 6:36 pm

Als met name "mensenfotograaf" vind ik het eigenlijk jammer dat (meer van) het gezicht van de dame in kwestie niet te zien is. Het zou juist leuk zijn geweest om iets van trots of zo te zien in haar uitdrukking. Of het contact met het paard. Dat mis ik hier... Wat dat betreft vind ik nummer 2 het meest geslaagde beeld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Ronald53 » zo okt 04 2020 7:14 pm

Hallo Ton, je kunt die sluitertijd toch snel en makkelijk aflezen op Flickr? Gewoon even op de de link _DSC6462 klikken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » zo okt 04 2020 10:06 pm

[quote="Snoepjess"]Zondag 23 augustus 2020 trof ik Frans op renbaan Duindigt.
Daar hebben we afgesproken om de drie beste foto's te plaatsen.
Het kost me wel wat moeite, om al die foto's door te komen maar uiteindelijk is het gelukt!

Ha Lysanne, dat heeft idd even geduurd maar het is je gelukt! Wat ik goed vind is dat je heel verschillende foto's hebt uitgekozen.
Waar je nog wel wat kunt winnen is de belichting, de witte partijen dreigen wat uitgebeten te raken. Mss is daar in de nabewerking nog wat aan te doen en mss de volgende keer een stopje onderbelichten, of 2.
De zon was die dag soms ook wel erg hard dus dat maakte ook niet makkelijk. Maar je weet nu hoe leuk het is om te doen en waar Duindigt is dus wellicht nog eens in de herkansing?

Vorige week was ik er zelf ook weer te vinden, had gehoopt op regen en dus veel modder maar dat viel nogal tegen. Desondanks wel weer wat geschoten, hieronder een paar van die dag.

1
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 10 by Frans Martens, on Flickr

2
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 5 by Frans Martens, on Flickr

3
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 11 by Frans Martens, on Flickr

4
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 21 by Frans Martens, on Flickr

5
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 6 by Frans Martens, on Flickr

6
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 25 by Frans Martens, on Flickr

7
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 24 by Frans Martens, on Flickr

8
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 13 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Snoepjess » ma okt 05 2020 3:37 pm

Bedankt voor de reacties allen!

Tony D schreef:Nr 2 en nr 4 vind ik erg mooi, Lysanne.
Wat was je sluitertijd bij nr 2? Je ziet geen beweging in het paard en zo te zien heb je ook geen panning-shot gemaakt, want de achtergrond is niet door beweging onscherp, maar door de beperkte scherptediepte. Heel bujzonder en ik vind hem dus heel mooi gemaakt.

Sluitertijd was hier 1/1600, ik moet eerlijk bekennen dat ik zoveel geëxperimenteerd heb met verschillende sluitertijden, dat ik het soms ook niet meer wist :oops:

Patrick schreef:Als met name "mensenfotograaf" vind ik het eigenlijk jammer dat (meer van) het gezicht van de dame in kwestie niet te zien is. Het zou juist leuk zijn geweest om iets van trots of zo te zien in haar uitdrukking. Of het contact met het paard. Dat mis ik hier... Wat dat betreft vind ik nummer 2 het meest geslaagde beeld.

Dat was de innerlijke strijd die ik die dag gevoerd heb... Zelf ben ik ook fan van het fotograferen van emotie, maar vaak draaien paarden niet in dezelfde richting als de begeleiders. Vandaag draaide om paarden en om die reden heb ik dan toch vaak voor de "portretten" met de paarden hoofden gekozen als hoofdonderwerp, maar oefening baart kunst! Wie weet krijg ik ze de volgende keer wel samen op de foto :D

Frans Martens schreef:Waar je nog wel wat kunt winnen is de belichting, de witte partijen dreigen wat uitgebeten te raken. Mss is daar in de nabewerking nog wat aan te doen en mss de volgende keer een stopje onderbelichten, of 2.
De zon was die dag soms ook wel erg hard dus dat maakte ook niet makkelijk.

Dank voor de tip! Misschien heb ik ze iets te licht aangetipt in de nabewerking, voor mij oogde ze net wat frisser met een betere belichting, maar ik kan me voorstellen dat ze ook wat overbelicht kunnen overkomen. Leerpuntje.
Snoepjess

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor justme » ma okt 05 2020 3:46 pm

misschien kun je proberen om lokale aanpassingen te doen mbt hooglichten ( dan wel plaatselijk oplichten óf donkerder maken )
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor stronk » ma okt 05 2020 5:04 pm

Lijkt mij een moeilijk onderwerp om te fotograferen. @Frans kun jij dat rechthoekje verklaren op foto 7? Zie het ook op een andere foto die niet hier geplaatst is.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma okt 05 2020 6:19 pm

stronk schreef:@Frans kun jij dat rechthoekje verklaren op foto 7?


Meetrekkers maken en dan een wit paaltje langs de baan...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor stronk » ma okt 05 2020 6:45 pm

Vincent schreef:een wit paaltje langs de baan...
Ah ja, logisch. Nooit aan gedacht. Laten staan of wegpoetsen denk ik dan?
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » ma okt 05 2020 8:38 pm

Vincent schreef:
stronk schreef:@Frans kun jij dat rechthoekje verklaren op foto 7?


Meetrekkers maken en dan een wit paaltje langs de baan...


Dankjewel Vincent.

Ja... laten staan of wegpoetsen...of laten staan..., ik had niet het idee dat het enorm stoorde.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Frans Martens » ma okt 05 2020 10:39 pm

Twee uit de laatste Duindigt serie omgezet.

1
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 13 zw-w by Frans Martens, on Flickr

2
AfbeeldingDuindigt 27-9-2020 10 zw-w by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten