24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 + update 2

Berichtdoor JaapV » wo jan 20 2016 2:23 pm

Geweldig om zo in dat sfeertje te stappen!
Weet je, ik denk dat er best autobladen te vinden zijn die je reportage graag integraal als artikel willen plaatsen!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Replay » zo jan 24 2016 2:19 pm

Raceday 15-16 januari

Het is vandaag D-Day, oftewel Dubai-Day. De dag van de race. 
De wekker zegt dat het 7:00 uur is en die tijd heb ik ook echt nodig. Op donderdag had ik gemerkt dat er erg veel vuil op de sensor zat. Dat is haast onvermijdelijk door het vele fijne stof in de lucht. Je denkt dat de lucht schoon is maar bij het wisselen van de lenzen komt er altijd wat rommel mee. De sensor leek wel een krentenbrood.
Op het circuit neem ik de tijd om dit,zo grondig mogelijk, te doen. Nadat dit klusje is geklaard ga ik bij de teams langs om een ontbijtje te scoren. Het is al druk op het circuit en de teams zijn de auto's klaar aan het maken voor de warm-up, die om 10:30 uur verreden gaat worden. Dit moment gebruik ik eigenlijk altijd om de wolkenkrabbers in de achtergrond te fotograferen. Natuurlijk staan die daar altijd maar het moment op de dag is bepalend. Het beste kan je dit doen in de ochtend wanneer het nog niet zo warm is. Omdat de afstand vrij groot is tussen de auto en mijn positie, zit er veel warmte tussen.

Afbeelding

Dit zie je in de foto terug en midden op de dag zou het bijna onmogelijk zijn om hier te staan.
Het duurt niet lang of de sessie wordt weer onderbroken. Er staat een Lamborghini in de vangrail geparkeerd en die heeft ook nog een beetje vlam gevat. Na een kleine tien minuten gaat de sessie verder maar veel tijd is er niet meer.
Dan komt er ineens de Mazda voorbij. Deze auto is op woensdag zeer zwaar beschadigd en de monteurs hebben de auto toch klaar gekregen voor de warm-up en zodoende ook de race.
Maar helaas mocht het niet lang duren. Nadat ik een foto van deze auto heb genomen hoor ik een geluid dat niet veel goeds voorspelt. Nog geen twee seconden nadat ik de andere kant op kijk verliest de rijder de controle en gaat snoeihard de vangrail in. Hij heeft nog net geen volle ronde afgelegd, want hij moest nog voor de eerste keer over start/finish komen. Einde verhaal en een pak schade waar je niet blij van wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf even staan kijken maar besef dat de sessie voor de tweede keer wordt stilgelegd en niet meer hervat zal worden.

Om 12:45 uur is het tijd de auto's naar de startgrid te brengen. De tijd hiervoor gebruik ik voor het maken van de groepsfoto, die een dag eerder mislukte omdat niet alle rijders aanwezig waren. Maarja, nu blijkt er weer een rijder met iets anders bezig te zijn dan met zijn afspraak. Nu of nooit, de groepsfoto wordt gemaakt. Veel tijd is er voor mij niet omdat ik op de startgrid ook groepsfoto's moet maken van mijn andere klanten.
Het is druk op de startgrid. Niet verwonderlijk natuurlijk omdat er vanmiddag 100 auto's van start zullen gaan. Ik zoek naar mijn klanten en ook daar heb ik problemen om alle rijders en monteurs op hun plekje te krijgen. Na veel heen-en-weer geloop en zoeken is het me toch gelukt. Helaas heb ik geen tijd meer voor algemene foto's van de startgrid en ga ik pas om 13:40 uur richting de eerste bocht om me klaar te maken voor de start.

De start is altijd een geweldig gezicht, zeker omdat er dit jaar zoveel auto's deelnemen. Na twee opwarm ronden worden de vele duizenden pk's op het asfalt losgelaten. Wonder boven wonder gaat alles goed en zijn er geen incidenten. Er lijkt geen einde aan te komen en met veel kabaal raast het immense veld aan ons voorbij.

Afbeelding

Het is duidelijk. Dit wordt voor der snelle jongens een 24 uurs slalomrace. Al na twee ronden zitten deze kanonnen ook al aan de staart van het veld en krijgen de langzamere deelnemers al een ronde achterstand aan hun brandvrije broek. Maar wat maakt het uit? Iedereen rijdt in zijn eigen klasse z'n eigen race.
Ik blijf twee ronden op deze plaats en loop dan een stukje langs de baan om de auto's vanuit een ander standpunt te fotograferen.

Afbeelding

Dat dient zich al de eerste code 60 van de wedstrijd aan. Er is een ongeval gebeurt en het hele veld moet zich aan de maximale snelheid van 60km/h houden.
Nu er toch niet geraced wordt ga ik terug naar de pitlane. De eerste pitstops vinden bij enkele teams al na 75 minuten racen plaats en/of tijdens een code 60. Je verliest dan minder tijd dan wanneer je die pitstops op racetempo moet doen.

Afbeelding

Ik informeer even bij de klanten naar de start en ze lijken allemaal probleemloos hun rondjes te rijden. Na de pitstops is het even tijd om enkele foto's door te sturen en het nodige te eten. Het is inmiddels al 15:30 uur.
Na een uurtje in de buurt van de boxen geweest te zijn en bij teams de pitstops vastgelegd te hebben is er ineens wat paniek. Een klant van mij heeft serieuze problemen. Hun auto wordt met zeer veel schade binnengebracht en de race lijkt voor hun al na 2,5 uur voorbij. De schade wordt bekeken en ze besluiten om dit te repareren. De race duurt immers nog ruim 21 uur. Het loont altijd de moeite om dit te doen omdat je niet weet wat je directe tegenstanders nog gaan meemaken.
De auto blijkt ruim 3 uur in de box gestaan te hebben maar gaat dan uiteindelijk toch weer de baan op. Oké, hij gaat zeker niet meer voor de schoonheidsprijs maar ze rijden weer.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen is het al 17:00 uur geworden en begeef ik me naar, op dat moment, misschien wel het mooiste deel van de baan. De zon zal weldra ondergaan en dan moet je het gele licht hebben. Ik ben al vrij vroeg op de plaats maar wil in hetzelfde tijdsbestek ook nog een ander plekje aan doen.

Afbeelding

Afbeelding

In tegenstelling tot donderdag is er nu helemaal geen bewolking en de lucht zal zometeen helemaal oranje kleuren door de ondergaande zon. 
Nadat ik even op deze plek de nodige foto's heb genomen ga ik met de huurauto naar de tweede plek om de zon onder te zien gaan. Hier is het al drukker met fotografen maar ik weet toch nog een plekje te vinden. Gelukkig kennen we elkaar al na al die jaren en we doen allemaal een stapje opzij zodat we allen het mooie licht kunnen fotograferen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De duisternis valt vrijwel direct in. De zon gaat razendsnel onder, alsof je een touwtje doorknipt en de zon achter de horizon laat vallen. Ineens is het volledig donker.
Op mijn terugweg naar het paddock pak ik nog enkele momentjes langs de baan om rode remschijven te fotograferen. Het is niet wat is verwachte en ik zal op een later moment terug gaan.

Wanneer ik terugkom in het paddock zie ik dat veel teams hun auto hebben binnengebracht om schades te repareren. Is de slijtageslag nu al begonnen? Ook bij mijn klant,waar eerder druk gesleuteld werd, gaat alles weer naar wens en ze rijden hun rondjes alsof er niets is gebeurt. Nu dit allemaal zijn gang gaat kan ik moot aanschuiven om de inwendige mens te verzorgen. De kok heeft duidelijk zijn best gedaan. Even bijkletsen en nog even in het perscentrum de updates versturen en dan is het tijd om weer een volgende taak uit te voeren.
Om 20:00 uur is er het traditionele vuurwerk langs de baan. Het is even gokken waar dat ontstoken wordt omdat er langs de baan weer vanalles gebouwd wordt. Maar de plaats is niet ver van de plek waar het al jaren wordt afgestoken. Ik stel mijn statief op op de hoofdtribune om zo ook een beeld te krijgen van het gebouw en pitlane. Eigenlijk de beste en mooiste plaats om het vuurwerk te fotograferen maar volgend jaar wil ik toch iets ander doen. Het is een beetje een standaard foto geworden. Maar het hoort erbij.

Afbeelding

Gewapend met statief maak ik mijn rondje langs de baan om wat aan nachtfotografie te doen. In het donker geeft zo'n race net altijd een ander sfeertje dan overdag. Dat maakt een 24 uurs race ook zo mooi.
Het is een hele wandeling en een geklim over hekjes en tribunes om de plaats te bereiken waar ik wil staan. Daarbij wordt ook nog een klim op een gebouw bedwongen en vanaf dat punt kijk je naar beneden, waarbij je ook nog de skyline kan fotograferen.

Afbeelding

Afbeelding

Het wordt fris, veel frisser dan voorgaande jaren. Tijd om terug te gaan en voor het eerst in al die jaren moet ik een jas aan doen in de avond/nacht. De temperatuur is gedaald tot maar 10 graden door de koude lucht die vanaf de Arabian Gulf wordt aangevoerd.
 De avond en nacht breng ik het meest door in de persruimte en pitlane. De pitlane is altijd mooi in het donker en overal wordt er gesleuteld. 
Nog even loop ik naar de baan om in het donker nog het een en ander te fotograferen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


In de persruimte is het inmiddels een beetje uitgestorven. De meeste fotografen zijn naar hun hotel of hebben hun huurauto als slaapplaats ingenomen. Ik probeer ook even een momentje van rust te vinden maar dat wil niet echt lukken.

De nacht vliegt voorbij en de zon wil alweer komen kijken. Dat wordt ook wel tijd want de temperatuur was aardig gedaald. De zonsopkomst is eigenlijk niet te fotograferen. Wanneer het mooie punt is waarop de zon nog niet fel is, staat die nog achter de gebouwen langs het circuit. Daarna staat de zon te hoog en is het mooie licht al weg. 
Ik ben bij een klant in de pitbox wanneer er plotseling een auto van hun onverwacht binnen komt. 
Tijdens een aanrijding heeft de auto het complete voorwiel verloren en het team gaat beslissen wat te gaan doen. Het lijkt niet veel maar bij nader onderzoek blijkt dat de auto niet meer te herstellen is en de schade te groot is om nog verder te gaan. Dat is jammer, ze lagen op een gunstige positie voor een goede klassering. Ik besluit om hier niet lang te blijven en hun zeker niet in de weg te lopen.

Afbeelding


Omdat ik op vrijdagochtend niet tevreden was met de foto's van de skyline, ga ik terug naar dat deel van de baan. De hitte is nu nog niet echt zichtbaar maar het opwarmen in de zon doet me goed. Dit is het moment dat de slaap steeds meer grip op je krijgt. 
Ik moet even wachten omdat hier maar één mogelijkheid is om te fotograferen. Er zijn meer fotografen die dit plannetje hadden. We wachten keurig op onze beurt maar net als ik aan de beurt ben wordt er voor de zoveelste keer met de vlag gezwaaid en de volgende code 60 is een feit. 
Maar op dit punt maakt het niet uit hoe hard de auto's gaan omdat je hier op de voorkant van de auto fotografeert. 


Afbeelding

Afbeelding

De auto waarbij ik eerder stond te kijken is helaas niet meer de baan op gekomen omdat de schade te groot was. Maar wat mij nog meer zorgen baarde was dat de andere auto van dat team ook niet meer voorbij komt. 
Ook deze auto heeft problemen. Er is een riem afgebroken waardoor de oliepomp niet meer werkte. Ondanks dat de auto maar 16 seconden zonder olietoevoer heeft gereden is de schade niet meer te herstellen en zo komt er een einde aan hun race.

Vanaf dit moment is het eigenlijk wachten op de finish. Ik heb alles al en neem mijn tijd om een beetje op krachten te komen. Het vele gesjouw heeft zijn tol geëist en ik ben al aardig gesloopt. 
Het is nu nog drie uur tot de finish. Tijd om nog wat foto's te versturen, een rondje door de pitlane te doen en kijken bij de overgebleven klanten. Er zijn ook goede berichten. De klant waarbij op zaterdagmiddag de auto zwaar beschadigd was, rijdt nog steeds en... op een derde plaats in hun klasse.
Een ander klant gaat ook nog steeds goed maar moet wel gas blijven geven. Ze liggen op een eerste plaats in hun klasse en met slechts twee ronden voorsprong moet dit toch wel een overwinning opleveren.
Met nog een uur te gaan ga ik naar de plaats waar ik de finish wil fotograferen. Dit is in Dubai altijd lastig omdat de hoge hekken mij verhinderen een goed standpunt aan te nemen.
Veel gebeurt er nu niet meer en iedere rijder wil zijn auto heelhuids over de finish brengen. Uitrijden van een 24 uursrace is een belangrijke overwinning voor een team, ook als je niet op het podium komt te staan.
Na de finish, om 14:00 uur, is het tijd voor de podiumceremonie. Die duurt altijd heel lang omdat er acht verschillende klassen zijn. Het wachten op het podium van mijn twee overgebleven klanten duurt lang omdat dit de twee laatste podiums zijn. Maar de beloning is groot als ze hun trofeeën in ontvangst mogen nemen.

Afbeelding

Terug in het perscentrum moeten er nog foto's van het podium verstuurd worden en de laatste handelingen verricht worden. Het is tijd om mijn spullen te pakken en afscheid te nemen van collega's. 24H Dubai 2016 zit er op. Het was een mooie editie dit jaar met een immens startveld.
Om 17:00 uur verlaat ik het circuit en ga ik terug naar mijn hotel. Zo, even op adem komen, douchen en naar de Mall om nog iets te eten. Om 21:30 vertrek ik naar het vliegveld om om 01:50 uur op zondagnacht de terugvlucht te nemen. Ik ben al vanaf vrijdagochtend 7:00 uur wakker en slaap kan ik nu goed gebruiken. Dat doe ik wel in het vliegtuig.
Na een rustige vlucht landt ik om 6:00 uur weer op Nederlandse bodem en ben ik om 8:30 uur alweer thuis. Dat voelt een beetje vreemd omdat ik voor mijn gevoel zojuist nog op het circuit in Dubai was.

Volgend jaar weer een 24H Dubai.


Bedankt voor het volgen.

Groeten Roel.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor marcel.b » zo jan 24 2016 2:49 pm

Ik heb er weer van genoten Roel ! Fijn dat je ons mee laat genieten :clap:
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Richard » zo jan 24 2016 2:55 pm

Helemaal met Marcel eens :!: :thumbup: :clap:
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Robert » zo jan 24 2016 3:00 pm

Inderdaad weer zeer de moeite waard. Prachtig verhaal met dito foto's.
Bedankt voor het delen Roel :clap:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Cees » zo jan 24 2016 3:10 pm

Mooi verhaal met prachtige foto's!
Met veel plezier gelezen en bekeken.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Highlander » zo jan 24 2016 3:45 pm

Was interessant om dit zo eens maken, ik denk dat je ons een mooie kijk in de keuken van een sportfotograaf hebt gegeven :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor ATOR » zo jan 24 2016 3:54 pm

Wat een slijtageslag zeg, supercars die uit elkaar gerukt zijn, die met tape bij elkaar gehouden worden, het asfalt onder een dikke laag rubber, geweldig! Superverhaal dit!!! :clap: :clap: :clap:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor becas » zo jan 24 2016 3:54 pm

Prachtig vastgelegd, mooi verhaal erbij. Als gearhead vond ik het erg leuk om te volgen!
gr. Bert
Gebruikersavatar
becas

Forumlid
Berichten: 727


Locatie: Limburg
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor jan » zo jan 24 2016 4:10 pm

Wat een geweldig verslag weer met dito foto's. Ik heb er in ieder geval weer van genoten. Dank je wel!
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Sharkey » zo jan 24 2016 4:55 pm

Super weer Roel!
Bedankt dat je dit weer met ons wilde delen ! :clap:

Mijn favoriet is duidelijk nr.1 en de 1 na laatste van je laatste verhaal. Die skyline met die cars en hun lichten... prachtig!

Al jaren kijk ik hier met veel bewondering en plezier naar en zeker naar uit!
Op naar 2017 !
:prost:
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor henkk » zo jan 24 2016 5:08 pm

Fantastisch dit verslag te lezen en de foto's te zien !
Bedankt!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor MarcoD750 » zo jan 24 2016 8:09 pm

Top platen en idem verslag. Mooi om het mee te beleven.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Henk » zo jan 24 2016 8:16 pm

Geweldig Roel dat je deze fantastische platen en het bijbehorende verhaal met ons hebt willen delen. Top!
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 24H Dubai 2016 (volledig verslag)

Berichtdoor Replay » zo jan 24 2016 8:20 pm

Dank allemaal. Het heeft eventjes geduurd maar de hele week is toch hier neergezet. Ik had me er, net als twee jaar geleden, weer op verkeken. Het kost toch altijd meer tijd dan verwacht omdat ik tussendoor ook steeds mijn klanten van foto's moet voorzien en in de avond niet steeds op mijn hotelkamer wil zitten.
Volgend jaar maar iemand meenemen die dit verslag voor z'n rekening wil nemen :wink:
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten