ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Onderwerp:

ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor nikoyama » wo jan 27 2016 4:30 pm

Ik heb afgelopen zondag wat opnames gemaakt van mijn handballende kleindochter in een sportzaal met TL verlichting met de Nikkor 16-80 F2,8-4.0. in NEF formaat.
Witbalans op auto, belichting Manueel: 1/250ste en 1/320ste sec bij volle opening, Iso begrenzing op 800 en later op 1600 Iso. Dar koos de camera dan ook voor. Ruisonderdrukking bij high Iso aan!
Belichtingstijd en ISO een beetje proefondervindelijk bepaald.
Bij bewerking in Capture NX-D eerst de helderheid wat opgeschroefd met het witte pipetje op een licht deel van het shirt, daarna met de witbalans de kleurtemperatuur een eindje teruggeschroefd naar 2630 en de donkere partijen wat opgehelderd.
Dan een verrassing: de ruisonderdrukking levert niet veel op. Het gekke is dat de stand beter 2013 voor mijn idee nog slechter is als snel en sneller. Ik heb Nikon support center nog gevraagd maar werd daar niet wijzer van.
Zondag a.s. ga ik het opnieuw proberen met de ruisonderdrukking high ISO uit.
Wie heeft tips? (Ik heb geen geld voor een full-frame uitrusting, dus dat zit er voorlopig dus niet in).

Met vriendelijke groet,
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor pveenstra » wo jan 27 2016 6:17 pm

Zorg in ieder geval voor een correcte belichting. Ik zet daarom de camera op de S-stand, en auto ISO, en controleer met een paar proefopnamen of de belichting goed is. Liever wat hoge ISO ruis dan onderbelichting.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor John Jansen » wo jan 27 2016 6:23 pm

Als je de camera op m zet en auto iso pak je altijd de juiste belichting het voordeel hiermee is dat je zelf de sluitertijd kunt aanpassen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor Replay » wo jan 27 2016 7:04 pm

Ruisonderdrukking High ISO on/off heeft geen effect bij NEF's, alleen bij JPG's.
Camera op M, zo hoog mogelijke iso en een diafragma redelijk groot houden. Auto iso kan, maar stel een max. acceptabele waarde in.
Verder zal je je foto's moeten verbeteren met een programma zoals Capture NX-D of soortgelijk programma.
Probeer eens op zowel JPG als NEF te fotograferen. Dan zie het verschil in iso.
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor pveenstra » wo jan 27 2016 8:45 pm

Als je in M fotografeert, met auto ISO op max 1600, en je ziet dat de camera die ook kiest, dan loop je wel risico op onderbelichting. Kan je ISO niet hoger?
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor nikoyama » do jan 28 2016 10:48 am

Afbeelding

Hierbij één van de gemaakte foto's, bewerkt met capture NX-D zoals bij de start van dit onderwerp beschreven: ISO 1600, 1/250ste seconde, F4.0 bij 72 mm (108 KB equivalent).
Ik heb gisteren met de klantensupport van Nikon gebeld. Een bijna onverstaanbare man met brabants accent wist niet eens of de high ISO wel of niet werkt bij NEF opnamen.
HIj bleef ook zeer vaag over de ruisreductie die in mijn geval niet werkt bij Capture NX-D. Bazelde iets over persoonlijke verschillen.

Wie kan mij zeggen of en hoe betere resultaten mogelijk zijn in de gegeven omstandigheden?

Met vriendelijke groet,
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor Patrick » do jan 28 2016 11:29 am

Welke ruis? Bij zo'n verkleining zie je dat al niet eens meer. Je moet foto's als dit gewoon niet op 100% ingezoomd gaan bekijken als je niet tegen het zien van ruis "kan". :)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor DannySan » do jan 28 2016 11:33 am

Zou ik de originele nef mogen bewerken?
Qua instellingen, welke camera heb je?
Met mijn D7100 ga ik tot ISO3200 zonder problemen
Ik gebruik dan de M stand, sluitertijd passend bij de situatie, diafragma bijna vol open (net 1 click er onder soms) en auto-iso 100-3200. Daarnaast alle in camera aanpassing uit (Hi iso werkt inderdaad niet met nef), spotmeting, af-c met backbutton focus, burst mode Hi.
In de nabewerking komt ruis uit de schaduw partijen dus beter belichting goed en iso hoog dan in de nabewerking 2 stops belichting opschroeven
Succes!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor nikoyama » do jan 28 2016 12:23 pm

Danny,

Dat is goed. Ik heb de D5100, 16,2 megapixel.
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor Jur » do jan 28 2016 3:29 pm

Replay schreef:Ruisonderdrukking High ISO on/off heeft geen effect bij NEF's, alleen bij JPG's.


Niet helemaal waar; in Nikon software (NX2, NX-D) worden de camera-instellingen (dus ook ruisonderdrukking) ook op NEF's toegepast. Deze kunnen naderhand wel worden uitgeschakeld of gewijzigd.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor nikoyama » do jan 28 2016 11:29 pm

Patrick schreef:Welke ruis? Bij zo'n verkleining zie je dat al niet eens meer. Je moet foto's als dit gewoon niet op 100% ingezoomd gaan bekijken als je niet tegen het zien van ruis "kan". :)


Beste Patrick,

Kan het iets minder neerbuigend? Je schrijft zelf in je voorwoord dat van iedere gebruiker wordt verwacht dat hij/zij het gezond verstand gebruikt en respect toont voor de mede-forumbezoekers. Ik heb een ruime ervaring in chemische fotografie zwart/wit kleur dia etc. en zie wel degelijk structuurverschillen zonder op 100% in te zoomen. Gelukkig zijn er ook forumgebruikers die serieus met het onderwerp omgaan.

Met vriendelijke groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor DannySan » vr jan 29 2016 6:07 am

Hoi nikoyama,

hierbij mijn 'interpretatie' van de foto, doordat er al een beetje onderbelicht is bij het maken van de foto (ISO1600 gebruikt) moest de belichting 1 stop omhoog in de nabewerking en daardoor ontstaat er inderdaad wel wat ruis.
Vind ik niet vreselijk storend, maar dat is tegelijk wel heel persoonlijk.
Ik zou een volgende keer echt proberen om niet AF-A als focus-instelling te gebruiken (de camera heeft nu scherpgesteld op het net links naast de speelster namelijk) en ook om te proberen spot-meting te gebruiken om je hoofdonderwerp qua belichting én focus als leidraad te nemen.
Ik kan wel zien dat de ruisprestaties bij een D5100 iets lager liggen dan bij een D7100; maar dat is nu eenmaal het technische verschil.

Succes!

Afbeelding
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor Vincent » vr jan 29 2016 10:29 am

Zo zie je maar hoe goed nabewerken een wereld van verschil kan maken. Ook bij sportfotografie!

En manueel belichten met een objectief met een variabel diafragma over het zoombereik is vaak vragen om problemen. Al is het maar een stop, altijd mee uitkijken!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor nikoyama » vr jan 29 2016 9:24 pm

DannySan,

Dat heb je mooi gedaan, ik wil graag nog wat meer details. Maar ben nu te grieperig. Ik neem binnenkort weer even contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Nikoyama
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: ruis bij zaalsport ISO 800 / 1600 DX Formaat

Berichtdoor henkk » vr jan 29 2016 9:47 pm

DannySan schreef:Hoi nikoyama,

Ik zou een volgende keer echt proberen om niet AF-A als focus-instelling te gebruiken (de camera heeft nu scherpgesteld op het net links naast de speelster namelijk)


Eens om niet AF-A te gebruiken in deze omstandigheden. De achtergrond heeft veel te veel 'afleiding'. Maar de foto ziet er niet naar uit dat er op het net is scherpgesteld want de speelster is veel scherper dan het net. Wat niet wegneemt dat het scherpstelveld op het net aanbeland kan zijn, maar dan heeft het daar niet meer gewerkt. Was er continu of enkelvoudig scherpgesteld?

Ik zou hier AF-Continu 3D dynamisch veld gebruiken of wat daarmee equivalent is bij de gebruikte camera en dan proberen de focus gelocked te houden.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten