Wegraces Varsselring Hengelo

Onderwerp:

Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Frankie » zo mei 07 2017 11:02 pm

Dit weekend werden de wegraces op de Varsselring weer gereden. Sinds 1967 wordt er al geraced op het stratencircuit de Varsselring van de HAMOVE in Hengelo (Gelderland). Best bijzonder dat je tegenwoordig nog zo dicht op de baan van een wegcircuit kunt kijken naar de coureurs. Dit jaar was dus de 50e keer dat deze sympathieke wegrace in de Achterhoek werd georganiseerd. Daarom stonden ook de nostalgische 125cc, 250cc en 500cc tweetakten aan de start. Het circuit was voorzien van een nieuwe asfaltlaag, dat betekende recordrondetijden. Kortom een prachtig motorweekend!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor gerardschouw » ma mei 08 2017 10:04 am

Mooie foto's van oudere motors!!!
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 418


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor imaginary_nl » ma mei 08 2017 10:19 am

Het was inderdaad weer een fantastisch evenement. Zaterdag prima weer met zon, zondag bewolkt maar droog.

Mooie foto's geworden! 1e geeft een beetje de sfeer weer wat de Varsselring uniek maakt: landelijk racen, dus tussen de akkers door. Op het rechte stuk richting 280 km/u waar je normaal maar 60 mag...
Ook de strobalen op sommige bomen: meer om de boom te beschermen dan de rijder. [emoji16]

Edit: hmm linken vanaf Flickr lukt niet, te groot waarschijnlijk.
[img]https://www.flickr.com/photos/imaginarynl/albums/72157681254493045/[/img]
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Highlander » ma mei 08 2017 12:15 pm

Vogels, nu al motoren, moet niet gekker worden Frank.
Maar een mooie afwisselende serie
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6482


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor imaginary_nl » ma mei 08 2017 1:25 pm

Reeën en motoren gingen ook al niet best samen. Motorrijder ok, reetje helaas niet.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Vincent » ma mei 08 2017 1:37 pm

Klasse werk weer Frankie. Top platen en weer ouderwets netjes afgewerkt. 7 en 14 favoriet!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Frans Martens » di mei 09 2017 10:35 pm

Mooie serie Frank!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Frans Martens » di mei 09 2017 10:35 pm

Mooie serie Frank!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Nikkormaat » di mei 09 2017 11:30 pm

Mooi. Vooral van 14 gaat mijn hart sneller kloppen, omdat ik vroeger BMW reed. Leuk om te zien hoe mooi ze het frame veranderd hebben om de cilinders hoger te krijgen en toch de versnellingsbak in lijn met de cardan hebben weten te houden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor weimaraner » wo mei 10 2017 10:27 pm

Klasse platen, een genot om naar te kijken!
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor willem1 » do mei 11 2017 12:29 am

foto 13 en 14 zijn de enigste waar snelheid in zit.
willem1

Clublid
Berichten: 77


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Frankie » di mei 16 2017 9:33 pm

Dank voor jullie reacties!
Imaginary: mooie spectaculaire platen! Wat voor objectief gebruik je ?
Highlander: tsja, ik zal en moet een goede smoes hebben om ooit een lichtsterke 500 mm. o.i.d. te kopen ;-)
Nikkormaat: Met name die zwarte en rode boxers waren ook mijn favorieten.
Willem 1: Je bedoelt vast de wielen die bewegingsonscherpte horen te hebben. Maar betekent dat dan dat de rest niet telt ?Pannen is inderdaad wel een kunst heb ik gemerkt. Mocht er een volgende keer komen, neem ik zeker een monopod mee. Zijn er richtlijnen voor sluitersnelheid t.o.v. bijvoorbeeld brandpunt, motorsnelheid, afstand tot de motor e.d. ?
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor imaginary_nl » wo mei 17 2017 9:28 am

Mijn meest gebruikte objectief is mijn ouwe trouwe AF-D 300 f2.8.
Doordat deze zo zwaar is geeft dat ook stabiliteit met meetrekken. Uit de hand gebruik ik regelmatig 1/60s met motoren en auto's. 70-200 kan ook, maar gebruik ik minder vaak. Ik ben nou eenmaal gecharmeerd van de 300...

Deze keer was ik alleen op de Varsselring en had ook geen opdracht, dus lekker voor mezelf aan de gang. Vandaar dat ik ook de AF-S 600 f4 heb meegenomen. Dat is echt een grote zware joekel en meestal helemaal niet handig voor dit soort evenementen. Te zwaar om uit de hand te schieten en te groot om even weg te leggen en een andere combi te pakken.

Deze heb ik gebruikt met een eenpoot. Nadeel is dat je dan om de poot heen moet draaien met meetrekken in plaats van om je eigen middelpunt. Dat is even oefenen wanneer je dat niet gewend bent, maar gaat uiteindelijk ook prima.
Sluitertijden met deze zijn afhankelijk van de situatie. Beetje frontaal heeft geen zin om mee te trekken. Door de perspectiefverandering (onderwerp wordt groter omdat het naar je toe komt en verandert misschien ook nog wat van hoek) krijg je dan weinig scherp, dus dan kies je voor een korte sluitertijd. Met de 600 zit je dan aan 1/1000s of korter.

Voor meetrekken met de 600 gebruik ik verschillende tijden. Hangt af van de afstand en omstandigheden. Wind(vlagen) is wel iets om rekening mee te houden met zo'n combi. Er zit ook geen VR op, dus je moet wel stabiel blijven. Gewicht is ook nu weer een voordeel. (Tijdens het lopen van een volledige ronde rond het circuit dacht ik hier overigens anders over!)
Probeer eerst iets veiligs, zeg 1/500s of 1/250s, kijk hoe dat uitpakt (belettering op een kuip/ogen van de coureur nog scherp?) en dan langere tijden. 1/100s lukt niet altijd, maar als het lukt dan zijn dat wel de mooiste platen vind ik zelf!

Scherpstellen doe ik met de af-knop, zo kan ik af en toe ook een bepaald punt kiezen en dan wachten totdat het onderwerp in beeld komt. 9 punts af, maar vaak ook 3d tracking. AF-S uiteraard.

Belichting is vaak een uitdaging, want midden op de dag en dus enorm contrast. Bovendien hebben de auto's en motoren veel verschillende kleuren (zwart, wit en alles daartussen) en glimt het vaak nogal. De belichtingsmeter gaat daar niet altijd goed mee om. Verder is een circuit (asfalt) of crossbaan (aarde) vaak donker, dus snel overbelichting.
Ik gebruik centrummeting en belichtingscorrectie (donkerder) en controleer dat regelmatig. Manual in combinatie met autoiso is waarschijnlijk het meest gebruikt, hiermee kan ik sluitertijd en diafragma beiden zelf bepalen. Soms ook A met vooringesteld diafragma en S met vooringestelde sluitertijd. Snel schakelen tussen de beide standen werkt ook goed.

[ouwe lullen modus]

Iets om rekening mee te houden: auto- en motorsporten zijn gevaarlijk!
Regelmatig zie ik mensen die of onervaren zijn of waarschijnlijk een heel hoge pijngrens hebben...
Posities innemen in een buitenbocht dichtbij de baan, met de rug naar de baan, in een tas bezig aan de rand van een circuit, na iedere foto op hun schermpje kijken, etc.
Een aantal maal heb ik meegemaakt dat een dragster onderdelen verloor (stukken body verliezen, ontploffende motoren) of dat een auto of motor via een vangrail of aarden wal ineens volledig van richting verandert. Je hebt dan echt geen kans om weg te springen hoor, je zit met je giegel door de camera te loeren en ziet het gewoon te laat. Vervelend voor de persoon in kwestie, maar ook voor anderen: fotografen mogen daarna gewoon minder!
Even overleggen met de organisatie en nooit discussies met marshals is een kleine moeite.

Het voordeel van een lange lens is dat je hiermee meer afstand kunt nemen. Ik ga ook best wel eens in een buitenbocht staan bij een cross o.i.d., maar dan wel verderop in een weiland achter een dikke boom. Mocht het misgaan, dan heb je nog een kans. [emoji106]

[/ouwe lullen modus]

Groet,
Patrick

Edit: ik gebruik FX bodies
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op wo mei 17 2017 9:28 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor Nikkormaat » wo mei 17 2017 4:50 pm

Dank voor de informatie van al jouw instelgegevens. :clap: Vooral die combinatie van AutoISO en Manual. Nooit begrepen dat die mogelijkheid bestond. :thumbup:
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wegraces Varsselring Hengelo

Berichtdoor imaginary_nl » wo mei 17 2017 5:36 pm

Graag gedaan.

Bij auto iso i.c.m. manual maakt de minimum ingestelde sluitertijd in dat menu uiteraard niets uit. Bij de andere standen wel.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten