kawaracer schreef:allebei met de zelfde instellingen S 1/1250 f5.6 iso 200
Een 2.8 koop je natuurlijk ook voor de extra stop licht, en (meestal) ook een betere scherpte bij geknepen diafragma. Op 5.6 ga je logischerwijs niet een reusachtig verschil vinden tussen deze twee objectieven.
De 2.8 is me veel te zwaar en daar door te weinig inzetbaar bij concerten
Gewicht van de 300mm went wel. Moet voor de meeste gezonde mannen zonde rlichamelijke klachten sowieso geen probleem zijn. Ik vraag me wel af of 300mm een handige lengte is voor concerten. Meestal zit je in de pit en is de 300mm te lang, of FOH en dan is de 300mm tekort. Hoewel in de kleinere zalen dat wellicht wel uit kan komen.
Verder zou ik persoonlijk de 300 pf toch niet adviseren voor concertfotografie:
- Ten eerste omdat het je een stop licht kost tov bijv een 70-200mm 2.8
- Ten tweede omdat de AF duidelijk trager is dan een (goede) 70-200mm of 300mm f/2.8
- Ten derde omdat het PF element voor behoorlijk lelijke onscherpte en flares kan zorgen bij felle lichtbronnen in beeld of net daarbuiten. Nikon maar daarvan notabene specifiek een melding over op haar website:
Due to the characteristics of a PF (Phase Fresnel) lens that utilizes the photo diffraction phenomenon, when there is a strong light source within the frame or when light enters the lens from outside of the frame, ring-shaped colored flare may occur according to shooting conditions. This phenomenon can be minimized with “PF Flare Control” included in Capture NX-D.