Autosportfotograaf voor één dag!

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Replay » do nov 01 2018 8:37 pm

Volgens mij heeft Danny een D7100. Met beperkingen bedoel ik eigenlijk: De focus kon het niet helemaal goed volgen. Vanaf een afstand is dat geen probleem denk ik. Maar omdat alles nu vlak langs je af rijdt én op redelijk hoge snelheid, is het een stuk lastiger. Die camera is een stuk trager dan mijn D4. Maar desondanks heeft hij er het beste uitgehaald en kon hij met fraaie foto's naar huis.

Of een full frame meer scherpte en detail oplevert, weet ik niet. Wat wel uit kan maken is dat ,wanneer je een groothoek hebt, je ook daadwerkelijk die mm's hebt, dus dichter op je onderwerp kan zitten en toch volledig in beeld hebt.. De ander kant is dat wanneer je een telelens gebruikt je op 'werkelijk' 300mm fotografeert. Daarmee bedoel ik dat je aan de onderkant meer ruimte hebt terwijl je aan de bovenkant wat inlevert t.o.v een DX camera. Maar daarvoor heb ik een 1.7 extender.
Ik gebruikte voorheen twee D2Xs-en en dat zijn DX camera's. Dat was fijn langs de baan maar weer iets minder in b.v. de pitbox of bij het podium.
Het is wat jij wilt. ;-)
Gebruikersavatar
Replay

Forumlid
Berichten: 980


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Richard » do nov 01 2018 10:18 pm

Replay schreef:Of een full frame meer scherpte en detail oplevert, weet ik niet.

Daar is het glas ook bepalend voor, een DX met dezelfde hoeveelheid pixels als een FX camera is kritischer. Ik heb een D750 en een D7100 beide hebben bijna dezelfde hoeveelheid pixels. Mijn Tamron 200 - 500 gaat niet meer op de D7100, op de D750 kan het. Voorbeeld: https://flic.kr/p/WoWLgu

De snelste Nikon DSLR is op dit moment de D5. De D750 is sneller dan de D7100 en ook hier hangt het van het objectief af, de Tamron die de motor van de body nodig heeft is niet snel. Dat kreeg ik tenminste te horen toen een ander clublid de set in handen had.

Respect voor Danny wat hij met de D7100 heeft gemaakt en met plezier naar gekeken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Erwin1988 » vr nov 02 2018 2:52 pm

Ik heb mijn eerste jaar tijdens Lemans gewerkt met D5100 met Sigma 70-200 2.8 En idd dat was te doen maar zo lastig om scherpe platen te maken. Na LeMans daarna de keuze gemaakt om tijdens de F1 testdagen een D500 te huren. Daar was ik zo tevreden over dat ik die daarna direct heb aangeschaft en nog steeds blij mee

Ik ben nu alleen aan het kijken voor een Lens met wat meer MM maar weet nog niet helemaal wat. Vaste 300 of simga 150-400. Sigma 150-600 sport lijkt mij te zwaar om hele dag mee te sjouwen. Keuzes keuzes ;P
Nikon D500/Sigma 17-50 2.8/Sigma 70-200 2.8
Erwin1988

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor evelakes » vr nov 02 2018 7:57 pm

Erwin1988 schreef: Sigma 150-600 sport lijkt mij te zwaar om hele dag mee te sjouwen. Keuzes keuzes ;P


Valt wel mee maar je moet wel geen fysieke beperkingen hebben. moeilijkste met de lens is het gewicht in balans te krijgen hulpmiddelen als een monopod is wel een must bij
motorsport ed.
Geweldige serie en je hebt een hele mooie dag gehad.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor schilder » vr nov 02 2018 8:07 pm

petje af dit zijn gewoon goede foto's zeker als je de eerste keer dit zo gaat doen.
zeker met een D7100 de buffer is gelijk vol en val je stil
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Erwin1988 » za nov 03 2018 9:11 am

evelakes schreef:
Erwin1988 schreef: Sigma 150-600 sport lijkt mij te zwaar om hele dag mee te sjouwen. Keuzes keuzes ;P


Valt wel mee maar je moet wel geen fysieke beperkingen hebben. moeilijkste met de lens is het gewicht in balans te krijgen hulpmiddelen als een monopod is wel een must bij motorsport ed.


Dan valt die bij mij af. Helaas zwakker schouders
Nikon D500/Sigma 17-50 2.8/Sigma 70-200 2.8
Erwin1988

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Picturepatje » za nov 03 2018 5:25 pm

Erwin1988 schreef:Ik heb mijn eerste jaar tijdens Lemans gewerkt met D5100 met Sigma 70-200 2.8 En idd dat was te doen maar zo lastig om scherpe platen te maken. Na LeMans daarna de keuze gemaakt om tijdens de F1 testdagen een D500 te huren. Daar was ik zo tevreden over dat ik die daarna direct heb aangeschaft en nog steeds blij mee

Ik ben nu alleen aan het kijken voor een Lens met wat meer MM maar weet nog niet helemaal wat. Vaste 300 of simga 150-400. Sigma 150-600 sport lijkt mij te zwaar om hele dag mee te sjouwen. Keuzes keuzes ;P


Zelf heb ik een Sigma 100-400 ( kom van de 150-500 ). Goed scherp en niet te zwaar EN ik mis de 100 mm niet met auto- en motorsport. Het enige dat je zou kunnen missen is een lensvoet voor op een monopod, want die is er niet en ook niet te krijgen.
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Erwin1988 » di nov 06 2018 10:55 am

Picturepatje schreef:Zelf heb ik een Sigma 100-400 ( kom van de 150-500 ). Goed scherp en niet te zwaar EN ik mis de 100 mm niet met auto- en motorsport. Het enige dat je zou kunnen missen is een lensvoet voor op een monopod, want die is er niet en ook niet te krijgen.


Thanks dat is info waar ik iets aam heb :) deze lens staat eigenlijk al boven aan het lijstje
Nikon D500/Sigma 17-50 2.8/Sigma 70-200 2.8
Erwin1988

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor Picturepatje » di nov 06 2018 11:06 am

Erwin1988 schreef:
Picturepatje schreef:Zelf heb ik een Sigma 100-400 ( kom van de 150-500 ). Goed scherp en niet te zwaar EN ik mis de 100 mm niet met auto- en motorsport. Het enige dat je zou kunnen missen is een lensvoet voor op een monopod, want die is er niet en ook niet te krijgen.


Thanks dat is info waar ik iets aam heb :) deze lens staat eigenlijk al boven aan het lijstje


Krijg je geen spijt van! Is haarscherp! Er is overigens nu ook een Tamron met hetzelfde bereik en die heeft wel een lensvoet ... misschien die even op je lijstje erbij zetten en betrekken in je "onderzoek" ;-)
Picturepatje

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autosportfotograaf voor één dag!

Berichtdoor DannySan » di nov 20 2018 9:45 pm

Hoi allemaal,

bedankt voor alle leuke reacties!
Het is nu al even geleden, maar de indruk en emoties van die dag blijven 'haarscherp in beeld' :)

Grote dank nogmaals aan Roel, ik kan uit de eerste hand vertellen dat iemand 'mee op sleeptouw' nemen niet niks is. En mijn frustratie over de D7100 was meerdere keren per shootplek aanwezig hoor. Een prima camera maar als er zó snel focus gelegd moet worden of moet worden vastgehouden, dan legt deze camera dan met straatlengtes af tegen het betere materiaal.

Vooral bij langere lengtes (300 mm van Roel erop) en het blijven tracken was de AF echt retetraag.
Daarnaast die buffer hè? En de afdruksnelheid...
Ik: klik... klik... klik... klik... klik... klik... kliiik..... kliiiik.... ... ... klik
Roel: in 2 clicks van mij: 10 clicks... (minstens) en ook veel sneller weer klaar voor de strijd.

Maar dat mag de pret niet drukken, veel geleerd en veel lol en gezelligheid gehad :-)

Voor de geïnteresseerden, mijn hele serie staat of Flickr (moest ik net even hozen) onder onderstaande link:
https://flic.kr/s/aHsmwgeBCH
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten