Autosportfotograaf voor één dag!
Geplaatst: zo okt 28 2018 10:24 pm
Al een lánge tijd volg ik Roel Louwers via Social Media (hier op het forum wel bekend als "Replay"). Ik zag vaak toffe beelden hier op het forum voorbijkomen van auto's, autoraces en alles daar omheen. Ook de mooie verslagen van de 24-uurs races spraken erg tot mijn verbeelding.
Ooit - in een grijs verleden toen ik nog RC was - had ik eens een klein balletje opgegooid bij Roel... "Weet je wat tof zou zijn? Een autosportworkshop als activiteit voor de NCN"; terwijl ik eigenlijk wel wist dat zoiets praktisch niet te doen was. Ik las in de verslagen van Roel maar ook bij gesprekken via Facebook altijd hoe druk, vol en gestresst zo'n evenement is. Daarnaast ligt de lat qua (beveiligings)regels hoog (logisch én terecht) dus daar is het bij gebleven.
Tenminste... dat dacht ik
Dit jaar was ik ook even wezen kijken op de Gamma Racingdays op het circuit Assen (in Augustus) en voor die tijd ontstond het plan om 'een bakkie te doen met Roel'. Dat leek me wel tof en misschien - heel misschien - kon ik dan wel 'n foto maken die ik anders niet kon maken... Die dag liep anders dan gepland en we hebben elkaar niet getroffen helaas. Dat vonden we beiden wel jammer, dus ontstond het plan om dat nogmaals te proberen tijdens de Supercar Challenge races in oktober.
In de aanloop naar dat weekend kreeg ik een berichtje... "Ik kan tijdens dat weekend denk ik wel iets voor je regelen, een mooie gelegenheid om wat toffe foto's te maken"; maar ik kan nog niets beloven...
Achter dit berichtje schuilde echter een nogal bijzondere actie, Roel had aan nogal wat 'touwtjes' getrokken en wat rondgevraagd en zo was "ik zei de gek" voor 1 dag in dienst van de Supercar Challenge organisatie als sportfotograaf!
Compleet met parkeren op het paddock, VIP toegang tot de hospitality, toegang tot alle area's en - als "toetje" - mocht ik dus de hele dag met Roel mee op pad. Waar hij ging, mocht ook ik komen. Hij heeft de hele dag (van 09:00 tot 17:30 zo ongeveer) als de bevlogen fotograaf die hij is, informatie gegeven, tips gegeven, zijn instellingen gedeeld, inzichten, zijn 300mm lens (da's mooi spul!), tips&trucks, leuke anekdotes en vooral: samen foto's maken!
Ik volgde zijn schema van races en de daarbij behorende klanten, en kreeg zodoende een vliegende workshop autosportfotografie. En da's hard werken! De hele dag geleefd op 2 bekertjes water, 1 kop thee, 3 koude gehaktballetjes en 2 stukjes stokbrood (een pauze pastte niet in de planning) maar wat was het geweldig!
Ik heb 4 SD-kaartjes vol geschoten (als je pardoes IN de Geert Timmer bocht staat merk je toch wel dat 'n D7100 éven iets anders is dan de kanonnen waar Roel mee schiet) en met alle pogingen tot panning en de andere dingen die Roel meegaf had ik zo ruim 2.500 beelden.
Hieronder een kleine 'samenvatting'.
1:
Vooraf even inschrijven, een plekje gereedmaken in het media-centre en daarna even samen door de pitboxen wandelen. Daar kwamen we ook de 'iets exotischere modellen' tegen... Deze hoort in de Prototype Klasse thuis.
2:
Onze eerste 'stek' bij race nummer 1, de Ford Fiësta Sprint Cup. Mooi in de Geert Timmer bocht en dan de auto's - die technisch gelijk zijn dus de winst ligt bij je kwaliteit als coureur - soms strak bij elkaar langs zien komen met het wieltje de lucht in; aanremmen én insturen tegelijk...
3:
Victorie!
4:
De mannen van de '1 slag zwaardere klasse'... De Supercar Challenge.
5:
Owh ja, daar ligt "de 300 met body" even in de parkeerstand...
6:
Verhuisd naar een andere plek op het circuit met weer ándere mogelijkheden qua fotografie; het heeft héél wat beelden gekost om iets te maken zoals deze foto.
7:
Weer aan de (snelle) wandel, want het was tijd voor pitsstops! Sommige teams hadden dan ook een rijderswissel (natuurlijk wist Roel wíe dat waren, wanneer ze binnen zouden komen én ook waar)
8:
Weer verhuizen, en daarbij deze beauty kunnen vastleggen...
9:
Wat is 'n autorace zonder Pitspoezen? Juist! Roel was natuurlijk ook hier ter plaatse om alles 'vanaf het juiste perspectief vast te kunnen leggen, vakman!'
10:
Toen bleek dat een team waar Roel voor werkt zo goed als zeker voor de winst ging, ging Roel er in de bijna gestrekte galop vandoor; want áls de rijders dan van de baan komen heb je 'de momenten'. Tot mijn verbazing ging hij in looppas die kant op en al lopende de flitser op z'n camera zetten én lens wisselen zodat 'ie daar weer klaar stond op de juiste plek... Dát kon ik even niet bijhouden, en het gedrang met een groot aantal fotografen en een filmploeg heb ik even 'laten gaan'.
Natuurlijk mocht ik wel aanschuiven in het 'persvak' tijdens de huldiging, ook gaaf!
11:
Daarna was het tijd voor de 'grote jongens' om even de benen te strekken, het eerste deel had ik geen bruikbare beelden van; dus ook hier weer terug naar de pits voor de pitsstops.
12:
En zo kan het ook gaan, na de - goede - pitsstop slaat de motor af; en na de herstart helaas nog 'n keer. De jongens die tijdens de pitsstop de koeling verzorgden voor de wagen waren alweer weg en dan gebeurt wat je niet wilt horen... "Brand!"; einde race dus.
13:
Weer terug de baan op, om daar vanuit een ander perspectief met de 300mm nog even wat moois te maken...
14:
De dames stelden zich weer op, om op het starting-grid de rijders te verwelkomen; niets mis mee zeg ik.
15:
En als je dan zelf even een stukje doorloopt, sta je dus gewoon OP het TT Circuit; terwijl achter je de teams zorgen dat de rijders voor de laatste race van deze dag waar we bij zijn, in gereedheid worden gebracht. En daarachter, deze rust...
16:
Met dit beeld van de finale-race van de Ford Fiësta cup sluit ik de serie af.
Het was een enerverende, gezellige, super interessante, verbazingwekkende, erg leerzame, vermoeiende maar vooral erg leuke dag! De werkelijkheid van de 'mooie beelden' is een stuk harder werken dan lijkt; maar die mooie platen maken maakt het weer helemaal goed: Roel, bedankt!
Ooit - in een grijs verleden toen ik nog RC was - had ik eens een klein balletje opgegooid bij Roel... "Weet je wat tof zou zijn? Een autosportworkshop als activiteit voor de NCN"; terwijl ik eigenlijk wel wist dat zoiets praktisch niet te doen was. Ik las in de verslagen van Roel maar ook bij gesprekken via Facebook altijd hoe druk, vol en gestresst zo'n evenement is. Daarnaast ligt de lat qua (beveiligings)regels hoog (logisch én terecht) dus daar is het bij gebleven.
Tenminste... dat dacht ik
Dit jaar was ik ook even wezen kijken op de Gamma Racingdays op het circuit Assen (in Augustus) en voor die tijd ontstond het plan om 'een bakkie te doen met Roel'. Dat leek me wel tof en misschien - heel misschien - kon ik dan wel 'n foto maken die ik anders niet kon maken... Die dag liep anders dan gepland en we hebben elkaar niet getroffen helaas. Dat vonden we beiden wel jammer, dus ontstond het plan om dat nogmaals te proberen tijdens de Supercar Challenge races in oktober.
In de aanloop naar dat weekend kreeg ik een berichtje... "Ik kan tijdens dat weekend denk ik wel iets voor je regelen, een mooie gelegenheid om wat toffe foto's te maken"; maar ik kan nog niets beloven...
Achter dit berichtje schuilde echter een nogal bijzondere actie, Roel had aan nogal wat 'touwtjes' getrokken en wat rondgevraagd en zo was "ik zei de gek" voor 1 dag in dienst van de Supercar Challenge organisatie als sportfotograaf!
Compleet met parkeren op het paddock, VIP toegang tot de hospitality, toegang tot alle area's en - als "toetje" - mocht ik dus de hele dag met Roel mee op pad. Waar hij ging, mocht ook ik komen. Hij heeft de hele dag (van 09:00 tot 17:30 zo ongeveer) als de bevlogen fotograaf die hij is, informatie gegeven, tips gegeven, zijn instellingen gedeeld, inzichten, zijn 300mm lens (da's mooi spul!), tips&trucks, leuke anekdotes en vooral: samen foto's maken!
Ik volgde zijn schema van races en de daarbij behorende klanten, en kreeg zodoende een vliegende workshop autosportfotografie. En da's hard werken! De hele dag geleefd op 2 bekertjes water, 1 kop thee, 3 koude gehaktballetjes en 2 stukjes stokbrood (een pauze pastte niet in de planning) maar wat was het geweldig!
Ik heb 4 SD-kaartjes vol geschoten (als je pardoes IN de Geert Timmer bocht staat merk je toch wel dat 'n D7100 éven iets anders is dan de kanonnen waar Roel mee schiet) en met alle pogingen tot panning en de andere dingen die Roel meegaf had ik zo ruim 2.500 beelden.
Hieronder een kleine 'samenvatting'.
1:
Vooraf even inschrijven, een plekje gereedmaken in het media-centre en daarna even samen door de pitboxen wandelen. Daar kwamen we ook de 'iets exotischere modellen' tegen... Deze hoort in de Prototype Klasse thuis.
2:
Onze eerste 'stek' bij race nummer 1, de Ford Fiësta Sprint Cup. Mooi in de Geert Timmer bocht en dan de auto's - die technisch gelijk zijn dus de winst ligt bij je kwaliteit als coureur - soms strak bij elkaar langs zien komen met het wieltje de lucht in; aanremmen én insturen tegelijk...
3:
Victorie!
4:
De mannen van de '1 slag zwaardere klasse'... De Supercar Challenge.
5:
Owh ja, daar ligt "de 300 met body" even in de parkeerstand...
6:
Verhuisd naar een andere plek op het circuit met weer ándere mogelijkheden qua fotografie; het heeft héél wat beelden gekost om iets te maken zoals deze foto.
7:
Weer aan de (snelle) wandel, want het was tijd voor pitsstops! Sommige teams hadden dan ook een rijderswissel (natuurlijk wist Roel wíe dat waren, wanneer ze binnen zouden komen én ook waar)
8:
Weer verhuizen, en daarbij deze beauty kunnen vastleggen...
9:
Wat is 'n autorace zonder Pitspoezen? Juist! Roel was natuurlijk ook hier ter plaatse om alles 'vanaf het juiste perspectief vast te kunnen leggen, vakman!'
10:
Toen bleek dat een team waar Roel voor werkt zo goed als zeker voor de winst ging, ging Roel er in de bijna gestrekte galop vandoor; want áls de rijders dan van de baan komen heb je 'de momenten'. Tot mijn verbazing ging hij in looppas die kant op en al lopende de flitser op z'n camera zetten én lens wisselen zodat 'ie daar weer klaar stond op de juiste plek... Dát kon ik even niet bijhouden, en het gedrang met een groot aantal fotografen en een filmploeg heb ik even 'laten gaan'.
Natuurlijk mocht ik wel aanschuiven in het 'persvak' tijdens de huldiging, ook gaaf!
11:
Daarna was het tijd voor de 'grote jongens' om even de benen te strekken, het eerste deel had ik geen bruikbare beelden van; dus ook hier weer terug naar de pits voor de pitsstops.
12:
En zo kan het ook gaan, na de - goede - pitsstop slaat de motor af; en na de herstart helaas nog 'n keer. De jongens die tijdens de pitsstop de koeling verzorgden voor de wagen waren alweer weg en dan gebeurt wat je niet wilt horen... "Brand!"; einde race dus.
13:
Weer terug de baan op, om daar vanuit een ander perspectief met de 300mm nog even wat moois te maken...
14:
De dames stelden zich weer op, om op het starting-grid de rijders te verwelkomen; niets mis mee zeg ik.
15:
En als je dan zelf even een stukje doorloopt, sta je dus gewoon OP het TT Circuit; terwijl achter je de teams zorgen dat de rijders voor de laatste race van deze dag waar we bij zijn, in gereedheid worden gebracht. En daarachter, deze rust...
16:
Met dit beeld van de finale-race van de Ford Fiësta cup sluit ik de serie af.
Het was een enerverende, gezellige, super interessante, verbazingwekkende, erg leerzame, vermoeiende maar vooral erg leuke dag! De werkelijkheid van de 'mooie beelden' is een stuk harder werken dan lijkt; maar die mooie platen maken maakt het weer helemaal goed: Roel, bedankt!