Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Onderwerp:

Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Berichtdoor ReneG » ma nov 18 2019 10:21 pm

Ik fotografeer zelden mijn eigen sport. Omdat ik zelf moet schieten, maar ook omdat het fotografisch redelijk eentonig kan zijn. Handboogsport is een kwestie van herhaling van handelingen met veel precisie, veel rust maar ook weinig spektakel. Maar af en toe zetten we de boel op zijn kop en doen we het even heel anders. In dit geval Kings of Archery, een groot sportevenement dat sinds 2 jaar is neergestreken in Eindhoven. Met zo'n 1000 (geen typefout!) deelnemers één van de grootste in zijn soort, maar ook heel uniek qua beleving. Geen stille afgelegen velden of zalen, maar een wedstrijd waar de druk flink op de ketel staat. Het tempo is moordend (spreekwoordelijk dan :lol: ), de muziek dreunt en het live commentaar daagt uit en geeft sfeer, terwijl meer dan 300 schutters per ronde pijlen wegschieten. En dan doet ook nog zo'n beetje de hele wereldtop van het handboogschieten mee.

Daar sta je dan tussen als schutter. Met een score van 886 punten uit maximaal 900 punten (wat best aardig is) was ik niet ontevreden, maar op dit toernooi sta je dan nog maar op de 170e plaats! :crazy: Alleen diegenen die een perfecte score van 900 uit 900 punten! schieten komen in de finale, aangevuld met een de 'Lucky Dog' uit de jokerronde die overblijft na een massale 'last (wo)man standing shoot-off. En nee er vallen dan geen doden of gewonden :lol:, shoot-off is de naam voor een afvalrace in het schieten.

Op dat moment is het voor mij gedaan, leg ik de boog neer en neem ik de camera ter hand. En dan barst de boel pas echt los. De volumeknop gaat omhoog, de discolampen gaan aan. Schutters komen binnen op persoonlijke intromuziek en dan beginnen de finales. Flink druk op de ketel dus, ook voor de fotograaf. Het is stikdonker, de lampen wisselen elke 2 seconden van kleur en intensiteit alleen de blazoenen staan in enigszins continue licht. Dit zijn werkelijk de lastigste omstandigheden die ik ken om te fotograferen en ik heb toch wel het een en ander meegemaakt.

Bij deze een kleine sfeerimpressie van de finalerondes. Bijzonder zijn de eerste en laatste foto. Die laatste van de huldiging is technisch echt niet perfect maar in de handboogwereld redelijk uniek en zelfs een beetje viral gegaan. De eerste foto (0) geeft aan waar je als fotograaf moet staan voor de écht leuke foto's... als je dat durft tenminste. :mryellow:

NB: Omdat de EXIF er niet in zit: Alle foto's gemaakt tussen de 100 en 200mm, f/2.8. ISO3200 of ISO6400, sluitertijd rond de 1/100e en WB op Auto (want er was geen peil op te trekken), en AF-C single-point met spotmeting op het gezicht omdat de lichtmeter anders compleet de weg kwijt was.Technisch lang niet altijd perfect maar dit is echt lastig.

0. Daar sta je dan als fotograaf (ik dus ook).... als je durft tenminste... 8)
Afbeelding

Dan de serie:

1. Opkomst
Afbeelding

2. Voor...
Afbeelding

3. en na...
Afbeelding

4. En deze laat zien hoe verschillend de techniek van schutters kan zijn.
Afbeelding

5. De 'Lucky Dog' uit de Joker ronde...
Afbeelding

6. En met dit soort licht moet je het dan doen als fotograaf...
Afbeelding

7. Nederland is voor een klein land best groot in de handboogsport. Daarom staan onze olympiërs ook in de finale...
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Zit ie nou net wél of net niét in de 10???
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Je moet als scheidsrechter voor dit soort finales heel sterk in je schoenen staan... doet ie het of doet ie het niet..?
Afbeelding

16. Het laatste schot...
Afbeelding

17. Winner!
Afbeelding

18. Compound mannen finale...
Afbeelding

19. De 900 schutters...
Afbeelding

20. Mijn soort hardware.
Afbeelding

21. Focus.
Afbeelding

22.
Afbeelding

23. Als je niet midden in het hart schiet lig je eruit...
Afbeelding

24.
Afbeelding

25. Winner!
Afbeelding

26. Wat hier gebeurt is vrij zeldzaam. Los van het feit dat ze normaal geen champagne weggeven bij huldigingen, is deze schutter de eerste die op het idee kwam om de Formule 1 huldiging na te doen, tot grote hilariteit van de menigte en schutters. Gelukkig zag ik hem net op tijd stiekem met de fles in de weer. Dat leverde deze foto op, die binnen de handboogwereld zelfs een beetje viral is gegaan. Technisch niet de beste foto maar het moment is leuk gevangen.
Afbeelding

Bedankt voor het kijken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Berichtdoor Rhodesian Ridgeback » di nov 19 2019 3:28 pm

Mooi overzicht en mooie beelden. Veel variatie en absoluut niet eentonig.
Met vriendelijke groeten, Kees Gravendeel
Gebruikersavatar
Rhodesian Ridgeback

Clublid
Berichten: 24


Locatie: Hoogeloon
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Berichtdoor Skippy » di nov 19 2019 4:03 pm

Bijzonder leuke serie René. Mooi de belangrijke en interessante momenten gepakt. Technisch ook prima (alhoewel soms de focus er net naast zit maar dat geef je al aan in je inleidende tekst), goede composities en goed omgegaan met die mix van licht.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Berichtdoor ReneG » di nov 19 2019 8:25 pm

Dank jullie voor de reacties. Het was inderdaad soms echt lastig om te focussen, zelfs met het middelste scherpstelpunt. Overigens komt een stukje van de onscherpte ook door ruisreductie en omdat de sluitertijden op het randje zaten.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Berichtdoor pimmetje » di nov 19 2019 10:14 pm

Heb hier zitten genieten. Voor mij totaal onbekend, wat een spullen.
Mooi gedaan!
pimmetje

Clublid
Berichten: 957


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kings of Archery 2019 (Handboogschieten)

Berichtdoor hans de wit » di nov 19 2019 10:43 pm

ik weet hoe moeilijk het is om handboog schutter te zijn. de consentratie moet verschrikkelijk hoog zijn om dit goed te doen.
zelf heb jaren geleden klein kaliber geweer ( punt 0.22) geschoten en was daar best goed in.
ooit een keer nederlands kampioen geweest met van de 600 punten als ik me dat nog goed herinner 578 totaal.
dit was een liggend toernooi afstand 50 meter in Wenum Gelderland.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten