The making of...

Onderwerp:

The making of...

Berichtdoor Vincent » wo jul 01 2020 9:58 am

Een keer iets anders!!


In het sportverzameldraadje werd ik getriggerd door een opmerking van Frans onder een ander beeld van mij:

Frans Martens schreef:Mooi om je zoektocht te zien.


Dus toen ik net met de botte bijl mijn afgekeurde beeld in Lightroom wilde weggooien net dacht ik; 'waarom niet gewoon eens delen'. Als leertopic, als discussie starter, als test, om te laten zien dat ik meer rommel dan topshots maak. Misschien vindt niemand er iets aan, misschien ook wel. Dus bij deze, mijn zoektocht naar een beeld, van het eerste beeld, tot de definitieve keuze.

Idee is niet perse een discussie over of ik wel of niet het beste beeld heb gekozen en of het uiteindelijke beeld een hoogvlieger is. Van de meeste andere beelden heb ik al het afgekeurde al weggegooid dus kan ik het niet delen. Misschien zit in dit idee als topic potentie en kan ik het vaker doen, en misschien kunnen meer mensen het eens laten zien!

________

Als ik thuis werk dan loop op fiets ik (bij mooi weer) eigenlijk altijd een half uurtje tot een uurtje buiten, om na te denken, in beweging te blijven, inspiratie op te doen en een frisse neus te halen. Vaak, maar niet altijd gaat er dan ook een camera mee. Altijd met 1 lens, niet altijd dezelfde. In dit geval had ik een idee in mijn hoofd en ging de D5 mee met een AF-d 35mm f/2 objectief. Lekker licht en handzaam (voor mijn doen dan :wink: )

Een middagwandelingetje dus. Geen commerciële opdracht. Allereerst een aantal key-moments in Lightroom:
Afbeelding

1.
Ik was een dag eerder onder een twee-baans bruggetje doorgefietst en mijn blik viel op de zon die tussen de rijbanen door op het verlaagde fietspad viel. Dat lijkt me een mooi beeld met een fietser precies in het licht. Qua zonnestand komt het ook mooi uit omdat hij rond de lunch precies op de juiste lijn staat voor dit beeld. Maar het beeld dat ik in mijn hoofd had paste niet echt lekker met de 35mm voor mijn gevoel. Dan moet er wel een groothoekje of een fisheye mee om er een pakkend beeld van te maken. Dat beeld gaan we binnenkort nog eens proberen natuurlijk!
Afbeelding

2.
Nadeel van op maandag wachten op wielrenners is dat er niet zoveel langskomen... Dus een beetje om me heen kijken en dingen proberen tijdens het wachten. Weinig inspiratie om iets knaps te zien of te maken.
Afbeelding

3.
Voor de mensen die mijn beeld kennen, als plan A niet lukt dan kun je altijd een meetrekker maken. Maar vanaf mijn positie zie ik de fietsers (en brommers) te laat aankomen dus moeilijk om de juiste snelheid op tijd op te kunnen pakken.
Afbeelding

4.
Omdat ik iets te lang doorklik in de hoop een scherp beeld te krijgen beweeg ik de camera te ver door maar krijg daardoor een interessant patroon dat gelijk mijn aandacht trekt. Om dit beeld zo te laten werken moet er licht op dit plek op het fietspad vallen, daarvoor moet ik dus veel eerder komen want de zon is daarvoor al te ver gedraaid. Ook eentje voor een volgende keer!
Afbeelding

5.
Maar de geometrie van dit beeld blijft hangen dus ik ga op en neer bewegen en een beetje rondlopen om te kijken of er een andere goede compositie mee te maken is. Het valt hier gelijk op dat het hoofd al wegvalt terwijl de rijder nog niet in het licht zit.
Afbeelding

6.
Ik blijf hoeken proberen om een manier te vinden om een rijder in het zonlicht te krijgen terwijl hij er toch helemaal op staat. Ga ik te ver omlaag dan komt er naar mijn smaak te veel licht in beeld aan het einde van de brug.
Afbeelding

7.
Een meetrekker dan maar?
Afbeelding

8.
(Ook) bij mij gaat de camera wel eens per ongeluk af als hij over mijn schouder hangt terwijl ik wacht op een onderwerp. Best vaak eigenlijk. :oops:
Afbeelding

9.
Bijna wat ik zoek, al valt hier het hoofd ook een beetje weg, een klein beetje door mijn knieën dan moet het lukken. Ik enk dat de lijnen in dit beeld beter werken dan in het uiteindelijke beeld.
Afbeelding

10. Het uiteindelijke beeld. Jammer dat het hoofd de rand van het viaduct raakt, maar positie van de benen (trappers niet horizontaal) en de positie in het licht klopt verder goed. Als er thuis niet genoeg werk lag dan had ik het misschien nog een paar keer geprobeerd om het beter te krijgen. Voor nu was dit het maximaal haalbare. De rood-wit-blauwe trui voegt een extra touch toe die voor een leek misschien niet interessant is maar voor de liefhebbers des te meer. Dit is overigens niet de echte Nederlandse kampioen. Het is ook een shirt uit 2014. :wink:

Geweldige foto, Mwah, ik had er meer van gehoopt, maar toch de moeite waard om te delen dacht ik. Dus daarom ook gedaan!

Afbeelding

____

Conclusie: lekker buiten geweest, creatieve vezels geactiveerd, 1 uiteindelijk beeld, 2 potentiële beelden waar ik een volgende keer mee aan de slag kan. Dit is hoe ik werk en fotografeer dus! Een plan, en dan uiteindelijk iets heel anders maken...

:wave:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Maurice » wo jul 01 2020 11:03 am

Dank voor het delen Vincent!
Wordt gewaardeerd man.

Inspirerend! :thumbup:
Online
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Karina2 » wo jul 01 2020 11:14 am

Leuk initiatief, Vincent! Leuk dat je ons zo in tekst en beeld meeneemt in jouw zoektocht naar beeld.
Overigens ben ik het met je eens dat het lijnenspel in de op een na laatste foto krachtiger overkomt, waardoor het nog wat sterker lijkt te verwijzen naar de lichtinval met wielrenner.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor henkk » wo jul 01 2020 11:41 am

Mooi de trial and error te zien.
Laatste vind ik de mooiste maar hij zou nog sterker zijn - lijkt mij - als er geen licht aan het eind van de tunnel zichtbaar zou zijn. Ander moment/iets andere positie?
Dat de helm het viaduct lijkt te raken vind ik juist een sterk punt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Patrick » wo jul 01 2020 11:45 am

:thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor mozes » wo jul 01 2020 12:16 pm

Thx Vincent voor het delen.
Ik zal eens een serie posten van hoe ik een motocross foto van te voren probeer te benaderen.
Nu maak ik daarvan eigenlijk nooit een foto, als de situatie zich voordoet en ik eraan denk dan zal ik dat in dit draadje posten.

Dat per ongeluk fotos maken gebeurd mij als de 200-400 er op zit met de monopod, ook nogal eens als deze over de schouder gedragen word. :oops:
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Nikkormaat » wo jul 01 2020 3:13 pm

Wat bijzonder om te lezen hoe jij je fotografisch oog en gedachten hun werk laat doen. Meer de tijd nemen om rond te kijken is een leermoment voor mij. Dank voor het delen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Robert » wo jul 01 2020 4:45 pm

Fantastisch dat je deze kennis met ons wilt delen. Dank!
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo jul 01 2020 6:25 pm

Mooi om te lezen. Altijd gedacht dat elke foto van jou perfect was. :wink: Wat een geruststelling is dit zeg.

Als je terug gaat, ga je dan op een wat later tijdstip (lunch uitstellen dus) waardoor de lichtbundel wat naar voren komt waardoor je zelf iets hoger kunt gaan zitten. Dan komt het hoofd misschien vrij van het beton en ben je misschien ook af van het licht aan het einde van de tunnel?????????
Laatst gewijzigd door MarcvanZuylen op wo jul 01 2020 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Patrick » wo jul 01 2020 7:10 pm

Welnee. Vincent is gewoon net zo'n prutser als wij. Hij heeft gewoon vaker mazzel. :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor JJG » wo jul 01 2020 7:16 pm

"Een plan, en dan uiteindelijk iets heel anders maken..."

Haha, mooie afsluiter! Tof dat je het deelt, interessant om te lezen en te zien.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Peter » wo jul 01 2020 10:27 pm

leuk om te lezen, bedankt voor het delen
Laatst gewijzigd door Peter op vr jul 03 2020 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Vincent » wo jul 01 2020 11:03 pm

Hé wat een reacties! Leuk :mryellow:

Landerd schreef:Mooi om te lezen. Altijd gedacht dat elke foto van jou perfect was. Wat een geruststelling is dit zeg.


Ondanks de knipoog :wink2: dat is precies een van de punten die ik wel vaker probeer te maken maar niet altijd een luisterend oor vinden. Als je kritisch(er) bent op je eigen beeld, zowel in de selectie als in de afwerking dan ontstaat er vaak een totaal ander beeld bij andere fotografen over jou.

Dat bedoelde ik ook in het topic van Patrick (viewtopic.php?f=97&t=72458), als hij alleen zijn klapper (foto 2) post dan krijg je, wellicht onbewust, een heel ander gevoel dan als hij de andere drie, in mijn ogen vrij gemiddelde, beelden er ook bij zet. Als ik zelf een beeld gemiddeld vind dan plaats ik het vaak niet. En ik plaats ook niet zo heel veel dus (Al lijkt dat soms wel zo misschien). :wink:

Zo zie je van mij dus 1 beeld, van Patrick 4, en van jezelf alle honderd of duizend beelden op je geheugenkaartje die je niet zo goed vindt. En het misschien ook allemaal niet zijn. Op die ene of paar topbeelden na dan. Meestal heb ik ook zoveel beelden nodig voor die ene klapper, maar die zie je normaal nooit. Net zoals bij alle topfotografen waar je tegenop kijkt en waarvan je ook alleen maar hun ‘portfolio’ beelden ziet, die uiteraard fantastisch zijn.

Het taboe op slecht of mislukt beeld mag wat mij betreft doorbroken worden, omdat een slechte foto vaak de opmaat is naar je beste foto!! Bij mij in elk geval wel.

Patrick schreef:Hij heeft gewoon vaker mazzel. :prost:


Hoe harder je je best doet, hoe vaker je mazzel hebt! :wave:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor Karina2 » do jul 02 2020 12:01 am

Goed punt! En terecht: het meest leerzame traject zit immers in het analyseren van je slechte/mislukte beelden.
Daarnaast helpt kritisch kijken naar beeld (in het algemeen, dus ook van andere fotografen en kunstenaars) bij het ontdekken van wat je nou eigenlijk echt mooi/geslaagd beeld vindt en waarom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: The making of...

Berichtdoor josti » do jul 02 2020 8:59 am

Heel herkenbaar: veel proberen bij een idee en door het proberen vormt je idee zich tot een beter beeld en dan weer proberen en dan.... :wink: ...heb je hem :thumbup: ....soms...
Vincent dank voor het delen van the making of!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten