Kerken [verzamel]

Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor ArendV » ma feb 01 2010 8:01 pm

De toren van de Westerkerk

Afbeelding
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor george013 » ma feb 01 2010 10:05 pm

En nog eentje van de Wester. Foto nr.20 met mijn D80, 18-200, ik denk een Nikkon. Probeer de datum eens te ontcijferen.
Afbeelding
George
george013



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Olijfje » ma feb 01 2010 10:39 pm

Ik vermoed dat die eerste een m moet zijn, en die tweede dan een halve m. Dat zou dan 1500 moeten zijn.
De rest is dan niet moeilijk meer te raden.
Olijfje



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor george013 » di feb 02 2010 7:32 am

Uit wiki
Op de vier kanten van de spits is het (ook in goud uitgevoerde) jaartal van oplevering der toren te lezen. Er staat: ANNO cbbcxxxvll. Normaal gesproken wordt in de bouwtijd van de toren het jaartal geschreven met de bekende Romeinse cijfers. Hier is echter sprake van een gestileerde oplossing. De C met een grote staande I en dan de omgekeerde C staat voor duizend ('normaal' een M), dan de staande I met de omgekeerde C staat voor vijfhonderd ('normaal' een D). De schrijfwijze voor 1000 is een stilering van een cirkel. Het zijn gespiegelde C's. De rest van de cijfers is weer 'normaal', C = 100, XXXVII = 37.’ Dus het jaartal is (1000+500+100+37) = 1637.

Het ontgaat me nog steeds.
George
george013



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Olijfje » di feb 02 2010 8:25 am

Die stilering van de cirkel dat zal een soort schoonheidsgedachte zijn (of een andere zin die De Keizer?) er aan gegeven heeft.
Verder is het eerste gedeelte van het getal, een schrijfwijze zoals wij tegenwoordig ook wel met cijfers en letters knoeien. Zoals : p of suc6. Toen maakten ze van de M (= mille = 1000) een sierlijke gebeuren door twee C's aan elkaar te plakken waarbij de rechter C is omgekeerd. Maar twee C's worden dan een rondje, een l maakt weer dat het op een M lijkt.
Door deze 'nieuwe' letter M te halveren, krijg je de helft van Mille = 500. Daarna kun je de rest, dat op 'normale' manier geschreven is er weer aan vastplakken. Dus de volgende C (cent = 100) dan drie keer X (10, 10, 10), de V (5) en twee ii (1, 1). Alles opgeteld kom je dan op 1637.
De uitleg uit de Wiki is wat verwarrend omdat ze het uittypen als cbbc (met b's). Er staan nl geen b's, maar omgekeerde c's.
Ik wist niet dat dit op de Westertoren stond.
Olijfje



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor george013 » di feb 02 2010 8:56 am

Olijfje,
Bedankt voor de uitleg. Ik kan het helemaal volgen. Toch apart dat dit alleen met de eerste twee cijfers gebeurd is.
George
george013



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Daviddvd » do feb 04 2010 5:41 pm

Cathédrale de Bayeux

Afbeelding

Detail:
Ik denk een soort regenpijp(?)

Afbeelding
Daviddvd



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Olijfje » do feb 04 2010 8:03 pm

Inderdaad een soort regenpijp, maar dat ding noemen ze een waterspuwertje.
De bouwers in de middeleeuwen waren vrij deze vorm te geven, en maakten er meestal enge monsters en duiveltjes van. De hele dakrand zie je er mee vol staan. Mooie kathedraal trouwens!
Olijfje



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor george013 » vr feb 05 2010 8:41 am

Waterspugers zijn in de regel noodvoorzieningen voor als de reguliere regenwaterafvoer niet functioneert. De bedoeling is dan om het water via een soort nooduitgang toch weg te laten lopen en de mensen er op attent te maken dat de afvoer verstopt is oid. Ben benieuwd naar de dakconstructie.
George
george013



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Olijfje » vr feb 05 2010 8:55 am

Ben benieuwd naar de dakconstructie.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, want in de middeleeuwen gebruikte ze nog geen regenpijpen, en was die de officiële afvoer van het dakwater. (Goedkope douche voor de armen gelijk :D )
Olijfje



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor george013 » vr feb 05 2010 9:48 am

Olijfje schreef:
Ben benieuwd naar de dakconstructie.

Daar hoef je je geen zorgen om te maken, want in de middeleeuwen gebruikte ze nog geen regenpijpen, en was die de officiële afvoer van het dakwater. (Goedkope douche voor de armen gelijk :D )


Dat betwijfel ik nu. Bij schuine daken werd het regenwater in eerste instantie niet opgevangen, liep het gewoon van de dak op de grond. Doch een constructie waar de gevel hoger ligt dan de afloop van het dak en het water in eerste instantie verzameld wordt heeft mi een grotere capaciteit nodig en zijn de spuwers ter bescherming van de binnenkant van de kerk. Een te hoog waterniveau doet het water over de oprand van de toch aanwezige goot lopen en naar binnen stromen.
Nu ga ik naar de VSK in Utrecht.
George
george013



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Patrick » ma feb 08 2010 3:32 am

Ik doe niet zo vaak kerken. Eigenlijk alleen op vakanties. Hier een paar foto's van een kerk in Italië waar ik afgelopen zomer een dagje door de Dolomieten gereden ben. Dit is de Il campanile di Dobbiaco, in, jawel, Dobbiaco.

1. Dit is de kerk van buiten. Niet op de foto te krijgen met normale objectieven vanwege ruimtegebrek.
Afbeelding

2.Het is een nogal.... rijk aangeklede kerk.
Afbeelding
Aangepast

3. Dit is toch wel erg knap gemaakt!
Afbeelding

4. Deze keer eens geen doodshoofden of geraamten in de kerk. Maar dit is toch ook best een raar beeld.
Afbeelding

5. Een flink orgel mag natuurlijk niet ontbreken.
Afbeelding

6. Tenslotte de bijbehorende begraafplaats.
Afbeelding

Er staan er nog wat meer op m'n website voor de geïnteresseerden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Olijfje » ma feb 08 2010 7:57 am

Maar dit is toch ook best een raar beeld.

St Sebastiaan, die naar de overlevering vertelt, doorzeefd zou zijn door pijlen van de Romeinse soldaten, omdat hij een christen was. Een milde vorm van wat je nu zou overkomen als je christen in Noord-Korea bent.

Ik hou niet zo van begraafplaatsen, maar de laatste foto vind ik wel erg mooi, vooral door de prachtige bergen in de achtergrond.
Olijfje



Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor KvP » ma feb 08 2010 5:57 pm

Sterke beelden Patrick
vooral 2 en 5 springen eruit, bij foto 2 zijn de mensen makkelijk weg te clonen.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F
Gebruikersavatar
KvP

Forumlid
Berichten: 2473


Locatie: Asten
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerken (verzamel)

Berichtdoor Patrick » ma feb 08 2010 6:43 pm

KvP schreef:Sterke beelden Patrick
vooral 2 en 5 springen eruit, bij foto 2 zijn de mensen makkelijk weg te clonen.

Dank je.

Dat is wel een idee inderdaad; had ik geen aandacht aan besteed. Moet ik wel even Capture NX verlaten ben ik bang, want daar gaat het niet in lukken; Capture is vaak wat eigenzinnig in het selecteren van een bron voor het materiaal. Maar wellicht valt het mee.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten