Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Onderwerp:

Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor LisetteGort » zo jan 04 2015 2:39 am

Hierbij plaats ik een aantal foto's uit de serie: Zuiderzeemuseum te Enkhuizen. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding
Nikon D5100,
Tamron 18-270mm * Sigma 105mm 2.8
LisetteGort

Forumlid
Berichten: 29


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor LisetteGort » zo jan 04 2015 6:55 pm

.. Is er écht niemand die mij kan vertellen of jullie blij worden van de foto's? .. óf juist verdrietig, omdat ik de plank volledig missla ?!

Jammer. Ik had graag wat feedback gehad.
Nikon D5100,
Tamron 18-270mm * Sigma 105mm 2.8
LisetteGort

Forumlid
Berichten: 29


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor Frankie » ma jan 05 2015 7:50 pm

Geen feedback betekent vaak niet super, niet slecht. De eerste is gewoon een prima registratie. Bij twee en vijf vraag ik me af wat je triggerde om de foto zo te maken. Je zou het er dikker bovenop kunnen leggen, of het de verweerde verf was, of het object achter het raam bijvoorbeeld. Foto vier is goed wat betreft compo van de lijnen maar het onderwerp boeit me niet. Foto drie vind ik het meest interessant. Een beeld waar je een voorgrond toevoegt aan een mooie achtergrond. Die voorgrond doet het 'em alleen net niet voor mij. Iets te 'kort afgesneden' en daardoor wringt de compositie een beetje.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor eelco » do jan 08 2015 8:18 am

Ik ben het eens met het commentaar van Frankie.

Ik vind foto 1 een mooi overzicht weergeven. Zie al leuke mogelijkheden met de steiger.
Foto 3 vind ik ook het mooist, maar idd iets meer voorgrond. Ook zou je er voor kunnen kiezen om je standpunt wat te verlagen. Geeft weer een heel ander beeld.

Verder zou ik proberen om in een serie te kiezen tussen of zwart/wit of kleur en niet combineren.

Verder nette foto's, maar niet atijd even duidelijk wat je ermee wilde laten zien.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor LisetteGort » za jan 10 2015 9:07 pm

Frankie & Eelco,

Dank voor jullie reacties. Ik ben hier heel blij mee. (* omdat ik idd wist wat ik bedoelde met de foto's, maar dit dus niet overkwam bij de kijker)
Juist door jullie reacties weet ik nu waar ik de volgende keer op moet letten. Serie foto's gemaakt met de bedoeling: oud, pittoresk, terug in de tijd gevoel.

1) Compositie/ geheel: Was ik zelf ook erg content mee.
2) Misschien niet spannend, (begrijp ik nu ook, na jullie commentaar) maar ging mij om het 'oude stijltje' van een schuur.
3) Compositie was ik tevreden over. *Zakken door de knietjes; 'anders kijken'.* Dus hoeveel lager had ik moeten zitten?! Al watertrappelend?! :)
Ik heb niets van de steiger geknipt, dit is de originele foto, heb 'm alleen iets aangepast qua 'levendigheid' (kleur) button in programma.
4) Onderwerp duidelijk, misschien niet spannend, maar 'oldskool' gevoel.
5) Oud, verweerd; Had het raamkozijn misschien iets moeten bewerken naar nóg ouder. (ik snap jullie comment.)

Nogmaals .. ik is beginner ;) en ben blij dat jullie de moeite hebben genomen om mij iig te vertellen wat er anders had gekund.
Nikon D5100,
Tamron 18-270mm * Sigma 105mm 2.8
LisetteGort

Forumlid
Berichten: 29


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor eelco » za jan 10 2015 11:31 pm

Hoi Lisette,

graag gedaan hoor.
Bij foto 3 had ik het idee dat je een vrij hoog standpunt had doordat je weinig ondergrond van de pier ziet, maar wel de bovenkant van de palen. Watertrappelen lijkt me wat overdreven om te doen voor een foto. Kopje onder mag ook wel :wink:

Als je bij foto 5 de verweerde verf had willen benadrukken, had je ook voor een groter diafragma kunnen kiezen. Dan wordt de achtergrond onscherper en leg je de nadruk op datgene dat scherp is gesteld.
Nu is alles scherpgesteld en mis je dus je doel.
Misschien dat het duidelijker was geweest als je op de voorste kozijn had scherpgesteld met een groter diafragma.
Volgende keer anders gewoon lekker spelen en oefenen met verschillende diafragma's en diverse standpunten. Maar vooral plezier blijven hebben in wat je doet.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zuiderzeemuseum Enkhuizen

Berichtdoor Frankie » zo jan 11 2015 12:08 pm

Goede insteek Lisette !
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten