Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Onderwerp:

Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor Arthur Wolff » zo nov 22 2015 10:30 pm

Naar aanleiding van de workshop landschap fotografie (wat dit niet echt is ;-)) waar Vincent me/ons het een en ander liet zien hoe je bepaalde delen van een foto kon bewerken in Lightroom ben ik daar ook iets dieper ingedoken.

Onbewerkt
Afbeelding

Bewerkt
Afbeelding
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor Skippy » ma nov 23 2015 12:50 pm

Geen reacties, jammer want een voorbeeld als dit kan heel leerzaam zijn. Wellicht helpt het als Arthur in het kort vermeld welke handelingen in LR tot dit resultaat hebben geleid?
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor CaptainHook » ma nov 23 2015 1:09 pm

Ik wil best reageren (als zijnde een behoorlijk ervaren landschapsfotograaf :wink2: ) maar wil/kan de TS commentaar op deze HDR(achtige) bewerking velen? :think:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor emdeklerk » ma nov 23 2015 3:18 pm

Ik denk ook dat hierop weinig te zeggen valt.
Men houdt van dit soort effecten of men houdt er niet van...
Overigens is die werf aan de Oude Haven een vrij nieuwe ontwikkeling in Rotterdam, op die plek was vroeger nooit een scheepswerfje. Maar het is een bloeiend bedrijfje geworden en erg leuk om te fotograferen. Voor echt "oud Rotterdam" moet je de vooroorlogse fotoboeken inkijken of een bezoek brengen aan Delfshaven - wat ook niet meer is wat het geweest is...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor Arthur Wolff » ma nov 23 2015 4:22 pm

Laat maar komen hoor Captain, daar heb ik de 2 foto's voor geplaatst.

Als ik de foto's nu bekijk denk ik dat het iets te veel van het goede is, gisteravond leek het prima. :wink:
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor Skippy » ma nov 23 2015 4:30 pm

Dat is herkenbaar Arthur, zeker bij complexe bewerkingen treedt er bij mij soms een zekere "blindheid" op. Dan kijk ik er de volgende dag nog eens naar en pas ik alsnog het nodige aan. Hetzelfde geldt voor complexe bewerkingen in een poging een eigenlijk mislukte foto te redden. Dat is dan trekken aan een dood paard en uiteindelijk beland de foto toch in de prullenbak.

Maar om op jouw foto te reageren, een tikkie terug lijkt me hier inderdaad mooier.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor ATOR » ma nov 23 2015 5:33 pm

De basics vind ik wel oké, de verticalen staan recht en de onderbelichting is gefikst. De bovenkant vind ik relatief erg donker. Met zo'n donkere lucht zou de werf niet zo licht zijn en de reflectie van de lucht is nooit helderder dan de lucht zelf.
De overgang tussen de donkere bovenkant en de lichtere onderkant ziet er slordig uit: je ziet de halos boven de daken, de bomen en hijsmast worden halverwege donkerder en je bent uitgeschoten op het lichte houtwerk van het dak links.

Je had om de lucht donkerder te maken beter kunnen kiezen voor het LR Graduated filter met de Exposure iets omlaag, waarbij je dan met de Brush van diezelfde tool gaat Erasen met Auto Mask aan wat niet donkerder moet. Dan zou de overgang tussen licht en donkerder in ieder geval gelijkmatiger zijn.

Los daarvan wordt een software- of hardwarematig Grad ND filter met zo'n drukke horizon nooit echt mooi. Je had beter zonder plaatselijke bewerkingen de lucht met de werf kunnen balanceren.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor CaptainHook » ma nov 23 2015 8:06 pm

Ok, wat opmerkingen:

-de eerste, donkere foto is gewoon een donkere foto. Niks bijzonders, niet aantrekkelijk; dat was wel duidelijk.
Door de schaduwen (tegenlicht?) valt alles weg.

-de tweede, met HDR/tonemapping 'gedoe' wordt het duidelijk weer zo nep(perig). I've been there, done that, I don't do that anymore :oops:

Daarnaast doen die rare letters in het beeld rechtsonder ook geen goed aan het plaatje. :wink:

Er is te veel van alles in het gehele plaatje. Oud en nieuw spul, te rommelig imho.
En het probleem van de belichting had waarschijnlijk door echt HDR (+/- EV) opgelost kunnen worden. Zonder fancy tonemapping effecten. Of het dynamisch bereik van je camera beter benutten(?)
Probeer liever wat meer details van het oude haventje te pakken. Of leg de nadruk op één specfiek iets en zorg met b.v. een beperkte DOF voor accentuering.
Wacht b.v. tot het licht er op een speciale manier opvalt. Of tijdens een mistige morgen of avond. Specifieke zonnestralen die een onderdeel van dit tafereel oplichten.
Het zwarte schuurtje met het groene dak, de oude kraan en het bootje op de helling passen wel bij elkaar, maar dan niet die gevel van dat gebouw links op de voorgrond, dat is dan weer teveel van het goede.
Of klim tussen scheepshelling en fotografeer van beneden af, langs het schip omhoog, richting de kraam. Of zoiets... :idea:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor FritsS » ma nov 23 2015 9:10 pm

De bewerking is een verademing vergelen bij het origineel. Het kan altijd anders, maar de maker heeft het laatste woord vind ik.
Wellicht zou het allemaal iets minder hebben gekund, maar de vraag is dan of de foto nog wel was opgevallen. Houden zo Wolff.
FritsS

Forumlid
Berichten: 384


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor josti » ma nov 23 2015 10:26 pm

Qua foto ben ik het met CaptainHook eens en volgens mij weet Arthur dat zelf ook als ik naar de foto's op z'n site kijk. Maar ik denk dat Arthur hier alleen een oefening in Lightroom wil laten zien. En dan vind ik het best wel knap. Overigens ben ik dan ook wel benieuwd wat je allemaal gedaan hebt. Die cursus van Vincent mag wat mij betreft wel op herhaling :wink:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor Arthur Wolff » di nov 24 2015 7:05 pm

Bedankt voor jullie meningen, stel ik zeer op prijs.
Zoals Josti al suggereerde was dit inderdaad een oefening en daar kan je wat in doorslaan heb ik gemerkt.

Hier dezelfde foto, maar dan ietwat afgezwakt.
Afbeelding

Ik heb hieronder een aantal foto's geplaatst met wat ik gedaan heb.
1. Aanpassingspenseel (K) (Boven in de foto in de lucht)
Afbeelding
2. Gegradueerd filter (M) (Midden in de foto punt van de boot)
Afbeelding
3. Radiaal filter (shift + M) (Midden in de foto op de boot)
Afbeelding
4. Radiaal filter (shift + M) (Links in de foto)
Afbeelding
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor Arthur Wolff » di nov 24 2015 7:06 pm

Trouwens bewerkt in LR 5.7.1, maar dat was al duidelijk geloof ik.

De bomen en de kraan vond ik wat moeilijk, misschien dat iemand kan uitleggen hoe ik dat moet doen in LR.
Gr.
Arthur


Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px
Gebruikersavatar
Arthur Wolff

Forumlid
Berichten: 1624


Locatie: Lansingerland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor ebt » wo nov 25 2015 4:46 pm

dank voor de heldere toelichting en het is voor mijn gevoel een betere foto geworden dan het origineel.
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Oude haven Rotterdam behoorlijk nabewerkt

Berichtdoor josti » wo nov 25 2015 5:07 pm

Helder toelichting Arthur, dank!

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten