Berlijn - Reichstag

Onderwerp:

Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Johan v. V. » ma sep 25 2017 4:18 pm

In de afgelopen weken heb ik een aantal Duitse steden bezocht. Wellicht dat ik daarvan nog wat platen zal laten zien, maar nu wijd ik een apart draadje aan mijn bezoek aan de Reichstag in Berlijn. Je moet tevoren via internet een (gratis) bezoek boeken op een tijdslot dat jezelf kunt kiezen. Ik koos voor een tijd waarbij ik het gouden- en het blauwe uurtje zou kunnen vangen, en daarna ook in het donker van de avond zou kunnen fotograferen. Dat lukte niet helemaal, want bij aanvang werd iedereen direct naar binnen gedirigeerd om in de hal te moeten wachten, net tijdens het gouden uurtje.

De Reichstag werd in 1894 in gebruik genomen als huis van het parlement. Dat bleef het tot in 1933 het gebouw voor een belangrijk deel afbrandde. Er zijn in ieder geval twee theorieën over de oorzaak van de brand. De eerste is dat de Nederlandse communist Marinus van der Lubbe de brand heeft gesticht, de tweede dat ene Adolf Hitler dat heeft gedaan. In ieder geval werd van der Lubbe opgepakt. Hitler zag zijn kans schoon om de noodtoestand uit te roepen. Dat kwam hem goed uit, want zo kon hij direct zijn Nazi-Partij de macht volledig over laten nemen.

In de nadagen van het derde rijk werd, bij de slag om Berlijn, de Reichstag zo goed als volledig aan flarden geschoten. Bij de verdeling van Duitsland en van Berlijn kwamen de restanten maar net aan de westelijke kant van de muur te liggen. Het parlement verhuisde naar Bonn. Niemand verwachtte dat er voor de Reichstag een nieuwe toekomst als parlementsgebouw zou komen. Totdat in 1998 de muur viel, 'die Wende' aanbrak en een jaar later besloten werd dat Berlijn weer de hoofdstad van het herenigde Duitsland moest worden. De Reichstag werd herbouwd en in 1999 kreeg het zijn oorspronkelijke functie terug.

Het is aan de architect Norman Foster te danken dat er een prachtige koepel op het dak werd geplaatst. Die koepel is bijzonder indrukwekkend en moet iedere fotograaf in vervoering brengen. Ik heb er een paar uur doorgebracht en heb van geen enkele minuut spijt gekregen!

Enfin, genoeg gepraat, nu tijd voor de plaat.
Ik stel het erg op prijs reacties te mogen krijgen. Dat mag best stevig zijn, daar leer ik van.


1. Reichstag in het avondlicht
Afbeelding


2. in de koepel
Afbeelding


3. ode aan Norman Foster
Afbeelding


4. lijnenspel
Afbeelding


5. idem
Afbeelding


6. silhouetten
Afbeelding


7. reflectie van de stoelen van de leden van het parlement op de binnenzuil
Afbeelding


8. koepel bij avondlicht
Afbeelding
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Marten » ma sep 25 2017 4:39 pm

Prachtig! Zowel de foto's als de toelichting.
Een gebouw met een belangrijk stuk geschiedenis dat zich uitstekend leent voor het maken van schitterende opnamen.
Dank daarvoor.

Kanttekening bij foto 1 van het gebrouw: Ik zou zeker het gehele gebouw er op hebben gezet. Nu mis je het onderste deel waardoor het gebouw niet "staat" .
Bovendien staan er mensen half op. Paar passen naar achteren, uitzoomen of een ander objectief er op.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor josti » ma sep 25 2017 8:43 pm

Mooie serie! Inderdaad kan de eerste wat meer spreken door uit te zoomen. Mooi licht bij de eerste en de zesde. Het lijnenspel is ook mooi vastgelegd.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Robin » ma sep 25 2017 9:26 pm

Fraaie beelden van een imposant bouwwerk.

Je had er mooi licht bij Johan.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Frankie » vr sep 29 2017 8:46 pm

Fraai gebouw en mooi licht laat je zien.
Foto 5 en 6 zijn hier favoriet. Naar mijn mening kun je hier nog wel wat meer uithalen (omdat je reactie wilt). Dit gebouw kun je retestrak op de plaat zetten lijkt me en dat ene treetje kun je nog betreden denk ik wat betreft compositie en timing. Bijvoorbeeld de meerwaarde benutten van de personen in silhouette. Op 5 staan de twee wat benauwd tegen het plafond tussen twee lijnen in gedrukt. Op 6 vind ik de twee op de middelste rij prachtig, maar de andere personen wat rommelig. Door nog meer aandacht aan uitsnede en timing te besteden maak je deze mooie beelden nog strakker.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Peter » vr sep 29 2017 8:54 pm

Met plezier gelezen en naar gekeken, dank
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Johan v. V. » vr sep 29 2017 9:08 pm

Bedankt voor jullie reacties!
D810, je hebt gelijk, maar ik kreeg geen gelegenheid om me te concentreren. We moesten snel naar binnen. Eigenlijk had ik deze foto beter niet kunnen plaatsen, hij past toch al niet zo in deze serie.
Frankie, bedankt voor de constructieve feedback. Ik vind het lastig om dit soort punten er zelf uit te halen. Maar wanneer je dit soort punten benoemt en ik kijk terug, denk ik direct 'stom, dat je dat zelf niet ziet!' Kortom, daar heb ik wat aan!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Skippy » za sep 30 2017 11:44 pm

Ik vind het een goede serie op foto 1 na die had ik inderdaad ook niet geplaatst. Ik ben het eens met de opmerkingen van Frankie met de kanttekening dat je bij dit onderwerp niet de regie over de bezoekers hebt en dus veel geduld moet hebben om het juiste moment te kiezen. En dat dan ook nog in combinatie met het gewenste licht. Als het dan lukt heb je net dat stapje extra gezet zoals Frankie aangeeft, dat geeft dan veel voldoening. Maar chapeau Johan voor deze geslaagde serie!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor gerardschouw » ma okt 09 2017 12:48 am

Mooie hoor Johan
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 412


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Berlijn - Reichstag

Berichtdoor Johan v. V. » do okt 12 2017 12:24 am

Dank mannen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten