Shift lensje rond leeuwarden

Onderwerp:

Shift lensje rond leeuwarden

Berichtdoor Boem » za aug 31 2019 12:14 pm

Rondje Leeuwarden met m'n nieuwe oude 28mm PC f3.5 shift lens. Na werktijd, dus uit de hand gefotografeerd. Alles op f/11 omdat de randscherpte van deze lens bij full shift niet optimaal is, en dan nog... Toch is het wat mij betreft een blijvertje.

1. Hogeschool Van Hall Larenstein:
Afbeelding

2. De Tuinen:
Afbeelding

3. De "Golfjesflat" langs de Dokkumer Ee:
Afbeelding

4. Kerkje van Lekkum:
Afbeelding

Grappig is dat je bij zo'n shift lens niet direct ziet wat het nut ervan is, alles ziet er immers juist normaal uit.
Voor foto 1 en 2 heb ik de lens omlaag verschoven, wat bij de vijver een mooie verticale spiegeling oplevert en ook bij de gracht, die vanaf de brug is gefotografeerd, een ogenschijnlijk laag perspectief met hoog opgaande huizen.
Voor 3 en 4 heb ik de lens omhoog verschoven. In beide gevallen was de afstand nog te kort om het perspectief helemaal recht te trekken (de kerk staat ook nog op een terp).

Tot slot: uiteraard kun je hetzelfde ook bereiken met een grotere beeldhoek en bewerken achteraf -ik schat dat 20mm op FF hiervoor volstaat- met waarschijnlijk hogere scherpte, maar met deze lens is het fotograferen WYSIWIG en bedienen is een eitje.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Shift lensje rond leeuwarden

Berichtdoor gijs sandberg » za aug 31 2019 12:39 pm

Beste B,
Goed te zien dat de Shift-lenzen nog gebruikt worden, ik bezit een nog oudere 28mm.
De moderne Tilt/Shift PC-E lenzen zijn naar mijn ervaring echt niet uit de hand te gebruiken.
Een algemene waarschuwing (staat ook in vele handboeken) gebruik handmatige lichtmeting zonder verstelling, iedere interne lichtmeter die ik ken gaat in de fout zodra de lens versteld is.
Voor gebruik buiten stel ik mijn lens vaak in op F8 en afstand oneindig, een plakbandje wil wel eens helpen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Shift lensje rond leeuwarden

Berichtdoor pimmetje » za aug 31 2019 10:39 pm

Leuk. Hier ook nog in gebruik, evenals de 35mm PC laatste versie die ik optisch beter vind.
Met spiegelloos zie ik meteen of de belichting goed zit. Altijd een plezier om met deze objectieven te werken.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten