Amersfoort

Onderwerp:

Amersfoort

Berichtdoor Skippy » do mar 25 2021 11:21 pm

Omdat ik minder ben gaan (thuis)werken ben ik meer in de gelegenheid om in mijn woonplaats Amersfoort te fotograferen.
Om hieraan zinvolle invulling te geven ben ik bezig met het opbouwen van een beeldarchief van onderwerpen die mij aan het hart liggen.
Dat zijn vooral foto's van het historische centrum van Amersfoort, urban/industrie, architectuur en street art. Het doel is per thema een fotoboek samen te stellen.
Vanmiddag ben ik daarom weer op de fiets gestapt en toen het mooi weer werd heb ik onderstaande foto's gemaakt.

1. De middeleeuwse Koppelpoort. De meest gefotografeerde locatie van Amersfoort, ik heb daarom geprobeerd er een enigszins originele compositie van te maken
Afbeelding

2. Grote Spui/Koppelpoort
Afbeelding

3. Genieten van de voorjaarszon en een koffie to-go. Hoek 't Zand/Nieuweweg
Afbeelding

4. Muurhuizen, op de afgebroken oude stadswallen is een ring van middeleeuwse huizen gebouwd
Afbeelding

5. Huize Tinnenburg, gebouwd in de 15e eeuw
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Skippy op do mar 25 2021 11:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amersfoort

Berichtdoor pveenstra » vr mar 26 2021 8:45 am

Mooie foto's van herkenbare plekken van ook mijn woonplaats. Originele beelden door het groothoekeffect. Ik weet biet of ik het wel mooier vind dan de meer traditionele composities. Even wennen misschien, juist omdat ik de plekken ken.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amersfoort

Berichtdoor Skippy » vr mar 26 2021 3:55 pm

Bedankt Peter voor het kijken en reageren. Ik herken wat je beschrijft hoor, voor mij is het soms ook wennen maar wel leuk en een uitdaging.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amersfoort

Berichtdoor pimmetje » vr mar 26 2021 9:41 pm

Ik zie niet zo snel de originele composities in de reeks. Maakt ook niet uit voor mij,vind het gewoon een aardige serie.
De tweede foto heeft een fraaie invulling,goed standpunt uitgekozen.
De laatste foto komt bij wat minder scherp over. Ik kijk op MB Pro 15inch.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amersfoort

Berichtdoor Skippy » vr mar 26 2021 10:28 pm

De Koppelpoort wordt bijna altijd recht van voren gefotografeerd of aan de linkerzijde. Ik heb gekozen voor de rechterzijde, met daarbij de voor de binnenstad van Amersfoort kenmerkende straatverlichting als extra element op de voorgrond en het torentje van de Sint Aegtenkapel op de achtergrond. Foto 4 van Muurhuizen heeft een afwijkende compositie van wat je normaliter aan beelden ziet van de Muurhuizen. Google maar eens naar afbeeldingen op "Koppelpoort" en "Muurhuizen Amersfoort" dan wordt mijn streven hopelijk duidelijk.

De laatste foto komt bij mij op alle schermen (monitor, tablet, mobiel) scherp over, is op dezelfde wijze nabewerkt en geëxporteerd als de andere foto's.

Bedankt voor je reactie.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amersfoort

Berichtdoor pimmetje » za mar 27 2021 9:22 pm

Dank voor je toelichting.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amersfoort

Berichtdoor Skippy » do apr 22 2021 5:07 pm

Een paar toevoegingen, gisteren gefotografeerd met prachtig helder weer en namiddag licht.

6. Weverssingel
Afbeelding

7. Haarstudio No1
Afbeelding

8.L Logement de Gaaper, op het centrale plein de Hof. Dit pand is het oudste van Amersfoort, gebouwd ca. 1225!
Afbeelding

9. Grand Café Hemels en de Lutherse Kerk in de Langestraat (nu de winkelstraat in het centrum)
Afbeelding

10. Een klassiek plaatje van het oude centrum van Amersfoort. Te zien het dak en de toren van de Sint Aegtenkapel, de toren van de Sint Fransiscus Xaveriuskerk en rechts Museum Flehite aan de Westsingel
Afbeelding

11. Uitzicht op de Eem, Grote Spui en de oude stadspoort De Koppelpoort
Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten