Deventer

Onderwerp:

Deventer

Berichtdoor Skippy » do mar 02 2023 11:38 am

Gisteren heb ik de trein gepakt naar de Hanzestad Deventer. Daar aangekomen een OV-fiets opgehaald omdat ik wist dat ik langere afstanden wilde afleggen.
Op mijn lijstje stond namelijk naast de binnenstad een trip naar het Havenkwartier en daarna de IJssel over via de Wilhelminabrug en terug via het pontje.
Die fiets was een goede zet alhoewel ik uiteindelijk ook nog ruim 11.000 stappen heb gelopen. Vermoeiend zo'n dag maar de zeker de moeite waard.

Onderstaande serie is gefotografeerd met een Nikon Z6 + Z 24-200mm.

1. Station. Strak blauwe lucht, koud maar heerlijk zonnig
AfbeeldingZ6_DSC2854 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Op weg naar het Havenkwartier kwam ik deze fraaie stalen brug tegen. Aan de rand van oude industriewijk de Raambuurt in Deventer staat een oude ophaalbrug, de Raambrug. De brug vormde vanaf 1886 de verbinding tussen de pakhuizen aan het Pothoofd aan de IJssel en de bedrijven in de Raambuurt. De ijzeren ophaalbrug werd in februari 1945 verwoest door een bombardement. In 1946 werd de brug provisorisch herbouwd door plaatsing van een sobere, smalle, ijzeren constructie. De Stichting Industrieel Erfgoed Deventer (SIED) nam het initiatief om de verwaarloosde brug met de gemetselde landhoofden in ere te herstellen. Op basis van de oorspronkelijke archieftekeningen uit 1886 werd door ingenieursbureau Witteveen en Bos een replica van de oude brug ontworpen en door de firma Tebezo vervaardigd.
AfbeeldingZ6_DSC2875 by Luc de Schepper, on Flickr

3. Het Havenkwartier is volop in ontwikkeling, veel nieuwbouw. Gelukkig valt er ook nog genoeg van het "rafelrandje" te zien dat dit soort locaties vaak kenmerkt.
AfbeeldingZ6_DSC2878 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Woonboten, nu op A-locatie
AfbeeldingZ6_DSC2884 by Luc de Schepper, on Flickr

5. Tja, je moet 'm ergens parkeren ...
AfbeeldingZ6_DSC2892 by Luc de Schepper, on Flickr

6. Voor zo'n gebouw stap ik af om een foto te maken
AfbeeldingZ6_DSC2894 by Luc de Schepper, on Flickr

7. Even verderop kwam ik bij een loods vol met gave objecten. Even met de eigenaar gesproken, hij haalt de spullen uit de VS. Wordt wel steeds schaarser vertelde hij
AfbeeldingZ6_DSC2907 by Luc de Schepper, on Flickr

8.
AfbeeldingZ6_DSC2906 by Luc de Schepper, on Flickr

9. Op een hoek opeens dit fraaie gebouw, Business Center L'Arc en Ciel (Regenboog)
AfbeeldingZ6_DSC2918 by Luc de Schepper, on Flickr

10. Terug naar de stad met zicht op het Havenkwartier
AfbeeldingZ6_DSC2921 by Luc de Schepper, on Flickr

11. Zicht op de IJssel vanaf de Wilheminabrug. In het midden van de foto is klein een sloep zichtbaar
AfbeeldingZ6_DSC2928 by Luc de Schepper, on Flickr

12. Deze sloep dus. Dan ben je blij met het bereik van de 24-200mm, deze is op 180mm
AfbeeldingZ6_DSC2948 by Luc de Schepper, on Flickr

13. Even "meegelift" met een fotoshoot door een fotograaf van deze motoren met fraai Deventer op de achtergrond
AfbeeldingZ6_DSC2960 by Luc de Schepper, on Flickr

14. Met het elektrische pontje terug naar de stad
AfbeeldingZ6_DSC2969 by Luc de Schepper, on Flickr

15. De gigantische Lebuinuskerk. Had ik nu de 14-30mm ook maar meegenomen. Hij past er niet helemaal op maar voor het verhaal toch maar op de foto gezet
AfbeeldingZ6_DSC2997 by Luc de Schepper, on Flickr

16. Interieur Lebuinuskerk
AfbeeldingZ6_DSC3005 by Luc de Schepper, on Flickr

17. Genieten van het voorjaarzonnetje
AfbeeldingZ6_DSC3020 by Luc de Schepper, on Flickr

18. Even verderop het prachtige stadhuis, oud en nieuw heel fraai gecombineerd door Neutelings Riedijk Architecten
AfbeeldingZ6_DSC3008 by Luc de Schepper, on Flickr

19. Originele architectuur, het bestaat gelukkig nog
AfbeeldingZ6_DSC3012 by Luc de Schepper, on Flickr

20. Tegenover het Geert Groote huis deze gevel met mooi gedicht en bijpassende lichtval
AfbeeldingZ6_DSC3033 by Luc de Schepper, on Flickr

Tot zover deze impressie van Deventer. Een prachtige stad en omgeving, zeker een bezoek waard!
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor MarcoEos70D » do mar 02 2023 12:34 pm

Deventer is één van mijn favoriete plekken, en jij laat hier weer mooi zien waarom. Prettige, afwisselende serie/ reportage.

Wel een vraag: voor mijn gevoel zijn alle foto's wat lichter dan ik van je gewend ben. Is dat bewust of puur toeval dankzij de overvloedige zon?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor EdvandeZilver » do mar 02 2023 1:23 pm

Gave serie Luc!
M'n voormalige collega's en ik mochten ons gelukkig prijzen dat onze organisatie enkele dependances in Deventer had (en nog steeds heeft), waarvan 2 in historische panden in de binnenstad. De middagpauzes al kuierend door die fraaie binnenstad voelden aan als een vakantietrip.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor pimmetje » za mar 04 2023 8:14 pm

Ik kan mij wel vinden in de opmerking van Marco. Misschien met C1 wat meer zwart in de foto draaien, wees voorzichtig.
Ook in enkele foto's heel voorzichtig de onderste hoeken wat verdonkeren kan een optie zijn. Iedere foto vraagt toch net een andere benadering hier. Ik vind het nu een beetje te fris. Maar zo kijk ik ernaar.
Je kunt natuurlijk ook meteen een Fuji XT-5 kopen ben je gelijk van die lelijke Z6 bak af :prost:
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Henk » za mar 04 2023 10:16 pm

Mooi impressie van mijn woonplaats.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid a.i.
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Gemmageluk60 » zo mar 05 2023 9:26 am

Wat een gave serie. Vind de heldere kleuren juist gaaf en geven de weg naar het voorjaar al mooi aan. Ben vooral gecharmeerd van die foto's met tegenstellingen. Zoals die banaan op dat desolate industrieterrein, die Limousine tussen de oude rommel, de slapende man met ongetwijfelde stadse drukte om hem heen. Die woonboten kunnen beter omschreven worden als woonkastelen. Dat businesscenter springt er ook uit. Dus chapeau, lijkt me een hele handige en fijne lens.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Willem Focus » zo mar 05 2023 1:46 pm

Hi Luc,

Fijn dat er nog leden zijn die een serie plaatsen op het forum. In mijn beleving gebeurt dat een stuk minder vaak dan een aantal jaren geleden. Ik heb er weer met plezier naar gekeken. En misschien spoort het anderen ook aan wat vaker iets te laten zien.
Als er een in een topic foto's van " Skippy " staan wil ik ze zeker gezien hebben!


Groet.....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Skippy » di mar 07 2023 9:16 pm

Bedankt voor de reacties. Ik zal later reageren op jullie opmerkingen over de helderheid. Door omstandigheden heb ik daar nog geen gelegenheid voor.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Skippy » ma mar 20 2023 2:13 pm

Zoals beloofd kom ik nog terug op jullie opmerkingen. Het was inderdaad uitzonderlijk helder weer met hard licht en in mijn herinnering zijn de foto's daar een realistische weergave van. Niettemin heb ik als voorbeeld van foto's 2, 4 en 15 onderstaande, aangepaste versies gemaakt. Ik lees graag of die naar jullie mening beter zijn.

2. Origineel
AfbeeldingZ6_DSC2875 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Aangepast
AfbeeldingZ6_DSC2875 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Origineel
AfbeeldingZ6_DSC2884 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Aangepast
AfbeeldingZ6_DSC2884 by Luc de Schepper, on Flickr

15. Origineel
AfbeeldingZ6_DSC2997 by Luc de Schepper, on Flickr

15. Aangepast
AfbeeldingZ6_DSC2997 by Luc de Schepper, on Flickr
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor MarcoEos70D » ma mar 20 2023 3:11 pm

Skippy schreef:Zoals beloofd kom ik nog terug op jullie opmerkingen. Het was inderdaad uitzonderlijk helder weer met hard licht en in mijn herinnering zijn de foto's daar een realistische weergave van. Niettemin heb ik als voorbeeld van foto's 2, 4 en 15 onderstaande, aangepaste versies gemaakt. Ik lees graag of die naar jullie mening beter zijn.

Thanks voor je update Zou je in je update de originele foto's erbij willen zetten? Nu moet ik zoveel scrollen dat het vergelijken van de twee versies erg lastig wordt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Skippy » ma mar 20 2023 4:12 pm

MarcoEos70D schreef:Zou je in je update de originele foto's erbij willen zetten? Nu moet ik zoveel scrollen dat het vergelijken van de twee versies erg lastig wordt.

Vooruit dan maar, nu gedaan :wink:
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor MarcoEos70D » ma mar 20 2023 4:52 pm

Skippy schreef:Vooruit dan maar, nu gedaan :wink:

Dank :thumbup:

Toen ik nog moest scrollen, dacht ik "wat zijn de verschillen", en dat gevoel houd ik nu ze onder elkaar staan nog. Blijkbaar zijn je aanpassingen heel subtiel. Prima als dat de sfeer die je wilt weergeven is, natuurlijk, maar naar mijn smaak (en zonder het gezien te hebben zoals jij het zag) zou het van mijn nog wel een heel stukje minder helder mogen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Willem Focus » ma mar 20 2023 8:05 pm

Hi Luc,

Ik sluit me een beetje aan bij wat Marco schreef. Ib ben wel speciaal naar mij gekalibreerde Eizo scherm gegaan om de verschillen te " zoeken", maar ik kom ook niet verder dan wellicht iets meer verzadiging en contrast in de foto's.

Waar ik me wel in kan vinden, in tegenstelling tot Marco dan, is een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van de het plaatje. Ben ook van mening dat de weergave die ik zie niet extreem helder oogt op mijn scherm.

Maar ja, ik ben dan ook wel een beetje Skippy fan ! :lol:



Groet....Willem :wink:
Willem Focus

Clublid
Berichten: 1438


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Skippy » wo mar 22 2023 1:16 pm

MarcoEos70D schreef:
Skippy schreef:Vooruit dan maar, nu gedaan :wink:

Dank :thumbup:

Toen ik nog moest scrollen, dacht ik "wat zijn de verschillen", en dat gevoel houd ik nu ze onder elkaar staan nog. Blijkbaar zijn je aanpassingen heel subtiel. Prima als dat de sfeer die je wilt weergeven is, natuurlijk, maar naar mijn smaak (en zonder het gezien te hebben zoals jij het zag) zou het van mijn nog wel een heel stukje minder helder mogen.

Inderdaad subtiele aanpassingen in belichting, hooglichten, verzadiging en contrast. Als ik meer aangepast zou hebben zou ik de door mij waargenomen realiteit geweld aan doen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deventer

Berichtdoor Skippy » wo mar 22 2023 1:18 pm

Willem Focus schreef:Hi Luc,

Ik sluit me een beetje aan bij wat Marco schreef. Ib ben wel speciaal naar mij gekalibreerde Eizo scherm gegaan om de verschillen te " zoeken", maar ik kom ook niet verder dan wellicht iets meer verzadiging en contrast in de foto's.

Waar ik me wel in kan vinden, in tegenstelling tot Marco dan, is een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van de het plaatje. Ben ook van mening dat de weergave die ik zie niet extreem helder oogt op mijn scherm.

Maar ja, ik ben dan ook wel een beetje Skippy fan ! :lol:



Groet....Willem :wink:

Hier ook een hardware gekalibreerd Eizo scherm :)
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Steden en dorpen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten