Toch maar even naar het park...

Onderwerp:

Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Patrick » zo apr 04 2021 9:35 pm

Ik fotografeer op het ogenblik niet zoveel, maar de camera gaat natuurlijk wel eens mee. Vanmiddag een rondje over landgoed Velserbeek gelopen. Kom ik toch weer met een straatfoto terug. Ik vond het de sfeer wel goed weergeven; het was koud, maar we kunnen toch niet het hele paasweekend binnen blijven.

Even klikken op de foto voor de optimale versie!

AfbeeldingPP_20210404_162434 by Patrick Put, on Flickr
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor pimmetje » zo apr 04 2021 9:43 pm

Mooie plaat.
pimmetje

Clublid
Berichten: 956


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Tony D » zo apr 04 2021 10:18 pm

Door de zwart-wit omzetting ziet het er nog kouder uit!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2731


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Michiel69 » do apr 08 2021 8:31 am

Mooie plaat.
Wat ik me bij deze afvraag. Wat doe je met het gezin op de voorgrond? Vraag je of het ok is dat je ze gefotografeerd?
Ik probeer zelf te vermijden om mensen (herkenbaar) in beeld te krijgen omdat privacy nogal een hot topic is.
Ik heb geen zin in discussies. [emoji6]
Michiel69

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Patrick » do apr 08 2021 10:31 am

Niets. De foto staat zelfs in twee lokale Facebook groepen. Ik hoor het wel als ze er een probleem mee hebben. Is me nog nooit gebeurd...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor justme » do apr 08 2021 10:34 am

als ze geen formatieverslagen bij zich dragen is er weinig aan de hand :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor ben42 » do apr 08 2021 1:29 pm

Michiel69 schreef:Mooie plaat.
Wat ik me bij deze afvraag. Wat doe je met het gezin op de voorgrond? Vraag je of het ok is dat je ze gefotografeerd?
Ik probeer zelf te vermijden om mensen (herkenbaar) in beeld te krijgen omdat privacy nogal een hot topic is.
Ik heb geen zin in discussies. [emoji6]


Praktijk en regels. Een en ander voor zover ik het denk te weten. (En slordig weergegeven oeps).
Onderstaande is voor Amateurs.
Bij fotograferen op straat is niet de privacy wetgeving van belang, maar het auteurs en het portretrecht.
Als iemand aanmerkelijk belang heeft of kan aantonen, mag je niet publiceren. Maar over het algemeen gebeurd dit vaak achteraf. Aanmerkelijk belang is als iemand b.v. zijn bekendheid ten gelde kan maken. Je mag b.v. niet een voetballer wild op straat fotograferen en hier voetbalplaatjes van maken.
Ook foto's voor reclame doeleinden gebruiken betekent dat de geportretteerde aanmerkelijk belang heeft. Verder kan het zo zijn dat je iemand schaadt door een foto te publiceren. Een oude daarvan is, de foto van iemand in het lokale suffertje zetten en daarbij dan zetten dat er een gratis taart op te halen is voor die persoon. Normaal gesproken geen punt, maar (al weer lang geleden) heeft iemand met nogal wat omvang hier bezwaar tegen gemaakt, hierbij heeft de rechter de uitspraak gedaan dat de fotograaf in kwestie zich had kunnen realiseren dat een dik persoon liever niet met taart (ook al is die gratis) geassocieerd wil worden.

Voor mensen met aanmerkelijk belang is het dan weer zo dat persvrijheid in het algemeen een hoger belang heeft, waarbij er dan wel foto's gepubliceerd mogen worden als het nieuwswaardig is. Voetbalplaatjes mag dan nog steeds niet.
In het openbaar optreden, betekend over het algemeen ook dat dan de persvrijheid weer van toepassing is.

Maar heb blijft lastig, als je met een spiegelreflex camera rondloopt zul je over het algmeen meer tegen protesterende mensen aanlopen dan als je met een mobiel fotografeert.

Als iemand mij verzoekt om niet te fotograferen of vraagt de foto's te verwijderen, ben ik bereid dat te doen. Als iemand mij verbied te fotograferen of eist de foto's te verwijderen, dan weiger ik dat in het algemeen. Is er iemand in het beeld aanwezig b.v. voor een object dat ik wil fotograferen, dan zal ik gewoon fotograferen, hierbi houd ik dan rekening met hoe een en ander in beeld wordt gebracht. (Denk hierbij aan zwervers/bedelaars op b.v. kerktrappen).

Maar zoals ik al zeg, voor zover ik weet. Buitenland ben ik dan weer iets voorzichtiger.
Geuniformeerde mensen ben ik ook voorzichtiger mee. En mensen in bepaalde beroepen ga ik ook voorzichtig mee om.

Patrick heeft meer sociale vaardigheden dan ik, die kan en mag dan vaak ook meer. (Toch echt een talent).

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Bij beroeps komt ineens de AVG om de hoek kijken. In de praktijk loopt dat wel los, echter daar zitten nog de nodige extra voorwaarden aan. Opslag van foto's komt dan ineens om de hoek kijken. Bijzonder lastige materie die volgens mij nog behoorlijk moet uitkristaliseren.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Patrick » do apr 08 2021 6:24 pm

Ben heeft het mooi samengevat. En bedankt voor het compliment! Het inderdaad wel opvallend. Ik mag, man van toch aardig opschietende leeftijd (vijftiger) echt heel veel op straat. Maar bij kinderen leg ik wel even contact met ouders als ik denk dat dat verstandig is. Hoeft veelal niet eens verbaal; vaak is even zien dat je fotografeert genoeg.

Ik kan ook wel even wat uitgebreider reageren.

Hier heb ik niet gevraagd. Is ook niet nodig. Er is geen reden waarom ik dit niet zou mogen plaatsen. Foto gemaakt in de openbare ruimte, niemand staat er onvoordelig op of zo.

Ik fotografeer vrijwel nooit stiekem. Wat niet wil zeggen dat ik wil dat ik gezien wordt, maar ik ga niet achter een boom staan of in de bosjes of zo; dan heb je een moeilijk verhaal. Ook heb ik de camera niet ergens verstopt. Deze houding geeft me vrijwel alleen leuke reacties. Ik sta vaak een praatje te maken als ik "ontdekt" word. Ik heb echt vrijwel nooit negatieve reacties. En net als Ben moet je je bij mij gewoon een beetje normaal gedragen en dan kan zo'n foto best verwijderd worden. Kom je stomend op me af, dan ben ik minder genegen dat te doen. Maar dat gebeurt dus echt bijna nooit.

In het buitenland mag inderdaad minder. Daar houd ik tot een zekere hoogte rekening mee. Maar ik ben niet te beroerd me eventueel dommer voor te doen dan ik ben. Ik ben immers maar een buitenlander.

Bij deze foto acht ik de kans dat iemand zegt "he, wat leuk die foto, mag ik die groter of op print van je hebben" groter dan dat iemand me vraagt het te verwijderen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Peter » do apr 08 2021 8:38 pm

wiebeterpstra schreef:als ze geen formatieverslagen bij zich dragen is er weinig aan de hand :)


lol

de koude straalt van de foto af,
fraai
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Gemmageluk60 » za apr 10 2021 10:52 am

In al die jaren maar een 'moeilijke' reactie gehad. Had een foto gemaakt van de slapende man van de fotograaf op het wedstrijdterrein. Heel grappig, maar hij vond dat niet. Voor de rest bijna altijd positieve reacties. Wel eens iemand die vond dat paard en hij//zij er niet op hun voordeligst op stond, maar wat ze in het rijden niet laten zien kan ik ook niet fotograferen.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor Peter » za apr 10 2021 3:07 pm

Wel eens moeten wissen op verzoek van de Duitse polizei. Was "verbooten" gebied.

Voordeel van de SD slots.
Polizei tevreden, ik ook met mijn 2e SD kaart

Sufferds :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor ben42 » za apr 10 2021 7:27 pm

Mensen in uniform, dat is ook nog wel eens een discussie.

Afbeelding

Maar ja deze moest ik wel klikken.
Vind je het niets dan kun je deze altijd weer wegklikken :- ) .

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toch maar even naar het park...

Berichtdoor MarcoEos70D » zo apr 11 2021 11:44 am

Peter schreef:Wel eens moeten wissen op verzoek van de Duitse polizei. Was "verbooten" gebied.

Voordeel van de SD slots.
Polizei tevreden, ik ook met mijn 2e SD kaart

Sufferds :-)

Herkenbaar. Moest in een Duits mijnbouwgebied ook alles wissen. Had helaas geen tweede slot, maar wel Recuva ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten