NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Onderwerp:

NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor Patrick » ma dec 30 2013 5:54 pm

Ik zet mijn straatfoto's van afgelopen zaterdag even apart. In het verzameldraadje sneeuwen ze waarschijnlijk wat onder. En ik zou graag feedback zien, wat hier beter gaat. Welke spreken jullie het meest aan? Welke niet? Wat kan er beter volgens jullie? Dat soort werk.

Ik was trouwens begonnen met kleurenversies, maar nadat ik een foto duidelijk beter vond in zwart-wit heb ik uiteindelijk de hele serie maar omgezet. Ik vind het toch eigenlijk nog steeds het meest passen bij dit soort fotografie.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor jac49 » ma dec 30 2013 7:04 pm

De serie laat goed zien dat shoppen erg vermoeiend kan zijn ,dat heb je heel goed vast gelegd.
Vooral foto 10 is een voorbeeld van prima straat fotografie ,het lijkt wel of ze vraagt het is genoeg geweest ik ben moe,en ik wil alleen nog maar naar huis.
Ook foto 9 en 12 zijn ook meer dan goed , vooral de gekwelde uitdrukking van meneer op foto 9 is vol zeggingskracht .
Het stel van foto 12 zijn ook meer dan een foto waard ,ook hier kun je er lekker op los fantaseren
Foto 2 is ook prachtig ,2 mooie vrouwen die nog aan het na genieten zijn.,van al het moois dat ze gekocht hebben.
Wat ik zelf nooit meer zou doen ;maar dat is mijn bescheiden mening ,is etende mensen fotograferen.
De meeste zijn prima straatfoto's ,en dat in een dagje fotograferen, ik zou zeggen , mens wat wil je meer.
Verder valt me op dat je erg speelt met scherpte diepte,wat ook prima is om te doen,maar vaak gebeurd er op een foto veel meer intressants ,zie fot 12 (die zo ook al prima is)kijk naar het stel op de achtergrond.
Verder vind ik zelf straatfotografie in Z/W een hele goeie keuze ,mij spreken de mooie contrasten heel erg aan.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor DannySan » ma dec 30 2013 8:38 pm

Hoi Patrick,

leuk zo'n straat-serie; ik begin dat meer en meer te waarderen.
De mening die ik hier uit is natuurlijk strikt persoonlijk, gebaseerd op de - beperkte - ervaring die ik heb en de dingen die ik zie en lees.
Ik doe per foto mijn mening, dat vind ik het makkelijkst:

1: Op zich een leuke foto, maar wellicht had je een stap (of twee) naar rechts kunnen lopen zodat ik ook het gezicht van de dame links had kunnen zien?
Of beide gezichten niet, of juist beiden wel (of deels wel). Dan had ik meer een 'contact' idee.

2: Mooi! Niets mee aan doen.

3: Mooi de aandacht van de dame bij haar telefoon; hier had inderdaad meer scherptediepte wel mooi geweest gezien de mensen die er aan komen.

4: Mooie foto, de ietwat 'verstoorde' blik van de vader. Hier gebeurt veel en had of meer of juist veel minder scherptediepte kunnen gebruiken.

5: Mooi!

6: Heel mooi, ook hier gebeurt veel en dat zie je lekker terugkomen.

7: Wat zijn ze toch gefocussed op het mobieltje; je had van mij hier wel iets dichter op mogen gaan (of iets meer croppen).
Dat maakt het nóg "intiemer".

8: De reflecties zijn mooi, als straatfoto is het mij niet zo duidelijk wat hier 'gebeurt'.

9: Heel erg mooi!

10: Ook mooi, heel verhalend... Je kunt hier echt van alles bij bedenken.

11: Leuk de kleine dame zo, van mij had je of meer erop mogen doen (wat zit er links?) of minder (dus croppen).
Bij de huidige uitsnede had ik wel meer willen zien wat er áchter het meiske ook gebeurt (niet oneindig scherp maar net iets meer?)

12: Heel mooi gevat!

Ik vind het een mooie diverse serie, op zich wel een mooie zwart/wit omzetting (al had het van mij nog wat meer 'punch' mogen hebben, maar ja dat is mijn smaak).

Groet Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor Vincent » ma dec 30 2013 9:15 pm

Ik ben eigenlijk iets minder enthousiast, gelukkig mag dat in beoordelingen :wink:

Op de eerste plaats is z/w fotografie meer dan een kleurenfoto zonder kleur. Bijvoorbeeld een foto 1 vind ik de plaatsing van de boot tov de hoofde van de personen heel storend. Iets wat in kleur wellicht minder opvalt, maar door de kleur weg te halen krijgt de lichte boot ineens mijn aandacht. Net als het muurtje rechtonderin. Is wellicht in de nabewerking wel recht te breien maar in de basis moeten de composities natuurlijk wel 'geschikt' zijn voor zwart/wit omzetting. Dat is niet bij allemaal het geval. Iets meer punch en contrast is ook mijn persoonlijke smaak, komen een beetje vlak over hier.

Verder ben ik persoonlijk (lees: mening) geen grote fan van verticaal schieten. Doe je dat wel dan wil ik daar echt een voordeel van inzien voor de betreffende foto. Nu hebben bijvoorbeeld foto 7, 9 en 11 een hoop loze ruimte aan de bovenkant die wat mij betreft niets toevoegen...

Op zich een aantal leuke platen maar bij straatfotografie verwacht ik meer een samenspel (of juist een contradictie) tussen een onderwerp en de omgeving. Voor mij vallen deze platen meer onder portretten op straat dan echte straatfotografie.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor Flandria » di dec 31 2013 10:18 am

Sluit ik mij volledig bij aan.
Ook mis ik het verhaal...
Flandria



Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor Patrick » di dec 31 2013 10:26 am

Dank voor de reacties zover! Wordt zeer gewaardeerd!

Ik heb wel wat vragen. Mogen straatfoto's geen "simpele observaties" zijn van mensen? Wat zou je gezien willen hebben bij foto's als 2, 9, 10 en 12? Daar zit toch gewoon een verhaaltje in? Het is ook een beetje mijn stijl om rustige plaatjes te schieten met een duidelijk onderwerp zonder al te veel zaken die afleiden. Althans, dat probeer ik.

Bedenk ook dat ze geschoten zijn terwijl we met een flinke groep rondliepen. Dan schiet je wat je zo voor je lens langs ziet komen tussen het babbelen door. :wink:

Bij portretten denk ik trouwens meer aan geregisseerde situaties. Dit zijn allemaal spontane plaatjes.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor jdgraaf » di dec 31 2013 12:18 pm

Ik vraag me af of een aantal foto's niet iets beter tot hun recht waren gekomen als je iets meer door je knieën was gegaan. Voor mijn smaak zijn de foto's iets te veel van boven af genomen. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
Verder niets veel mis met de foto's.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor jac49 » di dec 31 2013 3:49 pm

Patrick schreef:Dank voor de reacties zover! Wordt zeer gewaardeerd!

Ik heb wel wat vragen. Mogen straatfoto's geen "simpele observaties" zijn van mensen? Wat zou je gezien willen hebben bij foto's als 2, 9, 10 en 12? Daar zit toch gewoon een verhaaltje in? Het is ook een beetje mijn stijl om rustige plaatjes te schieten met een duidelijk onderwerp zonder al te veel zaken die afleiden. Althans, dat probeer ik.

Bedenk ook dat ze geschoten zijn terwijl we met een flinke groep rondliepen. Dan schiet je wat je zo voor je lens langs ziet komen tussen het babbelen door. :wink:

Bij portretten denk ik trouwens meer aan geregisseerde situaties. Dit zijn allemaal spontane plaatjes.


Het is en blijft toch maar een moeilijk onderwerp ,tja een defenitie's geven van straatfotografie is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Iedereen mag en kan er zeker een eigen mening op na houden.
djunclesam :die ik zeker een van de betere fotografen op dit forum vindt: geef ik gelijk met zijn stelling dat vertikaal fotograferen in de straat vaker niet zo goed uitpakt .
Wat betreft portretten,ook deze vallen voor mij wel degelijk onder straat fotografie , Candid is straat.,vele goede straatfotografen ,waaronder gelukkig ook Nederlandse, hebben prachtige portretten op straat gemaakt met waanzinnig veel zeggingskracht.
Maar om het kort te vatten de straat is een prachtige omgeving om te fotograferen,maar mischien ook een van de moeilijkste tak van de fotografie.
O ja bijna vergeten,@ Bedenk ook dat ze geschoten zijn terwijl we met een flinke groep rondliepen. Dan schiet je wat je zo voor je lens langs ziet komen tussen het babbelen door.Deze opmerking komt bij mij over als een verontschuldiging ,wat mijn inziens overbodig is .
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.
jac49

Forumlid
Berichten: 2389


Locatie: Gemeente Roerdalen. Limburg
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor pimmetje » za jan 04 2014 10:35 pm

Het meeste is wel gezegd. Wat betreft verticaal schieten,kan handig zijn om links en rechts rommel te vermijden. Gewoon op dat moment beslissen.
Al of geen verhaal zal altijd een moeilijke item blijven. Het is zelfs mogelijk dat de kijker meer ziet als de fotograaf.
Ik heb in ieder geval met veel plezier gekeken.
pimmetje

Clublid
Berichten: 972


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NCN@Maastricht: mijn straatfoto's

Berichtdoor Patrick » za jan 04 2014 10:45 pm

Dank!

Ik zal eens een keer kijken of ik ze niet vierkanter moet maken die staande foto's. Ik heb ze nu allemaal 2x3 gemaakt. Net als de liggende. Althans, ik meen dat ik geen afwijkende formaten heb gemaakt behalve dat meisje met haar speeltje.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten