Cruise naar The Northern Lights

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor Richard » wo mar 16 2016 8:12 pm

Mooie foto's!

Ranke schroefbladen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor CaptainHook » wo mar 16 2016 8:53 pm

Ik heb al ff op flickr gekeken en vooral die foto's met die groenige waas zijn cool. 8)

Staat nog steeds op mijn emmerlijst; Aurora Borealis/Australis en dan high resolution panobreed. :!:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor gvdnberg » wo mar 16 2016 9:04 pm

@Richard,

het was ook niet zo'n groot schip. Ik denk dat er twee schroeven zijn aan de achterzijde en met de twee boegschroeven daarbij is het schip prima te manoeuvreren. Ik heb overigens nooit eerder gezien dat er schroefbladen als spare parts aan boord waren, maar dat kan maar zo komen doordat de andere cruise schepen groter waren en moderner, waarbij er meer beneden deks is opgeslagen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor Johan v. V. » wo mar 16 2016 11:13 pm

Zo te lezen en te zien heb je het goed gehad Gert. Ben benieuwd naar het vervolg!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor Wally118 » do mar 17 2016 3:40 pm

Net ook al even gespiekt op je flickr en ik heb er maar 1 woord voor... WAUW...
Het is ook een van mijn dromen om het Noorderlicht eens te zien, maar ja, dan moet je wel een wederhelft hebben die ook mee wilt gaan... :-(
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor Peter » do mar 17 2016 5:18 pm

Hier nog een enthousiaste lezer :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor hans1956 » do mar 17 2016 5:45 pm

Inderdaad indrukwekkende beelden op Flickr! Wel herkenbare plekken daar op IJsland. Nu met ijs en sneeuw bij ons was het groen....
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr
Gebruikersavatar
hans1956

Regiocoördinator
Berichten: 3482


Locatie: NL
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor gvdnberg » za mar 19 2016 2:14 pm

Nadat we Torshavn hadden bekeken en weer op tijd aan boord waren, vertrokken we naar Reykjavik, een dag varen over de Lange Deining, de Atlantische Oceaan. Weersomstandigheden: Windkracht 7 (ruim), wisselend bewolkt, golven van 6 tot 8 meter. Flinke bewegingen van het schip, rollen, gieren en stampen aan den lijve ondervonden. Aan alle relingen om de meter een kotszakje. Kortom ruig weer! Veel kleine breuken, het scheepshospitaal lag vol.
Laatste opnemen van de Faeroer:
15.
Afbeelding

16.
Afbeelding

Water fotograferen vanuit een buitenhut met smerige ramen geeft geen goed resultaat. De buitendekken waren afgesloten, dus dat was ook geen optie. Daarnaast is het verduiveld lastig om de hoge golven te tonen in foto's. Natuurlijk kun je laten zien dat het ene moment de horizon beneden het raamkozijn is en het volgende moment boven het bovenste deel van dat raamkozijn, maar daarmee laat je nog geen hoge golven zien. Ik sla onze reis op de woelig baren dus even over.

In Reykjavik aangekomen vertrokken de meeste passagiers met één van de georganiseerde excursies. Wij namen deel aan The Golden Circle. Deze excursie bracht ons naar een IJslandse paardenfokkerij, naar het geothermale gebied van Geysir, naar Thingvellir National Park, de scheiding tussen de eurazische en amerikaanse tectonische plaat en naar de Gullfoss watervallen in het rivier de Hvítá. Helaas was het weer die dag grotendeels laaghangende bewolking en met sneeuw krijg je dan een grijs-witte wereld zonder al te veel detail. Door de bronnen bij Geysir noemen we tegenwoordig onze warmwater toestellen, die met gasverbranding warm (heet) water leveren geisers, maar dat hadden jullie al verwacht neem ik aan.

17. Opborrelend kokend water uit de bronnen bij Geysir
Afbeelding

18. Overal hete stroompjes en mensen die naar de spuitende en borrelende bronnen kijken
Afbeelding

19. Deze bron spuit elke paar minuten een hete straal zo'n 10 meter de lucht in, maar vanwege de koude is er in dit jaargetijde alleen een indrukwekkende verticale massa stoom zichtbaar bij een eruptie
Afbeelding

20. De volgende stop was de Gullfoss Waterfall, een tweetraps waterval over een flinke breedte. Een bijzonder gezicht mede door de deels bevroren toestand.
Afbeelding

21. Hier is de tweede trap duidelijk zichtbaar
Afbeelding

22. Detail met bevroren stukken
Afbeelding

23. Vervolgens klaarde voorzichtig het weer wat op...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gvdnberg op za mar 19 2016 3:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor gvdnberg » za mar 19 2016 2:44 pm

Na een stukje rijden werd het derde reisdoel van die dag bereikt. De plaats waar de twee grote tectonische platen van Eurazie en Amerika met ongeveer 2 cm per jaar uit elkaar drijven. Vanouds de plaats waar de bestuurders van het land vergaderden, noem het de Algemene Vergadering voor bestuur van het land.

24.Thingvellir National Park, linkerzijde is de amerikaanse tectonische plaat, rechts the Icelandic Rift Valley in de verte
Afbeelding

25. Overzicht over de vallei, gezien vanaf de amerikaanse tectonische plaat
Afbeelding

26. Met mijn kleine zwarte glazen vriend komt de wijdsheid nog meer tot zijn recht
Afbeelding

Inmiddels dus best mooi weer, winters IJsland in zijn volle glorie!

27. We krijgen uitleg en iedereen luistert geïnteresseerd
Afbeelding

28. IJsland op zijn mooist
Afbeelding

29. Daarna weer terug naar Reykjavik, panorama vanaf de grote heet water tanks in de stad
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gvdnberg op za mar 19 2016 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor gvdnberg » za mar 19 2016 3:25 pm

Iedereen terug aan boord voor het diner. Zoals jullie wellicht weten: aan boord wordt er gegeten in 2 zittingen, de eerste is rond 18:00 uur waarbij ruwweg de helft van alle gasten aan tafel zit. Er is de keuze uit tenminste 2 opties per gang. Een diner aan boord is meestal 5 gangen: voorgerecht(keuze uit 3 of 4 mogelijkheden), soep(keuze uit 2 mogelijkheden), hoofdgerecht(keuze uit 3 of 4 mogelijkheden), tweede hoofdgerecht(nogmaals keuze uit 3 of 4 mogelijkheden), nagerecht(keuze uit 4 mogelijkheden) en dan een afsluiting met koffie of thee. Mocht er bij het menu voorstel echt niets bij zijn van je gading, dan is er altijd nog het vegetarische menu en desnoods gewoon frites met een mooi stukje vlees of vis. Er wordt altijd wel water geserveerd en natuurlijk kun je tegen meerprijs wijn bestellen.
Deze avond waren de verwachtingen hoog gespannen. Iedereen was er vol van tijdens het diner. Veel mensen hadden een eigen excursie geboekt, omdat de trip die door de rederij was georganiseerd slechts 250 deelnemers kon meenemen. Na het diner spullen pakken en op weg. Een scala aan voertuigen stond klaar om iedereen naar het beste plekje te brengen en waar dat was? Nou gewoon overal die nacht!! Zelfs op het schip was er ondanks de lichtvervuiling van de stad duidelijk Noorderlicht zichtbaar. Overigens was het noorderlicht die nacht zelfs in Noord-Nederland zichtbaar, lazen wij in de samenvatting van het Nederlandse nieuws.
Wij zijn op stap gegaan met Arctic Shots, een bedrijfje gerund door fotografen, die in kleine groepen van maximaal 12 personen op stap ging naar de mooiste lokaties voor het noorderlicht. Voor ons was dat die nacht iets van 20 minuten vanaf het schip. echt onder de rook van de stad, wat als voordeel heeft dat het niet aarde donker is, zodat je een redelijk zicht hebt 's nachts. Nadeel is natuurlijk de lichtvervuiling die helaas ook op mijn foto's zichtbaar is.
Ik plaats hier een paar foto's van die nacht, maar als je een klein beetje de beleving van die nacht wilt meemaken, raad ik je aan om naar mijn Flickr site te gaan, de foto's te selecteren en als diapresentatie af te spelen. Je ziet dan in de lucht wat wij ook zagen, het bewegen van de groene vlekken en strepen, zoals dat in werkelijkheid ook gebeurt.

30. Het Noorderlicht laat zich zien
Afbeelding

31.
Afbeelding

32.
Afbeelding

33.
Afbeelding

Juist voor het Noorderlicht in zijn volle hevigheid het mooiste van de avond liet zien, was er een andere groep, die met hun voertuigen deze site verliet. Onze gidsen hadden zeer veel vermaak bij het vertrek van SuperJeeps juist voor de mooiste momenten, en wij konden ervan genieten. De volgende dag zal er onderling veel zijn gesproken over het te vroege vertrek van de SuperJeep groep, dat vertrek was een absoluut foute beslissing!

34.
Afbeelding

35. Plots hoorde ik de kreet "Corona" achter mij en omdat ik geen andere snelle mogelijkheid had, liet ik mij achterover in de sneeuw vallen richtte ik mijn camera, met één been van het statief nog op de grond, op wat ik recht boven mij zag. Natuurlijk houd je de camera dan nooit bewegingsloos vast naar toch laat ik graag het resultaat zien:
Afbeelding

36.
Afbeelding

37. Artefacten verwijderd, foto 35 nog te doen
Afbeelding

38. Daarna kwam er bewolking en begon het te sneeuwen, het Noordrerlicht verdween achter de wolken
Afbeelding

Het was een schitterend schouwspel en iedereen was enthousiast, waar ons was gezegd dat we desnoods tot 6 uur lang op stap zouden zijn om in ieder geval mooie foto's te schieten, was er deze avond binnen goed 3 uur vastgelegd wat je van een mooie avond noorderlicht kunt verwachten. Stuiterend van energie keerden we terug naar het schip.
Laatst gewijzigd door gvdnberg op ma mar 21 2016 6:27 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor MarcoD750 » za mar 19 2016 3:44 pm

Klere Gert je verwent ons met die absurd mooie platen ....[emoji1303] vooral nr 37 is gaaf om te zien
Laatst gewijzigd door MarcoD750 op zo mar 20 2016 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor gvdnberg » za mar 19 2016 3:51 pm

Het was de tweede kennismaking met Aurora Borealis, maar Marco, dit was ZOOOO MOOOOIIII!!. Echt, ik krijg er nog kippenvel van. En die gekke D700: Still going strong, prima camera!!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor nicor » za mar 19 2016 4:51 pm

Gert,
Je hebt een bijzonder mooie reis gemaakt en daar prachtige foto's van gemaakt, voorzien van een boeiend verslag. Complimenten!!
Vooral je laatste serie vind ik indrukwekkend; daar komt bij dat die foto's bij mij bijzondere herinneringen oproepen, zoals je ongetwijfeld zult begrijpen.
Schitterend gedaan!
Groet,
Cor
nicor

Clublid
Berichten: 262


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor Robert » za mar 19 2016 5:16 pm

Wat een prachtig reisverslag en wat is het behelpen aan boord met dat eten :P
Geweldige foto's :thumbup:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Cruise naar The Northern Lights

Berichtdoor Cyrus » za mar 19 2016 5:47 pm

Prachtige aanvullingen Gert!
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten