Marokko

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 30 2016 8:06 pm

Eigenlijk plaats ik natuurlijk belachelijk veel foto's! Mijn enthousiasme over Marokko is gewoon té groot. Excuses! Wanneer jullie het zat zijn hoor ik het wel.
Vanuit Ait-Ben-Haddou reden we naar Marrakech dwars door de Hoge Atlas, over de Tizi-n-Tichka (Tichka-pas)

Serie 9
93
Afbeelding

94
Afbeelding

95 Aan de zuidkant van de Hoge Atlas mag het dan dor en droog zijn, het is er niet minder mooi om!
Afbeelding

96 De noordkant is een stuk groener
Afbeelding

97
Afbeelding

98 Mooi zicht over het vlakke deel tussen de Hoge Atlas en de midden Atlas
Afbeelding

99
Afbeelding

100 Tenslotte nog een plaat waarop technisch heel veel is af te dingen. Het is een forse krop.
Wanneer je goed naar dit beeld kijkt vraag je je af wat hier aan de hand is. De ene vrouw lijkt de andere te troosten. Een derde vrouw en een jongetje kijken verlegen toe. Heeft de vrouw haar man verloren? Haar kind? We zullen het niet weten, maar dit beeld fascineerde mij, en eigenlijk werd ik er ook door geëmotioneerd. Het drukt de aard van de Marokkaanse bevolking uit. Vriendelijk, meelevend.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of deze foto anderen ook raakt, of dat het persoonlijk is.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do jul 07 2016 2:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor jantom » do jun 30 2016 8:59 pm

Je laatste foto.... ik zie een mooi gebaar. Goed vastgelegd.
Je fotoseries zijn erg mooi om te zien. Beter een uitgebreide serie dan een uitgeklede.
Complimenten voor alles dat ik onder ogen kreeg.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor MarcB » do jun 30 2016 9:52 pm

Nooit geweten dat Marokko zo mooi is, ga vooral door Johan! Het zijn fantastische platen!! :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor jan » do jun 30 2016 11:06 pm

Ik had al e.e.a. via FB gezien maar nu met een leuk informatief verhaal erbij ben ik weer vooraan begonnen. :D Mooie serie.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » za jul 02 2016 4:20 pm

Hoewel we vanuit de Hoge-Atlas naar Marrakech reden, sla ik deze stad toch over. Veel is toch hetzelfde als Meknes en Fes, dus meer van hetzelfde. Daarom nu eerst foto's van Essaouira, een mooi stadje aan de kust, op ongeveer dezelfde hoogte als Marrakech. Het heeft een mooi strand, wat wij gebruikten om een paar dagen te rusten en alle indrukken te laten indalen.
Het stadje heeft zich kunnen ontwikkelen dankzij de visserij. Tientallen houten bootjes varen al vroeg uit om vis te vangen die deels op de kade wordt verhandeld. Er worden maar liefst 500 soorten vis aan land gebracht!

Serie 10
101
Afbeelding

102
Afbeelding

103
Afbeelding

104
Afbeelding

105
Afbeelding

106
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do jul 07 2016 2:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor josti » za jul 02 2016 8:12 pm

Het blijft genieten van je prachtige serie over Marokko. Tussen de vele prachtige foto's, zitten er voor mij wat uitschieters bij zoals de woestijnfoto's, de bizarre vormen van 83 en 84, de fantastische kleuren van bijvoorbeeld 95, het blauw van de bootjes op 102 :clap:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Peter » za jul 02 2016 9:56 pm

ik ben het nog niet zat :-)

ik kijk en lees nog met veel plezier
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » ma jul 04 2016 8:59 pm

Bedankt Josti en Peter!

Ik ga nog even verder met onze reis langs de Marokkaanse kust naar Tanger-med, waar we weer op de boot moesten.
Die kust was trouwens niet het beste wat Marokko ons te bieden had. Het landschap is er, na wat we eerder hadden gezien, vrij saai. Dat kwam ook wel omdat we - na al het mooie weer - veel bewolking kregen. Soms hadden we een dag beter weer, en dan bezochten we het strand, zoals in onderstaande foto's in Oualidia.

Gelukkig kregen we de tip om El Jadida aan te doen. El Jedida bleek een leuk havenplaatsje. Maar voor mij was de Portugese cisterne - in ieder geval fotografisch - dé verrassing van de dag! Deze ondergrondse kelder is gebouwd als wapenopslagplaats, maar later in gebruik genomen als opslag voor water. Dankzij een klein laagje water en prachtige kleuren hebben mijn camera en ik ons er uitstekend vermaakt. Ik maakte een forse serie foto's, waaruit ik maar moeilijk kan kiezen welke ik de mooiste vind. Daarom roep ik jullie hulp in. Welke foto van de Portugese cisterne vinden jullie de mooiste?

Serie 11
107
Afbeelding

108
Afbeelding

109
Afbeelding

110
Afbeelding

111
Afbeelding

En dan de Portugese cisterne. Ik wil er één afdrukken voor aan de muur. Maar ik kan niet kiezen. Keuzestress! Help me!
112
Afbeelding

113
Afbeelding

114
Afbeelding

115
Afbeelding

116
Afbeelding

117
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do jul 07 2016 2:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor jantom » ma jul 04 2016 9:10 pm

113 en 114 :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor josti » ma jul 04 2016 9:18 pm

Bekend dilemma Johan! Ik heb ook regelmatig zo'n serie van iets fraais en kan dan ook geen keus maken. Jouw cisterne foto's:ik houd van de spiegelingen in foto's, dan zo ik voor 117 gaan. Maar symmetrie vind ik ook altijd heel prettig: dan is 113 het net niet, maar in potentie had dat hem kunnen zijn (moet je toch een keer terug :mryellow:). Daarnaast is 114 een hele fraaie. Probeer ook eens met LR iets met deze foto's te doen. Volgens mij kan een gevorderde LR-gebruiker (jijzelf?) hier iets heel fraais van maken.

Groet, Jos
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor ATOR » ma jul 04 2016 10:39 pm

Superlocatie zeg, prachtig!

Foto 113 is mooi maar wat statisch, al heeft het geheimzinnige deurtje met de groene spot wel wat. De onderste lichtcirkel zou ik er vanaf croppen.
Foto 114 is geweldig, die heeft een prachtige diepte en mooi verdeelde pilaren. Je hebt de kleurrijke bemoste kant van de pilaren in beeld en de lichtbundel is aanwezig zonder overheersend te zijn.
Het enige wat ik nog zou doen is de voorste twee pilaren aan de rand wat donkerder maken en als het er in zit nog wat detail tevoorschijn halen in de opening in het plafond. Verder is het een prachtplaat :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » di jul 05 2016 1:15 pm

Bedankt voor jullie reacties Jos en Ator!

Ik ben bezig geweest in Lightroom.
Bij 113 heb ik de onderste lichtcirkel er af gecropt. Ik heb hem ook verder wat bijgesneden zodat de foto meer symmetrie kreeg. Meer detail in de opening is er niet, dus daar moeten we het maar mee doen. Het resultaat zie je als 113a.

Van 114 heb ik de meest rechter pilaar wat donkerder gemaakt, en ik heb er een stuk van afgesneden. Het resultaat is 114a. Ator, je had het bij die foto over twee pilaren. Ik neem aan de een daarvan de meest rechter is. Welke is de tweede?

113a
Afbeelding

114a
Afbeelding
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Essebes » di jul 05 2016 2:19 pm

Mooi en herkenbaar! Ik heb bijna 6 jaar geleden een rondreis gemaakt door Marokko, en heb een beetje dezelfde ervaringen als jij. Mooie foto's hoor, met veel bekende plekken.

Voor de mensenfoto's had ik een platte compactcamera meegenomen, maar tegenwoordig zou fotograferen met een smartphone ook prima voldoen. Ook heb ik af en toe op onbewaakte ogenblikken foto's genomen met (destijds) de D70s. Persoonlijk vind ik dat ook mooier: mensen zijn gewoon zichzelf en gaan zich voor de fotograaf niet anders gedragen.
J'ai beaucoup de rêves dans mes bagages
Gebruikersavatar
Essebes

Forumlid
Berichten: 201


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor JaapV » di jul 05 2016 2:42 pm

Ademloos doorgebladerd, in anderhalf uur. Prachtige, leerzame serie!
Favoriet: 23 en 28 (licht en lijnen), 35, 49, de hele duinenserie (vooral Muhammad). Daarna de tel kwijt. O nee: ook nog 83 (bergpas) en 102 (boten).
Wat kritiek betreft: hier en daar wat horizonfoutjes en inderdaad een paar - ook naar mijn gevoel - enigszins overbelichte platen. Die laatste vooral in de bergen.
Maar nergens storende onvolkomenheden binnen het kader van reis / reportagefotografie.
(Aan de discussie over de citerne waag ik mij niet :) )
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor ATOR » di jul 05 2016 3:09 pm

Ik bedoelde de nauwelijks zichtbare pilaar helemaal links maar nu ik jouw versie zie hoeft die eigenlijk niet donkerder.

Foto 114 vind ik steeds mooier worden, ik heb nog een bewerkingssuggestie voor je:
Afbeelding
Als je wilt mail ik je de Photoshop file, dan kun je zien wat ik gedaan heb en er de dingen uitpikken die voor jou werken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten