Marokko

Onderwerp:

Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » za jun 18 2016 5:11 pm

In april hebben Dineke en ik met de camper een prachtige rondreis door Marokko gemaakt. We hadden al enthousiaste verhalen gehoord over het land en al flink wat 'voorstudie' gemaakt, maar het land overtrof onze stoutste verwachtingen!
De eerste vraag die we meestal moeten beantwoorden is: "Is het daar een beetje veilig?". Een vraag overigens die ons nooit gesteld wordt wanneer we naar Italië of Frankrijk gaan. Maar goed, wij kunnen die vraag met overtuiging beantwoorden. Ja, het is er veilig. We hebben ons geen seconde onveilig gevoeld. De mensen zijn er zeer vriendelijk, en van hun gastvrijheid kunnen we hier nog veel leren! Wel zijn de mensen die commerciële belangen hebben, zoals de verkopers in de steden, erg opdringerig. Je kunt alleen van ze afkomen door ze te negeren.

Voor fotografen bleek het érg lastig mensen te fotograferen. De eerste keer dat ik vrouwen wilde fotograferen die kruiden verkochten, kreeg ik bijna een bosje kruiden naar m'n hoofd geslingerd (foto 6) en zou de verkoopster me bijna met een stok achterna zijn gegaan! Dus probeerde ik het over een andere boeg te gooien en het eerst vriendelijk te vragen. Maar helaas, dat bleek ook geen goede keus. Toen ik iemand vriendelijk vroeg of ik een foto mocht maken kreeg ik een reactie alsof ik een onbetamelijk voorstel deed! Van een Marokkaan kreeg ik het advies het stiekem te doen, ofwel sneller te zijn dan degene die ik op de foto wilde zetten! Op die manier heb ik toch nog wat mensen-foto's gemaakt, al helpt het sneaky indrukken van de sluiterknop niet om nette foto's te maken.

Wat het landschap betreft kan ik alleen maar lyrisch worden. Het land is bergachtig, groen aan de noordkant van de Hoge Atlas, droog en woest aan de zuidkant ervan. Wij vonden die rauwe zuidkant nóg mooier dan het noorden. De Sahara was één van de topmomenten van de reis.

We bezochten ook de medina's (de oude binnensteden) van verschillende steden. Daar hangt een heel gezellige sfeer. Op pleinen wordt muziek gemaakt, gedanst, worden verhalen verteld, en tanden en kiezen getrokken door de eerste de beste Marokkaan in het bezit van een tang. En dan de souks (markten). Machtig leuk! Er zal in Marokko geen keuringsdienst van waren zijn, evenmin als een partij voor de dieren. Maar wanneer je er als toerist rondloopt kun je je er best een tijdje vermaken!

Enfin, dit is geen kletsforum, dus nu eerst maar eens wat foto's. Die zal ik de komende dagen in wat series plaatsen. De eerste is van het noordelijk gelegen stadje Chefchaouen, dat niet voor niets het blauwe stadje wordt genoemd.

1. Chefchaouen betekent 'twee hoornen', wat wijst op de ligging tussen twee bergen.
Afbeelding

2. Waarom dit stadje als bijnaam 'het blauwe stadje heeft? Geen idee!
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Opzouten jij!
Afbeelding

7. Kleurig
Afbeelding

8. Edelsmid
Afbeelding

9. Gelukkig zijn er ook mensen die het wél leuk vinden op de foto te komen!
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Objectief op groothoek, langslopen, een andere kant opkijken, stiekem klikken op geluk, en flink uitsnijden en recht zetten.
Afbeelding
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Marten » za jun 18 2016 5:27 pm

Fraai Johan! Altijd interessant, reisfoto's. Mooi dat je je niet hebt laten afschrikken en hebt gekozen voor "mensenfotografie".
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Flandria » za jun 18 2016 5:44 pm

Sluit ik mij volledig bij aan.
Informatieve inleiding die ik zeer kan waarderen. Dank daarvoor.
Flandria



Onderwerp:

Marokko

Berichtdoor MarcB » za jun 18 2016 6:37 pm

Mooie foto's Johan! Dit smaakt naar meer :-)
Laatst gewijzigd door MarcB op za jun 18 2016 6:37 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor josti » za jun 18 2016 8:31 pm

Ziet er fraai uit Johan; laat de volgende serie maar komen!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » za jun 18 2016 9:49 pm

Dank heren. Morgen hoop ik serie 2 te plaatsen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » zo jun 19 2016 7:49 pm

Serie 2
Na Chefchaouen reden we via Volubilis naar Meknes. Volubilis is een oude Romeinse stad. Althans, wat er van over is. Best interessant hoor, maar wij zijn op dat soort dingen vrij snel uitgekeken. Er waren hele groepen met gidsen die er een paar uur rondsjouwden, maar dat soort dingen zijn aan ons, cultuurbarbaren, niet erg besteed.
12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Unesco-monument of niet, een beetje ooievaar maalt daar niet om!
Afbeelding

16. Romeinse vloerbedekking
Afbeelding

Meknes is één van de vier koningssteden in Marokko. Zoals ik gisteren schreef zijn de medina's (oude binnensteden) heel bijzonder. Smalle straatjes die vaak overdekt zijn en waar de winkeliers hun waren proberen te slijten. De souks zijn al helemaal bijzonder.
17. De Bab (=poort) Mansour
Afbeelding

18. Op het Place El Hedhim is van alles te doen.
Afbeelding

19. Naast slangenbezweerders zijn er ook mensen met aangeklede aapjes aan kettingen. Ik heb ze niet gefotografeerd. Je wordt geacht ervoor te betalen, en ik wil dit soort dieronvriendelijke praktijken niet faciliteren. Ben ik inconsequent wanneer ik wel zo'n slangenbezweerder fotografeer? Ik weet het niet. Ik sus m'n geweten in de wetenschap dat ik er in ieder geval geen cent voor heb betaald.
Afbeelding

20. Kruidensouk
Afbeelding

21.
Afbeelding

22. De poort naar het prachtige mausoleum van Moulay Ismail (wie kent hem niet)
Afbeelding

23.
Afbeelding

24.
Afbeelding

25.
Afbeelding

26. Een enkele keer wil iemand meewerken aan een foto, zoals deze slager. Onder z'n toonbank lagen op straat de koppen van geslachte koeien en schapen, waar de katten tussendoor scharrelden.
Afbeelding

27. Smederij-souk
Afbeelding

28.
Afbeelding

Na Meknes reden we naar het 70 kilometer oostelijker gelegen Fes. We maakten de fout er op vrijdag te gaan kijken. Stom, want vrijdag is de islamitische rustdag, zodat het de meeste winkeltjes gesloten waren. Ook in de leerlooierijen was weinig te doen. Aan de andere kant, we kwamen er als snel achter dat de medina's in de grote steden allemaal ongeveer hetzelfde zijn.
29.
Afbeelding

30.
Afbeelding

31. Het werken in de leerlooierijen schijnt erg ongezond te zijn. Maar ja, economische belangen ...!
Afbeelding

32. Volgens de mensen die ik hier sprak wordt dit leer met het peperdure saffraan geel geverfd. Er zouden geen chemicaliën worden gebruikt. Of het waar is???
Afbeelding

33. De medersa (Koranschool) Bou Inania in Fes is prachtig. Veel fijn stucwerk en mooi houtsnijwerk.
Afbeelding

Tot zover de tweede serie. Morgen gaan we verder!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Kees H » zo jun 19 2016 8:01 pm

hele mooie serie weer Johan
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor jantom » zo jun 19 2016 8:17 pm

bedankt voor de foto's - zien er goed uit :)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Peter » zo jun 19 2016 9:11 pm

mooie verzorgde serie, met plezier gelezen en gekeken
dank
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor josti » zo jun 19 2016 10:14 pm

:thumbup: Prachtig weer Johan: ik heb er weer met plezier naar gekeken
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » ma jun 20 2016 9:12 pm

Bedankt voor de leuke reacties!
Overigens mogen jullie best kritische feedback geven. Ik weet dat ik maar een matige fotograaf ben, en van opbouwende kritiek kan ik leren!
Deze serie gaat over onze reis naar Mergouza, aan de rand van de woestijn. Het was een prachtige rit waar we een paar dagen over deden. Onderweg kom je door de midden Atlas en de Hoge-Atlas. Schitterende gebieden!

Serie 3
34. Bulten in het landschap
Afbeelding

35. Op de achtergrond wordt de midden Atlas zichtbaar.
Afbeelding

36.
Afbeelding

37.
Afbeelding

38.
Afbeelding

39. Daar komt de Hoge-Atlas
Afbeelding

40. Gorges du Ziz
Afbeelding

41.
Afbeelding

42.
Afbeelding

43.
Afbeelding

44. We konden het niet laten in Errachidia de souk nog even te bezoeken
Afbeelding

45. Waar we in Nederland een parkeerplaats voor ons vervoermiddel hebben, hebben ze dat in Marokko ook. De mensen komen uit een omtrek van een kilometer of tien hun waren verkopen of kopen. Die reis doen ze met de ezel, en daarvoor is een parkeerplaats aangewezen.
Afbeelding

46. Door de steenwoestijn naar Erg Chebbi
Afbeelding

Morgen hoop ik plaatjes van de schitterende Erg Chebbi in de Sahara te laten zien!
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op wo jun 22 2016 4:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor ad1952 » ma jun 20 2016 9:21 pm

Een hele mooie reis en mooie foto's. Wij gaan volgend jaar ook 2 weken een tocht maken door Marokko. Maar ik weet nu nog even niet of we ook in de plaatsen komen die jij noemt. Heb je ook ergens een blog van deze reis?
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor jantom » ma jun 20 2016 9:51 pm

@Johan,

Je foto's zijn heel mooi en nodigen ook uit om zelf eens daar naar toe te gaan. Je hebt goed je best gedaan om er wat fraais van te maken.

Je vraagt erom: in je eerste en derde serie zitten wat licht uitgevallen foto's. In je 2e serie zie ik verbetering. In het algemeen zie ik wat licht uitgevallen foto's als het landschapsfoto's betreft.
Dit effect had ik vroeger veel bij het dia's maken. Ik besloot toen om in plaats van één dia drie dia's te gaan maken: eentje met de volgens de meter "goede" belichting en daarna een onderbelichte en een overbelichte dia. De afwijking van die laatste twee dia's was een halve diafragma-waarde of soms ietsje meer. Op die wijze kon ik dia's uitzoeken die qua belichting goed op elkaar aansluiten.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat een overbelichte dia meestal niet werd gebruikt..
Tegenwoordig kunnen we met onze digitale camera's bracketen en hoewel ik weinig foto's meer maak wil ik bij het maken van foto's altijd hetzelfde doen als toen ik met diamateriaal bezig was. Dat betekent weer drie foto's maken waaruit dan een goede keuze kan worden gemaakt.
Ik heb begrepen dat niet alle Nikon camera's kunnen bracketen.
Groeten, Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor henkk » ma jun 20 2016 10:16 pm

Heel exotisch !
28 is mijn favoriet !
Ik vind ze allemaal wel wat 'hard' overkomen of ligt dat aan mijn browser (Firefox)?
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4938


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten