Marokko

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » di jun 21 2016 7:05 pm

Bedankt voor jullie reacties!
@ Jan, ik herken je reactie. Ik vrees dat de te licht uitgevallen foto's in de bewerking wat zijn doorgeschoten. Ik merk zelf dat ik altijd wat moeite heb om een goede 'donkerte' van de foto's te kiezen. Ik krijg wel eens de reactie dat mijn foto's te donker zijn, maar ook wel dat ze te licht zijn. Ik moet daar toch eens beter mee aan de slag.
@ ad1952, ik kan het je, maar dat zal je gemerkt hebben, aanbevelen, al zal je voor een reis in twee weken behoorlijke keuzes moeten maken. Een blog heb ik niet.
@ henkk, ik weet niet of het aan je browser ligt, maar voorlopig ga ik ervan uit dat het aan mijn foto's zal liggen. Maar ik weet niet goed wat je bedoelt. Op welke foto's bedoel je met name?

Nu ga ik weer verder met wat foto's van Marokko.
Aan het eind van de dag gingen we de Erg Chebbi in. De Erg Chebbi is een 'duinwal' in de Sahara van ongeveer 30 kilometer lang en 10 kilometer breed. De toppen zijn tot 150 meter hoog. Het is zwaar lopen in het zand, vooral om de toppen te beklimmen, omdat het zand zo ontzettend fijn is. Eigenlijk is het meer stof dan zand, zodat het direct onder je voeten wegzakt. De rode kleur van het zand maakt het tot een magnifiek gebied! Het contrast met de blauwe lucht erboven, en de fraaie lijnen in het landschap schreeuwt erom gefotografeerd te worden. Ook al omdat de kleur rond zonsondergang voortdurend verandert. Het was voor ons één van de mooiste ervaringen in Marokko!

Serie 4
47. We zagen het niet erg zitten om zelf de woestijn in te trekken en namen een dromedaris onder leiding van .... jawel, Muhammed!
Afbeelding

48.
Afbeelding

49.
Afbeelding

50.
Afbeelding

51.
Afbeelding

52.
Afbeelding

53.
Afbeelding

54.
Afbeelding

55.
Afbeelding

56.
Afbeelding

57. Muhammed rust in de luwte van het duin even uit
Afbeelding

58.
Afbeelding

59. Een mooie zonsondergang op de koop toe!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op wo jun 22 2016 4:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Flandria » di jun 21 2016 7:14 pm

#49 en #54
Gebruik die als referentie voor de andere woestijn foto's. Zeer fraai, mooi avondlicht.
Flandria



Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor reneo57 » di jun 21 2016 7:20 pm

Voor mij 56 57 en 58 prachtig die duinen wat een kleuren , erg mooi.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor josti » di jun 21 2016 8:36 pm

De eerste series vond ik al heel fraai, maar deze van de woestijn heel, heel fraai; overtreffende trap. Ik hou van zo'n minimalistisch beeld. Hier ook met prachtige kleuren. De mooiste? Pfff... dat zou een hele moeilijke keus worden. Er zijn er sowieso een paar 'Xpozer-waardig'.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2909


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor jantom » di jun 21 2016 9:20 pm

ben erg onder de indruk... wat een mooie foto's in deze 4e serie! 8)
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor nicor » di jun 21 2016 10:13 pm

Prachtige foto's! Vooral die van de woestijn spreken mij erg aan en dan vooral 53, 54, 57 en 58. Mooie kleuren: complimenten!
Groet,
Cor
nicor

Clublid
Berichten: 262


Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Skippy » di jun 21 2016 11:04 pm

Hele mooie serie, complimenten Johan. Vooral de woestijnfoto's met de het prachtige licht en kleuren zijn bijzonder geslaagd!
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor remoss » wo jun 22 2016 11:20 am

Prachtige serie, erg herkenbaar door onze reis in 2011!
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » wo jun 22 2016 5:12 pm

Leuk om jullie positieve reacties te lezen!

Ik volg maar even de route die wij reden. Na de schitterende Erg Chebbi in de Sahara was dat de weg naar Tinerhir, waar we de Todrakloof wilden bekijken, waarover morgen meer. We reden door een steenachtige woestijn. Een desolaat landschap. Maar desolaat hoeft niet lelijk te zijn! Sterker, ik houd er erg van, zeker in dit geval!
De huizen en dorpen gaan op in het landschap. Dat is ook vrij logisch, want de huizen worden gebouwd van 'stampaarde'. De leem die ter plekken wordt gevonden wordt gemengd met stro en kleine steentjes. Dit materiaal wordt in houten mallen gedaan en aangestampt. Wanneer dit droog is wordt het als stenen verwerkt. Uiteindelijk worden de muren 'gestuct', ook met dit materiaal. Het levert prachtige bouwwerken op! Maar het zal duidelijk zijn dat deze huizen veel onderhoud nodig hebben. Regen tast al snel de stampaarde aan, zoals dit jaar, toen het in het vroege voorjaar enorm geregend heeft.

Serie 5
60. Mooi desolaat is niet lelijk!
Afbeelding

61. Regen tast de bouwwerken gemakkelijk aan
Afbeelding

62. De dorpen gaan op in het landschap
Afbeelding

63. Bij de dorpen wordt via een vernuftig irrigatiesysteem gezorgd voor bevloeiing, om op akkertjes wat te kunnen verbouwen
Afbeelding

64.
Afbeelding

65.
Afbeelding

66.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do jun 23 2016 7:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor gvdnberg » do jun 23 2016 1:30 pm

Voor ik enig commentaar wil leveren, wilde ik eerst eens rustig de tijd nemen om jouw fotoreis te bekijken. Ik ben al twee keer weer van voor af aan begonnen en heb tot het einde met veel plezier naar erg mooie opnemen gekeken. Johan wat een schitterende reis! Met name, zoals eerder al geschreven, de 'minimalistische' foto's van de woestijn spreken mij enorm aan. Ik kan mij voorstellen wat een kleurwisselingen er zijn bij verandering van de zonnestand. Mooi vastgelegd! Als je nog meer hebt: kom maar op, dit is heerlijk om naar te kijken!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Patrick » do jun 23 2016 3:46 pm

Fijn dat je het zo uitgebreid hier deelt Johan! Mooie beelden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » do jun 23 2016 8:44 pm

Bedankt Gert en Patrick voor jullie leuke reacties!

Er zijn twee beroemde kloven in Marokko (nu ja, in ieder geval wereldberoemd in Marokko) aan de zuidkant van de Hoge Atlas, de Todra- en de Dadeskloof. De Dadeskloof vonden wij de meest spectaculaire, daar hoop ik morgen wat plaatjes van te plaatsen. Vandaag is de Todrakloof aan de beurt, samen met het stuk van de Todra- naar de Dadeskloof. Eerlijk gezegd vonden we dat laatste stuk (minder wereldberoemd) nog het mooist.

Serie 6
67. De Todra stel niet veel voor, maar om wat te kunnen verbouwen van levensbelang
Afbeelding

68.
Afbeelding

69.
Afbeelding

70.
Afbeelding

71. Het stuk van de Todra- naar de Dadeskloof vonden wij veel mooier
Afbeelding

72.
Afbeelding

73. Op de achtergrond zijn de besneeuwde toppen van de Hoge Atlas zichtbaar
Afbeelding

74.
Afbeelding
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » vr jun 24 2016 12:59 pm

Zoals gezegd bezochten we de Dadeskloof de dag nadat we de Todrakloof hadden gereden. De Dades heeft bizarre en kronkelende kloven in het landschap achtergelaten. De rotswanden zijn stijl en hebben de meest vreemde vormen. De kleuren maken het allemaal overweldigend.
Enfin, beelden zich meer dan woorden.

Serie 7
75
Afbeelding

76
Afbeelding

77 Technisch een beroerde foto. Deze is uit de rijdende auto genomen en fors gecropt. Maar toch. om een idee te geven ... Dit soort beelden zie je ontzettend veel. Er wordt gekookt en gestookt op hout.
Afbeelding

78
Afbeelding

79
Afbeelding

80
Afbeelding

81
Afbeelding

82 Fantastisch om er te rijden
Afbeelding

83
Afbeelding

84 Bizarre vormen
Afbeelding

Dit was het voor vandaag. De volgende serie gaat even duren. We gaan een paar dagen met de camper erop uit. Gewoon in Nederland. En Nederland is ook mooi!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Frankie » zo jun 26 2016 11:07 pm

Prachtig land laat je zien ! Fijne afwisselende serie die zich bijna als reisgids laat lezen. Gaaf om even door te mogen bladeren.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Marokko

Berichtdoor Johan v. V. » di jun 28 2016 12:14 pm

Bedankt Frankie!

De volgende bezienswaardige plaats was de ksar Aït-Ben-Haddou. Een ksar is een met muren en torens verstevigde stad of dorp. Die van Aït-Ben-Haddou bestaat uit verschillende kasba's wat op hun beurt verstevigde huizen zijn. De ksar ligt aan een rivier waarin de bewoners van het fraaie stadje de was doen. Aan de overkant van de rivier ligt het nieuwe(-re) deel van het dorp, waar zo'n 750 mensen wonen. In de ksar zelf wonen nog enkele tientallen mensen. De ksar is vooral een museumdorp geworden.

Serie 8
85
Afbeelding

86
Afbeelding

87
Afbeelding

88 De bouw kan niet erg tegen regen. Er wordt dan ook voortdurend gerestaureerd
Afbeelding

89
Afbeelding

90
Afbeelding

91
Afbeelding

92
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan v. V. op do jul 07 2016 2:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten