Concentratiekamp Dachau 2016.

Onderwerp:

Concentratiekamp Dachau 2016.

Berichtdoor HannahV » wo aug 17 2016 6:33 pm

Den Toten Zur Ehr, Den Lebenden Zur Mahnung.

Zo luidt de tekst op de gedenksteen aan The Unknown Prisoner.
Dachau, het eerste grootschalige SS concentratiekamp van Nazi-Duitsland, gelegen in Beieren op ongeveer 20km ten noordwesten van München. Vanaf 22 maart 1933 is dit een plek geweest van gruweldaden waarvan ik mij nog afvraag waaróm in godsnaam. Lopend door dit kamp in de zon was het weer eigenlijk te mooi voor de geschiedenis van KZ Dachau. Hoewel het geen massavernietigingskamp is geweest, hebben hier zo'n 42.000 mensen de dood gevonden. Was het niet door uitdroging, de uitbraak van ziektes of marteling, dan was het wel door de medische experimenten die uitgevoerd werden om de Luftwaffe van dienst te zijn.

Mijn bezoek aan dit kamp heeft veel indruk op mij gemaakt. Nikon was ook mee, dus ik kon het toch niet laten... en ik wil het toch wel delen. Meer foto's uiteraard te zien op Flickr.

1.
Afbeeldingdachau-3 by Hannah Verhoeven, on Flickr

2.
Afbeeldingdachau-4 by Hannah Verhoeven, on Flickr

3.
Afbeeldingdachau-7 by Hannah Verhoeven, on Flickr

4.
Afbeeldingdachau-8 by Hannah Verhoeven, on Flickr

5.
Afbeeldingdachau-11 by Hannah Verhoeven, on Flickr

6.
Afbeeldingdachau-19 by Hannah Verhoeven, on Flickr

7.
Afbeeldingdachau-12 by Hannah Verhoeven, on Flickr

8.
AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

9.
Afbeeldingdachau-22 by Hannah Verhoeven, on Flickr

10.
Afbeeldingdachau-23 by Hannah Verhoeven, on Flickr

11.
Afbeeldingdachau-24 by Hannah Verhoeven, on Flickr
Laatst gewijzigd door HannahV op wo aug 17 2016 9:50 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000/d800 + nikon 50mm f/1.4G + Sigma 70-200mm f/2.8 APO OS HSM + nikon 24-120mm f/4. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Zoom
HannahV

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Concentratiekamp Dachau 2016.

Berichtdoor Marten » wo aug 17 2016 6:41 pm

Indrukwekkend, inderdaad, telkens weer..
Ik ben er ook geweest. De indrukken blijven altijd bij me.
Mooi gefotografeerd.
Marten

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Genster » wo aug 17 2016 9:03 pm

Indrukwekkend (inderdaad)
Ik ben er in mei ook geweest (en heb uiteraard ook foto's gemaakt)
Genster

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor HannahV » wo aug 17 2016 9:49 pm

Bizar hè... De plaatjes doen het ook goed in kleur trouwens, Genster! Het blijft wel lastig om zo iets op de foto te zetten. Ik was al gauw bang dat het te vrolijk werd ;) Dus ik dacht: zwart/wit, kan niet missen.

@Marten: Bizar hoeveel indruk zo iets maakt..
Nikon D7000/d800 + nikon 50mm f/1.4G + Sigma 70-200mm f/2.8 APO OS HSM + nikon 24-120mm f/4. Voor al uw hondenplaatjes.
Zoom
HannahV

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Brutus » wo aug 17 2016 10:28 pm

Fraai en indrukwekkend.

Misschien komt het door het onderwerp; 1 en 2 doen mij qua sfeer denken aan Armando's Schuldig Landschap.
(Ik ben een bewonderaar, dit is een compliment)

http://www.stedelijk.nl/kunstwerk/44101-schuldig-landschap
Laatst gewijzigd door Brutus op do aug 18 2016 7:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,
Bert
Brutus

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor HannahV » wo aug 17 2016 11:05 pm

Ik moest hem even opzoeken. Schuldig landschap, nooit van gehoord.. wel een interessante.
Dank!
Zoom
HannahV

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Genster » do aug 18 2016 8:55 am

HannahV schreef:...Ik was al gauw bang dat het te vrolijk werd ;) Dus ik dacht: zwart/wit, kan niet missen...

Ik heb eigenlijk wel een voorkeur voor z/w, zeker bij dit soort foto's :thumbup:
Genster

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Highlander » do aug 18 2016 9:31 am

Hannah wat een mooie serie heb je neergezet.
Je hebt wat mij betreft mooi en respectvol vastgelegd
En de intro maakt het tot een mooi geheel
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Highlander

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor Peter » do aug 18 2016 10:47 am

Helemaal mee eens, prachtige reeks en indrukwekkend
Peter

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gvdnberg » do aug 18 2016 10:57 am

Mijn complimenten. Een paar jaar geleden waren mijn vrouw en ik in Buchenwald, met camera, maar ik kon daar niets fotograferen. Het greep mij zo aan, dat ik mijn camera niet heb gebruikt: "Ga zelf maar kijken en luisteren daar, dan heb je het complete verhaal, ik kan dat niet vastleggen."
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
gvdnberg

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor HannahV » do aug 18 2016 1:15 pm

gvdnberg schreef:Mijn complimenten. Een paar jaar geleden waren mijn vrouw en ik in Buchenwald, met camera, maar ik kon daar niets fotograferen. Het greep mij zo aan, dat ik mijn camera niet heb gebruikt: "Ga zelf maar kijken en luisteren daar, dan heb je het complete verhaal, ik kan dat niet vastleggen."

Fotograferen of niet fotograferen, het spookte eigenlijk ook de hele tijd door mijn hoofd. Ik wist niet echt doe je dit in beeld brengt zonder dat het een toeristisch kiekje wordt die net zo goed bij de Eiffeltoren gemaakt kan zijn. De vele Japanners daar kiekten er vrolijk op los. Ik was ook bang dat het respectloos zou zijn. Ik word ronduit triest van sommige foto's die ik van dit kamp tegenkom op sociale media (selfies bij het crematorium, huh?!).....
Zoom
HannahV

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor LJ-Jochem » do aug 18 2016 3:10 pm

Hele mooie, ingetogen serie! Zelf ben ik in Mauthausen in Oostenrijk geweest en ik ken je gevoel. Het komt door het kijken naar je foto's ook wel weer een beetje terug.

Waar Dachau een categorie 1 (mild) werkkamp was, was Mauthausen een categorie 3 werkkamp. Nou maakte dat in de beginjaren niet uit als Jood, je haalde sowieso de 3 maanden niet ongeacht het kamp waarin je zat. Wat me verder opvalt aan de foto's is, ondanks dat ik niet in Dachau geweest ben, veel herken vanuit Mauthausen. Dit bevestigd maar weer eens dat de Nazi's er zeker wel over nadachten hoe dingen te bouwen en te ontwikkelen. De verbrandingsovens bijvoorbeeld zijn 1 op 1 hetzelfde als in Mauthausen, evenals de barakken.

Wat betreft het niet maken van foto's omdat dit misschien respectloos zou zijn ben ik van mening dat je juist foto's moet maken. Deze praktijken mogen nooit vergeten worden, immers massavernietiging van mensenlevens is nog steeds iets wat aan de orde van de dag gebeurt.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
LJ-Jochem

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 18 2016 4:23 pm

Prachtige foto's. Juist door zwarte/wit een mooie neutrale / objectieve weergave. Telkens opnieuw beklemmend en verbijsterend te beseffen hoeveel onschuldigen zo veel wreed en zinloos leed is aangedaan.
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op do aug 18 2016 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, F80, Panasonic DMC-FT2 en D 750 naar Z6 ll + FTZ.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is nog veel bij te leren.
Nikkormaat

Clublid

Onderwerp:

Berichtdoor HannahV » do aug 18 2016 6:02 pm

LJ-Jochem schreef:Hele mooie, ingetogen serie! Zelf ben ik in Mauthausen in Oostenrijk geweest en ik ken je gevoel. Het komt door het kijken naar je foto's ook wel weer een beetje terug.

Waar Dachau een categorie 1 (mild) werkkamp was, was Mauthausen een categorie 3 werkkamp. Nou maakte dat in de beginjaren niet uit als Jood, je haalde sowieso de 3 maanden niet ongeacht het kamp waarin je zat. Wat me verder opvalt aan de foto's is, ondanks dat ik niet in Dachau geweest ben, veel herken vanuit Mauthausen. Dit bevestigd maar weer eens dat de Nazi's er zeker wel over nadachten hoe dingen te bouwen en te ontwikkelen. De verbrandingsovens bijvoorbeeld zijn 1 op 1 hetzelfde als in Mauthausen, evenals de barakken.

Wat betreft het niet maken van foto's omdat dit misschien respectloos zou zijn ben ik van mening dat je juist foto's moet maken. Deze praktijken mogen nooit vergeten worden, immers massavernietiging van mensenlevens is nog steeds iets wat aan de orde van de dag gebeurt.

Ja, het is bizar hoe goed hierover nagedacht is. Zodra je binnen bent wil je eigenlijk wel weer erg graag naar buiten. Gelukkig kon ik dat na een paar uur weer. Wat me vooral aangreep was de omkleedruimte voor de gaskamers. Je kunt letterlijk de route lopen die de gevangenen hebben moeten afleggen: het eerste gedeelte de weg naar het gebouw met de gaskamer, de omkleedruimte in, gaskamer door en dan het gedeelte waar de lijken terechtkwamen nadat zij uit de gaskamer waren gesleept. En dan de uitgang.. Bizar.

Mauthausen moet ik nog bezoeken.. Ik lees net dat hier vermoedelijk 100.000 mensen om het leven zijn gekomen. Zo zie je maar hoe in en in slecht een mens kan zijn.
Zoom
HannahV

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Sandervb » do aug 18 2016 9:12 pm

Mooi vastgelegd hoor.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Sandervb

Forumlid

Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”