Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor gvdnberg » za aug 26 2017 8:43 pm

Omdat we een extra dag in Luleå bleven, hebben we ook nog een boottochtje gemaakt langs de eilanden voor de kust. Een rondje Botnische golf nabij Luleå:
27. De ijsbrekers die de Botnische golf openhouden in de winter
Afbeelding

28. vakantie huisjes op de eilanden, die alleen per boot bereikbaar zijn
Afbeelding

29. Ook in deze noordelijke wateren wordt de zeilsport bedreven
Afbeelding

30. IN de avond wordt het licht wat mooier
Afbeelding

31. en de huisjes blijven overwegend rood
Afbeelding

32. De boothuisjes keurig op een rij
Afbeelding

33. Het avond strand, veel donkerder werd het niet
Afbeelding

34. De volgende dag verlieten we Zweden om via Finland naar Noorwegen te gaan, daarbij passerden we de poolcirkel, waarvoor natuurlijk even een stop werd gemaakt
Afbeelding

35. Voor alle zekerheid: het is echt mijn vrouw en echt mijn auto :) :)
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor the_cyberspace » za aug 26 2017 9:27 pm

Gave serie Gert! Lijkt mij heel apart om mee te maken dat het in de nacht "licht" blijft..

En gave auto ook! ;)
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor reneo57 » za aug 26 2017 10:45 pm

Mooi Gert.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor Robert » zo aug 27 2017 1:11 pm

Mooie serie Gert. Fraai vastgelegd.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor gvdnberg » do aug 31 2017 8:48 am

Inmiddels zijn we in Finland gekomen en treffen we voor het eerst rendieren. Vreemd genoeg op een plek waar ik zo'n 10 jaar geleden kwam met Audi Driving Experience, namelijk het vliegveld bij Enontekiö:

36. Direct naast de gebouwen van het vliegveld
Afbeelding

37. lekker luieren in de zon bij zo'n 20 graden Celsius
Afbeelding

38. de dieren zien er wat mottig uit door het wisselen van winter- naar zomervacht
Afbeelding

39. echt groot is het vliegveld niet, eigenlijk alleen een strip met een paar gebouwen
Afbeelding

40. verder naar Kautokeino, waar we een Sami museum bezochten. Hier een huis met stal zoals dat door deze mensen werd gebruikt
Afbeelding

41. interieur voor de mensen, de dieren hadden aan de andere kant een dak boven zich
Afbeelding

42. De opslag voor de zomers wanneer de Sami met hun vee naar de kust trokken en hier alles achterlieten
Afbeelding

43. Ver reizen bracht ons bij een zilversmid, waarvan het bestaan in de gehele omgeving wordt aangekondigd
Afbeelding

44. Hier huis is een zeer bijzondere plek, ontstaan door twee mensen die zich ten doel stelden om het leven van rondtrekkende volkeren vast te leggen via door hen gebruikte spullen en sieraden.
Afbeelding

45. Met hun visie bouwden ze dit huis, waarin alles wat er staat of hangt te koop is. Maar de voornaamste bron van inkomsten wordt gevormd uit kunstzinnige uitingen in schilderijen en zilveren sieraden.
Afbeelding

46. Zij maken zilveren sieraden die voor een deel tot de traditionele sieraden van de Sami behoren, de Sami kopen deze sieraden ook bij hen. Daarnaast verkopen zij ook meer moderne sieraden
Afbeelding

47. Momenteel wordt er gewerkt aan een groot mozaiek in het pand, waarmee we ons bezoek afsluiten
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor Skippy » do aug 31 2017 9:23 am

Prachtige reis, fijne beelden Gert!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor Highlander » do aug 31 2017 9:37 am

Fijne serie Gert, van een prachtige reis.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor MartinT » do aug 31 2017 2:33 pm

Dat die rendieren bij het vliegveld rondhingen is niet zo vreemd. Ze komen 's zomers graag uit het bos waar het dan stikt van de muggen ( vooral bij regenachtig weer) en zoeken de open vlaktes op waar wind staat en ze minder last van die beestjes hebben. Vaak zie je ze gewoon op het asfalt van de weg liggen! Ik heb er verschillende keren voor moeten stoppen, want weggaan doen ze pas na lang aandringen :roll:
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor evelakes » do aug 31 2017 2:44 pm

Hele mooie series de rust en kalmte straalt er van af.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor the_cyberspace » do aug 31 2017 4:18 pm

Weer een stel mooie platen! Heb ze weer met plezier bekeken!
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor Henk » do aug 31 2017 5:13 pm

Oh, bij Juhls Silver gallery ben ik vorig jaar ook geweest. Erg indrukwekkend. In Karasjok werden we op de camping hierover getipt. Leuke rondleiding gehad en zijn (uiteraard) niet met lege handen vertrokken :D
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor Nikkormaat » do aug 31 2017 6:54 pm

Wat een mooie kleurrijke serie zeg. Ook fijn om te kijken door al jouw beschrijvingen.
Hoe lang hebben jullie over die reis gedaan? Over 2 jaar ga ik met pensioen en dan heb ik alle tijd om het rustig aan te doen. Alleen mijn heftige reacties op muggenbeten maakt mij nog wat huiverig.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor gvdnberg » do aug 31 2017 8:21 pm

We hebben het "Rondje Scandinavië" in 22 dagen gedaan, van huis tot huis. Totaal 7300 km met een gemiddelde snelheid van 40-60 km/uur in Zweden en in Noorwegen. Alle meer noordelijk gelegen doorgaande wegen zijn er slechts 2 baans, lokale wegen zijn smaller. Het had als gevolg dat we onderweg veelal door moesten rijden naar de volgende stop, zodat we onderweg maar weinig tijd konden besteden aan sightseeing, anders dan direct langs de weg of er dichtbij. Ik kan het je aanraden, erg mooi en echt genieten, maar wij zouden het liever op een eigen tempo hebben gedaan.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor gvdnberg » do aug 31 2017 9:36 pm

Inmiddels zijn we ruim noord in Noorwegen, provincie Finnmark, het landschap veranderd en wij dachten langzamerhand kleinere naaldbomen te zien en dan een vlakkere begroeiing. Het verbaasde ons daarom dat met name de berken het in dit landschap goed kunnen volhouden.

48. Na de Botnische golf komt er weer water in zicht
Afbeelding

49. Zoals ik in mijn vorige posting al meldde: de hoofdwegen zijn niet zo breed als bij ons, dit is één van de doorgaande wegen naar het noorden
Afbeelding

50. Het uitzicht blijft schitterend, met name ook door het contrast tussen natuur en de -rode en witte- huizen zoals hier in Ytre Kaafjord
Afbeelding

51. Rustig water en mooie refelcties in het water, door het coulissen effect lijkt de bewolking dichter dan in werkelijkheid
Afbeelding

52. Om dan uiteindelijk, nadat we eerst ons hotel hadden bezocht, uit te komen bij de meest noordelijke punt van Europa, de Noordkaap
Afbeelding

53. Met dit veel bekendere beeld, genomen om 15:37 uur
Afbeelding

54. Alle bezoekers worden in het bezoekerscentrum begroet door dit vrolijke tweetal
Afbeelding

55. Om 23:19 u zag het er zo uit. Die nacht ging de zon onder om 24:00 uur en kwam weer op om 01:00 uur, dus erg lang dag en een uurtje "schemering"
Afbeelding

56. Om 23:31 u was dit het beeld. Drukte alom, echt honderden mensen
Afbeelding

57. ...zoals hier een deel om 23:50 u staat te kijken
Afbeelding

58. Iedereen wilt een selfie of laat iemand anders een foto, of soms een hele serie, maken op en bij deze stalen wereldbol, moeilijk om een rustig moment te vinden. Het weer was inmiddels wat verslechterd, af en toe wat regen en vooral wat wind, temperatuur rond de 17 graden Celsius.
Afbeelding

59. Zo 's nachts is het dus redelijk helder, hier een zevental bronzen kunstwerken gemaakt door kinderen van 7 verschillende landen rond de noordkaap, als symbool voor de jeugd die samenwerkt voor de toekomst. Gemaakt om 00.22 u
Afbeelding

60. OM 24:24 u namen we afscheid van dit meest noordelijke stukje Europa
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gvdnberg op do aug 31 2017 10:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor Henk » do aug 31 2017 10:01 pm

Nikkormaat schreef:Wat een mooie kleurrijke serie zeg. Ook fijn om te kijken door al jouw beschrijvingen.
Hoe lang hebben jullie over die reis gedaan? Over 2 jaar ga ik met pensioen en dan heb ik alle tijd om het rustig aan te doen. Alleen mijn heftige reacties op muggenbeten maakt mij nog wat huiverig.


Wij hebben vorig jaar ook een vergelijkbaar rondje gedaan (zonder Noordkaap, want waren we al geweest): door Zweden omhoog naar Luleå, dan Rovaniemi (Finland), Karasjok, Alta, Vesterålen (Lofoten hadden we ook al eens gehad) en kustweg terug en geëindigd in Oslo (nou ja, uiteindelijk in Deventer :D ). Daar hebben we drieënhalve week over gedaan en dat was goed te doen. We zijn in juni geweest en hebben geen last gehad van muggen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten