Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Onderwerp:

Rondreis Noordkaap (regelmatige updates)

Berichtdoor gvdnberg » zo aug 20 2017 10:10 pm

De vakantie van dit jaar was een rondreis naar de Noordkaap. Via Kiel naar Göteborg gevaren en daarvandaan via Sunne, Rättvik, Sundsvall, Umeå, Luleå, Muonio, Karasjok, Kamøyvaer, Alta, Bo, Finnsnes, Leknes, Fauske, Mosjøen , Trondheim, Beitostølen en Oslo naar Fredrikshavn in Denemakren gevaren en daarna naar huis.
Een impressie:
1. Op zee onderweg naar Göteborg
Afbeelding

2. Sontbrug tussen Denemarken en Zweden, 490 m lang en 57 meter boven de waterspiegel
Afbeelding

3. Trollhätten, Zwedens eerste waterkracht centrale
Afbeelding

4. De generatoren
Afbeelding

5. De eerste generator gebruikt tijdens de bouw van de centrale
Afbeelding

6. Aquaduct bij Haverud
Afbeelding

7. Nogmaals het aquaduct
Afbeelding

Via dit aquaduct, dat boven een waterval is aangelegd, konden kleine schepen tot zo'n 13 meter via een sluizencomplex in het nabij gelegen meer komen. het verval was ongeveer 30 meter.

8. Falun kopermijn. Deze mijn,per toeval ontdekt, heeft veel kopererts geleverd en als bijproduct veel ijzerzouten. Deze ijzerzouten werd gebrand en daarbij ontstond de roodbruine kleur van ijzer (III) oxides. dezestof werd als pigment gebruikt voor de rood-bruine gebouwen in Zweden. Falun rood wordt de kleur genoemd.
Afbeelding

Het lijkt alsof de mijn in dagbouw werd geëxploiteerd, maar de foto is misleidend, omdat deze het ingestorte deel van de mijn toont. De mijn was gewoon ondergronds.

9. Afdaling en rondleiding in de mijn. De capes en de helm zijn ter bescherming tegen water en voorkomen het stoten van je hoofd in de nauwe gangen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gvdnberg op za aug 26 2017 8:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor Henk » zo aug 20 2017 10:41 pm

Bekende plaatsen Gert. Fraaie rondreis en dito foto's. Ben benieuwd naar het vervolg
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor Patrick » zo aug 20 2017 11:58 pm

Altijd fijn om reisfoto's te zien. Benieuwd naar de rest!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor Highlander » ma aug 21 2017 9:16 am

Mooie serie Gert.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor josti » ma aug 21 2017 1:31 pm

Mooi, vooral de eerste twee. Smaakt wat mij betreft naar meer!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor Johan v. V. » ma aug 21 2017 4:19 pm

Zo te lezen staat je nog veel moois te wachten! Ik ben benieuwd. Fijne vakantie Gert!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor gvdnberg » di aug 22 2017 8:22 am

Ik ben al een paar weken terug hoor Johan, maar de nabewerking nam wat tijd en ik beloof je dat ik hier nog wel aanvullingen zal plaatsen.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor gvdnberg » di aug 22 2017 8:57 am

Een vervolg:
10. Onderweg in Zuid Zweden. De hoofdwegen zijn 2 baans zoals op deze foto
Afbeelding

11. Waterkracht aandrijving voor de vlas/linnen industrie in Vaxbö
Afbeelding

12. Scheiden van bast en vezels ging vroeger met dit soort gereedschap:
Afbeelding

13. In het heden wordt er veel linnen verkocht:
Afbeelding

14. De reis wordt vervolgd, de brug Sandoverken
Afbeelding

15. Even rust en het granieten strand bekijken opweg naar Umeå
Afbeelding

16. Nog een plaatje van dit strand. Het graniet breekt onder invloed van warmte (zon) en water
Afbeelding

17. Zweedse houtbouw in Pitea; het centrale plein
Afbeelding

18. De havenmonding van Luleå met 4 ijsbrekers die 's winters de Botnische golf bevaarbaar houden
Afbeelding

Doorgaans hadden we mooi weer, wel bewolkt maar toch nog regelmatig zon. De temperaturen waren zeer aangenaam tussen de 15 en 25 graden Celsius.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor MarcB » di aug 22 2017 7:21 pm

Mooie serie Gert! :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor Richard » di aug 22 2017 7:26 pm

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Klinkt bekent in de oren dat de foto's verwerken tijd in beslag neemt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor Skippy » di aug 22 2017 10:03 pm

Dat ziet er weer uit als een mooie reis Gert. Zoals Patrick al schreef zijn reisfoto's zijn inderdaad altijd leuk om te zien. Bij foto 1, 2 en 4 vind ik de gekozen combinatie van iso, sluitertijd en diafragma wat eigenaardig.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor gvdnberg » di aug 22 2017 11:27 pm

Ik heb er geen andere verklaring voor dan het volgende:
Foto 1: het werd al wat donkerder en ik wilde ook richting de brug fotograferen, dus ik had de ISO waarde omhoog gezet. Tegen de zon in had ik dan inderdaad de gevoeligheid weer bij kunnen stellen, maar de zonsondergang foto's vond ik "bijzaak" ten opzichte van de foto's van de brug, vandaar die rare keuze. Ik hoopte ook mooie foto's te maken van de brug als een paar flauwe lijnen tussen water en lucht. Dat pakte helaas wat minder uit. In Lightroom heb ik deze foto dus aardig bijgewerkt en bleek hij mooier dan ik verwachtte.
Eindelijk bij de brug gekomen wilde ik beslist geen bewegingsonscherpte en het werd al aardig donker, zodat ik ISO naar 3200 zette en met diafragma 2.8 een redelijk korte sluitertijd had voor foto 2. de koers van het schip was haaks op de lijn van de brug.
Foto 4 maakte ik nadat ik een paar foto's in de donkere gedeelten juist voor de generatoren had gemaakt, de waterputten waar afval van water werd gescheiden, zodat de propellors van de generatoren niet beschadigden. Daar had ik ISO 800 nodig en door het boeiende verhaal van de gids, we hadden een groep van slechts ons beiden, vergat ik de waarden weer terug te zetten. Direct daarna buiten kwam ik erachter en heb ik de settings alsnog aangepast.
En het kan altijd beter, dat weet ik. Al doende leert men.....
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor gvdnberg » di aug 22 2017 11:38 pm

In Luleå bezochten we het oude kerkdorp in de oude stad. Een kerkdorp is een dorp van kleine huisjes die werden gebruikt om te overnachten als men ter kerke ging. Zweden kende jaren een van overheidswege opgelegde verplichting om naar de kerk te gaan, een staatsgeloof. omdat veel boeren en andere mensen van het platteland nogal ver van de kerk leefden, trok men op feest en hoogtij dagen naar de kerk en overnachtte men in het huisje in het kerkdorp. Van lieverlee werden deze kerkdorpen handelsplaatsen en gelegenheden waar feest werd gevierd en mensen samen kwamen om elkaar te ontmoeten. De huisjes zijn klein en hadden geen stromend water of sanitair. Alleen een kachel een paar stoelen en een tafel was er, naast de bedstee natuurlijk. nagenoeg onder uitzondering waren deze huisjes geschilderd met de Falun rode verf van weleer, het bijproduct van de kopermijn in Falun. Het was de goedkoopste verf die te koop was.
In Nederluleå is het best bewaarde kerkdorp te vinden en de huisjes zijn nu te koop vanaf zo'n 8000 euro. Dan heb je inmiddels wel elektriciteit maar nog steeds geen stromend water of sanitair. Door een dorpscommissie wordt de authenticiteit gewaarborgd en eigenaren worden gehouden aan de strikte regels om het dorp zo goed als mogelijk in stand te houden in de originele stijl. Genoeg verteld hier een paar foto's van dit mooie dorpje en de kerk:
19.
Afbeelding

20. De kerk met losse toren
Afbeelding

21. Het interieur van de kerk
Afbeelding

22. Nogmaals nu met de nadruk op het interieur
Afbeelding

23. de dorpshuisjes
Afbeelding

24. nogmaals
Afbeelding

25.
Afbeelding

26.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor JvdKooij » wo aug 23 2017 4:57 am

mooi Gert,
Prachtige landen om door heen te reizen.

in het verleden met mijn ouders de reis naar de noordkaap per auto gedaan door Zweden omhoog, stukje Finland, door Noorwegen omlaag.

ik zou nog wel eens met de Hurtigruten mee willen, lijkt mee ook wel leuk
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noordkaap

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 23 2017 10:06 am

Wat jij omschrijft hebben we nu gedaan, door Zweden naar de Noordkaap en door Noorwegen weer terug. Een klein stukje Finland in het noorden, overnachting in Muonio.
De Hurtigruten staat ook hier op het verlanglijstje. Lijkt mij schitterend!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten