IJslands binnenland

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Vincent » ma okt 23 2017 10:50 am

henkk schreef:Algemeen: geen HDR of kleurbewerkingen (uitgezonderd soms een witpunt neergezet), verder alleen gestitched en soms nevel verwijderd/belichting lucht aangepast etc.


Ben benieuwd waarom je dit er zo expliciet bij wenst te melden. Want mijn eerste reactie bij het zien van deze serie was ook; in de basis heel mooi beeld, maar in nabewerking echt nog een hoop meer uit te halen. Kortom, wat mij doe jij je beeld eigenlijk te kort door het vrijwel onbewerkt te plaatsen, zonde.

Los daarvan heb ik het idee dat een paar van jouw panorama's wel even recht gezet mogen worden :wink2:

Fijne serie verder met veel herkenbare plaatsen! Prachtig land blijft het ook! :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor henkk » ma okt 23 2017 11:27 am

Het bewerken blijft een leerproces. Sinds een paar maanden vooral met PSE 14 ipv vroeger CNX2. Ik heb de opmerking over HDR of kleurbewerkingen erbij gezet omdat sommige platen (in elk geval in mijn ogen) nogal HDR overkomen (bijv. die krater Ljotepollur nr. 21). De kleuren van 15 en 18 bevallen me ook niet echt, ondanks ingestelde witpunten.

Horizontaliteit van panorama's heb ik me ook afgevraagd. Maar die meertjes hebben geen rand die precies loodrecht op de opname-as staat. Dus wat horizontaal is, is niet zo maar te bepalen. Hoe zou ik een scheef panorama moeten maken? Camera scheef houden en van linksonder naar rechtsboven fotograferen? Zou kunnen maar ik geloof daar niet zo in. Om het helemaal goed te doen had ik een statief moeten gebruiken en dat precies loodrecht opstellen. Maar dat viel af vanwege o.a. de gewichtsbeperkingen.
Wel geef ik je gelijk dat sommige panorama's er scheef uitzien; 'recht'zetten zou de totaalindruk kunnen verbeteren.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor George Fennes » vr okt 27 2017 11:32 am

Henk prachtige serie van mij mag je het hele forum met deze platen vol zetten.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor henkk » vr okt 27 2017 10:29 pm

Dank George! Toch zijn er ook anderen met mooie foto's.
Als ik nog wat vind in m'n foto's, voeg ik ze nog toe.
Op m'n Flickr albums is meer te vinden ook van elders.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten