IJslands binnenland

Onderwerp:

IJslands binnenland

Berichtdoor henkk » do sep 28 2017 6:52 pm

Drie jaar geleden waren we in IJsland, prachtig maar regelmatig mochten we niet verder met ons huurautootje: bergwegen, rivierdoorwadingen, het hele binnenland was allemaal taboe. Het bleef kriebelen dus nu een Land Rover Defender gehuurd en op pad over de F-(fjell=berg)wegen. Onze route omvatte grosso modo Reykjavik, de Kjölur F35, de Sprengisandurroutes F 752, F 881, F 26, Myvatn, vandaar de route naar de Askja vulkaan F 88 en uiteindelijk via Landmannalaugur en Jokullsarlon weer terug naar Reykjavik. Het was geweldig qua landschap, lekker eten, rust, weinig asfalt.

Een eerste selectie van foto's volgt hieronder. Vaak was het landschap te groot voor 35 mm op FF dus ik heb heel veel nog te maken panorama's geschoten. Onvergetelijk was de bonus in Myvatn - met dank aan de hotelservice die ons conform verzoek om 00.45 uit bed belde - van het Noorderlicht. Jammer dat ik daarvoor geen statief en 20 mm mee had maar het toelaatbare gewicht was al problematisch.

1. en 2. Hveravellir; het warme bad hebben we tot later/elders uitgesteld (in Laugafels en Landmannalaugur)
Afbeelding_HK31851 by Henk Kohsiek, on Flickr
2.
Afbeelding_HK31845 by Henk Kohsiek, on Flickr

3, en 4: het Noorderlicht,
3. Groen, rood, te indrukwekkend om te beschrijven
Afbeelding_HK31921 by Henk Kohsiek, on Flickr

4. met de Grote Beer:
Afbeelding_HK31924 by Henk Kohsiek, on Flickr

5.In de Askja krater; een dag rijden heen en weer; veel verschillend gesteente; onderweg nog gelachen bij een professionele gids die zich vastreed in een riviercrossing
Afbeelding_HK31975 by Henk Kohsiek, on Flickr

6.Elke 5 minuten ander weer dus regenbogen te over ..
Afbeelding_HK32059 by Henk Kohsiek, on Flickr

7. Landmannalaugur: gebergte en warme bron (laugaur = bad)
Afbeelding_HK32128 by Henk Kohsiek, on Flickr

8. Uitzicht vanuit Landmannalaugur
Afbeelding_HK32130 by Henk Kohsiek, on Flickr

9. Bij Landmannalaugur; route vanaf Ljotipollur, uitzicht op Veidivotn (waar we ook waren geweest; soms ben je 1 km van een punt maar is het 100 km rijden van het een naar het ander)
Afbeelding_HK32137 by Henk Kohsiek, on Flickr

10. Onderweg naar Veidivotn (opmerkelijk op de borden zowel 23 als 7 km maar wellicht verklaarbaar vanuit het gegeven dat het een rondweg is); géén manipulaties met de kleuren met PS !
Afbeelding_HK32101 by Henk Kohsiek, on Flickr

11.
Er groeit soms nog wel eens wat ...
Afbeelding_HK32083 by Henk Kohsiek, on Flickr

12. Jökullsarlon, drie jaar geleden letterlijk de mist ingegaan. Nu wel goed gezien. Wel een toeristenkermis, het is nog net haalbaar vanuit Reykjavik in één dag en dus is het er heel vol. (moet nog iets rechtgezet).
Afbeelding_DSC3596 by Henk Kohsiek, on Flickr

13. Voorlopig de laatste, op weg naar Jökulsarlon een uitzicht vanaf de rondweg op Sandfellsheidi (zuidelijkste puntje van de Vatnajökull). Afbeelding_HK32173 by Henk Kohsiek, on Flickr


(wordt wellicht vervolgd met panorama's ....)
Laatst gewijzigd door henkk op do sep 28 2017 7:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Skippy » do sep 28 2017 7:28 pm

Indrukwekkend die natuur daar en goed in beeld gebracht. Ik mis wel wat scherpte bij de foto's. Benieuwd naar meer, laat maar doorkomen!
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor jvdme » do sep 28 2017 8:06 pm

Mooi. Op mijn iPad is alles goed scherp.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor gvdnberg » do sep 28 2017 8:31 pm

Erg mooi en bijzonder land. Je geeft schitterende indrukken Henk. Laat maar meer komen, het is echt genieten.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Taco1973 » do sep 28 2017 9:36 pm

Fantastisch - ben zelf een paar jaar geleden naar ijslans geweest en wat een prachtig eiland is dat om rond te reizen en te fotograferen. Zou zo terug willen. Ben benieuwd naar de andere foto's.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor EdvandeZilver » do sep 28 2017 10:01 pm

Mooie impressie, bedankt voor het delen!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3143


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor henkk » vr sep 29 2017 9:12 am

Skippy schreef:Ik mis wel wat scherpte bij de foto's.

In vervolg op het aanstaande gedwongen afscheid van NX2 ben ik me aan het inwerken op PS Elements (14) dat ik ook al een tijd heb (incl. vorige versies) maar weinig gebruikte. Bij het inlezen met ACR heb ik de foto's verscherpt en bij het verkleinen voor het forum de methode bicubisch scherper (voor reductie) gekozen (op Flickr/het forum staan reeds verkleinde JPEGs dus daar wordt niet verder verkleind). Ik zie nu dat er met output sharpener toch nog veel (standaard misschien zelfs te veel) te verscherpen valt (na de verkleining).
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Frankie » vr sep 29 2017 8:01 pm

Altijd fijn, landschapsplaten van dit land. Vooral 6 en 9 favoriet, die vergezichten met mooie luchten en bergen op de achtergrond.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Skippy » vr sep 29 2017 8:15 pm

henkk schreef:
Skippy schreef:Ik mis wel wat scherpte bij de foto's.

In vervolg op het aanstaande gedwongen afscheid van NX2 ben ik me aan het inwerken op PS Elements (14) dat ik ook al een tijd heb (incl. vorige versies) maar weinig gebruikte. Bij het inlezen met ACR heb ik de foto's verscherpt en bij het verkleinen voor het forum de methode bicubisch scherper (voor reductie) gekozen (op Flickr/het forum staan reeds verkleinde JPEGs dus daar wordt niet verder verkleind). Ik zie nu dat er met output sharpener toch nog veel (standaard misschien zelfs te veel) te verscherpen valt (na de verkleining).
Groet, Henk.

Henk, bedankt voor je toelichting. Het is niet dramatisch hoor, op Flickr zien ze er al meer verscherpt uit. Mijn foto's zien er op deze site ook scherper uit als je ze aanklikt en met de Exif Viewer bekijkt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Henk » vr sep 29 2017 9:33 pm

Mooi Henk! Ben erg benieuwd naar de pano's.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1732


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor henkk » za sep 30 2017 9:31 pm

Hier een paar die ik vanwege de actie bij Xpozer snel heb uitgewerkt:
14.
AfbeeldingVeidivotn3 by Henk Kohsiek, on Flickr
Veidivotn, we hebben dat helemaal rondgereden. Prachtige tocht, niemand ontmoet. Absolute aanrader als je in de buurt bent.

15.
Op weg op F88 naar Askja vulkaan. De Askja is op de achtergrond zichtbaar maar is vooral een groot gat in de grond met een ringwal er omheen. De Heidibreidar (rechts) is minstens zo indrukwekkend. De route is zeer uitdagend, veel gekrul door lavavelden, een aantal rivierdoorwadingen (in 1 ervan bleef een professionele gids steken met z'n 'superbus') en uiteraard heel veel gehobbel en gestuiter: of je nou 5, 50, 8 of 80 km per uur rijdt, het maakt niet uit. Alleen opletten voor onverwachte haakse bochten waar je niet met 80 doorheen kunt ...).AfbeeldingAskja en Herdibreidarfjell2 by Henk Kohsiek, on Flickr

Het blijft een onvoorspelbaar land: een neef en zijn vrouw die in IJsland reizen met een VW camper en die we hadden meegenomen naar de Askja in onze Land Rover, rijden nu om via de F35 Kjölur route omdat de ringweg in het zuiden op een aantal plaatsen is afgesloten vanwege hevige regelval en schade aan wegen en bruggen.... Hun boot vertrekt binnenkort uit Seydisfjordur in het noord-oosten. De F35 hebben wij gereden en we hebben hun het vertrouwen gegeven dat hun VW dat ook kan (er zijn daar geen rivierdoorwadingen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Johan v. V. » zo okt 01 2017 1:03 am

Prachtige platen Henk! Als ik ooit de kans krijg ....
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor henkk » za okt 21 2017 11:14 am

Op dit moment is al een groot deel van de gereden wegen afgesloten voor de winter (zie http://www.road.is/travel-info/road-conditions-and-weather/entire-iceland-road-conditions-map/). Thuis bij de kachel heb ik een aantal foto's samengevoegd tot panorama's. Geniet !

16
Het uitzicht op de Hofsjökull vanuit het warme open zwembadje in Laugafell (kruispunt F752 en F881)
AfbeeldingHofsjokull_Laugafell2 by Henk Kohsiek, on Flickr

17
Weer terug op de rondweg A1 uitgekomen bij Godafoss, bekend om het groene water. Weer erg wennen aan de drukte (t.o.v. een auto per twee uur of zo in het binnenland).
AfbeeldingGodafoss by Henk Kohsiek, on Flickr

18
Na vier uur stuiteren door lavavelden uitzicht vanaf de Askja vulkaan op Snaefell (denk ik).
AfbeeldingSnaefell_vanafAskja by Henk Kohsiek, on Flickr

19
Veidivotn is prachtig! Geen lensvervorming, het loopt daar echt zo rond.
AfbeeldingVeidivotn1 by Henk Kohsiek, on Flickr

20
Ook Veidivotn, afwisseling van land en water. Mooie rondweg, geen mens gezien.
AfbeeldingVeidivotn4 by Henk Kohsiek, on Flickr

21
Ljotipollur, bij Landmannalaugar. Een zelf voor de Defender lastige klim door de ribbels van 20 cm of meer die door andere slippende auto's waren achtergelaten. In twee of drie laag met difflock aan is het rustig wachten tot je boven bent.
AfbeeldingLjotipollur2a by Henk Kohsiek, on Flickr

22
Vanaf Ljotipollur uitzicht op Frostastadavatn. Links en in het midden de F208 Fjallabaksleid.
AfbeeldingFrostastadavatn_2 by Henk Kohsiek, on Flickr

23
Onderweg op F 208 Fjallabaksleid. We reden eerst daar beneden en toen rechts omhoog. Off Road rijden is streng verboden; het spoor links in het mos is niet van ons!
AfbeeldingF208Fjallabaksleid by Henk Kohsiek, on Flickr

24
Jokullsarlon. Eerder alleen in de mist gezien, nu 100 km heen en weer gereden om het toch nog helemaal te zien.
AfbeeldingJokulsarlon by Henk Kohsiek, on Flickr

Algemeen: geen HDR of kleurbewerkingen (uitgezonderd soms een witpunt neergezet), verder alleen gestitched en soms nevel verwijderd/belichting lucht aangepast etc.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor Richard » za okt 21 2017 8:28 pm

Dat is heel mooi nagenieten Henk!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3580


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: IJslands binnenland

Berichtdoor RichardBremer » ma okt 23 2017 10:43 am

Wat een prachtig land is het, en erg fraai vastgelegd. Zeker nagenieten!
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten