Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Johan v. V. » zo dec 03 2017 10:06 pm

Mooie voortzetting van het verslag Henk!
Ook wij hebben Hjerkinn aangedaan, in Fauske overnacht en bij het polarsirkelsenteret koffie gedronken, maar we zijn noch jou, noch Gert tegengekomen.
Overigens waren wij er in juni, maar ik zie wel dat we er een keer in de nazomer heen moeten. Prachtige kleuren!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor EdvandeZilver » zo dec 03 2017 10:08 pm

Mooie serie, kijk hier met plezier na en ben benieuwd naar de volgende foto's.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor bcvthul » ma dec 04 2017 11:47 am

Mooie toevoeging. In deze tweede serie vind ik foto 017 het mooist (al lijkt-ie mij iets scheef).
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » ma dec 04 2017 12:15 pm

Johan v. V. schreef:Mooie voortzetting van het verslag Henk!
Ook wij hebben Hjerkinn aangedaan, in Fauske overnacht en bij het polarsirkelsenteret koffie gedronken, maar we zijn noch jou, noch Gert tegengekomen.
Overigens waren wij er in juni, maar ik zie wel dat we er een keer in de nazomer heen moeten. Prachtige kleuren!


Klopt wel Johan, wij waren er in juli en ik heb daar een broodje rendier gegeten. Zo ongeveer na 11:00 uur op 18 juli om precies te zijn.
Moeten we de volgende keer toch beter afspreken lijkt me :D :D
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Johan v. V. » ma dec 04 2017 1:56 pm

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Henk » za dec 09 2017 11:02 pm

Het is onze 9e vakantiedag. We rijden van Fauske naar Bognes en nemen vanaf daar de veerboot naar Lødingen. Helaas lukt het niet om de oversteek Skutvik - Svolvær te maken, want deze dienst ligt er uit na 31 augustus.

030 Lofoten in zicht
Afbeelding

Het is nog een flink eind rijden naar Vestresand, waar we voor 4 nachten een appartement hebben gehuurd. De zon begint steeds harder te schijnen en onderweg stoppen we geregeld om een foto te maken.

031 Het uitzicht vanaf ons appartement
Afbeelding

Als de zon ondergaat loop ik even naar buiten en maak kennis met de verhuurder en zijn partner. Hij vertelt ons dat er een aardige kans is om het noorderlicht te zien. Eerlijk gezegd hebben we hier stiekem heel erg op gehoopt, maar we weten ook dat je veel geluk moet hebben. En dat hebben we ook. De camera staat al klaar op statief met de juiste instellingen. Als ik nog druk op de noorderlicht app aan het checken ben hoe groot de kans is dat we dit te zien krijgen, gaat Lia gewoon buiten kijken. Binnen 5 seconden stormt ze weer naar binnen en even later staan we samen te kijken naar het meest wonderlijke schouwspel. De show gaat zo'n twee uur door, dus alle tijd om foto's te maken.

032 Noorderlicht
Afbeelding

De volgende ochtend is het prachtig weer en we kunnen heerlijk buiten in de zon zitten. Maar omdat onze auto al een paar dagen een rammelend geluid maakt en het steeds luider klinkt, besluiten we om na de lunch naar een Volvo garage in Leknes te rijden. Na controle blijkt de versnellingsbak defect. We bellen met de leasemaatschappij en overleggen met de garage. Het blijkt zoveel voeten in de aarde te hebben om de auto hier te laten repareren, dat de leasemaatschappij besluit een andere oplossing te zoeken. Wij rijden met een rammelende auto via Stamsund gewoon naar Henningsvaer (hier verbleven we in 2010 een paar dagen in een appartement) en daarna terug naar ons appartement.

033 Stamsund
Afbeelding

034 Haven van Henningsvaer
Afbeelding

De verhuurder heeft ons de vorige dag getipt over een mooi plekje aan de zee aan het eind van een lange zandweg op zo'n 4 km van ons appartement. Daar genieten we van een fraaie zonsondergang.

035 Zonsondergang op Sandøya
Afbeelding

Zo'n twee uur na de zonsondergang is het nog licht aan de horizon als we opnieuw getrakteerd worden op het noorderlicht. Ook nu gaat het een paar uur door, dus wederom heb ik alle tijd om foto's te maken.

036 Noorderlicht
Afbeelding

037 Noorderlicht
Afbeelding

De volgende ochtend worden we al snel gebeld door de leasemaatschappij. Of we met een huurauto naar Stockholm (onze eindbestemming) kunnen rijden en vanuit daar naar huis kunnen vliegen. Eh, best lastig met veel bagage, dus geen optie. Dan wordt uiteindelijk besloten om een andere V40 vanuit Nederland te laten komen. In de tussentijd kunnen we een huurauto nemen. Betekent wel dat we ons verblijf hier moeten verlengen. Dat blijkt geen enkel probleem en wij hebben hier al helemaal geen probleem mee. De weersvooruizichten op de Lofoten zijn beter dan die van Kiruna en Jokkmokk en we hebben een mooi appartement op een fantastisch plekje. We rijden nog even met onze auto naar Leknes en huren daar een andere auto. Als we terug zijn is er nog tijd genoeg voor een kort ritje in de buurt, waarbij we nog een zeearend spotten, maar die is al weg voor ik mijn camera heb.
's Avonds zien we een sprankje noorderlicht, maar onvoldoende voor een mooie foto.

Vandaag maken we een mooie rit naar Å.

038 Stokvismuseum in Å
Afbeelding

We zijn hier al eens eerder geweest, dus het museum slaan we over. We rijden langzaam weer terug en genieten onderweg van een aantal prachtige plekjes

039 Strand op de Lofoten
Afbeelding

040 uitzicht op Kvitholmen
Afbeelding

041 Utakleiv
Afbeelding

En 's avonds …..

042 Nog een keertje noorderlicht
Afbeelding
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gerardschouw » za dec 09 2017 11:09 pm

Prachtige reportage hoor.
Gebruikersavatar
gerardschouw

Clublid
Berichten: 416


Locatie: Zundert
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Kees H » zo dec 10 2017 12:08 am

genieten van deze serie, prachtig
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Johan v. V. » zo dec 10 2017 1:50 am

Heerlijke serie Henk. Wat is Scandinavië toch mooi!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 10 2017 9:31 am

Mooi Henk! Jammer van de autopech en de beslommeringen daaromheen. Kost toch altijd -teveel- tijd. Wel heerlijk dat je zo uitgebreid van de natuur en noorderlicht hebt kunnen genieten. Toevallig ok nog een corona gezien??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Frankie » zo dec 10 2017 9:03 pm

Fijne serie met als hoogtepunten wat mij betreft de kleuren van Rondane en de Lofoten, prachtig.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor josti » zo dec 10 2017 9:16 pm

Genieten Henk, dank voor het delen!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Henk » ma dec 18 2017 9:02 pm

Mijn laatste bericht is al weer even geleden, maar tussendoor moest ik echt even foto's maken in Deventer (met sneeuw), in Ootmarsum (Kerstsfeer) en natuurlijk afgelopen zaterdag bij Dickens. Vandaag de laatste foto's van de Lofoten, voordat we doorrijden naar Zweden.

De volgende drie dagen verkennen we de nodige plekjes op de Lofoten. Vandaag is het de beurt aan Unstad. Een paar stoere meiden nemen een duik in het water. Het was wel koud volgens de dames. Naast deze zwemmers waren er vooral surfers actief.

044 een frisse duik
Afbeelding

045 surfer
Afbeelding

046 Unstad
Afbeelding

De volgende dag is o.a Svolvær aan de beurt

047 Haven van Svolvær
Afbeelding

Geen geweldige foto, maar als je inzoomt zie je hier twee bergbeklimmers op de zeer bekende Svolværgeita (569m). Wij zijn maar gewoon beneden gebleven

048 "Klimgeiten" op Svolværgeita
Afbeelding

049 Zonsondergang bij Knutshola
Afbeelding

Had ik al gezegd dat we ook het noorderlicht hebben gezien?

050 Laatste keer Noorderlicht op de Lofoten
Afbeelding

Vandaag rijden we nog maar een keer naar Reine. Dit is wel één van de mooiste plekjes op de Lofoten.

051 Uitzicht vanaf Torvdalshalsen
Afbeelding

052 Sakrisøy (links) en Kvalvika (rechts)
Afbeelding

053 Sakrisøy rorbuer
Afbeelding

054 Reine
Afbeelding

Na het avondeten belt de vervoerder. Hij is na vier dagen rijden inmiddels al in Svolvær en we spreken af voor de volgende ochtend. Als het donker is wil ik graag nog even naar Henningsvær om een avondfoto te maken van de haven. De weg er naar toe is bochtig, smal en pikdonker, maar ja, die foto moest toch echt gemaakt worden.

055 Haven van Henningsvær
Afbeelding

De volgende ochtend brengt de vervoerder van Logicx een V40 Cross Country en neemt mijn V40 mee terug naar Nederland. 's Middags brengen we onze uurauto terug naar Leknes. 's Avonds lopen we even langs de haven waar ons appartement aan ligt.

056 Vestresand in yellow and green
Afbeelding

057 Rechts de haven van Vestresand
Afbeelding
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Richard » ma dec 18 2017 9:11 pm

Hele mooie aanvulling Henk!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor bcvthul » ma dec 18 2017 9:45 pm

Je maakt er een heel verslag van Henk. Mooi!. Als ik foto 055 zie dan mis ik een paar (minmaal 1..) echt hele mooie spiegeling....
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten