Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Onderwerp:

Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Henk » di nov 28 2017 11:38 pm

Na de fotoserie van Gert en Richard, wil ook ik jullie graag meenemen in een rondreis door Noorwegen en Zweden via zo'n 100 foto's. De route loopt via Hamar, Rondane en Lofoten in Noorwegen naar Kiruna, Jokkmokk en Stockholm in Zweden. Een reis van 24 dagen, met als hoogtepunt de Lofoten, waar we door "pech" langer moesten blijven dan gepland, maar vanwege het mooie weer en de fantastische plek, vonden we dat geen enkel probleem. Zeker ook, omdat we daar van de 8 avonden er 4 werden getrakteerd op een fantastisch schouwspel: het Noorderlicht. Ons hoor je dus niet klagen.

De reis voert ons op zondag 10 september eerst naar Helsingør. We arriveren pas laat (Stau in Deutschland), maar voordat we gaan eten in een fooddock bij de haven, wandelen we nog even langs slot Kronborg, vanaf 1573 gebouwd door de Nederlandse bouwmeester van Paeschen, maar afgemaakt door de Vlaming Anthonis van Opbergen.

001 Slot Kronborg
Afbeelding

De volgende dag nemen we de veerboot naar Helsingborg in Zweden.

002 Haven Helsingør met Slot Kronborg
Afbeelding

Via Zweden rijden we naar Noorwegen, waar we overnachten in Hamar.
Het regent op dag 3. We lopen even door Hamar, maar omdat we hier al eens eerder zijn geweest (inclusief een bezoek aan het Vinkingskipet) rijden we door naar de volgende bestemming. Als we wegrijden zien we deze politiewagen. Met agente Petra kun je waarschijnlijk beter geen ruzie maken. We hebben ons dus maar netjes gedragen en ons aan de maximum snelheid gehouden :D .

003 Petra
Afbeelding

Even verderop staat deze fantastische bushalte. Of het betekent dat je in Hamar ontzettend lang op de bus moet wachten, weet ik niet.

004 Bushalte in Hamar
Afbeelding

In Ringebu rijden we langs de stavkirke uit ca. 1200, die even buiten het plaatsje staat.

005 Stavkirke in Ringebu
Afbeelding

We lunchen in Ringebu, maar ook hier is het helaas niet echt droog.

006 Centrum Ringebu
Afbeelding

We rijden door naar ons einddoel van die dag: Nationalpark Rondane. Dit nationalpark is het oudste van het land (in 1962 opgericht) met zo'n 10 bergtoppen boven de 2000 meter en ligt geheel boven de boomgrens. Het beeld wordt dan ook vooral bepaald door korstmossen.We overnachten hier in Smuksjøseter fjellstue in Høvringen. Deze fjellstue ligt in the middle of nowhere op een fantastische plek op 1100 meter hoogte.

007 Smuksjøseter fjellstue
Afbeelding

De volgende ochtend is het droog en mooi weer en dan ziet het uitzicht er plotseling heel anders uit.

008 Uitzicht bij Smuksjøseter fjellstue
Afbeelding

Tijd voor een mooie wandeling dus. Dit was waarvoor we naar Rondane wilden in de herfst: de prachtige kleuren.

009 Rondane
Afbeelding

Hoewel het niet regende hielden we het niet helemaal droog. Nou ja, ik in ieder geval niet :( :oops: , toen ik een iets andere route koos dan mijn echtgenote. Toen Lia eindelijk uitgelachen was, heeft ze deze foto gemaakt :x

010 Natte broek
Afbeelding

De route voerde ons naar de Peer Gynt Hytta (rechts). In deze omgeving liet Hendrik Ibsen zijn mythologische figuur Peer Gynt de nodige avonturen beleven.

11 Peer Gynt hytta
Afbeelding

Daarvoor moeten we wel eerst langs de Imbertglupen, een canyon uit de ijstijd.

012 Imbertglupen
Afbeelding

013 Peer Gynt hytta
Afbeelding

Vanaf hier wandelen we via een ander pad terug naar de fjellstue. De zon schijnt en dat helpt wel om de kleuren wat beter uit te laten komen

014 Rondane
Afbeelding

De volgende keer nog meer Rondane en dan richting Lofoten.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Online
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor henkk » wo nov 29 2017 8:48 am

Mooie serie! Benieuwd naar het vervolg!
Gr. Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Johan v. V. » wo nov 29 2017 11:30 am

Prachtige serie Henk! Ik wacht met spanning het vervolg af!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Richard » wo nov 29 2017 11:39 am

Dit is genieten Henk!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Jolanda » wo nov 29 2017 11:56 am

Mooie serie, met plezier bekeken.
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » wo nov 29 2017 12:19 pm

Dat Scandinavie mooi is, heb ik dit jaar zelf ervaren, e dat wordt hier nogmaals bevestigd. Heerlijk mooi land en op een fijne manier vastgelegd Henk! Lekker genieten van de noordelijke natuur!
Laat maar meer komen, dat wordt zeker nog meer genieten!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor bcvthul » wo nov 29 2017 6:28 pm

Ben benieuwd hoe dit verder gaat....

Foto 008 (krijgen we echt meer dan 100 foto's....) vind ik heel mooi, foto 012 lijkt mij in het echt heel indrukwekkend!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor MartinT » wo nov 29 2017 9:12 pm

Mooie serie Henk :thumbup:
Rondane is dus goed toegankelijk. Er worden fotoreizen naar dit gebied aangeboden, maar op eigen houtje kan dus ook prima, zie ik.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor MarcB » wo nov 29 2017 9:22 pm

Mooie serie! Ben benieuwd naar het vervolg :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor josti » wo nov 29 2017 9:34 pm

Fantastisch land toch en heel fraai vastgelegd. Nu al een paar toppers voor mij: het fraaie licht van nr. 1 en de heerlijke kleuren van Rondane, nrs. 9 en 14. Kanniewachten op de rest :D
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Peter » do nov 30 2017 10:25 am

met plezier naar gekeken Henk !
groet van ons
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Robert » do nov 30 2017 9:27 pm

Erg mooi Henk :thumbup:
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Henk » zo dec 03 2017 9:36 pm

Dank voor jullie reacties :) . Of ik de 100 haal weet ik niet Beert Chris. Zoveel heb ik wel uitgezocht, maar er zullen er vast wel een paar sneuvelen onderweg. Minder kan, maar sommige foto's horen bij het verhaal, ook al zijn ze niet zo fraai. En de foto waarbij ik tot mijn kuiten in de blubber was weggezakt, wilde ik jullie niet onthouden. Hoewel jullie eigenlijk wel van mij gewend zijn dat ik bijvoorbeeld in het veen duik :D .

Vandaag rijden we een klein stukje de E6 (Noordkaaproute) terug naar het zuiden. Bij Ringebu gaan we nu de 27 op richting Folldal. Deze weg is één van de achttien "Nasjonaleturistveger". Het eerste deel van de Rondanevegen levert dezelfde plaatjes op als het stuk waar we gisteren gewandeld hebben. Prachtige vergezichten en vooral veel kleur.

015 Rondanevegen
Afbeelding

Op het laatste stuk richting Folldal verandert het uitzicht, maar dat is niet minder mooi.
Bij de kruising met de 219 passeren we het Atnabrufossen Waterworks Museum. Hier kijken we buiten even rond, want het museum zelf is gesloten.

016 Atnabrufossen
Afbeelding

We vervolgen onze weg , maar onderweg stoppen we uiteraard voor de nodige foto's.

017 Sohlbergplassen
Afbeelding

018 Strømbu
Afbeelding

019 Weerspiegeling
Afbeelding

Uiteindelijk arriveren we in Folldal waar we 2 keer overnachten in een 300 jaar oud huisje. Dat betekent bukken als ik naar binnen ga, maar ook naar de kamer en de badkamer moet ik echt even aan mijn hoofd denken (helaas gaat dat toch ook een paar keer mis). En naar de slaapkamer moet ik bijna op mijn knieën.

020 Ons "kabouterhuisje" links
Afbeelding

021 Het interieur
Afbeelding

Vandaag gaan we eerst in Folldal naar de Folldalgruver, een oude kopermijn uit 1748. We kunnen alleen buiten rondkijken en in de museumwinkel, want het museum is alleen geopend vanaf juni tot begin september.

022 Folldalgruver
Afbeelding

023 Folldalgruver
Afbeelding

We rijden door naar viewpoint Snøhetta. Geen Rondane meer, maar Dovrefjell. Dit nationalpark is bekend vanwege de muskusossen. De wandeling naar het viewpoint is een aardige klim en het laatste deel is wel wat steil. Maar het uitzicht is fraai. Via de telescoop zien we een paar muskusossen, maar het zijn speldenpuntjes. De 70-200 is zelfs met de 2.0 extender kansloos. Als we hier ooit weerkomen gaan we zeker een keer mee op muskusossafari.

024 E6 tussen Dovrefjell en Rondane
Afbeelding

Het lichte, bijna witte, mos dat groeit in de buurt van Folldal is erg geliefd bij de Sami. Volgens de Noren die wij ontmoetten in Høvringen halen zij dit mos hier op voor hun rendieren.

025 Mos
Afbeelding

Op dag 7 rijden we over de 29 naar Hjerkin en dan nemen we de E6 naar het noorden. We overnachten in Grong. De volgende dag passeren we de grens naar Noord Noorwegen.

026 Noord noorwegen
Afbeelding

027 Majavatnet
Afbeelding

De kans dat je rendieren tegenkomt in Noorwegen is vrij groot. Elanden daarentegen laten zich minder vaak zien. Vorig jaar hebben we er echter op een vroege zondagochtend bij de kustweg 2 tegelijk gezien. Helaas had ik toen geen tijd om mijn telelens te pakken, dus de foto's waren niet heel bijzonder. Dit jaar zien we er echter plots 4 tegelijk. Gelukkig konden we de auto direct op een parkeerplaats zetten en ik kreeg zelfs de tijd om snel de 24-70 te verruilen voor de 70-200 en wat plaatjes te schieten. Geen idee wat er precies mis is gegaan, maar zoom maar niet in :roll: . De scherpte is helaas ver te zoeken :thumbdown: . Wellicht een volgende keer beter.

028 Elandenfamilie
Afbeelding

Dan passeren we de poolcirkel op 66,3 graden noorderbreedte.
Voor ons niet de eerste keer. In 2010 zijn we hier ook langs gereden (heen en terug) en vorig jaar hebben de poolcirkel gepasseerd in Finland en op de terugweg bij de kustweg in Noorwegen. Helaas is het hier koud en nat, maar uiteraard gaan we wel even naar binnen bij het polarsirkelcentret voor een kop koffie en een wafel. De geplande lunch gaat niet door, want het restaurant is gesloten. Tja, het hoogseizoen in Noorwegen is nu eenmaal erg kort.

29 Polarsirkelsenteret
Afbeelding

We overnachten in Fauske en maken ons op voor het laatste stukje naar de Lofoten.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Online
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 03 2017 9:54 pm

Duidelijk herkenning op de poolcirkel. En Fauske, daar hebben we ook overnacht. Leuk Henk, en we zijn best jaloers dat jij WEL elanden gezien hebt.
Bedankt voor het delen, mooi.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Skippy » zo dec 03 2017 9:55 pm

Henk, een leuke en mooie reisreportage met plezier bekeken. Ik ben zelf een fan van zonnige vakantiebestemmingen (alhoewel Mevr. Skippy mij na Alaska over heeft kunnen halen in feb '18 een week naar Lapland te gaan ...) Ben benieuwd naar het vervolg!
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten