Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Patrick » wo dec 27 2017 9:25 pm

Ik heb nog even kritisch gekeken. We willen natuurlijk een volgende keer weer beter, toch? Ik had best wat ruimte om met wat minder risico te schieten. De ISO is nog niet extreem hoog, dus wat betreft sluitertijden had ik iets veiliger kunnen zijn. En/of iets meer scherptediepte kunnen nemen. Zo schieten bij weinig licht (niet geflitst!) is het uiterste vragen van mijn APS-C camera en het autofocussysteem (een paar heb ik handmatig wat bijgestuurd). Dat maakt het zowel leuk als leerzaam. Ook de keuze voor de "Classic Chrome" filmsimulatie, wat bij dagfoto's uitstekend werkt, was hier wellicht niet zo slim. Dat haalt een stuk contrast weg uit de foto's, zeker uit de huidtinten.

Belangrijkste van zo'n serie vind ik dat de uitdrukkingen van de mensen en de composities goed zijn en dat zijn ze volgens mij. Maar ik verwacht van mezelf ook technisch goede platen, dus bedankt voor degenen die kritisch waren! Hoewel de beweringen niet helemaal correct waren, heb ik graag dat jullie ook kritisch "durven" te zijn! Complimentjes vangen is makkelijk genoeg.

En natuurlijk ook dank aan degenen die hun waardering uitgesproken hebben. Het is natuurlijk geen slechte serie, anders had ik het hier niet neergezet. Dan stond het enkel op onze besloten Facebook groep, waar ze voor bedoeld waren en hele leuke reacties opgeleverd hebben. En daar doe ik het natuurlijk ook voor.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Skippy » wo dec 27 2017 11:51 pm

Op zich een goede reportage met spontane beelden dat is goed gelukt. Ik vind de huidtinten inconsistent, bij meerdere foto's oogt het wat onnatuurlijk. Eerlijk gezegd vallen de resultaten mij wat tegen van die Fuji ik had beter verwacht op iso 3.200, niet zozeer qua ruis maar meer qua kleurweergave.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Patrick » do dec 28 2017 12:07 am

Ik heb, achteraf gezien niet verstandig, gekozen voor Classic Chrome filmsimulatie. Dat had me mooie beelden opgeleverd de afgelopen tijd op kerstmarkten en dergelijke. Maar hier met geel licht, en ook nog eens heel weinig, was het geen verstandige keus. Niet meer doen dus. Leermomentje...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Skippy » do dec 28 2017 12:13 am

Aha, daar komt de aap uit de mouw! Tja, Classic Chrome is hier inderdaad geen goede keuze. Zoals je zegt, weer wat geleerd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Genster » do dec 28 2017 7:22 am

Janvis schreef:
Patrick schreef:...Dus wat dat betreft heb ik echt respect voor mensen die straatfotografie op deze manier kunnen en durven te bedrijven....


Dit is toch geen straatfotografie? :wink:

Maar even serieus: (Ook) ik vind het knap :thumbup: en durf dit zelf meestal niet.
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor bcvthul » do dec 28 2017 7:43 am

Kun je de film-instelling niet wijzigen en kijken of dit het inderdaad is?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Janvis » do dec 28 2017 9:03 am

Genster schreef:
Janvis schreef:
Patrick schreef:...Dus wat dat betreft heb ik echt respect voor mensen die straatfotografie op deze manier kunnen en durven te bedrijven....


Dit is toch geen straatfotografie? :wink:


Het is fotografie van (ik denk) onbekenden en het is op straat, dus tsja dan zie ik het als straatfotografie :-) Maar ik begrijp dat ik die definitie verkeerd interpreteer ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Patrick » do dec 28 2017 11:20 am

Het is op straat. Maar ik zou het ook niet onder straatfotografie scharen. Daarom zeg ik meestal dat ik vooral straat- en evenementenfotografie doe.

Maar de grens is natuurlijk vaag. Ik ben al jaren Plaatjespiet bij de intochten van de Sint hier in de buurt, bijvoorbeeld die in IJmuiden (zie Plaatjespiet op Facebook). Daar ben ik dus zelf Piet. Ik gebruik daar technieken die ik ook bij straatfotografie toepas, maar het is natuurlijk veel makkelijker om op mensen af te stappen op zo'n evenement. Is het daarom geen straatfotografie? En als ik nou geen pietenpak aan heb?

Gemakshalve gebruik ik de term voor foto's waarbij de geportretteerde(n) niet weten dat ze op de foto staan. Leg ik eerst contact, dan zijn het straatportretten.

En ja, ik heb niet zoveel moeite om op mensen af te stappen. Ik krijg vrijwel altijd leuke reacties. Dat is ook zeker een onderdeel van de lol die ik eraan beleef.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor diatoontje » do dec 28 2017 11:32 am

Ik wil niet al te pietluttig overkomen, maar waar is de zang in de kerstsamenzang gebleven?
Nu is het meer een verzameling van al dan niet vrolijke dan wel serieuze portretten buiten geworden.
Ik mis de samenhang met kerst en zang.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Peter » do dec 28 2017 12:08 pm

Patrick schreef:. Maar ik verwacht van mezelf ook technisch goede platen, dus bedankt voor degenen die kritisch waren! Hoewel de beweringen niet helemaal correct waren, heb ik graag dat jullie ook kritisch "durven" te zijn! Complimentjes vangen is makkelijk genoeg.
.


Wat bedoel je nu met "beweringen niet correct" ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Patrick » do dec 28 2017 12:27 pm

Daar had ik gisteren al op gereageerd, maar toen zag ik dat jouw bericht verwijderd was en heb ik mijn reactie ook weer verwijderd.

Je beweerde dat geen enkele foto scherp was. Ik heb, met anderen meekijkend, 2 foto's gevonden die niet helemaal scherp zijn waar ze op scherpgesteld waren, en een twijfelgeval. Dat je beperkte scherptediepte hebt als je op f/1.4 schiet en vrij kort op je onderwerp staat betekent niet dat de foto's niet scherp zijn. Ze ogen wellicht door de wat ongelukkig gekozen "Classic Chrome" minder scherp dan ze daadwerkelijk zijn.

Ik had, achteraf bezien, bij veel van deze beelden wat minder op het randje kunnen lopen. Iets meer diafragmeren en/of een iets langere sluitertijd, zij het ten koste van wat ISO. Dat had gekund.

@diatoontje: ik heb inderdaad geen foto's gemaakt van de paar dozijn bejaarden die op het podium stonden. Niet zo mijn ding en ook niet echt interessant met een 16mm objectief van een behoorlijke afstand. Het is dan ook geen verslag van het evenement.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Peter » do dec 28 2017 12:35 pm

Dank voor je toelichting. We kunnen verschillen van meningen over scherpte. Dat lijkt me geen probleem en wellicht stof ter discussie.
Het verwijderen van mijn bericht had te maken met je standpunt dat "beweringen niet juist zijn" . Dat is voor mij een dooddoener voor een verdere discussie eerlijk gezegd.
Daarom ook mijn eerdere reactie. Als jij de foto's goed vindt, prima dan toch. Ik vind (door de beperkte scherpte/diepte) de foto's niet echt gelukt. Logisch wellicht door de omstandigheden tijdens het maken van de foto's maar in mijn optiek geen argument om ze dan maar als scherp te betitelen. Maar zoveel mensen, zoveel meningen. :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Vincent » do dec 28 2017 12:42 pm

Het lijkt hier de laatste tijd zo dat goed beeld meer en hardere kritiek krijgt dan minder goed/slecht beeld. Ik zie het altijd als een compliment als er veel reacties komen.

Het probleem met scherpte lijkt hier vaak de sluitertijd, die is vaak wel erg aan de krappe kant. Je had makkelijk een stop (of 2) in iso omhoog gekund. Iso2000 is toch wel erg in de comfort zone van de X-t2...

Verder spreekt de serie mij wèl aan. Verfrissende blik op portretten tijdens een 'evenement'. De blikken en reacties tonen tevens jou kwaliteit voro het maken van contact, daar kunnen een hoop hier nog iets van leren. Mijzelf inclusief! Beperkte scherptediepte werkt niet overal in je voordeel maar werkt bij de meeste platen wel goed en geeft wel een mooie focus waar je het wilt. Afval van scherpte en de onscherpte is top, dat bepaalt ook mede het 'succes' van deze serie!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Peter » do dec 28 2017 1:05 pm

Prima toch dan dat er reacties komen. Reageert er niemand dan kan het forum wel dicht en hangen we slechts allemaal rond in Facebook om domweg te 'liken'.
Maar de kwalificatie van een goede foto is blijkbaar standaard al bepaald. Dat gevoel roept het bij mij wel op. Niet specifiek in dit draadje, wel in zijn algemeenheid.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kerstsamenzang in het mooie Velserbroek

Berichtdoor Vincent » do dec 28 2017 1:35 pm

Peter schreef:Prima toch dan dat er reacties komen. Reageert er niemand dan kan het forum wel dicht en hangen we slechts allemaal rond in Facebook om domweg te 'liken'.


Helemaal mee eens.

Maar de kwalificatie van een goede foto is blijkbaar standaard al bepaald. Dat gevoel roept het bij mij wel op.


Niet mee eens, daarnaast is 'goed' ook subjectief, dat kan per persoon verschillen. Ik snap ook dat het soms ook makkelijker is om kritiek te geven als beeld bovengemiddeld goed is (naar mening van de kijker/reageerder). Ik zie dikwijls beeld langs komen dat ik niet mooi vind maar waar ik ook niets zinnigs over kan zeggen. Bij een foto die ik goed vindt kan ik wijzen op details, opvallende dingen, etc.

Maar ik heb die opmerking er bewust bijgezet omdat ik dat gegeven wel jammer vind. Het kan ook een verkeerde indruk wekken, nu komen er een hoop kritische reacties, mooi lijkt me, daar wordt iedereen beter van. Andersom verdienen fotografen die nog minder ver zijn ook die inzet/moeite van uitgebreide, constructieve reacties.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten