Aruba, 43 jaar na dato...

Onderwerp:

Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor MarcB » za feb 17 2018 10:05 pm

Als kind heb ik op Aruba gewoond, ik heb daar een geweldig mooie jeugd gehad en wilde dan ook al jaren terug naar mijn "roots". En dan plotseling ben je 43 jaar verder..... Maar, het is er toch van gekomen!

Oude vrienden uit die tijd heb ik weer ontmoet na een lange speurtocht via het Internet, bij toeval weer in mijn ouderlijk huis geweest, en wat helemaal gaaf was, ik heb zelfs voor de klas gestaan van mijn oude school en de kinderen verteld hoe het daar was in de jaren 60!

BIjgaand een impressie van dit avontuur wat ik al enige tijd wilde delen met juillie.


De meeste bezoekers van Aruba gaan voor het strand, ja we hebben strand gehad maar wat we vooral gedaan hebben is van vroeg tot laat het eiland bekeken. Het is niet groot, zo'n 7km groter als Texel maar nog is het niet geluk om alles te bekijken in die paar weken. Onderstaande afbeelding is de tracklog (in het paars) waar we allemaal geweest zijn.

Afbeelding20150831-_Aruba by Marc Bezembinder, on Flickr
Tracklog van Aruba

Vroeger gingen we op Aruba elk weekend naar Palm Beach, er stonden maar een paar hotels. Inmiddels wordt dit deel van Aruba de "High Rise" genoemd. Het is dan ook aardig volgebouwd en behoorlijk toeristisch geworden. Reden voor ons om daar vooral geen hotel te pakken en zijn we bij Druif Beach terecht gekomen. Schuifpui open en 10m verderop spring je in de Caribbean.

Afbeelding20150903-_DSC9657 by Marc Bezembinder, on Flickr
Tamarijn op Druif Beach


Op Aruba heb je schitterende hagedissen en leguanen. Met een beetje geluk kan je redelijk dichtbij komen.

Afbeelding20150831-_DSC8500 by Marc Bezembinder, on Flickr
De locals van Aruba.....

Afbeelding20150831-_DSC8464 by Marc Bezembinder, on Flickr
Sommigen namen echt de tijd om zich te laten fotograferen


Als je vanuit Druif Beach richting Palm Beach gaat kom je op een gegeven moment een van de meest gefotografeerde bomen van Aruba tegen.

Afbeelding20150901-_DSC8694 by Marc Bezembinder, on Flickr


Voorbij de "High Rise" wordt veel aan watersport gedaan. Houd je van Kite Surfen, dan zit je hier goed met de passaatwind!

Afbeelding20150911-_DSC3911-Edit by Marc Bezembinder, on Flickr
Kite Surfer in aktie


Meer richting de noordpunt begint de kust te veranderen, het parelwitte strand wordt rotsachtig en de zonaanbidders maken plaats voor een andere soort.

Afbeelding20150901-_DSC8818 by Marc Bezembinder, on Flickr


De noord- oostkant van Aruba is de ruige kant. Je kan (mag) daar niet in zee zwemmen en het gaat er flink te keer.

Afbeelding20150901-_DSC8889 by Marc Bezembinder, on Flickr
Noordkust Aruba

Afbeelding20150901-_DSC8873 by Marc Bezembinder, on Flickr
Noordkust Aruba


Op een gegeven moment komen we in een buurt en zeg ik tegen mijn vrouw, ik heb hier vlakbij gewoond! Heel bizar maar ik kon er zo naar toe rijden, mijn vrouw snapte er niets van :-)

Afbeelding20150902-_DSC9069 by Marc Bezembinder, on Flickr
Het huis op Ponton waar ik gewoond heb, helaas bleek er niemand thuis te zijn, alles was afgesloten.


Achter het huis had je vroeger de Cunucu (Knoekoe) ofwel de rimboe vol met cactussen. Toen we rond het huis liepen bleek dat er maar weinig meer over was van de Cunucu, alles is volgebouwd. Toevallig ziet mijn vrouw een naamsbordje met "Familie Lacle" en zegt, je was toch bevriend met een Gordon Lacle? Op dat moment komt er een man naar buiten die best wel eens mijn oude jeugdvriend kon zijn. Toen ik hem aansprak bleek dat hij zijn neef was en we werden spontaan uitgenodigd binnen te komen. Gordon bleek helaas vorig jaar overleden te zijn vertelde hij me maar, zijn zussen kon hij wel even bellen. Nog geen twee tellen later heb ik Amedee aan de lijn die ons vervolgens uitgenodigd om 's-avonds bij haar moeder op bezoek te komen!

Ik vertelde 's-avonds dat we graag mijn oude huis hadden willen zien maar dat er helaas niemand thuis was, waarschijnlijk op vakantie omdat alles potdicht was. Nee vertelde Amedee, Dokter Kennedy woont daar en hij en zijn vrouw zijn op leeftijd en doen alles op slot. Maar, wil je graag het huis zien, dat is toch geen probleem zegt ze. Wat blijkt, Amedee komt dagelijks bij deze mensen om ze te helpen! Dus de volgende dag waren wij op bezoek bij Dr. Kennedy en zijn vrouw :lol:

Afbeelding20150904-_DSC0094 by Marc Bezembinder, on Flickr
Mijn oude huis


Als je naar Aruba gaat, dan ontkom je niet aan de Hooijberg. Een 165m hoge berg die zijn naam eer aan doet.

Afbeelding20150902-_DSC9079 by Marc Bezembinder, on Flickr
De Hooijberg


Wat ik me herinner is dat je in de jaren 60 niet zomaar naar boven kon. Tegenwoordig staan er zendantennes en gaat er een trap met meer dan 500 treden omhoog. Dus ik zeg tegen mijn vrouw, je bent niet op Aruba geweest als je niet naar boven bent gegaan. Zegt ze, dan doen we dat nu, en dat was rond 13:00u..... Uiteraard had ik mijn rugzak met Nikon body en lenzen bij die mee moesten, dat heb ik geweten om 13:00u met volle zon omhoog...

Afbeelding20150902-_DSC9530 by Marc Bezembinder, on Flickr

Afbeelding20150902-_DSC9304 by Marc Bezembinder, on Flickr
562 betonnen treden, ff bikkelen...


Het gebied van de Lago, de olieraffinaderij, was vroeger best wel een ruig gebied. Tegenwoordig is dat niet meer zo, vooral na de sluiting van de Lago (die inmiddels weer deels geopend is). Je hebt hier Charlie's Bar, een leuke tent waar van alles te zien is!

Afbeelding20150905-_DSC0624 by Marc Bezembinder, on Flickr

Afbeelding20150905-_DSC0592 by Marc Bezembinder, on Flickr
Bij Charlie's Bar is van alles te zien


Ondanks deze zware industrie is het een mooi gebied!

Afbeelding20150905-_DSC0626 by Marc Bezembinder, on Flickr
Op de achtergrond de Lago

Afbeelding20150905-_DSC0525 by Marc Bezembinder, on Flickr


Op Aruba heb je een typische bouwstijl, opvallend was dat veel bouwvakkers zich goed beschermen tegen de zon.

Afbeelding20150906-_DSC0977 by Marc Bezembinder, on Flickr

Afbeelding20150906-_DSC0973 by Marc Bezembinder, on Flickr

Mensen reageren gelijk enthousiast als ze horen dat je vroeger op Aruba hebt gewoond. Meestal vragen ze waar dan? Uiteraard kennen ze Ponton waar ik gewoond heb maar als je dan zegt, in het huis van Dr. Kennedy dan weten ze gelijk waar! Wat blijkt, Dr. Kennedy was de Dermatoloog op Aruba en wat veel voorkomt op Aruba is huidkanker vandaar de bescherming door de bouwvakkers.....


Via het Nationaal Park Arikok wilde ik naar Vader Piet. Vraagt mijn vrouw, wie is Vader Piet en ik schiet in de lach..... Vader Piet is een buurt aan de oostkust van Aruba genoemd naar Pieter Lampe. Pieter Lampe was naast planter ook opzichter over het gebied rond 1820. Pieter Lampe werd door de bevolking Vader Piet genoemd omdat hij iedereen goed behandelde.

Afbeelding20150906-_DSC1586 by Marc Bezembinder, on Flickr
Onderweg door Nationaal Park Arikok

Afbeelding20150906-_DSC1145 by Marc Bezembinder, on Flickr
Restanten van de goudwinning in Nationaal Park Arikok

Afbeelding20150906-_DSC1159 by Marc Bezembinder, on Flickr
Nationaal Park Arikok


Ik was blij dat ik mijn bergschoenen bij me had, wat ben ik vaak in deze krengen gestapt als kind.

Afbeelding20150906-_DSC1060 by Marc Bezembinder, on Flickr


Via Arikok kom je bij de oostkust van Aruba uit, een erg ruig gebied. Vroeger werden hier de resten van het abattoir een zee gedumpt als diner voor de haaien. Tegenwoordig doen ze dat niet meer. Let wel op dat je niet in aanraking komt met de Manzanilla die hier groeit, zoek ook niet de schaduw op bij de Manzanilla's.

Afbeelding20150906-_DSC1518 by Marc Bezembinder, on Flickr
Oostkust Aruba

Afbeelding20150906-_DSC1433 by Marc Bezembinder, on Flickr
Spectaculaire momenten, zeker zo'n 10m hoog, je zit daarna wel onder het zout, ook de camera....


Een van de hoogepunten was de "Natural Bridge" van Aruba. Deze brug was zo'n 7m hoog en had een lengte van 30m. Helaas is de Natural Bridge in 2005 ingestort. Ondanks dat hij er niet meer is zijn er nog verschillende andere Natural Bridges die zeker de moeite waard zijn.

AfbeeldingAruba North Coast by Marc Bezembinder, on Flickr
Oostkust van Aruba met in de verte de ingestorte brug

Afbeelding20150908-_DSC2170 by Marc Bezembinder, on Flickr
De Natural Bridge die ingestort is op 2 september 2005


Ik heb op de lagere school "Mon Plaisir" gezeten en bleek nog te bestaan. Uiteraard wilde ik ook daar even kort langs gaan en had ze vooraf een mail gestuurd of dit mogelijk was. Ik kreeg spontaan een uitnodiging!

Afbeelding20150907-_DSC1690 by Marc Bezembinder, on Flickr
De Mon Plaisir school

Afbeelding20150907-_DSC1655 by Marc Bezembinder, on Flickr
Het binnenplein

Eigenlijk was er niet veel veranderd, op een gegeven moment zag ik de kinderen een klaslokaal binnengaan. Dit was mijn oude klas dus gelijk naar de juf toe of ik een foto mocht maken. Twee tellen later stond ik voor de klas en heb daar driekwartier mogen vertellen over Aruba in de jaren 60!

Afbeelding20150907-_DSC1682 by Marc Bezembinder, on Flickr
Mijn oude klas maar nu in een modern jasje, tweede rij van links zat ik


Rond 1968 zijn mijn opa en oma een tijd overgekomen bij ons. Deze foto is gemaakt in het Wilhelmina Park in '68 én 51 jaar later.

Afbeelding20150907-_DSC1812-Edit by Marc Bezembinder, on Flickr
Timelapse van 43 jaar. Ik, ik, mijn opa en oma, zusje en moeder


Mijn vader werkte destijds bij De Wit Stores waar het VAD (Verenigde Antilliaanse Distributie bedrijven) uit ontstaan is die de vertegenwoordiging had van kantoorbenodigdheden voor het gehele Caribisch gebied. We kwamen vaak bij De Wit in de Nassaulaan. Dus wij op zoek naar de Nassaulaan, die was dus niet te vinden. Tot ik een ouder iemand aansprak die precies wist waar ik het over had. Blijkt de Nassaulaan tegenwoordig Caya Betico Croes te heten. Tja, je moet het maar weten.

De Wit Stores blijkt nog steeds te bestaan, ook de zaak waar ik destijds vaak ben geweest. Was erg leuk om dit weer terug te zien maar wat is daar veel veranderd. Tegenwoordig rijdt er zelfs een boemeltreintje rond.

Afbeelding20150909-_DSC2975 by Marc Bezembinder, on Flickr
Oranjestad met De Wit Store op de achtergrond


Met cactussen heb ik altijd een haat- liefde verhouding gehad. Aruba staat er vol mee.

Een dergelijke bladcactus bleef in keer in mijn been hangen, iets waar de geiten geen last van hebben.

Afbeelding20150906-_DSC1076 by Marc Bezembinder, on Flickr


En in zo'n jongen ben ik een keer vol ingerend. Ze zijn meer dan een uur bezig geweest om de naalden uit mijn hoofd te krijgen. Vanaf dat moment werd ik het "Stekelvarken" genoemd door mijn zusje....

Afbeelding20150910-_DSCN2266 by Marc Bezembinder, on Flickr


Het terugzien van Aruba na al die jaren, oude vrienden ontmoeten, herinneringen die na al die jaren weer bovenkwamen en zelfs de geur van de Cunucu zo herkenbaar, was een heel bijzondere ervaring. Het voelde alsof ik thuiskwam, ik zal zeker nog een keer teruggaan, maar dan toch wel wat eerder :)



Mocht je meer foto's willen zien van Aruba, klik dan op de volgende link https://www.flickr.com/photos/marcbezem ... 0472/page1 :!:


Afbeelding20150902-_DSC9541 by Marc Bezembinder, on Flickr
Laatst gewijzigd door MarcB op zo feb 18 2018 12:54 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Sandervb » za feb 17 2018 10:21 pm

Mooie reis! Lijkt me gaaf om na zo'n tijd alles weer terug te zien.
Zitten ook echt hele gave foto's bij, zoals o.a. foto 2 (20150831-_DSC8500 )
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor PaulBerkhout » za feb 17 2018 10:23 pm

Iets voor het volgende clubblad ?
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 157


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Patrick » za feb 17 2018 10:31 pm

Leuk zo'n persoonlijk verslag!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Peter » za feb 17 2018 10:42 pm

met veel plezier gelezen. Met prachtige foto's heb je het verhaal omhuld
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor rgv » za feb 17 2018 10:45 pm

Geweldig Marc. Prachtige fotoreportage. Wij gaan over 4 weken ook weer naar Aruba.
Mijn zoon woont daar een aantal jaren nu.
We gaan ook onze kleinzoon van 4 maanden bezoeken, toevallig ook Mark. alleen dan wel met een k
rgv

Clublid
Berichten: 135


Locatie: Culemborg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Nikkormaat » za feb 17 2018 10:59 pm

Applause :clap: :clap: Wat een fraai verslag. Met veel plezier gelezen en vooral bekeken.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor EdvandeZilver » za feb 17 2018 11:49 pm

Mooi verslag Marc, met idem foto's.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Johan v. V. » zo feb 18 2018 12:12 am

Het lijkt me sowieso fantastisch om Aruba te bezoeken, maar wanneer je daar je jeugd hebt doorgebracht moet het helemaal een feest zijn om er opnieuw te komen!
Ik heb het in ieder geval met plezier gelezen en bekeken!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Highlander » zo feb 18 2018 9:01 am

Wat een leuk verhaal Marc
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor a90 » zo feb 18 2018 9:24 am

Erg leuk om te lezen !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor henkk » zo feb 18 2018 9:51 am

Wat een mooie mix van toen en nu!
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor josti » zo feb 18 2018 10:22 am

Dank voor het delen: met veel plezier gelzen en bekeken.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor the_cyberspace » zo feb 18 2018 10:45 am

Een heel mooi verslag en erg leuk omschreven en verwerkt in tekst en gave foto's! Voor mijn gevoel werd ik meegenomen op reis.. :thumbup:
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Flickr
Gebruikersavatar
the_cyberspace

Clublid
Berichten: 377


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Aruba, 43 jaar na dato...

Berichtdoor Robert » zo feb 18 2018 11:51 am

Een schitterend verslag, dank voor het delen.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten