Noord-Macedonië

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Brutus » za jul 20 2019 12:26 pm

Hoi Skippy,

Even een disclaimer vooraf. Je werk bekijk ik altijd met groot genoegen, en het is absoluut niet mijn bedoeling om de kwaliteit van je foto's ter discussie te stellen.
Mijn vraag ging over techniek, niet over de inhoud van het beeld.

Ik bedoelde wel degelijk een UV filter.
De foto's lijken -gezien de korte schaduwen- midden op de dag te zijn genomen en tonen wat blauw. Ik bedoel geen blauwzweem, maar het aanwezige blauw is erg blauw, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik snap nu dat dat je bedoeling was in de nabewerking. Ik had het kunnen weten.

Ik vroeg mij bij mijn eerste bericht af of dat te maken kon hebben met de grote hoeveelheid UV straling op dat uur van de dag (en mogelijk de hoogte waarop de foto's zijn gemaakt).
Het gebruik van UV filters werd in de goede oude dia-tijd aangeraden om de scherpe randjes hiervan te verminderen.

Er is een eeuwige discussie gaande over het nut van losse UV filters bij objectieven die al van allerlei coating zijn voorzien (zeker in deze digitale tijd met eindeloze bewerkingsmogelijkheden) en jouw fraaie beelden zouden -als inderdaad een UV filter zou zijn gebruikt- voor mij een nieuw stukje bewijs zijn dat deze filters weinig toevoegen aan de kwaliteit van het beeld.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » za jul 20 2019 12:51 pm

Hoi Bert, fijn dat je er op terugkomt nu begrijp ik het beter. Ik gebruik sowieso bijna geen filters, heel af en toe een pola. Zoals ik in mijn antwoord op de opmerking van Ben heb verwoord heeft Fuji een specifieke kleursignatuur dat zal ook bijdragen aan de weergave van blauwtinten. Bedankt voor je aanvulling en leuk te lezen dat je de foto's mooi vind. Vragen/opmerkingen over techniek en/of beeld zijn altijd welkom.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Brutus » za jul 20 2019 1:10 pm

Hallo Skippy,
Ik lees net de bijdrage van Ben en je antwoord daarop.
Had ik in eerste instantie overheen gelezen. Stom.

Grappig, ik gebruikte vroeger vaak Fuji Velvia diamateriaal, veel van mijn vakantiedia's zijn aan de harde en blauwe kant (met en zonder UV filter :D ).
Zou een onbewuste herkenning een herinnering hebben getriggerd die me nieuwsgierig maakte naar jouw gebruikte materiaal?

Blijft leuk, foto's.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » za jul 20 2019 1:38 pm

Haha dat zou best kunnen, die onderbewuste combinatie van herkenning en herinnering. Ik fotografeerde vroeger ook op film en dia met Fuji. Ik ben nog steeds fan van de Fuji colorscience.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Fotomarius » wo jul 24 2019 3:35 pm

Fijne serie… :thumbup:
Met groet, Marius...
Gebruikersavatar
Fotomarius

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Friesland...
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Frankie » wo jul 31 2019 9:26 pm

Fijne vakantieserie, de rust straalt er vanaf. Vijf is inderdaad een topper maar ook 2 is een gave straatplaat. Wat kleuren betreft weet ik dat je goed weet waarmee je bezig bent. Toch vind ik het hier soms net over de top, te blauwig. Met name bij de twee laatste (kiezels, huidskleur).
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » wo jul 31 2019 9:55 pm

Hoi Frank, het was inderdaad een rustgevende omgeving! Ik heb even gekeken naar de aanpassing in Lightroom bij die laatste twee foto's, ik heb daar de luminance van het blauw aangepast en dat had bij nader inzien inderdaad beter iets minder of selectiever gemoeten. Zal ook voor de andere foto's gelden want ik heb consistent nabewerkt. Ik zal er een volgende keer op letten dat ik niet doorschiet, bedankt voor je positief kritische opmerking!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Frankie » wo jul 31 2019 10:01 pm

:thumbup:
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten