Chileense vulkanen

Onderwerp:

Chileense vulkanen

Berichtdoor henkk » vr jan 31 2020 12:37 pm

In december waren wij in Chili (en Argentinië), met name in Patagonië. Hoofddoel was het rijden van de Carretera Austral, Ruta 7. Dit is de Chileense variant van Route 66. Eén van de in het oog springende verschijnselen daar zijn vulkanen. Er zijn er een paar honderd, die hebben wij niet allemaal gezien. Maar een paar van de mooiste wil ik met jullie delen. Sommige plaatjes heb ik al vertoond bij regio Oost op 25 januari maar er zijn er meer.

1. Vanaf het 'strand' van Puerto Varas over het meer Llanquihue uitzicht op de vulkanen Osorno en Calbuco. Dit is een zoetwatermeer. Iets verderop in het plaatsje Llanquihue was dit ook ons uitzicht uit onze kamer in de B&B. De Calbuco is drie jaar geleden uitgebarsten, met als resultaat een aslaag van 30 cm in La Ensenada en omgeving, waar wij ook waren. Het was nu weer allemaal opgeruimd. We zaten ook in een B&B in La Ensenada (andere eind van het meer) en men vertelde dat het huis het gelukkig had doorstaan maar de schuur niet.
Afbeelding_HK10611_bewerkt-1 by Henk Kohsiek, on Flickr

2. Op de helling van de Osorno. De as van de uitbarsting van de Calbuco is waarschijnlijk ook hier terechtgekomen, gezien de versheid van de as en de richting waarin de as zich heeft verspreid.
Afbeelding_HK10554 by Henk Kohsiek, on Flickr

3. De Osorno vanuit het zuiden. Meestal zit de top in de wolken maar op dit moment niet. Er is ook een skigebied op maar dat was nu dicht (zomer ....).
Afbeelding_HK10582 by Henk Kohsiek, on Flickr

4. Uitzicht over de Estero Reloncavi vanaf Cohamó. Dit is een zee-arm, dus met zout water. De naam van de vulkaan moet ik even schuldig blijven, hij staat ook niet op Google maps. [Edit] De vulkaan heet Yates. De eigenaar van de B&B hier vertelde nog in alle details hoe hij de uitbarsting van de Calbuco had ervaren, met een aardbeving, bliksems en veel rook midden in de nacht. De as was dus de andere kant uit gewaaid, vanuit Cochamó gezien.
Afbeelding_HK10589 by Henk Kohsiek, on Flickr

5. Gezicht op Hornopirén. Vanaf hier moesten we met een veerboot, ongeveer een halve dag varen omdat er géén wegverbinding is tussen het midden en het verdere zuiden van Chili. De naam van de vulkaan moet ik ook hier even schuldig blijven, ook deze staat niet op Google maps. [Edit:] De vulkaan heet ook Hornopirén.
AfbeeldingHornopiren by Henk Kohsiek, on Flickr

6. Op de boot vanaf Hornopirén naar Caleto Gonzalo. De vaartocht lijkt op de Noorse fjorden of de Inside Passage in Canada. Het weer begon slecht maar werd gaandeweg beter. Je zou het niet zeggen maar veel van die bergen zijn van vulkanische oorsprong.
Afbeelding_HK10673 by Henk Kohsiek, on Flickr

7. Verderop langs de Carretera de Chaitén. Ook deze vulkaan is kort geleden uitgebarsten, in 2008. Helaas geen tijd om hem te beklimmen, was een paar km maar we moesten onze dochter veel verderop ophalen.
Afbeelding_HK10762 by Henk Kohsiek, on Flickr
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor Henk » vr jan 31 2020 8:13 pm

Mooi Henk! Heel bijzondere reis lijkt me.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor Richard » vr jan 31 2020 9:12 pm

Mooie serie Henk!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor Robert » za feb 01 2020 12:00 am

Mooi verslag Henk.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor w.wind » zo feb 02 2020 8:20 am

Mooie serie Henk
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1684


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor josti » zo feb 02 2020 10:06 am

Dat moet een geweldige reis geweest zijn! Nummer 6 doet mij inderdaad denken aan de Noorse Fjorden.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2907


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor Fotomarius » ma feb 03 2020 1:03 pm

Mooie/fijne serie… :thumbup:
Met groet, Marius.
Met groet, Marius...
Gebruikersavatar
Fotomarius

Forumlid
Berichten: 845


Locatie: Friesland...
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Chileense vulkanen

Berichtdoor henkk » wo feb 05 2020 6:26 pm

Dank voor jullie reacties! Het was een top-reis, lang gekoesterde wens, ook door mijn lief die graag haar kennis van de Spaanse taal wilde benutten (was idd heel nuttig).

Ik heb nog een paar dingen in voorbereiding: panorama's, gletschers, bloemen en vogels. Houd het in de gaten!

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten